• BrideOfFrankenstein

Brudar! Läppstiftstips??

Hallå alla brudar!

Två månader kvar till bröllopet nu och allt är nästan klart, men jag har fortfarande inte lyckats hitta något fint att måla läpparna med!

Brukar ha ett matt, riktigt rött stift från face, men så tänker jag att det kanske inte riktigt passar med rött läppstift i kyrkan?
    Eller är man knäpp som resonerar så?
    Vad ska ni andra ha för nyans, kommer ha vit klänning och blå rosor i buketten...

Och vad väljer man i frågan läppstift vs. läppglans?

Och så det viktigaste av allt: HUR får ni dem att sitta och inte färga av sig på brudgummen? :)

Gillar inte riktigt lipfininty för läpparna ser så små ut och de har en tendens att torka ut, annars sitter ju det som berget.

Tacksam för alla tips av alla slag!!!

• Svar på tråden Brudar! Läppstiftstips??
  • Styrka
    Polventon skrev 2011-06-27 13:22:15 följande:
    I England finns en sådan produkt som heter Lipcote. Jag har använt den i flera år och är nöjd. Den funkar bäst på matta stift och tål kyssar och mat, dryck är det dock lite sämre med. Kolla på Asos och andra engelska e-butiker om den inte finns att få tag på i Sverige, jag har aldrig sett den här.

Make Up Store har en liknande produkt - Lipstick Sealer, den har jag dock aldrig testat.
    Himla bra tråd det här! Mitt största problem sminkmässigt, läppstiftet sitter ju aldrig kvar, och efterlämnar sig fula märken på sambons kind... Make Up Stores produkt verkar ju mer vara för att hindra att läppstiftet flyter utanför konturerna, inte för att förhindra att färgen hamnar på glaset/sambons och gästernas kinder och mattas av för att snart försvinna. Jag har oxå hört talas om sådana här Lipstick cotes, men aldrig sett det i Sverige. Jag trodde Max Factors LipFinity var en sådan produkt? En färg med skyddande hinna över? men det kanske det inte är?
    Har ett läppstift från Mac som jag bara älskar, önskar bara att det satt kvar längre och inte lämnade små röda spår efter sig överallt.
  • MrsT2011

Läppstift hade jag, tycker läppglans är för mycket "nattklubb". Å andra sidan har jag aldrig läppglans dagtid så det är ju en smaksak. Men jag hade en ljuvlig brud-sminkning från Make Up Store med gammelrosa läppstift, brunrosa rouge och skimrande nougatfärgade ögonlock.

Det matta, gammelrosa läppstiftet skapade en fantastisk harmoni i min brud-utstyrsel, var ganska nervös innan med tanke på färgvalen i buketten. (se profilbild)

• Kattpoet

Problemet med  Lipinfinty är deras färger ser mörkare ut än de är, jag är ute efter deras liptin, det är mer min stil 

• klanto

Max Factors Lipfinity Lip Tint rekommenderas! Det sitter asbra och är lätt att använda eftersom det är som en tuschpenna (tänk typ filtpenna) . Det är lätt att få till rätt nyans. Tycker man att det syns för dåligt målar man på mer färg :) Jag äter, dricker och pussar på min blivande, och ändå sitter det :) Det är iofs ganska matt så vill man ha glans får man hitta något annat...

• förlovadflicka
    klanto skrev 2011-06-27 20:50:01 följande:
    Max Factors Lipfinity Lip Tint rekommenderas! Det sitter asbra och är lätt att använda eftersom det är som en tuschpenna (tänk typ filtpenna) . Det är lätt att få till rätt nyans. Tycker man att det syns för dåligt målar man på mer färg :) Jag äter, dricker och pussar på min blivande, och ändå sitter det :) Det är iofs ganska matt så vill man ha glans får man hitta något annat...
    Åt själv en stor glass, pasta, drack massa vatten, pussade på min lillebror med mera med mera och det sitter fortfarande kvar utan att jag har tagit på mer, tog bara på i morse! :D
  • TheD

Lipfinity fungerar inte.... Färgen försvann och sen var det inget kvar.

Men jag vet inte vad jag ska ha på den stora dagen. Troligtvis något som inte sticker ut så kanske något nude pink-aktigt..... Det är inte det första jag prioriterar ska jag ärligt säga hahaha

• förlovadflicka
    TheD skrev 2011-06-27 21:10:35 följande:
    Lipfinity fungerar inte.... Färgen försvann och sen var det inget kvar.

Men jag vet inte vad jag ska ha på den stora dagen. Troligtvis något som inte sticker ut så kanske något nude pink-aktigt..... Det är inte det första jag prioriterar ska jag ärligt säga hahaha
    Väntade du tills färgen torkat innan du tog på glanset då? :)
  • Zelmah

Lipfinity lip tint (den som är som en tuschpenna) är bättre än den andra som bara smular bort. snyggare med matt färg till bröllopet med tycker jag. Och så slipper m2b få kladd på sig hela tiden. Lip tinten finns i röd bara att den ser rosa ut på pennan. Nr 60 är röd. Den brukar jag använda. håller bra för kyssar och färgar inte av men ibland kan jag tycka att när det kommer till att äta så funkar det bättre med läpppenna och läppstift från Make up Store. Men det kladdar lite mer när man kysser. svårt detta med läppstift asså... själv kommer jag att ha röda läppar eftersom jag har det ofta annars men just vilket det blir är inte klart än... testar fortfarande lite olika men det kan bli Lip tinten kanske. 

• Styrka

Lip Tint var et tbra tips! Tack!

• Gwennie
    Zelmah skrev 2011-06-27 22:41:08 följande:
    Lipfinity lip tint (den som är som en tuschpenna) är bättre än den andra som bara smular bort. snyggare med matt färg till bröllopet med tycker jag. Och så slipper m2b få kladd på sig hela tiden. Lip tinten finns i röd bara att den ser rosa ut på pennan. Nr 60 är röd. Den brukar jag använda. håller bra för kyssar och färgar inte av men ibland kan jag tycka att när det kommer till att äta så funkar det bättre med läpppenna och läppstift från Make up Store. Men det kladdar lite mer när man kysser. svårt detta med läppstift asså... själv kommer jag att ha röda läppar eftersom jag har det ofta annars men just vilket det blir är inte klart än... testar fortfarande lite olika men det kan bli Lip tinten kanske. 
    En fundering om Lipfinitys Liptint. Testade lite i affären idag och tyckte att det verkade sitta riktigt bra, men svårt att avgöra hur färgen blir på. Tyckte inte alls att färgen på stiftet överensstämde med hur det blev på huden. Är stiften starka i färgerna? Blir det olika stark färg beroende på hur mycket man stryker på?
    Kändes som att det "beter" sig annorlunda än ett vanligt läppstift.
  • Zelmah
    Gwennie skrev 2011-06-28 23:19:36 följande:
    En fundering om Lipfinitys Liptint. Testade lite i affären idag och tyckte att det verkade sitta riktigt bra, men svårt att avgöra hur färgen blir på. Tyckte inte alls att färgen på stiftet överensstämde med hur det blev på huden. Är stiften starka i färgerna? Blir det olika stark färg beroende på hur mycket man stryker på?
    Kändes som att det "beter" sig annorlunda än ett vanligt läppstift.
    Precis, färgerna på stiften och själva "pennornas" plasthöljen är ju lite missvisande med tanke på att den rödas färpackning och filtspets ser mörkrosa ut så är säkert de andra färgerna lite luriga oxå... Man får nog testa dem för att se vad det blir för färg. De andra färgerna har jag ej testat men med den röda så är det så att den kan bli lite lite mörkare efter några påstrykningar. Man fyller ju på lite då och då under dagen och färgen blir då pytte lite mörkare kan jag tycka men inte överdrivet mkt. Det man tappar färg av är när man dricker mkt, då fuktas färgen upp lite men den sitter ändå rätt bra i grunden. Men absolut inte samma konsistens som ett vanligt läppstift eftersom de inte har nåt fett eller så i sig. det känns faktiskt lite som att man målar med tusch på läpparna. Men de är mkt prisvärda och gillar man dem inte är det ju ingen förmögenhet man lagt ut. Dessa är helt klart mkt bättre än lipfinitys 2steg m färg o gloss.

Och en grej.. se till att va torr om läpparna och ha inte rester av cerat/lypsyl o liknande, det förstör pennan eftersom fettet lägger sig på filtspetsen och färgen kommer inte ut på samma sätt, den pajar helt enkelt. så inga rester av försvaretshudsalva före påstrykningen :)

Lip Tint får fyra av fem toasts ;) Inget läppstift/färg har fått fem toasts av mig så det är i den heta toppen o slåss.
  • TheD
    förlovadflicka skrev 2011-06-27 21:49:03 följande:
    Väntade du tills färgen torkat innan du tog på glanset då? :)
    Glanset??  Vilket glans? Jag har pennan inte den andra ;) får prova den...hoppas den är bättre.
  • förlovadflicka
    TheD skrev 2011-06-29 15:53:34 följande:
    Glanset?? Vilket glans? Jag har pennan inte den andra ;) får prova den...hoppas den är bättre.
    Min är i två steg, färg och så väntar man en minut och sedan tar man på en lypsyllinkande grej :)
  • TheD
    förlovadflicka skrev 2011-06-29 16:11:44 följande:
    Min är i två steg, färg och så väntar man en minut och sedan tar man på en lypsyllinkande grej :)
    Men då är det inte pennan.... :) För något år sedan köpte jag ett SUPERBRA läppglans där det var först färg och sen något annat kladd över och det satt sååå bra! Kunde inte ta bort det med papper efter 1000 strykningar hahaha men jag kommer inte ihåg namnet.
  • Gwennie
    Zelmah skrev 2011-06-28 23:53:48 följande:
    Precis, färgerna på stiften och själva "pennornas" plasthöljen är ju lite missvisande med tanke på att den rödas färpackning och filtspets ser mörkrosa ut så är säkert de andra färgerna lite luriga oxå... Man får nog testa dem för att se vad det blir för färg. De andra färgerna har jag ej testat men med den röda så är det så att den kan bli lite lite mörkare efter några påstrykningar. Man fyller ju på lite då och då under dagen och färgen blir då pytte lite mörkare kan jag tycka men inte överdrivet mkt. Det man tappar färg av är när man dricker mkt, då fuktas färgen upp lite men den sitter ändå rätt bra i grunden. Men absolut inte samma konsistens som ett vanligt läppstift eftersom de inte har nåt fett eller så i sig. det känns faktiskt lite som att man målar med tusch på läpparna. Men de är mkt prisvärda och gillar man dem inte är det ju ingen förmögenhet man lagt ut. Dessa är helt klart mkt bättre än lipfinitys 2steg m färg o gloss.

Och en grej.. se till att va torr om läpparna och ha inte rester av cerat/lypsyl o liknande, det förstör pennan eftersom fettet lägger sig på filtspetsen och färgen kommer inte ut på samma sätt, den pajar helt enkelt. så inga rester av försvaretshudsalva före påstrykningen :)

Lip Tint får fyra av fem toasts ;) Inget läppstift/färg har fått fem toasts av mig så det är i den heta toppen o slåss.
    Tack för tipset!
    Köpte en idag och jag tyckte faktiskt att det var riktigt bra! Sitter bra och det känns inte ens som att man har något på läpparna. Däremot var färgen alldeles för mörk, trots att jag tog den ljusaste - letar efter ett ganska naturligt färgat till bröllopsdagen, men den kommer att användas flitigt i andra sammanhang :)
  • Zelmah
    TheD skrev 2011-06-29 17:58:56 följande:
    Men då är det inte pennan.... :) För något år sedan köpte jag ett SUPERBRA läppglans där det var först färg och sen något annat kladd över och det satt sååå bra! Kunde inte ta bort det med papper efter 1000 strykningar hahaha men jag kommer inte ihåg namnet.
    låter som Max Factor Lipfinitys andra variant, den äldre där det är en del med färg och en del med genomskinligt eller glitterglossigt läppglans. Först stryker du på färgen och sen glosset. Två ändar med aplikator på förpackningen liksom.. den tyckte jag smulade för mkt....
    LipFinity finns ju i åtminstone tre olika varianter. så det kan ju lätt bli förvirring när man snackar om den hehe...
    Men kan det kanske vara denna variant m färg o gloss som du testade då?
  • förlovadflicka
    Zelmah skrev 2011-06-29 22:53:11 följande:
    låter som Max Factor Lipfinitys andra variant, den äldre där det är en del med färg och en del med genomskinligt eller glitterglossigt läppglans. Först stryker du på färgen och sen glosset. Två ändar med aplikator på förpackningen liksom.. den tyckte jag smulade för mkt....
    LipFinity finns ju i åtminstone tre olika varianter. så det kan ju lätt bli förvirring när man snackar om den hehe...
    Men kan det kanske vara denna variant m färg o gloss som du testade då?
    Låter som det, fast det är två olika pennor, inte två i en så att säga :)
  • Zelmah
    förlovadflicka skrev 2011-06-29 23:26:16 följande:
    ja det finns tre olika sorter. en som är som tuschpenna, en som är två förpackningar med färg och stift var för sig och en sort som är dubbel med två applikatorer i en -en i varje ände.
  • TheD
    Och denna är BARA pennan dvs  det finns inget två i en. Och annat har jag inte sett
Svar på tråden Brudar! Läppstiftstips??