• Bröllop201206

Vilka saker tycker ni får kosta mer?

Hej!

svårt att komma på en bra rubrik, men....

Det jag undrar över är, vilka saker ni tycker är viktigast och motiverat att lägga mer pengar på?

tex. om vilka poster jag själv tycker är viktigast, å får kosta mer.

Jag tycker att vigselringen får kosta mycket då jag ska använda den resten av mitt liv, min budget där är väl 30 000kr.

Bröllopsresan tycker jag oxå får kosta lite mer.

Brudbuketten kommer jag att välja en enklare variant, då jag tycker det e onödigt att lägga 2000kr på en brudbukett som jag ändå bara kommer att ha under en timmes vigsel.

Klänningen har jag lagt en max-budget på 3000kr då jag inte tycker att det e motiverat att lägga 10 000-tals kr på en klänning att bara ha en dag.

Tårtan kommer jag nog att välja en vanlig vit utan extra dekorationer,men jag har tänkt ha färska rosor på,

Middag/festen blir väl 900kr per person, för tre-rätters,hyrt en gård som även är restaurang vardagar., men då jag tycker om mindre bröllop med närmsta familjen blir vi bara 20pers.

Fotografering kommer jag att be en i min familj att fota porträttbilder i kyrkan och efteråt vid ett fint grönområde, med dagens systemkameror som de flesta har, tycker jag det e svårare att misslyckas med bra bilder än som i förr då man hade sämre kameror och inte kunde se direkt om korten blev bra eller inte.

Hår och smink kommer jag att fixa själv, då jag är van vid det. Naglar kommer jag däremot att fixa akryl.

Det här var lite om mina prioteringar.

Vilka poster tycker/väljer ni får kosta mer än andra saker? Och ni som väljer att bjuda 80personer och har en budget på 80 000kr för midddag/festen, lägger ni mycket pengar på allt annat oxå? eller prioterar ni mindre då på andra poster/utgifter?

• Svar på tråden Vilka saker tycker ni får kosta mer?
  • Amejuli
    Amejuli skrev 2011-07-06 14:31:25 följande:
    Vwt inte om jag alltid tänkt så mycket men vi har det som har varit svårt att hitta eller haft lite tid att fixa få kosta. Helt enkelt för att underlätta det för oss. Men har vi sprungit på fynd har vi i första hand tagit det.

Jag har nog lagt lite extra pengar på min ring (som jag själv sparat lite extra till...)
    Tårtan var jag också lite petig med eftersom jag gillar att baka och dekorationerna har också fått lite extra utrymme då jag gillar att pyssla.

I övrigt är jag varken mat-, lyx- eller klänningsmänniska. Klänningen blev ändå rätt dyr men det var för att jag tydligen var sent ute (jag trodde jag var i god tid) och blev stressad. Ångrar verkligen att det blev så mycket på den.
    Så jag skriver. Första meningen ska förstås vara: Vet om jag har tänkt så mycket men vi har PRIORITERAT det som...

jaja, man kan inte vara perfekt jämt... :-P
  • Fröken 25

Vi har prioriterat ring, fotograf och resa. De förstnämnda eftersom man har kvar såväl bilder och ring efter bröllopet. Vi har både fotograf och filmare med hela dagen. Det kostar ca 17.000 kr. Ringen kostar drygt 20.000 kr. Därutöver har vi lagt mycket pengar på våran bröllopstesa som kostar 52.000 kr. Vi har dock önskat oss bidrag från våra respektive familjer till den. Jag kommer att få hjälp med både blomster och frisyr/make up av nära och kära som har detta som yrke. Festen kommer att hållas på en hyrd herrgård dit vi caterar tre-rätters med tårta samt tar med alkohol. Vi har bjudit 100 personer och slut Iran för hela bröllopet inkl. allt kommer att landa på ca 180-190 000 kr.

• Rollon
    EmmaStina skrev 2011-07-06 14:54:52 följande:
    För oss var maten viktig. Den landade på 14 000 med personal och allt porslin. Ringen var också jätteviktig men jag hade masa guld jag använde till den så det blev inte så dyrt som det kunde ha blivit. Sedan kände vi att bilderna var viktiga, vi hade en fotograf vi känner som tog kort på oss i två timmar och sen även dök upp vid vigseln och tog massa bilder i kyrkan. Bilderna har vi inte betalat för än så jag vet inte vad det går på.
    Vart gifte du dig? Stockholm? Letar bra catering med personal och troligen porslin.
  • Skumboll

Vi har prioriterat mat/festlokal, fotograf, trycksaker och så har jag lagt lite extra pengar på hår och makeup. 
    Ring, musik och kläder har vi lagt mindre pengar på men kanske ändå mer än genomsnittet.  

• Gopplan

För oss är maten och servicen de dyraste posterna. Vi tycker att det är viktigt att få god mat som alla tycker om och vi vill ha professionell personal så vi slipper oroa oss för det. Det är klart värt det. Så satsar vi även på äkta fin champagne då min blivande är fransman och tycker att det är viktigt.

Fotograf var vi beredda att lägga mycket på eftersom det är viktigt att ha fina foton från den största dagen i ens liv, men så erbjöd min bror sig att fota oss. Han är nästintill professionell fotograf, är mycket noggrann och petig med sina foton och tar kanonbilder så där sparade vi in många tusenlappar.

Jag vill gärna vara vacker på kin bröllopsdag och unnar mig att ta hem en sminkös/frisör som fixar iordning mig. Naglarna däremot ska jag bar fila till lite själv och ha på genomskinligt nagellack.

Kläderna till oss båda spräckte vi budgeten på, men så har vi också kläder som vi känner ss väldigt vackra i.

Min bukett är enkel, hade som maxbudget 1000 kronor, men den plus corsage kommer att gå på max 800.

• EmmaStina
    Rollon skrev 2011-07-06 15:09:23 följande:
    Vart gifte du dig? Stockholm? Letar bra catering med personal och troligen porslin.
    Nej vi gifte oss på orust. Kan varmt rekomendera dem vi hade, men tror det blir liiiiiiite kämpigt när det är så långt Tungan ute
  • Å och D

Vi har lagt pengar på

Mat, vi vill inte greja själv så vi är på restaurang
    Fotograf då det är beständigt
    Ringar då de också är beständiga
    Resa, till ABC öarna.
    Discjockey, då vi vill ha proffsigt ljud...

• iSusanna

Får kosta mycket:

Ringarna (har budget på ca 25.000-30.000)
    Maten (1100 per kuvert)
    Resan (ca 50.000)
    Brudklänningen (ca. 16.000)
    Fotografen (ca. 15.000)
    Kyrkohyra (museikyrka) och musiker till vigseln

Normalstora poster:

Hår och smink
    Hans kläder
    Vigselsmycken
    Inbjudningskort
    Placeringskort
    Underkläder + slöja

Här sparar vi in:

Blommor & bordsdekorationer
    Betalbar om man vill dricka vidare efter middagen
    Skor
    Festprogram/Vigelprogram
    Musik (playlist, ingen DJ)
    Transport (troligtvis egen bil)

• LindaochJohn

Bra tråd!
    Jag tycker det är jättesvårt! Vi har en begränsad budget o måste därför prioritera, men det är svårt...

* Vi kommer ha buffe men har inte bestämnt om vi ska göra maten eller ta catering.
    * Jag skulle jätte gärna ha en proffsfotograf med nästan hela dagen men vet inte om det är värt ca 12000?
    * Resan är ganska viktig för oss, vi vill inte behöva snåla när vi väl är iväg heller.
    * Lokal är viktigt, men vi har turen att ha hittat en jättefin mkt billigt!
    * Min klänning, mitt hår o smink är med viktigt.

Men det finns ju massa annat som man oxå vill lägga pengar på: dekoration av lokalen, dryck, tärnor o marskalkar, trycksaker m.m.

SVÅRT! Förvånad

• Oberon

För mig är mat och dryck viktigt, så vi har tagit bra mat och bra dryck, fransk champagne och bra rödvin.

Att gästerna är nöjda är nästa stora bit så vi har sett tilla tt vi har ett bra band och riktigt härliga lokaler. Vi bjuder även på brunch på ett privatabbonerat café dagen efter.

Min blivande frus utseende är väl nästa stora post, den delen med tandblekning, klänning, skor, håruppsättning och smink är en stor post, men där tror jag inte att jag har så mycket att säga till om :)

Sen har vi istället enklare bordsdekorationer, betalbar efter maten och bjuder inte på boendet förutom för brudföljet.

Svar på tråden Vilka saker tycker ni får kosta mer?