Vinterbrudar - 2012
Vi funderar också på barnbord, vi har 10 barn som kommer, och åtminstone 7 st som är stora nog till att sitta själva. Har redan 8 st syskonbarn i familjen och då är barn på bröllopet givet enl mig och min fästman. De livar liksom upp! Min tanke är att de ska få vara i en hörna av festlokalen och på så vis kunna härja där med kritor, bilar etc. Funderar på en pappduk så de kan måla direkt på bordet. Vi vill att de ska känna sig uppskattade. Funderar också på extra godispåsar till barnen och någon aktivitet speciellt för dom. Ev en duk så de kan måla en gemensam tavla till brudparet eller liknande :)
Det svåra med dekoration av festlokalen är att välja. Men mitt förslag är att försöka sätta ett tema och sen köra på det, så att det inte känns "hattigt" med lite av varje, enkelt är oftast snyggast enl mig. Jag är lite av en secondhand-nörd och tänker sätta stilleben på borden i form av olika glasskålar på fot med blommor i, glasljusstakar, udda vackra glasföremål. Min tanke är att det ska kännas lite vintage och glas ger en vintrig känsla. Sen lite pärlor på tråd och några gröna kvistar av typ murgröna. Hoppas det blir bra. Vi får nog ta oss till festlokalen snart och se hur vi ska ställa borden. Funderar på fyrkantiga bord med åtta runt varje, men vet inte om det minskar möjligheten till konversation? Hade en gång en dröm om runda bord, och detta blir i så fall en kompromiss. Vad säger ni? Funkar fyrkantiga bord??
Funderar också på hur man ska dekorera upp honnörsbordet så att det utmärker sig lite. Vill inte ha en traditionell "båge", om ni vet vad jag menar? Funderar på karmstolar till mig och brudgummen dekorerade med nåt, men så långt har jag inte kommit i tanken än.
Gillar verkligen din idé om olika glasföremål på borden. Låter jättefint! Jag är ingen blomsterperson så jag kommer nog att satsa på levande ljus i första hand med vissa inslag av blommor Vi funderar också på att välja andra stolar till oss för att "markera" vår plats vid honnörsbordet. Blir nog isåfall några med högre rygg än de andra stolarna för vår del.
Jag tycker fyrkantiga bord absolut skulle fungera, funderar nämligen på det själv En fördel enligt mig är att man lättare kan prata med fler vid bordet än om man sitter på rad. Nackdelen som jag ser det är att några kommer att sitta med ryggen mot oss men det kanske blir svårt att undvika hur man än gör.
Vi har problemet att våra bord bara är 60 cm breda. Jag tycker det är väl smalt och funderar därför på att istället sätta ihop två bord till ett fyrkantigt så slipper gästerna slå knäna i varandra när de sitter och äter Det enda jag funderar över är om vi vid honnörsbordet skall sitta på en lång rad som ett traditionellt honnörsbord eller om vi också skall sitta vid ett fyrkantigt bord med oss på ena kortändan. Vad tror ni? Skulle nog också behöva boka tid i lokalen för att undersöka detta...