Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Chicita

Vad skoj A loves A Skrattande

Jag sydde min tärnklänning + min kompis brudklänning när hon gifte sig för några år sedan.

Nu håller jag på att sy själv inför mitt bröllop.
    Vi kör medeltidstema så jag har sytt sambons kläder, min pappas sambos klänning, brorsans munkklädsel.
    Kläder till en vän, hennes man och deras två barn
    Kläder till serveringspersonalen (hade redan till några, men fick sy upp lite mer),

Nu har jag kvar min klänning, klänningarna till näbbarna och lite småpyssel + en klänning till mamma också om hon fortfarande lever då (känns otäckt att ens tänka tanken men man måste ju vara realist Obestämd )

Vad är det för modell på din klänning? *nyfiken*

• Chicita
    A loves A skrev 2011-06-30 21:57:55 följande:
    Oj vad mycket du ska sy!
    Jag sydde också en väns brudklänning och tärnklänning, så nu kände jag att jag vågade sy min egna! Annars syr jag mest barnkläder.
    Jag har utgått från det här mönstret

www.svenskamonster.nu/shop/product_info.php?c...

men med en del ändringar (kan aldrig hålla mig helt till ett mönster ), kort ärm utan rynk, lägre urringning, inga insnitt på kjoldelen. Under bysten har jag sytt dit ett spetsband och nertill ska klänningen vara ca 10 cm kortare än den svarta tyllunderkjolen!
    Ja jag har en del kvar på listan ja...Obestämd
    Och mer blev det nu.. men det är en annan tråd...

Jag kan inte heller hålla mig till mönster utan använder dom bara som grund... Men det blir väl så när man syr en del Glad
    Picnick i det gröna skrev 2011-06-30 22:11:08 följande:
    Min absoluta favoritmodell på klänningar är den här:

Vet någon nåt bra mönster man kan ladda ner?
    Jag har tidigare sytt en cirkelkjol, och tänkte mig det på denna. Men livet är jag mer osäker på. 
    Någon som har några tips?

Bild från:www.vintageous.com 
    Jag tror nog att du kan hitta mönster i syaffären på en klänning med liknande överdel, och sen bara göra kjolen vidare och sätta på dekorbandet i midjan...
    Annars skulle jag helt enkelt ta ett gammalt utslitet lakan och försöka få till överdelen. Syr man med långa stygn så är det lätt att sprätta sen och använda delarna som mönster Glad

Jepp... poletten trillade ner till slut Flört
  • Chicita
    tweety skrev 2011-07-03 20:01:57 följande:
    Hejsan!
    Ska sy en bolero med korta ärmar men hittar inget bra mönster någon som har några tips på var jag kan leta?
    har gått igenom alla mina mönster böcker samt mammas och mormors, utan resultat.  
    Jag skulle valt ett kavajmönster och kortat av både ärmar och längd på jackan helt enkelt... Men det är ju jag det Flört
    ClaraH skrev 2011-07-02 23:55:41 följande:
    Jag ska också sy så jag hänger på. Detta är min inspirationsbild, men jag ska sy den i vitt siden:
    www.carinpeter.blogspot.com, www.salstatosee.blogspot.com
    Snygg Solig
    plin skrev 2011-07-03 20:05:13 följande:
    Den ser nästan ut som den min mamma har sytt till mig. Hon gjorde mönstret själv, den är V-ringad i ryggen. Nu håller jag på att sy en tyllunderkjol till den. har ni tips? jag har börjat, men får nog tänka om lite...
    Hur menar du med tips på underkjolen? Har du mönster redan? Eller söker du ett? Eller har du bara kört fast?
  • Chicita
    plin skrev 2011-07-04 10:40:36 följande:
    Nej, inget mönster. Jag har bara sytt ihop som tårtbitar liksom. så att det blir mycket vidd nertill, men upptill är det bara precis att den går runt rumpan.  jag har inte sytt i resår än, men jag tror att jag måste sy så att den blir lite större upptill också för att få den att stå ut mer med hjälp av resåren...
    Man brukar sy en "normal" kjol och sen lägga på en volang av tyll längst ner, och sen en ovanför den ungefär mitt på kjolen som också går ner till samma längd och så en uppifrån höften och hela vägen ner med den också (eller så många lager man vill ha för att fylla ut kjolen).
    Förstår du hur jag menar?
  • Chicita

Nu har jag bara en infodring kvar i "helveteshålet" på ena sidan av vår fotografs kläder. Sen kan jag börja med näbbklänningarna och min klänning....

*pust* 

• Chicita
    A loves A skrev 2011-07-11 16:28:42 följande:
    Vad duktig du är!
    Jag är nästan klar med tärnklänningen och min klänning. Ska på lite mer tyll på min, det är inte kul att sy tyllkjolar har jag kommit på!
    Sen har jag sonens kläder kvar om jag hinner, och lite kuddfodral.
    Vi gifter oss 30 juli, så det är inte mycket tid kvar!
    När gifter ni er?
    Vi ska gifta oss den 3/9 så det är två månader kvar. Men jag har massa gardiner och sånt att sy också kom jag på *jippie* Skrikandes

Vi måste mörklägga lokalen vi ska vara i, eller tja i alla fall göra den lite skum för att få till rätt känsla. Och det är en hel vägg med gardinlösa fönster. Så vi ska spänna upp en rundstav och sätta "sammetsgardiner" på dom som vi sen drar för fönstren eller draperar lite så det bara kommer in lite ljus
  • Chicita

Det senaste jag fick klart... ena näbbklänningen. Glömde fota ryggen.
    Det är snörning där, man kan skymta den fejkade underklänningen i rosa och så är det snörning med rosa sidenband.
    Den andra näbben ska ha likadan klänning men med lila istället för rosa Glad

Den är inte riktigt klar, den ska fållas upp nertill och samma band som används som skärp ska sys på nertill...

2011-07-15 11.56.15.jpg

• Chicita

Jag hittade inte klänningen i din blogg ClaraH, men jag tror ändå att chiffong kan vara en fin kontrast. Det brukar vara snyggt att bryta av på något sätt, och även om man inte gör det i färg så kan man göra det i material Glad

En provdocka är suverän att ha.
    Tyvärr så stämde inte måtten som dom jag köpte min provdocka av gav... Dom sa att den var ställbar mellan storlek 32 och 50. Men det var mellan storlek 32 och 42, sen fanns det en modell till som var mellan 40 och 50...
    Så eftersom jag ligger ett par storlekar över 42 så har jag fått utrusta min provdocka med vadderad BH och en handduk på magen *hihi* Tungan ute

Svar på tråden Sytråden