Vinterbrudar - 2012
Är det bara jag som inte kan se halsbandet som Red har lagt in *gör rent glasögonen en gång till*
Är det bara jag som inte kan se halsbandet som Red har lagt in *gör rent glasögonen en gång till*
Dessa två har jag fastnat för. "Den blomstertid nu kommer" och "En vänlig grönskas rika dräkt" är ju melodier som de flesta kan sjunga med i vilket jag tycker är trevligt. Kanske kan passa er också
"På bröllopsdagen ber vi"
(Melodi: "Den blomstertid nu kommer")
1.
På bröllopsdagen ber vi
till dig som kärlek är.
Du lever mitt ibland oss
i glädjen nu och här.
Vi prisar dig som skapar
och känner allt som sker.
Förnyare av livet,
till dig, vår Gud, vi ber.
2.
Om kärlek som får djupna,
förlåta och förstå,
om kärlek genom dagar
då mörkret skall förgå,
om goda, ljusa dagar
då lyckan vänligt ler,
om trohet i vår kärlek,
3.
Om kärlek och gemenskap
som rymd och frihet bär,
om möjlighet att växa
till dem vi innerst är,
om hem där barn och vänner
oss band i livet ger,
om glädjen i vår kärlek,
4.
Om kärlek stark som döden
och liv som föder liv,
om aktning för varandra
och nya perspektiv,
om ömhet från ditt hjärta
som allt med kärlek ser,
om godhet i vår kärlek,
Psalm 861: Din skönhet som i vintern bor (Melodi: ”En vänlig grönskas rika dräkt”) Din skönhet, som i vintern bor, För vinternattens stjärneljus Din vintersol på trampad stig Så lär mig glädjas vinterns tid,
1.
du ger till oss som gåva.
Din rikedom i kärlek stor
vill jag i vintern lova,
för frostens träd och höstens säd,
som sover nu i jorden,
Guds vintertid i Norden.
2.
på himlavalvets kupa,
för vinterstormens friska brus,
för frid i skogar djupa.
Jag prisar nu Din nåd att du
Dig här vill uppenbara,
i vinterdagar klara.
3.
din tunga vinterdimma,
i allt du kommer nära mig
och låter godhet glimma.
Din långa natt ger vilan skatt
åt mänskan och naturen,
åt växterna och djuren.
4.
att du oss vila låter.
Låt vinterns skönhet och dess frid
vårt hjärta föra åter
till Dig, vår Gud, som vinterns skrud
nu ger på nytt till världen,
till sjö och skog och gärden
Pärlan01: Ops! Blev lite konstigt med avstånd mellan raderna i inlägget ovan.
Igår hade vi besök av den präst som skall viga oss. Han kom hem till oss på fika och stannade i en och en halv timme. Han är ungefär i samma ålder som oss så han känns modern och avslappnad men ändå med respekt för det högtidliga i en vigsel. Vi gick igenom hela vigseln. Han frågade oss även mycket hur vi är som par och vi fick ge honom fem värdeord som beskriver vår relation. Han var fantastiskt trevlig och personkemin fungerade perfekt. Känns som han förstod hur vi vill att vigseln skall vara. Verkade också som om han verkligen ville veta saker om oss för att kunna göra vigseltalet mer personligt
Det som också var häftigt är att vi bl.a. fick berätta vad vi tycker mest om hos varandra. I vardagens hets är det inte ofta man tar sig tid att säga dessa saker till varandra. Jag började nästan gråta när min sambo berättade för mig att han tycker att jag är en fantastisk mamma till vår dotter och att jag är den person han litar på mest i hela världen och att han vet att jag alltid ställer upp till 100% för honom. Vet inte hur jag skall klara mig utan att gråta floder i kyrkan på bröllopsdagen när jag blir så rörd av några fina ord hemma vid köksbordet
Är så glad att vi har fått honom som präst Vi bokade även in en tid då vi kommer ha ett genrep drygt en vecka innan vigseln. Känns skönt för ett kontrollfreak som mig
Åh är så trött på allt som bara blir dyrare och dyrare än vad som var tänkt från början Var och träffade vår fotograf idag. Min sambo har haft kontakt med honom tidigare och hade fått ett pris på 2300kr men inte frågat vad som ingår. Det visar sig ju att det bara är för själva fotograferingen. Vill vi köpa bilderna på CD-skiva kostar det ytterligare 4500kr vilket jag tyckte var ganska saftigt. Alternativet var att köpa album av honom men de kostade mellan 2500-4500kr så då kan vi lika gärna köpa skivan. Han tar jättefina bilder och är jättetrevlig så vi vill gärna anlita honom ändå. Blir bara så trött att allting är så dyrt.
Jag är i ett sådant skede av planeringen nu att jag betalar snart vad som helst bara jag kan bocka av det från listan. Har så mycket annat som tar tid just nu. Mycket på jobbet, en 2-åring hemma, alla julförberedelser m.m. Förlåt för mitt negativa inlägg. Ville bara skriva av mig och beklaga mig lite.
Tråkigt med fotografen! Att skivan kostar mycket kan jag lite förstå, för du köper man ju rätten att framkalla så många kort man vill var man vill. Men det var ett väldigt dyrt album!
Förstår vad du menar med pengarna. Vi har lagt på lite här och lite där men inte tänkt så mycket på det då mycket redan är betalt. Men när jag tittar på slutsumman nu tycker jag att det är lite läskigt att vi faktiskt lägger så mycket pengar på en kväll. Vi tänker " det är ok att lägga 500 kr extra på detta, det är ju inget att snåla med" men inser liksom inte att vi också borde fråga oss om det är ok att lägga 140´på bröllopet.
Ja, albumen är sjukt dyra med tanke på det man fick. Vi kommer förmodligen köpa bilderna på CD istället och göra eget album, tackkort o.s.v. Totalpris blir då 6800kr för fotografering och bilder på skiva. Börjar smälta det nu även om det var mer (som allt annat) än budgeterat
Jag har köpt alla saker utspritt på flera månader med lönen och inte med sparade pengar. Jag kan inte påstå att jag har märkt av det så mycket men räknar man ihop allt så blir det ju stora summor. Har dragit över budget med många tusenlappar vilket blir många procent när ursprungsplanen var ett bröllop för 40000kr Jag har försökt spara in där jag har kunnat men vi var nog lite naiva i de kalkyler vi gjorde innan bröllopet. Är nu på jakt efter en enkel och prisvärd brudbukett och bröllopstårta som är saker jag inte vill lägga mycket pengar på