• Anonym (Snart fru.)

    Pengarpengarpengar....

    Hej!!
    Ska gifta mig snart o behöver lite hjälp att planera budget. Ser på 4 bröllop rätt ofta o där verkar de flesta lägga runt 100.000 på bröllopen. Låter helt vansinnigt enligt mig, men alla e ju olika. Jag hade hoppats på kanske 25.000 spänn o 50 bjudna gäster. Tänkte köpa sprit i tyskland o sedan bjuda på skaldjursbuffe till middag, o kanske hembakad tårta till efterätt. Tänkte att vi nog hyr ett partytält som vi är i. För mig låter det som 25.000 räcker till detta, men snälla hjälp mig. Vad tror ni. Vad är det mer för utgifter jag borde räkna med? 

  • Svar på tråden Pengarpengarpengar....
  • Debe

    Man kan klara sig på hur lite som helst tror jag, beror ju på hur man proriterar. Frisör, smink, klänning, hotell, transport och fotograf är ju sådant som kan kosta från några hundra till flera tusen. Förutom mat och dryck som är den stora utgiftsposten.
    Kika gärna in på min blogg, där finns en översikt över vår budget med de flesta posterna inräknade.


  • S2011

    BT's budgetverktyg ger en bra grund för de poster som man behöver tänka på när man planerar.
    En del kan man bortse ifrån och en del andra kanske man får lägga till.

    Se till att börja kolla upp de alternativ som känns aktuella för er i tid. Allt man kan göra i god tid har man också goda möjligheter att spara in lite pengar på. Fundera på om ni känner några som kan hjälpa er (ffa med de poster som blir dyra, t.ex. tälthyra, mat, dricka, fotograf, frisör).

    25 000 kan ni komma riktigt långt med (ja, hela vägen), såtillvida just ert drömbröllop stämmer idémässigt med den tillgängliga budgeten. Sätt er och skriv ner vad ni vill ha (och vad ni absolut inte vill ha) och utgå från det.

    När vi började planera tänkte jag att taket nog låg på 25-30', medan min blivande man sa 40' (och nu fick han rätt igen, inget jag tänker upplysa honom omGlad ).

    Vårt bröllop är nu uppe i 39 000 kr totalt. Vi blir 39 personer.

    Vi har valt kyrkbröllop med bröllopsmiddagen i festvåning (23 400 kr). Tårtan får vi till bra pris (1 300 kr inkl leverans och montering).
    Jag köpte en kinaklänning (1 300 kr inkl underkjol, frakt osv) och fotograf har vi bland våra vänner (0 kr).
    Fästmannens kläder sköt iväg ordentligt också (4 500 kr) och jag vill ha håret gjort hos frisör (1 750 kr).
    Makeup fixar min lillasyster som är utbildad mua (0 kr) och musiken får spotify stå för (0 kr). Ringar hittade vi billigt (678 kr för bägge) och blommor har vi gett floristen i princip fria händer med ett tak på 1 000 kr.

    Det viktigaste jag tror ni ska titta på är kostnaden för att hyra tält. Det är inte alltid så himla billigt, så kolla runt vilka alternativ som finns, hör om det finns släkt/vänner som har partytält som ni kan låna och ställa ihop osv osv. Vi kollade också tält ett kort tag i början, men kostnaden för detta uppgick till mellan 15 000 och 20 000 kr, så vi skrotade faktiskt det (vi var ju egentligen inte sugna på trädgårdsbröllop heller..).

  • Kattpoet

    Om man gör egen buffé och har frys  kan man faktiskt  rätta sina bufee ider till vad som är billigt,  som när det är billigt med fryst kyckling file då kan man köpa på sig  det som behövs eftersom det håller i ett år  medans fläskkött är max tre månader innan och nötkött lite längre.

    Köttet är alltid dyraste posten  för maten  och visserligen kan man göra det billigare om man har en släktning som jagar. 

    Om jag ska vara ärlig,  jag  vet inte hur man spenderar  35 000 på ett bröllop,  jag är för snål och söker lösningar hela tiden på ett billigare alternativ. 

  • Mirjami

    Vi satte en budget på 36000 och har köpt klänning i Kina, fixar hår och smink, tårta (cupcakes med cream cheese fyllning och topping i temafärgen plus en tvåbitarstårta för oss att skära i som är i samma färg som toppingen) och så själv. Har hyrt en bygdegård som är billig och gästerna får ordna boende och transport själva. Ändå är budgeten spräckt. Spriten inhandlades i Tyskland, utom vin och mousserande som köps på bolaget (billiga sorter) för där kan man lämna tillbaka allt som ej går åt (inom två veckor och mot kvitto, oöppnat såklart).

    Det vi lägger pengarna på är:

    1.Maten, som är Buffé från catering. Har en kompis som är bröllopsplanerare och ställer upp gratis och hon sa att om man gör maten själv krävs plan A,B och C, för man måste kunna ha förvaring, kyl, uppvärmning (en enda ugn räcker inte långt tex) och back-up plan om det går åt skogen, tex saker bränns, tappas, med mera. Därför tog vi catering, 9000kr (tog en dyr buffé, 179 per pers, finns från 75 vet jag också!)

    2. Alkoholen, se ovan hur vi gjorde där

    3. Transporten, Limousine är bokad, men vi kikar efter billigare alternativ. Ska in till Borås ikväll på veteranbilsträffen och se om vi hittar Rolls Roysen vi såg förra året och se om han kan ställa upp. Blir isf halva kostnaden bara. 2000-4000 kr

    4. Underhållning. Vi ska ha en riktig eldshow efter maten och innan dansen medan folk minglar medan lokalen röjs på bord. Fick ner priset till 2500 kr

    5. Servering. Vi har tagit det privat, men det går på ca 3000 ändå, för det kostar 130 i timman per person, två stycken och det är rätt många timmar de kommer få arbeta.

    Resten är småsummor, men de småsummorna springer lätt iväg. Blommorna kommer gå på ca 1000 kr till, har redan lagt 600 knappt på buketten, den är bunden av mig utan fejkblommor och blev exakt som jag ville ha den och du ser inte att den är fejk. Bröllopsplaneraren har använt bilder på den som tips till andra blivande brudpar som impats, då blir man stolt!
    Dekorationer har jag köpt på loppis och här på BT, och de har spridits ut så de inte har räknats in i budgeten.

    Ringarna tog vi titan faktiskt. Det är lika hållbart som guld och man slipper plätera om det. Jag vill INTE ha gult eller rött guld. Så titan var perfekt, var faktiskt maken som fann dem. De är sååå fina och tidlösa och kostar knappt 2000 kr inklusive gravyr!!!

    Hoppas du får till det, men glöm inte de "små" utgifterna för det är de som gör en budget svår att hålla. Och att hyra tält är dyrt, köp hellte några på Harald Nyborg, kostar knappt 150 kr styck (3*3 m) och du kan sälja dem sen för en 100-lapp styck! På så vis får du ner kostnaderna och får även tillbaka lite.

  • S2011
    Kattpoet skrev 2011-06-14 09:14:49 följande:
    Om man gör egen buffé och har frys  kan man faktiskt  rätta sina bufee ider till vad som är billigt,  som när det är billigt med fryst kyckling file då kan man köpa på sig  det som behövs eftersom det håller i ett år  medans fläskkött är max tre månader innan och nötkött lite längre.

    Köttet är alltid dyraste posten  för maten  och visserligen kan man göra det billigare om man har en släktning som jagar. 

    Om jag ska vara ärlig,  jag  vet inte hur man spenderar  35 000 på ett bröllop,  jag är för snål och söker lösningar hela tiden på ett billigare alternativ. 
    Jag har under min tid på BT fått uppfattningen av att du gärna fixar och donar själv för att pressa priser eller bara för att det är roligt. Jag tror att mycket ligger i just det - hur mycket man orkar och vill fixa själv.

    Om man inte kan, orkar eller vill fixa all mat själv, fixa dekorationer själv, fixa dukning själv osv osv så kostar det i regel mer också.

    För egen del, t.ex. hade vi kunnat spara in säkert 10 000 kr om vi hyrt en "tom lokal", bett våra föräldrar hjälpa oss laga mat, städat lokalen själv osv, men dels hade det inte blivit det bröllop vi vill ha och dels så är vi inte intresserade av allt det extrajobbet (och definitivt inte sugna på att be våra gäster laga till och ordna med middagen och/eller städa dagen efter).

    Jag tycker det är hedervärt med de som orkar stå i och hålla på, pressa priser och fixa allting själv. Men själv är jag antagligen för lat (?) för att ens tänka tanken att göra så (även om jag för den skull inte strör pengar omkring mig eller lägger hur mycket som helst på bröllopet). Och så tycker jag att det är nog med saker som ska planeras och fixas utan att behöva ha kritiska punkter (mat osv) hängande över huvudet.
  • Kattpoet

    s2011,  jag har en muskelsjukdom,  allt jag gör är planerat ut efter vad jag kan klara  av och om mina vänner ställer upp.   Alla vet att jag har en muskelsjukdom så är det fest så blir oftas papptallrikar så jag ska kunna orka med "disken"  eller så ringer någon och anmäler sig som  diskhjälp direkt och då kan vi använda fin porslinet.

    Men eftersom jag är sjukskriven så betyder ju det också att pengar finns inte  gott om och  jag ser det som så, jag två val, antigen  gör jag det bästa av vad jag har   eller så suktar jag efter något jag inte kan få och surar.

    Jag tycker det första är ett bättre val, göra det bästa av det man har  och försöka se glädjen i det lilla.  

    Klänningen är inte viktig, att jag har rätt karl vid min sida är,  bjuda på det finaste av det finaste är inte viktigt när jag har mina vänner där  och rent ärligt de är de finaste av de finaste, deras kärlek mer viktig än oxfile och parma skinka. 

    Det är så  jag ser livet, så länge kärleken finns är jag rik och det är det viktigaste. 

  • S2011
    Kattpoet skrev 2011-06-14 09:38:09 följande:
    s2011,  jag har en muskelsjukdom,  allt jag gör är planerat ut efter vad jag kan klara  av och om mina vänner ställer upp.   Alla vet att jag har en muskelsjukdom så är det fest så blir oftas papptallrikar så jag ska kunna orka med "disken"  eller så ringer någon och anmäler sig som  diskhjälp direkt och då kan vi använda fin porslinet.

    Men eftersom jag är sjukskriven så betyder ju det också att pengar finns inte  gott om och  jag ser det som så, jag två val, antigen  gör jag det bästa av vad jag har   eller så suktar jag efter något jag inte kan få och surar.

    Jag tycker det första är ett bättre val, göra det bästa av det man har  och försöka se glädjen i det lilla.  

    Klänningen är inte viktig, att jag har rätt karl vid min sida är,  bjuda på det finaste av det finaste är inte viktigt när jag har mina vänner där  och rent ärligt de är de finaste av de finaste, deras kärlek mer viktig än oxfile och parma skinka. 

    Det är så  jag ser livet, så länge kärleken finns är jag rik och det är det viktigaste. 
    Jag förstår vad det innebär med fysiska och ekonomiska begränsningar, inte alltid kul och inte alltid det lättaste. Vad jag menade med mitt inlägg var bara att i de fall man inte väljer att göra allting själv så är det i regel också så att det kostar lite mer än det annars kunnat göra. Det behöver inte vara så, men utsikterna för det är större.

    Du skrev i ditt förra inlägg "jag  vet inte hur man spenderar  35 000 på ett bröllop,  jag är för snål och söker lösningar hela tiden på ett billigare alternativ" och vad jag menar är att 35 000 kr behöver inte nödvändigtvis vara enorma horder med pengar, men det kan innebära en lättare arbetsbörda och "enklare lösningar".
    Man behöver inte gå helt wild and crazy och handla som en tok, bjuda på fiiiiin mat eller köpa den dyraste klänningen för att komma upp i 35 000 kr på bröllopet. Det kan räcka med en så enkel sak som att säga "nej, jag tänker inte stressa med att laga all mat själv, jag tänker inte låta min familj stå i dagar/veckor/månader och laga mat och jag tänker inte kliva upp/tänker inte låta mina gäster kliva upp tidigt morgonen efter min bröllopsdag för att städa". Det är de valen som gjort att vi kommit upp i en kostnad om ca 25 000 kr för bröllopsmiddagen/festen.

    Och, jag skulle också önska att vi kunde sluta koppla ihop kärleken, vänskapen och lyckan med vilken ekonomi och bröllopsbudget man har. Par som lägger 10', 40' och 100' kr på sitt bröllop skiljer sig med största sannolikhet inte det minsta i hur mycket man älskar varandra, sin familj och sina vänner och hur lycklig man är i sitt liv och leverne. Kärlek och lycka handlar om att göra livsval som är sanna och riktiga mot sig själv och kan inte värderas med pengars tyngd. Och det gäller oavsett om man är fattig eller rik.
  • Semlorna
    Kattpoet skrev 2011-06-14 09:14:49 följande:
    Om man gör egen buffé och har frys  kan man faktiskt  rätta sina bufee ider till vad som är billigt,  som när det är billigt med fryst kyckling file då kan man köpa på sig  det som behövs eftersom det håller i ett år  medans fläskkött är max tre månader innan och nötkött lite längre.

    Köttet är alltid dyraste posten  för maten  och visserligen kan man göra det billigare om man har en släktning som jagar. 

    Om jag ska vara ärlig,  jag  vet inte hur man spenderar  35 000 på ett bröllop,  jag är för snål och söker lösningar hela tiden på ett billigare alternativ. 
    Det var väldigt enkelt att spendera 35 000 :) Jag skulle kunna skriva ut vad pengarna har gått till (och jag lovar dig att vi valt billiga alternativ) men jag tror inte du är så intresserad igentligen. Men för sakens skull så kan jag skriva att vi lagade vår egna mat, hade en lokal från torsdag-söndag för 2000,. hade vän som fotade och valde en liten minisemester i samma stad som bröllopet så vi har inte strött pengar omkring oss.
  • Kattpoet

    Många fastnar i måsten,  man måste ha det ena och det andra  annars blir bröllopet inte perfekt  och så göms  den riktiga orsaken till bröllopet  i alla måsten.

    Jag hade catering på bröllopet, men inte festen i Sverige.  Jag kollade upp om man kan får så billig catering i Sverige som vi hade i Skottland och det kan man.  
    100-110 kr per person går att hitta i Sverige med, det  finns och  säger man att man ska ha fest och inte bröllop så brukar priserna hållas nere.
    När jag lagade själv så  kostade  det mellan 50- 60 kr per portion, så det blir ju lite billigare.

    Bydgegårdar och samlings lokaler  finns som man kan ha catering till och  för en liten summa till kan man få  det dukat och städat med.  Googla, leta och snacka med folk är det bästa sättet att hålla ner priset.

    Här i byn så använder vi  Tantografen,  fråga  närmaste tant om de vet något så  kommer säga först nej men inom 48 timmar får man ett telefon nummer till rätt person  stucken i handen. Det var så jag hittade  samlingslokalen här och lite annat som behövdes till festen.

     

  • 1700tal
    S2011 skrev 2011-06-14 10:25:18 följande:
    Och, jag skulle också önska att vi kunde sluta koppla ihop kärleken, vänskapen och lyckan med vilken ekonomi och bröllopsbudget man har. Par som lägger 10', 40' och 100' kr på sitt bröllop skiljer sig med största sannolikhet inte det minsta i hur mycket man älskar varandra, sin familj och sina vänner och hur lycklig man är i sitt liv och leverne. Kärlek och lycka handlar om att göra livsval som är sanna och riktiga mot sig själv och kan inte värderas med pengars tyngd. Och det gäller oavsett om man är fattig eller rik.
    Det där sista var mkt bra skrivet! Förstår inte heller var denna parallell kommer ifrån som så ofta används. Skulle kärlek och omtanke från blivanden, familj och släkt mätas i hur mkt pengar vi har på kontot och hur mkt av våra besparingarna vi lägger på vårt bröllop? Nja.
Svar på tråden Pengarpengarpengar....