• bumbibjörn

Hjälp! Oskuld - gällande naglar

Jag har alltid skämts nå fruktansvärt för mina naglar då jag har varit (är) en hemsk nagelbitare. Har försökt sluta så många gånger men nu j-vlar... vill ha fina händer till bröllopet. Jag har nu lyckats få naglar som jag inte haft på... ja aldrig... Jag skulle vilja hjälpa moder natur lite på traven och få extra fina naglar till 27 augusti då bröllopet är. Men... hjälp hur gör man??? Jag har inte så stor budget för att fixa naglarna, men skulle vilja gå till någon som kan det. Har kört på lösnaglar tidigare vid festliga tillfällen och det funkar inte för mig. Men alla säger olika vissa tycker att man ska fixa nu och sen i augusti, vissa andra endast veckan/dagarna innan bröllopet då de riktiga naglarna blir förstörda annars. Sen är det en djungel med olika metoder. Snälla hjälp mig, ni som kan hur skulle ni göra eller hur kommer ni att göra?!

• Svar på tråden Hjälp! Oskuld - gällande naglar
  • Nikeh

Jag började göra mina naglar i mars, för att vänja mig vid att ha långa naglar. Jag gifter mig i början av augusti. Jag gör mina naglar hos en nagelterapeut. Naglarna är av akryl och de behöver göras om var 4:e vecka.

Om man inte är van vid att ha "fake-naglar" så kan jag verkligen rekommendera att börja så snart som möjligt. Det är mycket ovant att ha långa naglar. Allt pill blir sååå mycket svårare. Tänk att det kan ta sån tid att knäppa en knapp... Glad

• Lysdioda

OM du tänker att du kan låta bli att bita på dina egna så kan jag absolut rekommendera att du köper Nagelbandsolja från Nubar. Det är en förpackning som ser ut som ett vanlig nagellack, fast i stället kan man pensla på ett par gånger per dag (jag gör det framför datorn på jobbet) och också ibland efter att ha tvättat händerna eller då man är torr. Det gör nagel segare och mindre skör, man märker resultat direkt.

På sikt hjälper den också till att den nedbitna nagel återfäster på nagelbandsbädden igen och det är bra som nagelbitare.

Om du vill ha konstmaterial så är det så att nagelbitares naglar oftast växer väldigt fort och därför släpper materialet snabbt, oavsett vilket material du har. Jag har provat glas, gele och glasfiber och av de föredrar jag akrylen allra minst, men det berodde nog mer på skickligheten hos utföraren.

Det viktiga är att den man går till faktiskt KAN göra naglar. Att den ser vilken form som passar ens händer, att de inte gör för tjocka eller buckliga naglar och att de har tider för återbesök.

OM man har nedbitna naglar och vill ha fransk manikyr så kan man inte välja alltför långa naglar för då blir delen vitt för stor i förhållande till nagelbädden och det är riktigt fult och skriker fejk lång väg.

Hoppas det var till n¨ån hjälp, ställ fler frågor och jag försöker svara.

• marimekko86

Om du går till en nagelterapeut kan hon lägga ett lager akryl på naglarna...då går de inte av,skivas inte och de blir hårda så du kan inte bita på dem. Du behöver inte alls ha dem särskilt långa.! Så långa som du vill. Du kän välja att ha tipparna vita (eller nån annan festlig färg) eller så har du bara genomskinlig akryl över nageln så ser den ut som din egen.

Gör man akryl måste man som ovanstående skrivare göra om det var fjärde vecka...kostar ca 400 kronor, men skiljer beroende på var man gör dem. MEN nu kan ju göra det bara en gång också

Annars rekomenderar jag att köpa ett lack som gör nageln stark, så den mindre lätt går sönder.

• bumbibjörn

Tack snälla för era svar. Ska genast köpa nagelbandsolja och något stärkande lack. Funkar nagelbandsoljan trots att man har lack eller nagellack? Tror  jag försöker sköta om mina händer och naglar och förösker gå till någon som kan naglar precis innan vi gifter oss. Verkar det som en bra ide? Vill att mina naglar ska se naturliga ut och inte skrika fejk...har ingen anning alls vad som är bäst bland alla material. Någon som har något tips eller favorit?

• Drullen

Akryl förstör din egna nagel, så när man tar bort den blir den ännu sämre.

Gelé som man "blöter upp" när man tar bort den är mycket bättre för dina naglar, om du vill ha längre. Bio Sculpture heter märket, det är olika vad det kostar beroende på var du bor men kolla deras hemsida eller goolga så hittar du säkert nån i närheten. Antingen gör man en gång, eller så kan man var 4-6 vecka byta ut o lägga på nytt.

• Lysdioda

Vill bara poängtera att är man nagelbitare och nageln växer fort så är det så att man oftast behöver fylla på efter 2 ½ vecka om det ska vara snyggt. Det blir en kant direkt och det växer askalasfort.

Att bara fylla på var fjärde vecka skulle för min del innebära drygtn en halv cm utan material på och det är fult!

• Invincible

Frågan är vilken typ av nagelbitare du är också. Det finns sådana som jag var förr - som bara biter bort det vita och sen slutar, eller sådana som en av mina vänner, som eg bara har 5-6 mm kvar av sina naglar.

Min nagelteknolog älskar att hjälpa nagelbitare få tillbaka naglarna, men det är den tids jobb och det kräver både pengar och tålamod. Minst varannan vecka rekommenderar hon att man gör ett besök tills naglarna växt ut.

Det fina med att bygga naglar och faktiskt lägga de pengarna är att nagelbädden växer ut och blir längre/större och att fingrarna liksom får återställa sig till "normalläge", inte den ledsna nerbitna looken.

Lycka till, oavsett hur du väljer att göra!

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • prinsessanogrodan

Min nagelterapeut gör mina anglar i gelé.  När mina egna naglar är väldigt korta gör hon förlängning men hon gör så det blir ganska korta naglar ( bara några mm över fingertoppen), om mina egna naglar är långa gör hon förstärkning. Jag vill inte ha så långa naglar utan som sagt bara några mm över fingertoppen man jag gillar att naglarna är starka och tål en hel del. Jag har gjort en del med gelénaglar och de har hållit jättebra, exempel på vad mina gelénaglar tålt genom åren:
    -fjällvandrat
    -kapat ved
    -målat och tapetserat
    -lagt stenplattor i trädgården
    -byggt friggebod
    -vanliga hushållssysslor (tvätta,städa,diska,laga mat,baka,handla etc)
    -rensat rabatter
    -gallrat morötter
    -klippt klor på bångstyriga katter

• Vikingprinsessan
    bumbibjörn skrev 2011-05-30 20:18:13 följande:

Jag har alltid skämts nå fruktansvärt för mina naglar då jag har varit (är) en hemsk nagelbitare. Har försökt sluta så många gånger men nu j-vlar... vill ha fina händer till bröllopet. Jag har nu lyckats få naglar som jag inte haft på... ja aldrig... Jag skulle vilja hjälpa moder natur lite på traven och få extra fina naglar till 27 augusti då bröllopet är. Men... hjälp hur gör man??? Jag har inte så stor budget för att fixa naglarna, men skulle vilja gå till någon som kan det. Har kört på lösnaglar tidigare vid festliga tillfällen och det funkar inte för mig. Men alla säger olika vissa tycker att man ska fixa nu och sen i augusti, vissa andra endast veckan/dagarna innan bröllopet då de riktiga naglarna blir förstörda annars. Sen är det en djungel med olika metoder. Snälla hjälp mig, ni som kan hur skulle ni göra eller hur kommer ni att göra?!

Ett tips om du inte vill ha konstmaterial är att du går till en nagelteknolog som gör en stärkande manikyr 1-2 ggr per månad fram till bröllopet. Då kan du får bra tips på hur du kan sköta om dem hemma så att de håller och mår bra.

Vill du sedan ha något mer hållbart över själva bröllopet så skulle jag rekomendera att du gör antingen en förstärkning(om du är nöjd med din längd) med gel alt göra en förlängning. Gel är betydligt mer skonsam mot nageln än akryl som torkar ut nageln. Akrylen tar även med sig mer av egna nageln om man skulle slå av den. 
    Några material som jag själv arbetat med och kunder varit nöjda med är, IDB, Light Elegance, CND Brisa, NSI Balance och Ez Flow.
    Kolla gärna runt bland vänner och bekanta om det är någon nagelteknolog som de är nöjda med och helst gått hos ett tag. Gå mer på rekomendationer än på en flashig hemsida eller blogg!

När det sen kommer till längd är det du som ska vara bekväm med dina naglar. En kort välvårdad nagel kan vara precis lika snygg som en lång.

Hoppas du hittar nån som hjälper dig...lycka till <3

• Styrka

Det ska väl inte ta mer än 2 veckor för naglarna att växa ut om man lyckas låta bli att bita på dem? För min del är det när det blir minsta ojämnhet i nageln som det faller för mig, då börjar jag bita direkt. Ett genomskinligt lack gör nageln "starkare" och den skivar sig inte lika lätt, så då kan jag låta bli att bita. Annars kan man ju göra Michael Jackson-varianten, med vit tejp eller plåster längst ut på fingertopparna under utväxtperioden.

När du fått en fin liten vit kant är det bara att smörja in händerna, peta ned någelbanden, fila till en fin form och lägga på genomskinligt lack. Ta-dah!

Låt inte naglarna bli för långa, det kommer inte att vara du. Var dig själv på din bröllopsdag! Bara ta hand om din kropp, så kommer du stråla!

• Emma83brud

Jag kommer bara ha mina "egna" naglar på bröllopsdagen. Det är liksom inte min stil att ha lösnaglar, skulle bara kännas konstigt för mig. 
    Försöker hålla dem i lagom längd genom att fila dem och så lite genomskinligt nagellack. Kostnaderna är nagelfil och lite nagellack, dvs väldigt billigt

• Styrka

Ja, ha alltid en nagelfil i väskan hädanefter! Så slipper du störa dig på flisor och flikar och lockas att bita.

• Syrinx
    Styrka skrev 2011-06-08 13:04:21 följande:
     Annars kan man ju göra Michael Jackson-varianten, med vit tejp eller plåster längst ut på fingertopparna under utväxtperioden.
    Vad är Michael Jackson-varianten? Varför heter det så, menar jag kanske?  Drömmer
  • Styrka
    Syrinx skrev 2011-06-09 19:11:29 följande:
    Vad är Michael Jackson-varianten? Varför heter det så, menar jag kanske?  Drömmer
    För att Michael Jackson på 80-talet startade en trend med vit tejp på fingertopparna. Inte för att han sparade, utan för den vita tejpen. Ungefär som den enda vita handsken. Eller de för korta byxorna med vita strumpor.
    (Long live the king!)
  • Syrinx
    Styrka skrev 2011-06-09 20:06:58 följande:
    För att Michael Jackson på 80-talet startade en trend med vit tejp på fingertopparna. Inte för att han sparade, utan för den vita tejpen. Ungefär som den enda vita handsken. Eller de för korta byxorna med vita strumpor.
    (Long live the king!)
    Handsken och byxorna med vita strumpor har jag sett, men jag har aldrig noterat vit tejp på fingertopparna. Märkligt! Tack för förklaringen, spännande att lära sig något nytt
  • bumbibjörn

Såå arg på mig själv! Va så duktig och hade fått riktigt långa naglar för att vara jag, men så plötsligt hade jag bitit av alla. Gahhh... Har kommit på att jag måste ha något på nageln typ nagellack för att låta bli att bita. Nu kör jag igen på med antibit som smakar urk så att jag märker om jag biter. Blir så arg... Ska göra ett nytt försök att spara ut och sen försöka hålla dem ganska fina och långa. Väntar närmare bröllopet med att gå till ev proffs, då budgeten är skral. Hoppas att jag kanske kan fixa det själv.... Vi får se om jag kanske kan få något i födelsedagspresent. Tack alla snälla för alla tips.

• Mrs S 2012

På apoteket finns en produkt som har funkat bra för mig. Man penslar på det varje dag i en vecka och sen i alla fall en gång i veckan. Det är inte som ett lack så det går bra att måla på det efter den första "behandlingen"
    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=237842
    Mycket prisvärt och bra! Ska jag ändå göra reklam för apotekets produkter kan jag ävevn rekommendera nagelbandskrämen i samma serie!

Jag gjorde akrylnaglar en gång och för att lösa upp dem fick jag sitta med fingrarna i aceton i 15 min. Det tog ca ett år för mina naglar att återhämta sig efter det. Har använt nagelstärkaren sen dess!

Svar på tråden Hjälp! Oskuld - gällande naglar