Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Ah just ja... minnet är bra men kort. Du la väl in bild på den tidigare här i tråden också Skäms

Skärpet gör du ju sist och det är inte mycket tyg som krävs. Så där kan du ju experimentera med material och färg.
    Jag skulle tro att en lite bredare spets skulle kunna vara riktigt vacker som skärp till den modellen också faktiskt Glad

En annan variant av provdocka är att göra en själv, typ en t-shirt och ett par shorts som man syr ihop och stoppar med fyllning och sätter på ett kvastskaft...
    Fyllningen kan vara gammalt sy-spill och gamla kläder.
    Det blir långt ifrån perfekt, men kan vara en bra "akutlösning"

• Chicita

ClaraH : Vad kul :D 
    Provdockan kommer förändra din värld - helt klart :)

Jag skulle ökat alla mönsterdelar lika mycket annars kommer det bli snett. Och ja jag följer alltid samma mönster med foder som med tyg.
    Däremot har jag inte hållt på så mycket med tyll... Men jag skulle nog ändå gjort en lös underkjol eller sytt på tyllen på fodret så att det blir som en sån där insydd underkjol. Men prova först, nåla med säkerhetsnålar eller nåt och testa testa testa innan du bestämmer dig...

1700tal: Jag har lite i mitt fotoalbum om du är nyfiken :) 
    Ska se om jag kan få fram lite mer bilder också  

• Chicita

Vad konstigt...
    Jag har ju klickat i att bilderna får visas för alla inloggade medlemmar Förvånad 

Tänker du på den där med beige bakgrund och stort grönt mönster?

Ser du dom två bilderna i tråden ovan här nu? Den på brudnäbben och fotografens kläder?  

• Chicita

ClaraH: hehe.. ja kila iväg och spana på festkläder, det är en bra inspiration och problemlösar-funktion dessutom ;)
    Jag ställer in den efter mina mått så gott det nu går... Och sen brukar jag prova vartefter jag sytt. Jag kan ibland även ta ett gammalt lakan och typ drapera över dockan, klippa till tyget så det blir som ett mönster och sy efter det :)

1700tal: hmm.. ok här kommer lite till då... Kommer fler sen ska bara ladda upp dom först :)  
    Brorsan som munk:

Skrivarens barett

• Chicita
    ClaraH skrev 2011-07-20 15:58:28 följande:
    Att drapera och sy efter det, skulle ju vara rena drömmen! Är så nyfiken på att börja idag.
    Jag har fortfarande den första draperingen jag gjorde kvar på dockan. Den var så bra att ha för att hålla fast BH'n och nåla fast handduken i (som jag gjorde för att dockan skulle passa min form bättre *S*)
    1700tal skrev 2011-07-20 16:00:25 följande:
    Hehe, cool munk! Skrattande Jättesnyggt! Ska se om jag kan leta fram en bild på munkutstyrseln jag sydde åt min kompis förra året..
     Spännande... Det vore kul att se Skrattande
    Här kommer lite mer bilder då:
    Sonen i "familjen grön" som jag kallar Min krångeltärnas familj... Hon valde till slut grönt tyg genomgående åt alla i sin familj *suck*

Hennes kläder. Inte direkt medeltida, men jag har modifierat för att hon ska kunna amma i den utan några större besvär. Den ska snöras fram och så är det en "off shoulder" underklänning med kort "släp" bak

Sist men inte minst - hennes mans tunika

Och tja.. vi kan ju avsluta med näbbklänningen.
    En liten tjej som är helt överlycklig över sin prinsessklänning

Den är inte fållad som synes, och samma band som jag har gjort ett skärp av ska sys på i nederkant på klänningen också 
  • Chicita

Hade stora planer för mina 3 dagars ledighet. Men i går så fick jag rejäl huvudvärk och blev liggande. I dag skulle jag precis sätta igång och sy när telefonen ringer och det var en sjuk på jobbet...

Jaha, duscha - äta - ut med hunden och sen åka till jobbet då. Så nu sitter jag här till 21,45 så det blir inget gjort i dag heller misstänker jag Obestämd
    I morgon hade dom fått in någon annan sa dom. Men jag tror inte riktigt på det faktiskt... Dom ringer nog mig i morgon ändå tror jag...
    Jaja...
    Det slutar väl med att jag får linda tyget om mig som en toga och hoppas att jag inte tappar det i kyrkan i alla fall

• Chicita

ClaraH : Min klänning kommer att likna näbbens klänning, men jag kommer ha lite annorlunda ärm och med grön underklänning och gröna breda dekorband. (typ högra klänningen på min avatarbild, fast med fyrkantig urringning)

Vi gifter oss 3/9 så det är inte så långt borta...
    Har en näbbklänning kvar att sy, och så måste jag fålla upp pappas tjejs klänning och göra klart bältet till den.
    Och sen har jag ett enkelt "förkläde" att sy till en av serveringstjejerna, hennes klänning är klar i alla fall som tur är Glad

Får jag bara sätta mig med nästa näbbklänning så är den klar på en dag. Har hunnit börja. Måste göra om en del av klänningen (mitten bak) för jag tänkte fel när jag klippte ut det och det kommer bli fel med snörningen om jag inte gör om hela den delen...

• Chicita

Det blir samma som i näbbklänningen, lite svårt att se.
    Det är ett brokadvävt sidentyg (eller rättare sagt halvsiden) så det är lite mjukare fall än i rent siden. Tittade på ren viscose först eftersom det blir mjukare ändå, men det här hade sån fin lyster så jag körde på det...

Första dejten vi hade var till första filmen om Sagan om Ringen.
    Inte så medeltida, men lite åt det hållet.... Flört
    Sen halkade vi in på medeltiden tack vare gemensamma ju-jutsuvänner. Dom bjöd med oss på en medeltidsmarknad som var nystartad och sen bjöd dom med oss på ett live bara över dagen för att se vad dom höll på med... Och då väcktes ett intresse för historien också.
    Så nu när vi skulle gifta oss och efter att ha spenderat 6 somrar på Gotland under medeltidsveckan, så kändes det naturligt för oss.
    Vi är inga som vill stå i centrum heller, utan vi valde att låta upplevelsen stå i centrum.
    Vi kommer att gifta oss i Torsångs Kyrka utanför Borlänge. Jag är från Eskilstuna och min sambo från Älvdalen. Vi bor i Borlänge... Och borlänge ligger nästan exakt mitt emellan Älvdalen och Eskilstuna så det är ju lämpligt Solig
    Kyrkan är från 1300-talet dessutom så det passar ännu bättre..

Vi gjorde det inte lätt för oss.
    I OSA skulle gästerna ange om dom kommer som Adel, Borgare, Bönder eller vanliga kläder. Klädseln påverkar bordsplaceringen fick dom veta.
    Av 64 gäster är det endast 6 som kommer i vanliga kläder och dom hamnar längst bort också Flört
    Gästerna får vara med om medeltida 5-kamp med svärdsstrid. Vi kommer välja ut 10 killar som får vara med och slåss om en plats i vår hedersvakt. Och det lär inte bli någon brist på frivilliga.
    Det verkar vara många killars dröm Tungan ute
    Sen blir det medeltidsmusik, gycklare och sent på kvällen blir det eldshow...
    Mellan efterrätt och tårta kommer vi skicka iväg alla på en kort tipspromenad med heltokiga frågor som inte har något alls med medeltiden att göra {#emotions_dlg.djavulsk} Och efter tårtan blir det musik från datorn, inte spotify utan en egen spellista med allt från 50-talsmusik till medeltid och sommarens hits Glad
    Vi har blandat och gett och tror att vi har något för alla och hur som helst så blir det en saligt underbar röra

• Chicita

A loves A: vad spännande... Ha en härlig resa och ett underbart bröllop... Glöm inte visa bild sen bara, vi är nyfikna Glad

ClaraH: Ja vi ville göra något minnesvärt utan att för den delens skull försöka "överträffa" alla andras bröllop.
    Vi är inge tävlingsmänniskor på så sätt.
    Och om vi inte ville överträffa andras bröllop så fanns det kvar att välja på något udda eller att "misslyckas" så det blev ihågkommet på så sätt Flört

• Chicita
    Aleta skrev 2011-07-21 20:08:49 följande:
    Chicita, vilket härligt upplägg ni har!
    Helt fantastiskt vad mycket du syr, jag är jätteimponerad.
    Själv sitter jag här med mönster till mantlar och funderar på om jag verkligen hinner sy eller om vi köper på medeltidsmarknaden istället. Skäms  (Det verkar vara så svårt att få tag på bra tyg, jag vill helst känna på tyget innan jag köper.)
    Ja tyg till mantlar är inte lätt... Jag letar efter ett bra vadmaldstyg eller möjligtvis tunnt ylle i någon fin färg.
    Jag vill inte ha mörkgråa mantlar, men inte heller vita eller röda eller blå osv som finns här...
    Dom mantlar vi har just nu är en buteljgrön och en mörk lila i grovt linne som vi har dubbelimpregnerat så dom håller mot lätt regn (och så fuskar vi med såna där engångs plastmantlar under om det regnar väldigt mycket Tungan ute)

Gillar du medeltid så startade jag en tråd speciellt för oss medeltidsintresserade också för ett tag sen.
    jag kan leta upp den om du vill Aleta...
Svar på tråden Sytråden