Nu måste inköpslistan för starksprit skrivas, kan ni hjälpa mig beräkna??
Nu behöver jag er hjälp! Det är så att mina föräldrar är på semester under juli i europa och passerar således tyskland på vägen hem med tom bil. För att spara in på resekostnader har vi nu bestämt att de ska inhandla all starksprit åt oss (det som håller sig till 2012 då vi gifter oss, vin och öl med kortare bästföredatum inhandlas senare) och vi måste skriva en inköpslista NU. Jag och mamma har under dagen bestämd vad vi ska ha till avec och i baren. Nu är bara frågan hur mkt. Vin till maten är ju enklare att beräkna, där finns bra schabloner men det här är mkt svårare. Det är 75 vuxna gäster, inga fylletrattar men en del festprissar, några nykterister och mkt blandad ålder på gästerna... Hjälp! Det får absolut inte bli för lite men jag kan inte ens bedöma om vi har tagit i i underkant eller överkant. Vad tror ni andra som planerar eller ännu hellre ni som redan ställts inför samma dilemma? Vad går åt, vilket av det vi ska servera i baren tror ni folk föredrar/väljer mest?
Avec -
whisky (4 flaskor, ska även räcka till manhattan i baren + serveras som den är)
cognac (3 flaskor, ska även fortsättas serveras i baren)
bailys (3 flaskor, ska även fortsättas serveras i baren)
I baren -
G&T (2 flaskor gin)
Manhattan (4:a whisky, 2:a martini rosso och några stänk angostura bitter) (1 flaska martini rosso och minsta flaskan angostura)
Rom och cola (3 flaskor rom)
Vodka och apelsinjuice (3 flaskor vodka)
Martini Bianco (4 flaskor martini)
Whisky
Cognac
Bailys
Vad tror ni?? Är vi helt ute och cyklar? Det är SÅ svårt... Hellre i överkant än i underkant.