Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-08-16 07:30:27 följande:
    Wow, vad ni är produktiva!
    Snyggt ClaraH!

Chicita, hela din släkt blir ju utrustad för att åka på medeltidsmarknader i framtiden också!
    Har du bilder?

Jag köpte klänningar och mantlar till barnen i Visby, dyrt, men fint. Om vi åker igen så syr jag något till mig och maken. Det gäller bara att övertala honom.
    Jag har lite bilder, tror jag lagt upp i en annan tråd tidigare "vi som syr vår egen klänning" tror jag den heter Glad
    Annars finns en del i mitt galleri om du kommer åt det...
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-08-16 07:42:55 följande:
    Nej, jag ser inte ditt galleri, men det är några bilder som syns, bl a den där svarta med ett lejon på. Är det den din man ska ha?
    Precis Glad

Få se om jag kan kolla hemifrån sen, är på jobbet nu så jag hade inte alla bilder tillgängliga här
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-08-16 10:12:25 följande:
    Snyggt, vad hade du för mönster till den? Något liknande kan jag tänka mig att sy till min man om vi far till Gotland igen.
    Jag använder inte mönster till killkläderna Flört

Till hans tabard har jag helt enkelt mätt hur bred han är över axlarna och sen hur bred han är runt bröstet och till sist, hur lång den ska vara (ca knälängd eller strax under knäet).
    Sen har jag överfört dom måtten till tyget genom att klippa ut två rektanglar som är lika breda som bröstmåttet och lika långa som längd (axel --> hur lång man vill ha).
    Sen har jag mätt ut vart mitt på är (i den ände som jag anser ska vara huvudänden) och klippt hål för huvudet, samt putsat till ärmhålen genom att mäta ut axelbredden (mätt från mitten) och sen ungefär hur djupa ärmhål jag vill ha, dom bör vara rätt generösa...
    Sen är det bara att klippa J-format från axeln och ner till där ärmhålet liksom "tar slut" under armen...

Prova på en barbiestor tygbit så ska du se hur enkelt det är egentligen Skrattande

För att göra byxor så använder jag hans vanliga byxor som han har till jobbet (typ kostymbyxor) och ritar av i grenen. Sen gör jag dom antingen extra vida och långa med resår nertill så det blir pösbyxor, eller extra smala i benen så det blir mer som "hosor" som användes då...
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-08-16 10:24:42 följande:
    Jag antecknar febrilt!
    hehe.. jag går efter principen att "dom använde inte mönster på medeltiden" Flört

Vilket dom säkert gjorde i viss mån, men jag förenklar mycket och försöker tänka på att utnyttja tyget så mycket som möjligt. Lämna så lite spill som möjligt men att inte fastna på saker som trådriktning och såna "petitesser" Flört

Och så slarvar jag medvetet när jag syr.
    Om jag syr slarvigt på maskin så blir det ändå bättre än om jag hade sytt nogrannt för hand tycker jag...
  • Chicita
    baby freeze skrev 2011-08-28 08:59:49 följande:
    Jag har hittat ett billigt sidentyg (gräddvitt i tuskaft, inte thaisiden utan mjukare), och jag har fått lite inspiration att sy något medeltida. Tänker att jag ska sy en långärmad klänning, men har inte bestämt viken stil jag ska välja? I slutänden vill jag ha en överklänning av något mönstrat tyg i färg, alt svart, så mycket vet jag. Någon som sett en liknande kombination, eller kanske till och med har en bild på lut?
    Det låter väl som en vettig och troligtvis relativt vanlig kombination av färgställning. Alltså en ljus vit/cremeaktig underklänning och mörkare överklänning tycker jag.

Kanske något sånt här?

eller (fast det blir en lite stor bild):

• Chicita

Tack Aleta Solig

Hedvig: du är inte den första som säger det... Och det är så konstigt, för dom är upplåsta för alla som är medlemmar på BT...

Om du har FB så har jag bilder där...
    Det finns en bild där pappas tjej gratulerar efter vigseln i en grön/vit klänning och grön hätta.
    Den har jag sytt.

Samt klänningarna som näbbarna har...
    Serveringspersonalen är inte med på bilderna, men deras kläder har jag också sytt.

Om du ser en munk i bakkanten av bilderna nån gång så är det brorsan, och hans kläder har jag också sytt...

www.facebook.com/media/set/&l=a644db1a41&type=1 

Svar på tråden Sytråden