Kattpoet skrev 2011-06-14 09:38:09 följande:
s2011, jag har en muskelsjukdom, allt jag gör är planerat ut efter vad jag kan klara av och om mina vänner ställer upp. Alla vet att jag har en muskelsjukdom så är det fest så blir oftas papptallrikar så jag ska kunna orka med "disken" eller så ringer någon och anmäler sig som diskhjälp direkt och då kan vi använda fin porslinet.
Men eftersom jag är sjukskriven så betyder ju det också att pengar finns inte gott om och jag ser det som så, jag två val, antigen gör jag det bästa av vad jag har eller så suktar jag efter något jag inte kan få och surar.
Jag tycker det första är ett bättre val, göra det bästa av det man har och försöka se glädjen i det lilla.
Klänningen är inte viktig, att jag har rätt karl vid min sida är, bjuda på det finaste av det finaste är inte viktigt när jag har mina vänner där och rent ärligt de är de finaste av de finaste, deras kärlek mer viktig än oxfile och parma skinka.
Det är så jag ser livet, så länge kärleken finns är jag rik och det är det viktigaste.
Jag förstår vad det innebär med fysiska och ekonomiska begränsningar, inte alltid kul och inte alltid det lättaste. Vad jag menade med mitt inlägg var bara att i de fall man inte väljer att göra allting själv så är det i regel också så att det kostar lite mer än det annars kunnat göra. Det behöver inte vara så, men utsikterna för det är större.
Du skrev i ditt förra inlägg
"jag vet inte hur man spenderar 35 000 på ett bröllop, jag är för snål och söker lösningar hela tiden på ett billigare alternativ" och vad jag menar är att 35 000 kr behöver inte nödvändigtvis vara enorma horder med pengar, men det kan innebära en lättare arbetsbörda och "enklare lösningar".
Man behöver inte gå helt wild and crazy och handla som en tok, bjuda på fiiiiin mat eller köpa den dyraste klänningen för att komma upp i 35 000 kr på bröllopet. Det kan räcka med en så enkel sak som att säga "nej, jag tänker inte stressa med att laga all mat själv, jag tänker inte låta min familj stå i dagar/veckor/månader och laga mat och jag tänker inte kliva upp/tänker inte låta mina gäster kliva upp tidigt morgonen efter min bröllopsdag för att städa". Det är de valen som gjort att vi kommit upp i en kostnad om ca 25 000 kr för bröllopsmiddagen/festen.
Och, jag skulle också önska att vi kunde sluta koppla ihop kärleken, vänskapen och lyckan med vilken ekonomi och bröllopsbudget man har. Par som lägger 10', 40' och 100' kr på sitt bröllop skiljer sig med största sannolikhet inte det minsta i hur mycket man älskar varandra, sin familj och sina vänner och hur lycklig man är i sitt liv och leverne. Kärlek och lycka handlar om att göra livsval som är sanna och riktiga mot sig själv och kan inte värderas med pengars tyngd. Och det gäller oavsett om man är fattig eller rik.