• Pinkgrape

Inspiration för fotograferingen?

Hur har ni gjort när vi valt hur ni vill fotas?
    Har ni haft egna idéer, har fotografen kommit med idéer?
    Har ni letat fram bilder osv?

Jag hittade de här sidorna

www.cheslerphoto.com/weddinggallery.htm
    www.cheslerphoto.com/trashthedressgallery.htm

Där är det flera foton som jag verkligen gillar.
    Någon som har tips på mer inspiration?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Inspiration för fotograferingen?
  • ClaraH

Vad bra, detta ska jag titta på. Jag har fått i uppdrag att beskriva vilka kort vi vill ha tagna och även exempel på foton från andra fotografer.

• Pinkgrape

Ja, jag tycker det är jättesvårt att veta hur man vill ha sina foton. Själv tycker jag att det lätt blir lite tråkigt och stelt med bara foton där man står rätt upp och ner och ser glad ut :P haha

• Bubo

Låter som om fotografen är väldigt osäker av sig när man ber brudparet leta förslag hos andra fotografer.

Gillar man sin fotografs bilder så låt fotografen vara kreativ och sköta sitt jobb.

• Pinkgrape
    Bubo skrev 2011-06-17 17:28:37 följande:

Låter som om fotografen är väldigt osäker av sig när man ber brudparet leta förslag hos andra fotografer.

Gillar man sin fotografs bilder så låt fotografen vara kreativ och sköta sitt jobb.

Fast så behöver ju inte fallet vara heller. Bara för att en fotograf vanligtvis tar en typ av bilder, så betyder ju inte det att det är vad brudparet uppskattar. Man kan ju ha helt olika smak. Jag tycker det låter som en fotograf som verkligen vill göra sina kunder nöjda om han ber dem visa exempel på ungefär hur de skulle vilja ha sina bilder. Ibland är det svårt att förklara enbart med ord, då det lätt kan bli missförstånd osv.
  • Oniq
    Bubo skrev 2011-06-17 17:28:37 följande:

För det kan ju inte vara så att fotografen vill veta vad brudparet förväntar sig och önskar se för slags bilder?

..precis som att sminkören eller frisören ber en visa bilder på sminkningar/frisyrer man tycker ser bra ut?

tss...
  • Matilda Bäcker

Måste få lägga mig i diskussionen här lite

Jag kan hålla med båda sidor här. Visst vill fotografen veta vad för slags bilder brudparet uppskattar och vill ha så det kan vara bra med inspirationsbilder. Samtidigt måste man ha i åtanke att när man bokar en fotograf har den fotografen en viss fotostil. Gillar man inte den stilen bör man vända sig till en annan fotograf.
    Lite som att hyra in Cajsa-Stina Åkerström att spela på en nattklubb och be henne sjunga hårdrock för att man gillar den musiken bäst. Är det inte bättre att hyra in Poodles då tänker jag..?

• Matilda Bäcker

...sedan är ju vissa fotografer lite allkonstnärer och är flexibel och inte så nischad i sitt bildspråk, då är det ju en annan sak

• prinsessanogrodan

Vår fotograf gick runt och såg ut lite ställen att fota på och vi hade också gjort research där vi skulle fotas så vi kunde komma med förslag och det gjorde även fotografen. Vi hade träffat fotografen ett par gånger innan och tittat på deras foton och berättat vad vi ville ha : fotas utomhus vid vattnet och att det skulle vara glada avslappnade bilder utan några avancerade vinklar, inga bilder där det ska vara "annorlunda motiv" tex vi vill inte ha bilder där fotografen fotar underifrån för att "ska vara annorlunda" eller liknande.
    Vi fotades vid vattnet och fotografen var glad och pigg och sa hela tiden sånt som " Ni är så fina, snyggast i stan " och "Jättebra...pussas nu och titta på varandra...." Och så skojade han hela tiden och det gjorde ju att vi skrattade och hade roligt och därför ser vi glada och kära ut på bilderna.

Svar på tråden Inspiration för fotograferingen?