Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Krystal skrev 2012-06-11 23:14:55 följande:
    Sitter och funderar lite på nu vad jag ska göra med min nyförvärvade klänning. Om den nu har tappat lite pärlor (som hon skulle skicka med) på överdelen så funderar jag på att kanske ersätta en del med pärlor i annan färg. Kanske ljusblå ( det ska ju vara "someting blue.." och sen är det min favorit färg) eller så i mörkrött...eftersom det en av färgerna vi kommer att ha med i bukett och dukning. Känns lite som att har jag bara något att gå efter så kan jag ändra lite så som jag vill ha det...som att byta ut pärlor..
    Ja eller så lägger du till några extra pärlor beroende på hur pärlbroderierna ser ut Glad
    Spännande
  • Chicita

Åh vad jag blir frustrerad på mitt klänningsprojekt...
    Underklänningen sydde jag ju efter ett felaktigt mönster men det var rätt lätt att ordna till.

Nu har jag dubbekollat för överklänningen, och det här är mönstret jag sydde brudklänningen efter. Men något har blivit tokigt någonstans. Jag kan inte se några uppenbara fel, det känns bara fel när jag sätter på mig klänningen. Kan ju helt enkelt vara för att jag gått upp lite i vikt igen efter bröllopet och att jag inte har haft samma underkläder på mig när jag provar den här som jag hade när jag sydde/provade och använde brudklänningen.
    Men...
    Tja den är ju inte färdig än, jag får försöka pussla lite med dom små grejer jag hittar vartefter jag hittar dom och sen får den väl kännas lite "off" då. Det är ju inte en vardagsklänning direkt, jag kommer kanske bara ha den någon kväll eller två på medeltidsveckan i år och jag har massa annat jag vill hinna sy innan dess också så det är lika bra att sätta fart 

• Chicita
    sannasofia skrev 2012-06-13 16:04:44 följande:
    oj, postade för tidigt.. 

Det är alltid så kul att sy nytt, även om det krånglar och jävlas då och då! Solig 
    Ja speciellt när man har lite kreativ frihet så att säga Glad
  • Chicita

På vårt bröllop så lånade svärvar ett par linnebyxor av sin näst äldsta son. Eftersom dom var något nummer för stora så kunde han trä i ett resårband i fållen längst ner och få till ett par pösbyxor.
    Så det kan vara en idé ja Glad 

Annars är ju byxor väldigt enkelt att sy när man inte behöver ha exakt passform.
    Jag kopierar bara grenen från ett par byxor som maken redan har, men gör dom extra vida genom att öka i sidled,
    En bred resår i midjan och sen ett snöre eller resår längst ner så har han ett par superbekväma linnebyxor sen Glad

• Chicita
    sannasofia skrev 2012-06-13 16:26:33 följande:
    Det handlar inte så mycket om att jag inte kan sy ett par utan att jag inte hinner sy ett par.. Rynkar på näsan jobb, gården (400 tackor), skinnsömnad och därimellan bröllopsplaner sätter stopp..

Men vem vet, när jag tittar på hans nuvarande byxor veckan innan MV så inser jag väl problematiken och syr ett par då istället, då finns det säkert massor med tid Tungan ute 
    Du kan minimera sömnadstiden genom att inte sy på utsidan av byxorna om du förstår hur jag menar Flört
    Alltså utsidan av byxbenet är söm-löst.
    Men ja även om det kanske bara tar ett par timmar (eller en timme) att sy byxorna så kan det ju vara tid man inte har...

Vad syr du i skinn för något? 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-06-13 16:40:28 följande:
    Det mesta som jag syr är  kuddar, pulsvärmare, boor (tp halsdukar), lite väskor.. mest smågrejer, men även fällar och bara vi får tag i kloka mönster så ska jag och svärmor börja sy mer beklädnad! 

Drömmen skulle vara att göra något medeltidsplagg med mycket skinn, men i augusti dör man väl i en sådan kreation Tungan ute 

Åhhh.. nu vill jag sy medeltidskläder!!! Glad Känner kreativiteten.. det jag sitter och tragglar med för stunden är stoppade dynor till min moster.. inte så spännande.. kanske därför jag inte kan slita mig från BT?? Tungan ute
    Brukar ni sälja sånt på MV?
    Det finns ju flera som säljer pulsvärmare och andra såna grejor där Glad 

Du får försöka sticka emellan med lite medeltidskläder. Du kan ju i alla fall börja. Det som tar mest tid är ju att klippa till det. Sen kan man ju sy när man känner för det och när man har tid Flört 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-06-13 16:46:36 följande:
    Svärmor har stått och sålt på MV, men det är lite för dyrt att stå där.. hon har ju dessutom del i en butik inne i stan. 

Ja, det blir nog ett par byxor ändå.. Hemska människa att inspirera Flört Solig
    Ja jag har sett att dom tar rätt bra betalt för försäljare. Blå Kråkan har hoppat över MV både förra året och nu i år. Så vi är glada att vi kan handla av henne i Leksand (vi beställde ju även privat till bröllopet). Jag har gjort en del armband i läder (makramé) men jag skulle inte ha råd att betala för att stå och sälja sånt. Dels kostar det ju att bygga upp ett lager och om det nu inte skulle bli populärt så står man där med stora utgifter och ett lager man inte får sålt...

haha.. ja du kan alltid skylla på mig när dom kommer och klagar på att du inte gjort det du skulle Flört 
  • Chicita

Att sätta i kilar är ju inte så avancerat, så det borde du klara galant Glad
    Om den är stor runt om upptill så drar du ju bak allt (ärmöppningar och allting) om du bara drar åt för kung och fosterland med snörningen. Så du kan nog behöva ta in en del där med misstänker jag.
    Det lättaste även där är nog att sprätta upp sidosömen och ta in en bit där så du inte behöver krångla så mycket med draperingarna (eventuellt sy en söm längre in först och sprätta den gamla sen till och med.
    Är det en lös spetsboléro eller sitter den fast i klänningen? för där kan du nog antagligen bara "flytta in ärmen", alltså om du tänker dig att du lägger den platt på ett bord, klipper bort sidosömen och ärmhålet (utan att för den delens skull förminska eller förstora ärmhålet, och sen syr tillbaka ärmen på nya stället och syr ihop sidosömmen 

• Chicita

Jag tror inte att du behöver vara så orolig för att blivande maken ska se klänningarna om det är det du tänker på.
    För honom är det en hög med tyg antagligen Flört 
    Killar brukar ha svårt att kunna se framför sig hur något ska bli när det gäller tyger och sånt.

När jag skulle sy pösbyxor till maken inför bröllopet så frågade jag just det, vill du ha pös eller raka vida ben.
    Ööööh? Vad är skillnaden - säger han
    Jag försökte förklara att med pösbyxor så är dom lite längre, men har ett band eller resårsnodd längst ner som samlar ihop byxan och gör att det blir lite påseffekt...
    Nää han kunde inte se det framför sig Tungan ute 
    Så jag fick sy dom med pös, och om han skulle tyckt att det skulle vara raka ben så skulle jag ju få korta av dom då istället 

Svar på tråden Sytråden