• Anonym (Snart fru.)

    Pengarpengarpengar....

    Hej!!
    Ska gifta mig snart o behöver lite hjälp att planera budget. Ser på 4 bröllop rätt ofta o där verkar de flesta lägga runt 100.000 på bröllopen. Låter helt vansinnigt enligt mig, men alla e ju olika. Jag hade hoppats på kanske 25.000 spänn o 50 bjudna gäster. Tänkte köpa sprit i tyskland o sedan bjuda på skaldjursbuffe till middag, o kanske hembakad tårta till efterätt. Tänkte att vi nog hyr ett partytält som vi är i. För mig låter det som 25.000 räcker till detta, men snälla hjälp mig. Vad tror ni. Vad är det mer för utgifter jag borde räkna med? 

  • Svar på tråden Pengarpengarpengar....
  • Pinkgrape

    Kläder, skor, smink och hår, brudbukett, dekorationer tex ljuslyktor, dukar, blommor, trycksaker så som inbjudnings- och tackkort, musik, ringar och övriga smycken, eventuell bröllopsresa samt solist om ni vill ha någon som sjunger under vigseln, transport från vigselplatsen, fotograf osv. Ja, det finns ju massor med saker som man kan vilja ha, men det mesta är ju sådant som man väljer själv om man vill ha eller inte och ifall det verkligen behövs :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Kattpoet

    Visst räcker det!

    Jag gjorde mitt bröllop för under 10 000 kr.  

    Din bas ide låter kanon, sätt dig ner och prata med din  karl vad ni båda vill ha. 
    Hur mycket kan du tänka på att laga max på klänning och  makens kläder, ingår ringarna i budgeten?
    Sådant måste tänka på,  måste du ha en svindyr desinger klänning eller kan du tänka dig en vit billig klänning som du kan piffa till själv?

    Måste det vara tygduk eller går  pappersduk bra?  

    Senaste festen vi gjorde här hemma för 30 personer  gick på 2000 kr,  då hade vi lånade knoppa lakan som duk och löparen var en pappers duk vi köpt på  ÖB  och blommorna var lupiner som vi plockade på morgonen.  Det såg fint och väl planerat ut även om det inte kostade oss en förmögenhet.

  • Semlorna

    Vårt bröllop gick på 35 000 för 50 gäster så det är absolut möjligt. Svårt att säga vad ni bör tänka på för det beror ju på vad ni vill ha. Blommor, dukar, glas, klänning, underkläder, skor, kostym, inbjudningskort, tackkort, ljuslyktor osv osv

  • nötmix
    Semlorna skrev 2011-06-13 18:05:53 följande:
    Vårt bröllop gick på 35 000 för 50 gäster så det är absolut möjligt. Svårt att säga vad ni bör tänka på för det beror ju på vad ni vill ha. Blommor, dukar, glas, klänning, underkläder, skor, kostym, inbjudningskort, tackkort, ljuslyktor osv osv
    Har du skrivit i någon annan tråd hur er buget såg ut? Jag blev riktigt nyfiken. Var det maten som gick på 35000 eller allt som allt?
  • Kattpoet

    Vi funderade på levande ljus men eftersom det var så ljust i lokalen vi hittade, stora fönster som släppte in kvällsljuset så kändes det helt onödigt,  de  behövdes inte alls.

    Sådana små saker  sparar pengar och kan man ta en bydgegård eller byns samlings lokal så blir det billigare. 

  • Semlorna
    nötmix skrev 2011-06-13 18:09:00 följande:
    Har du skrivit i någon annan tråd hur er buget såg ut? Jag blev riktigt nyfiken. Var det maten som gick på 35000 eller allt som allt?
    Ja det har jag men då var den inte fullständig iom att vi inte visste exakt hur mycket maten skulle gå på. Vi hade siktat på att hamna lägre men insåg att vi ville ha vissa saker så vi la till. Maten tror jag hamnade på 8000 och då var det buffe+tårtor i det som vi gjorde själva. Drycken fick vi så den är inte inräknad.
  • ClaraH

    Jag hade också tänkt en budget på runt 30.000 sisådär. Egentligen hade jag ingen koll innan jag började räkna på det. Så jag har också blivit förvånad över vad saker och ting kostar. Vi kommer att hamna på ca 70.000 (utan ringar och resa). Våra största poster är maten, vinet, lokalen och fotografen. Maten gör jag själv, så där handlar det mest om hur många vi blir (gissar på ca 75-80 i slutändan) och vad råvarorna kostar. Visserligen kunde jag haft billigare mat, nu blir det oxfilé t.ex. men jag sparar ändå in massor på att göra maten själv. Lokalen blir mycket dyrare än vi tänkt oss, helt enkelt för att det ett år innan var i princip fullbokat på allt jag ringde på (vilket förvånade mig) och att vi bor i Stockholm och det verkar dyrare här helt klart.

    Fotografen kommer gå på ca 7-8000 vilket ändå inte verkar vara dyrt, ment det är ändå en stor post. Tårtan är också jättedyr i Stockholm, men det har vi inte bestämt ännu, verkar ju gå på minst 65:- biten. Vinet köper vi på systemet, det hade nog inte blivit så mycket billigare med Tyskland och fram för allt hade vi inte fått det vin vi vill ha. Syr klänningen själv (ca 1500), men de flesta av sönerna har fått nya kostymer inkl. mannen och dottern har fått klänning och skor. Håret till mig och smink och hår till henne går på 3000 (dyrt ja). Musiken blir Spotify premium.

    Så vi har väl sparat på en del saker och inte kunnat spara på annat kan man väl säga.

    Ursprungsplanen var en byggdegård men den var bokat även året efter.


  • marimekko86

    Det som kostar för oss är maten, drycken, lokalen. Och ringarna. Här kan man ju spara mycket pengar om man får tag i en billig/gratis lokal, gör mat själv eller väljer att äta enklare rätter som ändå är utsökta . Inte köper så dyra ringar, eller man kan ju gå till en guldsmed och göra egna, blir billigt om man har eget guld exempelvis.

    Fotograf kostar ju endel, men man kan om man hittar åt någon duktig hobbyfotograf som fotar brudpar. Brukar finnas många som är superduktiga men som bara fotar på fritiden och ställer upp för en mindre slant än vad en "riktig" fotograf tar.

    Många åker iväg till IKEA och köper pynt och dekorationer till festen. Hår och smink kan man ju göra själv om man gör något enklare och tränar först

  • Anonym

    sett till det du beskriver ni vill ha behöver ni inte oroa er föra att spendera 100 000 kr. Jag tror vi har sett olika avsnitt för alla jag har sett har haft mer blygsamma budgetar  ;)

    Jag tror er budget är rimlig sett att ni inte lägger massa pengar på ringar, kläder el smekmånad. Tror det är lugnt för er som helhet o att ni kan få ett jättefint bröllop!

  • Brud  vår 2012

    Hej!
    I stort tror jag att man ofta räknar med 1.000kr/ person - alltså 55 gäster, 55.000 kr osv.

    Vi kommer nog att bli 55 gäster och vi har räknat i stort så här:
    finare buffe:                 16.500
    tyskland sprit:             10.000 (inkl. färja o bensin)
    liveband:                      10.000
    hår, smink o kläder   10.000 (beställer klänning fr. Kina)
    dekorationer                 1.000
    trycksaker, porto osv   2.000
    lokalhyra                        3.000 (Men har ännu inte hittat någon där man får ta med sig egen dryck :/   )

    Vi skippar fotograf, binder brudbukett själv, o skriver ut alla trycksaker själva

    lycka till

Svar på tråden Pengarpengarpengar....