Inlägg från: Januaribrud |Visa alla inlägg
  • Januaribrud

Vinterbrudar - 2012

Red skrev 2012-01-17 11:45:34 följande:

Då är vi lika, jag ber inte heller om hjälp. Mitt konrollbehov är nog minst medelstort ;) Nu har jag faktiskt bett mb2 att smörja mina skor, det är ett lagom viktigt jobba att lämna över haha!

Jag tror också att vi får bra överblick. Sedan funderar vi faktiskt på att sätta tänan och bestman närmst oss och sedan mina föräldrar mitt emot varandra. Sedan två par med vänner och sedan mb2s föräldrar. Man jag är väldigt kluven angående det... Å ena sidan vill jag hellre sitta med vänner som vi träffar mer sällan än med mina föräldrar som vi äter middag med jätteofta, å andra sidan är det ju en speciell dag då de kanske vill sitta med oss.

Vi är lite inne på att sätta alla par mittemot varandra. Så känner ingen sig ensam! Vi har suttit så på ett bröllop och jag tyckte det fungerade väldigt bra. Jag pratade med min bordsherre och mb2 med sin bordsdam, sedan började vi prata alla fyra. det tror jag inte att vi hade gjort lika lätt om vi varit fyra stycken som inte kände varandra. Vad tror ni om det?

Haha, ja jag kanske var lite blygsam när jag sa liiitet på mitt kontrollbehov. Blev ganska tydligt på möhippan också när de bad mig packa en väska med bikini och handduk. Kul men åh så jobbigt att inte veta vad man packade för eller var man skulle. Är iaf glad att de inte hade överlåtit packningen åt min sambo då vet man inte vad som hade kommit med

Jag tycker det är en jättebra idé att sätta par mittemot varandra för så har vi gjort

• Januaribrud

Åh jag har börjat tänka på bordsplaceringen igen. Jag hade ju bestämt mig egentligen men efter att ha läst Reds inlägg, där hon beskrev sin bordsplacering, började jag fundera på mitt andra alternativ till bordsplacering igen. Det jag funderar över är om det blir roligare att sitta runt ett bord istället för att ha ett honnörsbord där man sitter på rad. Man får ju fler att prata med. Vilket förslag tycker ni är bäst? Tre fristående bord eller ett klassiskt honnörsbord/E-bord? Är så velig nu, bröllopsnerver antagligen

• Januaribrud
    Red skrev 2012-01-18 13:40:46 följande:

Jag tycker faktiskt förslag 1, det är ju väldigt likt vårt :) Precis som du säger får man fler att prata med. Det känns lite stelt att sitta på rad.

Fördelen med förslag 2 är att man kan ha två pallar mittemot er och så kan gäster komma och sitta en lite stund med er. Så brukar ju många göra och det är roligt :)

Jag tror att det blir bra hur du än väljer :)

Ja det känns lite tråkigt att sitta på rad. Den som sitter längst ut på honnörsbordet får ju nästan bara en person att prata med. I översta förslaget finns även plats för vår dotter att sitta i en barnstol närmast oss på höger sida bordet.

Funderar även på att ha fri placering när vi äter tårtan senare på kvällen. Vi sitter fortfarande kvar på huvudändan men de andra får placera sig fritt på de övriga platserna runt de tre borden. Då kan man ju få sitta med några andra en stund vilket kan vara lite roligt kanske. Bara det inte blir för rörigt...

Det där med pallarna har vi tänkt ha om vi har förslag 2 (har skrivit in dem som "mingelstolar" på bordsplaceringen )

Har nog egentligen fastnat lite för första förslaget. Frågan är bara om min blivande godkänner det. Måste få ok från dem som har lokalen också.

• Januaribrud

Att göra lista för resten av veckan (skönt att jag har tagit ledigt torsdag fredag!)

onsdag:

Skriva ut vigselprogram och innehåll till festhäfte

Montera innehåll till festhäftet i omslagen. Vika vigselprogrammen.

Impregnera uteskorna

Gå in inneskor!

Torsdag:

Fixa naglarna på salong

Köpa marschaller, stay ups och något gott att äta/dricka till bröllopsnatten

Stryka alla kläder

Gå in inneskor!

Fredag:

Städa och förbereda hemma (mina föräldrar skall sova där när de passar vår dotter på bröllopsnatten)

Hämta våra förlovningsringar hos guldsmeden (som har putsat och gjort dem fina )

Köpa blommor till borden

Duka och förbereda i lokalen

Gå in inneskor!

Lördag:

9.00 Hämta buketten på morgonen

11.30 Till frisören och göra hår och smink

13.30 Fotografering

16.00 BRÖLLOP!!

• Januaribrud

Har precis varit och gjort en nagelförlängning. Lite ovant men vad fint det blev. Värt varenda krona :) Nu visar jag gärna händerna på lördag

• Januaribrud
    Red skrev 2012-01-19 21:08:07 följande:
    Hur gjorde du? Med gele? Jag bokade tid idag Glad Jag bokade till dagen inna bröllopet för jag var rädd att jag skulle bryta dem annars och att det skulle kännas fåigt på jobbet. Tror du att det är dumt? Man behöver kanske tid att vänja sig?

Jag gjorde akrylnaglar till slut. Jag är jättenöjd med resultatet och tjejen som gjorde dem var påläst och duktig. Det ingick även i priset att hon tar bort dem sedan när man inte vill ha dem längre. Brukar vara svårt att ta bort dem själv har jag hört så att det ingick utan att kosta extra var en välkommen överraskning.

Blir nog jättebra att göra dem dagen före. Man vänjer sig snabbt och jag har redan en ny teknik när jag knappar på tangentbordet

• Januaribrud

Har just satt mig i soffan och ska försöka koppla av. Har varit och dukat och gjort fint i lokalen ikväll. Allt som återstår på att-göra listan är att packa det återstående i väskan till bröllopsnatten och att hämta brudbuketten tidigt imorgon. Imorgon smäller det. Kan inte fatta att det är dags snart Håll tummarna för mig imorgon. Det ska bli snö och lite småblåsigt väder så det kan nog behövas

• Januaribrud
    pärlan01 skrev 2012-01-20 16:55:43 följande:
    Januaribrud: önskar er all lycka på eran stora dag i morron {#emotions_dlg.flower}
    Tack
  • Januaribrud

Hej alla blivande brudar. Nu är jag fru Ekström!

Vår dag blev mer fantastisk än jag någonsin kunde föreställa mig. Ni har verkligen något att se fram emot!

Här kommer en lååång sammanfattning.

Jag började dagen med att hämta min brudbukett, brudnäbbsbuketten och corsage till mannen. De blev jättefina och vintriga, precis som jag ville ha dem. Sedan var vi hemma och packade och förberedde det sista. Min syster kom för att passa vår dotter så att min man(!) kunde göra sig iordning och jag åkte iväg till frisören. Min frisör var helt fantastisk. Hon sminkade mig och gjorde iordning mitt hår och resultatet blev jättebra. Jag kände mig extra fin men utan att känna mig för uppsminkad. Min man kom och hämtade mig och vi åkte direkt till fotografen. Vi hade ordnat så att vi kunde ta bilder inne i det gamla hus där vi skulle äta bröllopsmiddagen. Jag var jättetacksam för det för nu snöade det rejält och var även lite blåsigt och kallt. Fotografen var också vädigt bra. han hade förberett och även tänkt ut vilka ställen som var lämpliga att ta kort på. Vi kände oss väldigt stela till en början men kunde slappna av lite mer efter hand. Vi tog även ett fåtal kort ute, i en park vid vattnet. Det tog max fem minuter men jag höll på att frysa ihjäl så jag är tacksam att vi valde att inte ta fler kort ute.

Efter fotograferingen åkte vi hem till mina föräldrar och mellanlandade och hämtade upp vår dotter. Där lyckades jag att spilla ett helt glas vatten över min klänning! Thaisiden och vatten är ingen bra kombination men som tur är kunde vi blåsa försiktigt med hårtorken och det torkade utan att lämna några spår, puh.

Sedan bar det av till kyrkan. När vi var nästan framme kom vi på att vi hade glömt vår dotters inneskor hemma hos mina föräldrar. Min första tanke var att vända om. Min man fick mig dock på bättre tankar, det var då fem minuter kvar till vigseln. Vi fick välja på ett par klumpiga vinterkängor eller bara strumpbyxor och vi valde det senare.

Vår präst tog em ot oss och vi fick vänta i vapenhuset medan han gick in och pratade med gästerna. Klockorna ringde in och musiken började spela och sedan gick vi in. Underbar känsla att gå in och se alla nära och kära. Vår dotter var jätteduktig och gick in tillsammans med oss för att sedan sätta sig i min systers knä. Vigseln gick jättefort fastän vi var där i 45 min. Tjejen jag hade bokat som överraskning till min man sjöng två vackra låtar och min man blev märkbart rörd. Prästen var helt otrolig. Han höll ett jättefint personligt vigseltal med både humor och kloka ord. Han hade även gått runt och småpratat lite med gästerna innan vi kom så stämningen under hela vigseln var jättebra. Efter vigseln gick vi ut på trappan och gästerna kastade ris på oss och det var ett väldigt kramkalas.

Vi åkte till lokalen och nu hade all nervositet släppt och kvar fanns bara glädje och förväntan över den kommande festen. Den blev över förväntan. Vi var bara 25 personer och det var perfekt. Inget var stelt och alla var glada och pratade med alla. Maten var supergod och personalen var superproffsig. De fanns där och skötte allt utan att vara i vägen. Vi hade kanske räknat med två tal under maten men där blev vi överraskade. Det blev tal från min pappa, från svärfar, från min mans morfar, från flera av våra vänner. Mina syskon sjöng och spelade en otroligt vacker låt för oss och även min mans syster sjöng en jättefin sång. Jag som varit så samlad under hela vigseln släppte nu alla spärrar. Jag storgrät under alla tal och framträdanden. Till slut räckte det med plinget i glaset för att jag skulle börja... Lager efter lager med foundation torkades bort J

Efter maten var det lite mingel och vi fick även leka en enkel lek. Sedan var det tårta. Den var jättefin och god men nu var man mätt! När de sista tog tårta hoppade plötsligt brudparet på toppen av tårtan...hmmm...undrar hur jag skall tolka detta...

Efter tårtan var det presentöppning och jag höll ett spontant tacktal. Vi fick så otroligt fina presenter och jag tyckte det var jättejobbigt att de hade lagt ut så mycket pengar på oss! Vi och de flesta av våra gäster lämnade festen vid ett-tiden och då tog vi en taxi till vårt hotell. Jättemysigt med lite egentid och skönt att smälta alla intryck en stund.

Idag när jag kom till jobbet var hela mitt rum pyntat med ballonger och serpentiner och på namnskylten vid min dörr står det idag nygift J De hade även samlat till en jättefin present.

Är det något jag aldrig kommer glömma från min bröllopsdag så är det hur fantastiska våra familjer, vänner och arbetskamrater är och att vi är lyckligt lottade som har dem i vårt liv J Dagen då min dotter föddes var den bästa dagen i mitt liv men jag kan lungt säga att min bröllopsdag kommer på plats nummer två.

• Januaribrud

Tack för alla grattis! Ja, vår dag var verkligen bra och jag svävar fortfarande lite över marken

Red: Ja mitt hjärta stannade när jag spillde på klänningen. Hon jag hade köpt klänningen av hade särskilt poängterat att man inte fick ha vatten på thaisiden, inte ens stryka med ånga. jag blev helt handlingsförlamad men som tur är var min syster med och räddade situaitionen.

Hmmm do's and don't.... Jag känner att jag upprepar sådant som andra sa till mig innan och som var svårt att ta till sig då.

- Dagen går så fort njut!!! För de flesta kommer saker hända som inte var med i planeringen. Häng inte upp er på det utan fokusera på det som är viktigt att det är er dag och att småsaker inte har någon betydelse. Det är de små missarna man minns i efterhand och skrattar åt. Vi skrattar redan åt våra

- Ät och drick under dagen! Jag fick ett sockerfall och svimmade nästan under fotograferingen vid ett tillfälle. En macka och ett glas vatten räddade situationen. (jag är iofs ganska känslig och får lätt sockerfall)

- På väg till vigseln satt jag och peppade min man som var sååå nervös. Jag sa till honom att när vi går in i kyrkan kommer de vi älskar mest i världen att sitta och titta på oss. De dömmer oss inte utan de tycker bara att det är roligt att få vara med oss på den här dagen o.s.v. Att tänka så gjorde oss båda lite mindre nervösa när vi gick in. Att komma ihåg att ta djupa andetag är också bra Däremot klappade hjärtat rätt hårt när dörrarna öppnades och musiken spelade men det är väl så det ska va.

Svar på tråden Vinterbrudar - 2012