• Jeliqa

Gravid! Hur undviker vi att berätta?

Ja, som rubriken antyder är jag alltså gravid. I ett tidigt skede.
    Vi gifter oss 6 augusti och eftersom vi har en historik med några missfall bakom oss vill vi helst undvika att berätta för någon alls innan de första riskveckorna är över.

Problemet är dock att min svärmor har tagit på sig ansvaret för mat och dryck på bröllopet så jag kommer inte kunna smuggla in alkoholfritt utan att hon märker det.
    I vanliga fall dricker jag knappt alkolhol (1 glas på jul eller nyår kan jag ta) så tror ni att någon misstänker något om jag låter bli även på bröllopet? Eller ska vi prata med serveringspersonalen och be dem att diskret hälla alkolfritt i mitt glas?

Någon som har erfaranhet eller tips?

• Svar på tråden Gravid! Hur undviker vi att berätta?
  • Houdini

Jag tror det är enklast att skylla på medicin typ alvedon eller antibiotika än att smyga med serveringspersonalen och hyssh och så. små vita lögner brukar vara enklast och som involverar minst antal människor.

Alltså du ber om bara om alkoholfritt pga medicin inget mer med det och inga frågor.

Och glömde grattis.

• GeneralElectric

Vad gäller arrangemanget i stort behöver du väl knappast smuggla in alkoholfritt, jag menar vad gäller svärmors planering av mat och dryck! Det lär vara en hel del gäster som vill ha det, av olika skäl, så det måste ni ändå planera in. Sedan kan du så klart prata med serveringspersonalen vad gäller just din påfyllnad.

• Sörön10

Plantera lögnen redan innan om du nu ska hitta på en medicinsk orsak! Typ några dar innan bröllopet lägger du ut en status på facebook "Attans, kattbett är inte att leka med/klev på en spik/valfri sak man måste äta antibiotika för" + kanske "Se där! En veckas antibiotika"! 

Eller något! Då slipper du förhoppningsvis en del frågor på dagen och tankar.

Och stort grattis förresten! =) 

• Chicita

Till att börja med - GRATTIS Solig

Jag håller med dom som förespråkar en liten vit lögn...
    Om du ändå inte är någon stordrickare så tror jag ingen tänker på att du inte dricker nu heller annars...
    Du kan ju dagarna innan bröllopet börja klaga på ont i halsen och sen fejka en tripp till doktorn och penicillin.
    Sen kan du ju beklaga dig lite lätt - du som så gärna hade velat ha ETT glas vin den här dagen i alla fall... Och fråga om svärmor tror att det gör något om du dricker sånt där alkoholfritt vin istället. Det är ju faktiskt inte HELT alkoholfritt (så lite att det inte räknas knappt, men det är ändå alkohol i). 

För du kan ju då be svärmor om hjälp så att "ingen annan" ser att du dricker alkoholfritt Flört  om du vill slippa frågor från andra. Det kommer alltid vara lättare att lura dom som sitter på lite avstånd än dom andra på honnörsbordet. Och om svärmor är införstådd med din halsfluss *host host harkel* så behöver du ju inte lura henne mer än så. Inget smussel av serveringspersonalen som behöver gå med flera olika flaskor osv...

• Jeliqa

Tack för alla grattis och alla råd! 
    Jag tror jag pratar med serveringspersonalen och kanske berättar vi för svärmor också.

Det där med antibiotika tänkte jag att jag lär köra med på min möhippa för att slippa dricka.
    Några av mina vänner är väldigt oförstående gällande mitt icke-drickande i vanliga fall och de lär inte vara mildare när det gäller möhippan, så då bör en vit lögn passa bäst.

• Darling Daisy

Grattis Jeliqa!
    Kan din blivande kanske också dricka samma "vin" som du? Ni kan ju ha lovat varandra att skåla i nån speciell dryck på ert bröllop!
    Hoppas det funkar bra på möhippan, förstår din ovilja att prata med alla nu i början!! 

• Smuppra

Grattis, hoppas det går vägen!

Jeliqa skrev 2011-07-12 12:48:27 följande:
    Tack för alla grattis och alla råd! 
    Jag tror jag pratar med serveringspersonalen och kanske berättar vi för svärmor också.

Det där med antibiotika tänkte jag att jag lär köra med på min möhippa för att slippa dricka.
    Några av mina vänner är väldigt oförstående gällande mitt icke-drickande i vanliga fall och de lär inte vara mildare när det gäller möhippan, så då bör en vit lögn passa bäst.

Ja, jag verkar vara som du och mina tjejer passade (tyvärr) på att försöka få i mig massor med vin på möhippan. Synd för dem bara att jag visade mig kunna tåla alkohol riktigt bra även i rejäla mängder :-P Så jag hade absolut kört med antibiotika på möhippan och sedan något av ovanstående tipsen på bröllopet.

• Dejli

Det där med penicillin kan vara lurigt, för tydligen så är det inte alla som innebär alkohol-förbud. Då är nog värktabletter lättare att komma undan med också, för penicillin är ju ett gammalt och välkänt knep :P Kanske finns de som fattar misstankar.

Jag hade nog pratat med serveringen ändå, som du redan är inne på. Kanske kan brudparet få egna vinflaskor med namnetiketter på som står framme, där det är alkoholfritt i din?

• GeneralElectric
    Dejli skrev 2011-07-12 14:12:50 följande:
    Kanske kan brudparet få egna vinflaskor med namnetiketter på som står framme, där det är alkoholfritt i din?
    Bra idé (tycker jag, som tycker det verkar dumt och jobbigt att fejka halsfluss och penicillin)!

Ett tips är att dricka Saxhyttegubbens blåbärsdryck, som är dyr (69:-/flaskan, tror det är 50 cl) men tydligen det bästa och mest exklusiva alternativet till rött vin. Kanske kan ni hälla upp det i sådana flaskor?
  • GeneralElectric

Oj, 33 cl är det visst i flaskorna...
    www.saxhyttegubben.se/blabar-100/index.php
    Jag har själv inte smakat denna dryck, men vi funderade på att ha det som dryck till våra absolutist- och nykteristgäster. (Blev dock något annat.)

Svar på tråden Gravid! Hur undviker vi att berätta?