Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Tack Aleta :)

Tror jag måste kolla inställningarna för fotoalbumet här. Om jag har missat något.
    Jag har aktivt valt att dom ska vara upplåsta för alla inloggade på BT. Men det är bara några få som ser bilderna av någon konstig anledning... 

• Chicita

I helgen funderar jag på om jag kanske skulle kunna sy några nya hundtäcken.
    Jag har gjort 2 i fleece redan förra hösten. Utan mönster. Jag ritade av ett av hans gamla täcken och ändrade lite med passformen.

Men nu vill jag göra något mer avancerat.
    Är det någon av er som sytt hundtäcken med ben? Eller har mönster som går att få via bild/ web... Alltså typ uppritat på rutat papper så man kan ta ut måtten på så sätt.
    Det är en liten hund. Eller tja säg inte det så han hör, han tror att han är en Rottweiler liksom. Flört
    Vi brukar köpa täcken i storlek 35 åt honom. Men vissa är för små runt bröstkorgen och andra är för långa i ryggen. Det finns ingen storlek som passar perfekt på honom, därför tänkte jag sy egna vintertäcken. Han har väldigt tunn päls också därför behöver han i alla fall ett underställ med ben...

• Chicita

Tyvärr Cosy
    Jag är inte någon draperingsexpert. Mitt tips är att köpa billig lakansväv (eller billiga lakan Flört ) Och provsy hela klänningen, Och då experimentera med draperingen också.

Blir det bra så kan du sprätta isär den, markera hur delarna satt och sen använda det som själva mönstret. Om det inte blev bra så är det bara att ändra och experimentera vidare tills det blir bra, utan att du har förstört ett dyrt tyg 

• Chicita

Du har ju redan en viss drapering i butteriks-mönstret.
    Jag skulle utgå ifrån det och kanske ta i lite tygmässigt så att säga över bysten så det blir lite mer tyg att jobba med och drapera. Sen göra det mönstret lite lägre i ryggen och korsa banden i ryggen på ett liknande sätt som det från svenska mönster

Glad 

• Chicita

Nu hängde jag inte med... Ska du ha snörning eller blixtlås? 
    Jag har aldrig sett en klänning med löst släp på riktigt, bara på tv. Så jag vet inte riktigt hur man skulle fästa det på ett snyggt sätt.

Jag skulle kanske köpt ett kraftigare fodertyg och provsy klänningen i det en gång eftersom det verkar vara väldigt mjukt och följsamt tyg i den modellen.

• Chicita

Jaaa i dag kommer min nya provdocka Skrattande
    Jag köpte en begagnad på blocket förut, den som satt ut annonsen sa att den var ställbar mellan st 35 och 48. Men det var den inte, det fanns två modeller av samma docka. Och det var det som stod på lappen på dockan. "finns ställbar upp till stl 48". 

Så jag löste det genom att sätta en av mina bh-ar på dockan och stoppa upp den, plus att sätta en hopvikt handduk runt "magen". Men det blir ju inte optimalt.
    Så nu har jag beställt en till som ska klara större storlekar.
    Tanken är ju att jag ska kunna använda den mindre provdockan när jag går ner i storlekar sen Tungan ute 

• Chicita
    Aleta skrev 2011-11-30 20:32:02 följande:
    Tack!
    Varsegod Glad
    Beställde den i Måndags, levererades i dag även om jag inte hämtade ut den. Vi fick för mycket i bilen i dag när vi handlade, så jag får hämta den i morgon istället 

Var sugen på att köpa en "Diana" men den här var ställbar i ryggen (man kan alltså ställa in om man har lång eller kort överkropp) på ett helt annat sätt, och jag tror att jag kommer ha mer nytta av den därför. 
  • Chicita
    Klantus skrev 2011-11-30 20:58:22 följande:
    Tack tack :) Sydde min väns brudklänning senast (el nä jag syr hela tiden) till när de gifte sig 11-11-11.. 
    Ja jag sydde en väninnas brudklänning för några år sen + min tärnklänning då.
    Sen sydde jag min klänning och makens kläder (medeltidsbröllop så det är ju ingeting man köper i en vanlig affär Flört ) samt näbbarnas klänningar, pappas sambos klänning, brorsans munkkåpa 4 uppsättningar kläder till serveringspersonalen och lite till...
    Nu ska jag försöka mig på att sy en overall till hunden, och sen nu när jag får hem provdockan så blir det en kjol i tweed, samt en blus i en vacker kornblå färg i tunnt sidentyg 

*pust* 
Svar på tråden Sytråden