• septemberbrud11

Svensexan dyr, tänk om ingen har råd att komma...

Fick precis på reda av min ena bror vad de har planerat till min M2Bs svensexa och blev lite orolig. Det som dom har planerat är i sig bra, tror min M2B kommer att verkligen tycka om det och få en bra kväll. Problemet är att det kostade en del per person för dom som ska delta. Rättare sagt 2000 kr/per person....Vad tycker ni?? Är det mycket?? Min bror som berättade sa att han kanske far om han får ihop skrapat pengar, men mina två andra bröder kommer antagligen inte att åka på svensexan eftersom det var så dyrt. Jag vet att min M2B kommer att bli besviken om dom inte är där. Nu är jag även orolig för hur det blir med dom andra kompisarna som blivit bjudna på svensexan. Hur många är det som kan tänka sig att betala så mycket?!! Tänk om det bara blir några som åker...Gubben min kommer ju att bli besviken om det bara är några som dyker upp (det är 20 bjudna)! Rynkar på näsan

Jag hoppas jag har fel och är orolig i onödan men....Bestmannen har ordnat och bokat detta och han är singel, bor i en liten lägenhet och har antagligen rätt bra lön så jag kan tänka mig att han inte tycker det är mycket pengar. Men det finns andra som har familj med bil- och huslån som kanske inte har råd att satsa så mycket i en svensexa. Tror inte jag själv heller skulle vara beredd att satsa så mycket i en möhippa. Hoppas hoppas att jag blev orolig i onödan och att det blir en toppenkväll för min älskling. Det är så sällan han far ut med sina kompisar och gör något riktigt kul så han förtjänar verkligen en superbra kväll!!

• Svar på tråden Svensexan dyr, tänk om ingen har råd att komma...
  • Dejli
    Kattpoet skrev 2011-07-08 09:49:44 följande:
    Senaste möhippan kostade oss  50 kr  och det var allt,  bruden blev jätteglad och det är väl det endaste som räknas.

När blev svensexan och möhippan så stor?   Jag minns den mest som att man hade en sista lugn kväll med  gänget eller sålde kyssar elle sånger till okända människor. Eller söp ner brudgummen och satte honom på tåget  ( hände en av  pappas kusiner, vaknade upp  40 mil hemifrån utan plånbok). 
    Jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver sälja kyssar på stan, och att min sambo slipper bli satt på ett tåg, full och mot okänt mål. Att den "trenden" är på väg bort är jag väldigt tacksam över.

Däremot håller jag med om att det blivit hysteri kring detta med möhippor/svensexor. Det ska vara heldagar med aktiviteter den ena värre än den andra...
  • Emblas Mamma

Jag tror min sambos svensexa var dyrare än min möhippa i och för sig,
    men jag tror inte det kostade jättemycket..
    Dom körde Gokart och sedan grillade dom på stranden, badade utan badkläder senare på natten och gick en runda på puben.
    Jätteskoj hade dom och det gick ganska lugnt för sig ändå :) Trots mina fasande tankar!

Nu vet jag inte hur mycket gokart kostar, men det var ju det hela som kostade så att säga.
    Min sambo hade en riktigt rolig kväll :)

Tycker nog inte man ska överdriva, men jag håller med Dejli att jag är GLAD att det inte är så mycket elakheter som innan! Jag skulle bli jätteledsen om någon hade satt sambon på ett tåg! Inget som är vidare roligt heller..

• litenkaka

2000:- är ju åt skogen för dyrt! Men tycker 500-1000:- är helt rimligt OM det inkluderar kostnader under hela dagen för hela gänget, allt från aktiviteter till mat och dryck.

Tycker nog du ska prata med arrangören, TS, och se om de inte kan stryka något så de iaf kommer ner till 1500:-.

• septemberbrud11

Tror det skulle vara svårt att stryka nåt, då skulle de antagligen få göra om hela dagen....

• Future Mrs S

2000:- är alldeles för mycket tycker jag! Hade inte varit glad om sambon gick på svensexa och betalade så mkt! :/ 
    Skulle inte heller gått själv på en möhippa som kostade 2000:- att hänga med på..

• queenelin

Ett litet inlägg i frågan, lite från ämnet, men ändå inte.

Jag har en vän som ofta säger: "om man verkligen bryr sig så spelar pengarna ingen roll" och med det menar hon att de som bryr sig betalar utan att gnälla. De tar sig råd, liksom, om man är en riktig vän.

Jag tycker det är så himla dumt sagt, för alla kan inte "ta sig råd". Hon halar gärna upp kreditkortet när pengarna inte räcker till men det gör inte jag. Jag har inte dåligt ställt på något sätt, både jag och min M2B har fasta jobb med okej månadslön, vi kan spara ihop till en resa någon gång ibland och vi kan äta gott och ta bilen när vi vill det. Men vi har inte råd med extravaganser, och när hon då tycker att man är snål om man inte "tar sig råd", blir jag ledsen. Hon kan ha svårt att förstå att jag inte vill gå till frisören för 800 kr i månaden, att jag inte bokar det lyxigaste hotellet när vi reser utomlands etc.

Jag har faktist sagt till min toastmadame (som kommer vara den som anordnar min möhippa, om jag får någon...) att de ska försöka hålla nere kostnaderna för att jag har släkt och vänner som jag vet har det riktigt knapert och att jag hellre vill att de är med än att det är lyxigt och överdådigt.

Det är så svårt det där, och pengar och privatekonomi är så känsligt! Det jag tycker är värt att lägga pengar på kanske någon annan inte tycker. Svårt, svårt, svårt!

• Smuppra
    queenelin skrev 2011-07-08 13:01:31 följande:
    Ett litet inlägg i frågan, lite från ämnet, men ändå inte.
    Jag har faktist sagt till min toastmadame (som kommer vara den som anordnar min möhippa, om jag får någon...) att de ska försöka hålla nere kostnaderna för att jag har släkt och vänner som jag vet har det riktigt knapert och att jag hellre vill att de är med än att det är lyxigt och överdådigt.

Jag sa detsamma till min tärna! Har flera nära vänner som är studenter, nyss köpt bostadsrätt eller är mammalediga.

Var på svägerskans möhippa. Där pröjsade vi 500 kr exkl egen gokarttur samt middag och dryck till middagen (och senare utgång). Nu var det en helt underbar dag så det var värt det. Men kändes lite surt. Särskilt som jag inte fått info om att gokarten inte ingick (men hennes tärna bad om ursäkt för att de glömde nämna det för mig och undrade om det gick bra ändå osv, så hon hade lite ångest över det.). Jag tyckte det var dyrt. Gick på knappt 1000 kr (tillkom ju present, nya kläder och skor, samt vattenfast mascara, brorsan gifte sig ju klart man måste vara fin!).
    Så nej, 2000 kr hade varit för mycket, trots att jag har råd.

• wahlstrm

Som en oförutsedd utgift kan 2000kr nog vara en hel del för de flesta människor i Sverige som lever med en "normal" inkomst.

Dom som ska vara med har väl dock säkert vetat om att det skulle bli en svensexa och därför budgeterat lite för det hela, så det löser sig säkert :)

Men annars så är jag helt med i att  2000kr är en lite väl hög lägsta nivå som riskerar att gallra ut en del gäster.
    För 2000kr inkluderar ju inte taxi, extra dricka/mat under kvällen samt lite småpengar för något man inte tänkt på.. 

2000kr kan ju då lätt bli 3500kr innan man är klar.. 

• S2011

jeez, jag tycker det låter mycket. om tanken är att splitta kostnaderna på 20 personer à 2000 kr stycket, så kostar ju svensexan 40 tusen... och jag, personligen, tycker att det låter som väldigt mycket pengar även för de aktiviteter som verkar vara inplanerade.

jag har ingen aning om vad min sambos svensexa kostade, men långt ifrån de summorna som talas om här, misstänker jag. de sköt pistol på skytteklubben här i stan, tränade MMA i Alingsås och avslutade kvällen med middag och ett par öl på en pub i Göteborg. Grabbarna hade hyrt en minibuss för att åka runt och jag har fått uppfattningen att de la ca en femhundring var (8 st).

tycker dock att det kom bra förslag ovan om att de som inte känner att de kan lägga dessa pengar sluter upp senare på kvällen - kanske en bra kompromiss om det är många som inte har råd. 

• andersson1970
    BlackWIngedAngel skrev 2011-07-08 09:31:51 följande:
    Fast det blir ju väldigt svårt. Dels för att inbjudningarna redan är utskickade när möhippa och svensexa börjar planeras, dels så är det ju inte brudparet som planerar dessa evenemang så det blir ju svårt för dem att avstyra sina saker för en planering som de inte har varit med i.
    Sant....tänkte inte på det.... :)
Svar på tråden Svensexan dyr, tänk om ingen har råd att komma...