Miceme skrev 2011-05-24 12:41:31 följande:
4 mil utanför jönköping så jättelångt söderut är det inte, och jag som kund ställer mig ju inte direkt och ifrågasätter priset heller när jag själv tycker det är billigt. Om de går med förlust så är det ju upp till dem
Jag misstänkte småland, skåne eller blekinge, då det generellt är områden med MYCKET lägre blompriser än stora delar av övriga landet. Det är verkligen stor skillnad.
Självklart får varje företagare själv stå för sin prissättning-på alla plan, både gentemot kund, sig själv och skattemyndigheten och även sina konkurrenter för den delen.
Vad man som kund kan vara medveten om är ju ifall man är mån om att handla "vitt" här i livet, om det nu är viktigt för en. (Nu påstår jag inte att din florist jobbar svart, även om jag vet att det-som inom alla kontantbranscher tyvärr är väldigt utbrett)Jag själv klipper mig inte hos en frissa om det kostar 150 spänn, för jag fattar att det inte är konkurrens på ärliga villkor. När kassaapparaten på torget är en hink är jag också fundersam, likaså ifall en vara faktiskt är lite för billig för att det ska vara sant-det är ju tex ett kriterie för misstanke om häleri på Blocket osv.
Så visst ifrågasätter jag personligen priser-både uppåt och neråt, men naturligtvis vill man inte betala ockerpriser eller betala mer "bara för att". Även om vi faktiskt också fungerar så, att ibland får det inte vara för billigt heller, eftersom själva lyxfkatorn i det hela då försvinner. Nu talar vi om den mer glamourösa sidan av oss konsumeneter.
Det kan faktiskt tom vara så att man för att dra till sig en viss kundgrupp, inte får lägga sig för lågt i pris. Det är väldigt intressant med våra mönster och vanor när det kommer till konsumtion. Det är väl därför handeln lägger ut så mycket pengar på att kartlägga hur vi fungerar.