• Anonym (:/)

Begär jag för mycket?

Blev lite smått ledsen och besviken i förgår när jag träffade mina tärnor,
    jag har aldrig tvingat på dom något som har med bröllopet att göra, har inte tvingat dom delta i något annat än att just bara vara tärnor. Vi pratar heller nästan aldrig om bröllopet när vi ses.

Alttså: Jag är inte någon tjatande brud om bröllop när jag umgås med mina vänner.

Men häromdagen skulle vi då träffas för att gå igenom dagen lite smått, börjar bli på tiden nu eftersom det inte är mer än ett par veckor kvar.
    Då verkade dom tycka att det var jättejobbigt att bli fotograferade "redan" klockan 13 på eftermiddagen.
    Vi har en halvtimmes väg att köra, så jag sa att dom skulle vara beredda att åka från klockan tolv,
    (vigseln är kl. 16),
    dom tycker att dom inte vill sminka sig redan då för sminket kommer bli fult, gå bort osv. Men jag ska ju med sminka mig så tidigt!
    Jag vill liksom inte ha någon stress när vi tar bröllopskorten, utan jag hade räknat med några timmar faktiskt.
    Lite olika ställen i området.
    Det känns som en lyx om vi bara kan sätta oss ner en halvtimme innan vigseln och få äta något i lugn och ro.

Jag erbjöd dom att vara i min mammas hus (där ingen är hemma), och sminka om sig, glo på tv, sitta vid internet, göra vad dom vill OM det skulle bli dötid.
    Jag har tipsat om primer och annat bra i sminkväg och erbjudit dom av mitt smink för att det ska hålla längre.

Men ändå är dom så negativa :(
    Blir riktigt ledsen.. Begär jag verkligen för mycket?
    Fotografering 3 timmar innan vigsel? Det kommer ju ta ca. 2 timmar, sen vill jag äta något och sen har vi en bit till kyrkan. Jag fixar skjuts och allt!

Sa till tärnorna att dom kunde vara med på de första bilderna då vi ska ta de vanliga korten, efter det ska vi ta ensamma kort och ha lite mer ovanliga bilder och då kunde dom ifred få göra vad dom ville i huset.
    Alltså, dom skulle ha gott om tid att sminka om sig.

Det är ju ändå VÅRT bröllop, och jag vill kunna känna att vi bestämmer lite om vilka tider som faktiskt passar oss och fotografen bäst, inte mina tärnor.
    Jag har alltid varit tillmötesgående med allt annat dom har frågat och bett om. Alltid gett efter och låtit dom få som dom vill.
    Men nu vill jag faktiskt ha det såhär!
    Är det verkligen för mycket begärt? Gråter

• Svar på tråden Begär jag för mycket?
  • Debe

Nej det tycker jag inte. Men det verkar ju som att dom inte vill vara med. Kanske bara du och din blivande kan ta kort först så kommer dom på slutet istället. Annars kanske de inte behöver fotas alls, om de inte vill. Tråkigt för dig bara Lycka till!

• Loche

Tycker inte heller du begär för mycket. Har man tackat ja till att vara tärna får man väl vara beredd på att anpassa dagen efter brudparet?!

Vad sminket beträffar så är det väl inga som helst problem att bättra på det lite då och då under dagen, det är ju sånt man får vara beredd på.

Annars var ju förslaget Debe kom med ovan bra,,, att spara de bilderna där tärnorna ska vara med till sist.

Tack för era svar!
    Har funderat på om jag framstår som en bridezilla eftersom dom reagerar såhär.
    Men jag tycker faktiskt att dom kan ställa upp på NÅGOT när dom inte gjort något alls för att vara med på något innan.
    Jag begär ju inmget av dom utom detta.

Tycker faktiskt att man är med lite på kort och stödjer oss just där,
    sen kan dom ju ändå få göra vad dom vill..
    Det är precis som om dom menar att allt är så jobbigt för dom, men för oss då? Vi som brudpar? Hur mycket har inte vi lagt ut och planerat på detta bröllop? Hur nervösa kommer inte vi vara?
    Det är precis som om vi inte räknas alls.

Jag vill gärna att dom är med från början då vi ska ta dom lätta och lite mer avspända korten.
    Jag vill liksom hinna "känna" fotografen lite inna nvi börjar med enskilda och roligare bilder..
    Dessutom hade jag fixat skjuts eftersom det är en bit att åka och då måste dom ju klara det själva..
    Tycker det är väldigt synd faktiskt..

EN av dom frågade även plågat om det var mycket mer dom skulle göra som tärnor eller om dom bara fick festa loss sen direkt efter kyrkan =(
    Jag sa att jag inte hade några krav alls, bara att någon kanske hjälper mig på toaletten någon gång (om det inte är för mycket begärt) och även att någon hjälper mig rätta till släpet ibland.
    Innan har dom varit glada över att få vara tärnor - en nu verkar det bara vara en plåga!

Förlåt, men jag blir uppriktigt ledsen! =(
    Ska man som tärna inte ens hjälpa bruden liiiiite på själva bröllopet just med något enstaka toabesök eller något? Hjälpa en att rätta till håret eller sådana småsaker?
    Alltså bara något på själva bröllopsdagen! Inget innan dess eller efter..

• Mirjami

Jag kommer göra mig i ordning MED tärnorna och min mamma på förmiddagen och sen får de gärna följa med på fotograferingen. Annars kommer vi ta det efter vigseln medan gästerna tar sig till festlokalen. Vår vigsel är kl 15 och jag och gubben kommer mötas upp runt 12-tiden för att åka och fotas. Vi kommer inte ha transporten då, den får hämta oss utanför kyrkan sen (blir så dyrt annars) och sen fotas vi lite med den i och med cruisingen! OM vi får tag på annan transport dock så kommer vi t.o.m cruisa innan vigseln, då det är en bit mellan kyrkan och stan och tar för lång tid om vi ska in dit och cruisa, vill inte låta gästerna vänta i timmar. Annars blir det en snabbcruising i vårt lilla samhälle bara.

Så nej, du begär inte för mycket, du har ju get dem ett oerhört hedervärt uppdrag och hela saken med tärnor går ut på att de ska vara där för DIG, fixa slöjan, klänningen, bistå med puder, läppglans, hårspray mm som kan behövas under fotningen. De får väl sminka sig sista halvtimmen innan vigseln då medan du tar det lugnt.

Själv kommer jag BE dem följa med för att bistå mig, men kan de inte av ngn dum anledning kommer jag be min mamma följa mig istället. Men du ska inte behöva ha en sådan back-up plan. Jag kommer nog inte ens behöva en, jag tror mina tärnor följer mig till graven om så krävs. Hoppas de kan förstå dig och att det faktiskt är en ÄRA de tilldelats!

• Lumys

Alltså allvarligt! Tycker dom beter sig omoget. Dom borde som dina tärnor och vänner känna att
    dom ska anstränga sig lite för att göra er dag speciell. Och du begär minsann inte mycket, du har ju ordnat det jättebra med ett hus de kan vara i, låna dem ditt smink osv. Hade blivit jätteledsen om mina tärnor betedde sig med sån nonchalans. I jämförelse med mig är du långt ifrån en bridezilla ;) för mina tärnor ska sminka sig med mig och sen även hjälpa till med endel saker under dagen, som att hämta upp tårtan innan bröllopet och tända alla ljusen i lokalen innan alla kommer dit. Och deta gör de med glädje (jag lovar :p) jag tvingade dem inte eller nåt utan frågade om de kunde göra detta och de var jätte positiva och sa att det är självklart! Det tar ju max 20 minuter av hela dagen..

• tinato

Säg åt dem att de inte behöver vara tärnor om det ska vara så jobbigt. 
    Man ska väl inte behöva truga ??? Herregud!

Jag och mina tärnor spenderar kvällen innan ihop och så gör vi oss iordning ihop. Vi har vänner som ska vara med hela dagen och fota, från det att vi gör oss iordning tills dess att festen är slut.   

• darkHorse

Jag tycker inte heller att det är för mycket begärt, men tärnorna kanske inte inser hur lång tid en fotografering verkligen tar? Har man inte själv planerat kan 3 timmar för några kort verka hutlöst länge, även om jag verkligen tycker det är bra med gott om tid så att du hinner äta lunch, inte stressa osv. Du kanske kan försöka ha en liten diskussion med dem där du förklarar att det är viktigt att äta annars kan bruden lätt svimma senare under kvällen, och att berätta hur lång tid en fotografering evrkligen tar och varför.

Om de fortfarande är negativa är de nog bara otrevliga.

• MrsT2011

För mig var det självklart att ha med brudföljet vid fotograferingen, ända tills min blivande sa "men du ska ju vara på salongen och bli fixad och äta lunch ihop med tärnan, och efter fotograferingen är det vigsel o fest med alla människor. Fotograferingen är ju enda stunden på dagen som vi får vara ensamma och slipper känna oss tvungna att prata med alla runt omkring".

Han hade alldeles rätt! Det blev en underbar stund i en vacker park, nyfixade och superfräscha gick vi omkring med en fotograf som var mer som "en fluga på väggen". Visst, hon arrangerade några bilder men vi fick ändå många stunder då vi kände oss helt ensamma. Det hade inte alls blivit samma mysiga grej om tärnan och marskalken hade varit med.

Min tärna hade en lång paus ihop med sin bebis då hon passade på att amma, bättra på sminket och byta om till tärnklänningen. Sedan gick hon till kyrkan med sin man och hade full koll på barnvagnen ända fram till vigseln, passade henne perfekt! Och marskalken åt lunch med sin fru och kom till kyrkan i sällskap med henne, funkade också jättebra. Min man hade hela tiden avböjt gemensam lunch då han ville ha den stunden för sig själv. Kort sagt: Fotografering ensamma var det bästa för alla inblandade.

Bättre att hela brudföljet ställer upp sig utanför kyrkan under kramkalaset efter vigseln, alltid någon gäst som lyckas få en bra bild på alla tillsammans.

• prinsessanogrodan

Jag och mannen hade fotograferingen själva, det tog ca 1½ timme och då hann fotografen ta 350 bilder.
    Jag vet inte om det är ovanligt få bilder eller om det är många men det var lagom länge för oss i alla fall.
    Sedan hade vi 1 timme där vi åt lunch, bättrade på sminket, gick på toa etc och sedan åkte vi till kyrkan i god tid innan vigseln började.
    Vi hade fotografering som började  strax innan 11:00 och vigseln var kl 14:00. Det var väldigt skönt att ha tid efteråt att äta ordentligt, dricka vatten (det var varmt) och gå på toa i lugn och ro och slippa stressa.
    Det verkar ju lite som att tärnorna i det här fallet med TS inte riktigt har koll på att det tar tid att ta bröllopsbilder, det är ju inte riktigt som att ta ett par bilder i en fotoautomat
    Det verkar också lite som att de inte riktigt vill vara med på fotograferingen. Det är inte för mycket begärt egentligen men fråga dom rakt ut om dom inte vill, låt dom dra sig ur om dom inte vill.
    Hellre att ni gör det själva och får en mysig stund där er kärlek lyser igenom på bilderna än att tärnorna surar och bilderna blir "ansträngda".
    Bilderna som familj och vänner tar under vigseln och utanför kyrkan blir oftast väldigt härliga så det finns ju även chanser att få bilder på hela brudföljet där.
    Det är nog väldigt olika vad en tärna "ska göra", det är något som varje brud och tärna måste komma överens om,. Min tärna gick bakom mig i kyrkan, höll min bukett, höll tal på middagen och vi valde gemensamt hennes klänning, jag och mannen betalade halva klänningen. Jag hade "nöjt mig" med att hon kom i klänning hon känner sig fin i och gå bakom mig i kyrkan och hålla min bukett. Hon valde själv att göra mer än så. Prata med dina tärnor och vill dom inte vara med på fotograferingen så låt dom slippa men berätta att du blir besviken för att det betyder mycket för dig.

• Blivande fru Swärdh

Du begär inte för mycket men vill dem inte fotas i 2 timmar innan bröllopet tycker jag det är lite hårt att "avsäga" dem tärnrollen. Alla är inte så förtjusta i att fotas och dem kommer väl inte vara med i varenda bild? Dem kanske inte tycker det känns så kul att mestadels stå och svettas (om det är varmt) och vänta på att ta ett par bilder.
    Jag och M2B kommer att fotas under en timme (jag tycker en timme är mer än nog haha) innan vigseln och bilderna med tärnor/föräldrar osv tar vi efter vigseln, innan vi går in till lokalen. Verkar smidigast för vår del att göra så.

Många svar! Tack!

Det är ju såhär;
    - vi har en 20 minuters väg till fotoplatsen, jag fixar skjuts, det är inte säkert jag blir färdig tolv utan att dom ska hålla sig beredda. Alltså tar det ca. 40 minuter att köra fram och tillbaka, därav förlorar vi nästan en timme på att packa om oss i bilen osv.
    SÅ det kommer inte bli 3 timmars fotografering. Utan snarare 1,5 om vi har tur. Jag vill verkligen ta det lugnt och äta ordentligt också, antar att mina tärnor också vill detta.
    - Efter vigseln är inget alternativ att fotografera sig eftersom vi har en lite mer speciell skjuts som tar ca. en timme från kyrkan till festplatsen.
    Alltså hinner vi inte fotas då. Då vill jag bara dela tiden med min man.

Jag begär bara att dom är med en halvtimme max på fotograferingen, sen behöver dom inte alls stå och svettas eller frysa, utan dom kan lugnt slappna av i min mors hem, där dom är uppväxta mer eller mindre,
    där dom kan göra vad dom vill, duscha, byta om, sminka om sig,

vilket jag ändå inte tror kommer hinnas med!

Är det verkligen inte bättre att ha lite mer gott om tid än att halvt stressa ihjäl sig på den stora dagen?
    =/

Alltså, i bästa fall är vi framme vid fotoplatsen kl. 12.30.
    Men jag är nästan säker på att det inte blir förrän 13-13.30.
    och då har vi inte så lång tid på oss helt plötsligt. 2 timmar att fotograferas och äta innan vi måste sticka igen.

Jag har bett tärnorna vara beredda från klockan 12 att åka, men jag har även sagt att det kan bli uppemot en timme senare..
    Vi kanske inte kommer ha så lång tid som vi tror, och något kan ju gå fel,
    och det är inte så lätt att packa in sig i bilen några gånger heller med en gräddbakelse..

Ja, jag vet inte.. Nu har jag erbjudit mig att tärnorna följer med tidigt och sminkar sig i min mors hus och SEN är med på fotograferingen.
    Det innebär att vi måste åka runt lite mer, fotografen, jag och min blivande.
    Så jag är väldigt tillmötesgående ändå tycker jag.. Detta innebär bara extraarbete för oss och ingen annan..

Svar på tråden Begär jag för mycket?