• Jeliqa

Gravid! Hur undviker vi att berätta?

Ja, som rubriken antyder är jag alltså gravid. I ett tidigt skede.
    Vi gifter oss 6 augusti och eftersom vi har en historik med några missfall bakom oss vill vi helst undvika att berätta för någon alls innan de första riskveckorna är över.

Problemet är dock att min svärmor har tagit på sig ansvaret för mat och dryck på bröllopet så jag kommer inte kunna smuggla in alkoholfritt utan att hon märker det.
    I vanliga fall dricker jag knappt alkolhol (1 glas på jul eller nyår kan jag ta) så tror ni att någon misstänker något om jag låter bli även på bröllopet? Eller ska vi prata med serveringspersonalen och be dem att diskret hälla alkolfritt i mitt glas?

Någon som har erfaranhet eller tips?

• Svar på tråden Gravid! Hur undviker vi att berätta?
  • queenelin

Kan du inte bara säga nej till vin med "ursäkten" att du inte vill dricka för att du ätit så dåligt och varit nervös hela dagen, säg bara "Jag vill vara på topp hela dagen, kanske tar jag ett glas senare."

Men det är väl inte svärmor som serverar? Tror du hon har hökögonen på och lurpassar din glas i sin glädje och iver att det kanske är ett barbarn på gång?

Jag dricker inte alls, av ingen speciell orsak, och ibland får jag frågor om jag är gravid, jag brukar bara säga "inte vad jag vet." eller "inte speciellt!" Jag tror inte svärmor tar illa upp om du drar en liten lögn under bröllopet vid eventuella frågor. När ni sedan berättar nyheten för henne blir hon nog bara glad och förstår varför du ljög lite.

Grattis till graviditeten och lycka till!

• Jeliqa
    queenelin skrev 2011-07-12 14:44:15 följande:
    Kan du inte bara säga nej till vin med "ursäkten" att du inte vill dricka för att du ätit så dåligt och varit nervös hela dagen, säg bara "Jag vill vara på topp hela dagen, kanske tar jag ett glas senare."

Men det är väl inte svärmor som serverar? Tror du hon har hökögonen på och lurpassar din glas i sin glädje och iver att det kanske är ett barbarn på gång?

Jag dricker inte alls, av ingen speciell orsak, och ibland får jag frågor om jag är gravid, jag brukar bara säga "inte vad jag vet." eller "inte speciellt!" Jag tror inte svärmor tar illa upp om du drar en liten lögn under bröllopet vid eventuella frågor. När ni sedan berättar nyheten för henne blir hon nog bara glad och förstår varför du ljög lite.

Grattis till graviditeten och lycka till!
    Haha nej svärmor serverar inte vinet, men välkomstdrinkarna/bubblet kommer hon fixa eftersom de skall intas utomhus. Men jag tror det löser sig på något sätt. Blir nog helt enkelt "tvungen" att berätta för svärmor lite tidigare än planerat :)
  • Dannedo

Skyll inte på alvedon eller liknande, tror ddet är en ganska genomskinlig lögn. Att "råka" ta en alvedon utan att tänka efter på sin bröllopsdag där man tänker på ALLT tror jag inte folk går på, OCH dessutom vet jag läkare som erkänner att det inte är någon fara om det sker vid enstaka tillfällen. 

Jag skulle skåla i bubbel och lite diskret tippa ut det i gräset när ingen ser. Sedan skylla på nervositet och trötthet och säga att du inte vågar dricka mer, att du blev lite snurrig bara av bubblet. Om det verkligen inte går att fixa alkoholfritt vin till middagen kanske det går att be att dom inte häller upp så mycket och att du "låtsasdricker under skålarna, och din man kanske kan ta en klunk av ditt vin då och då, råka blanda ihop era glas... Jag kan lova att när väl middagen är igång och ni spelat upp en liten vindrickningsteater så kommer ingen lägga märke till om du dricker eller inte.

Även om jag gärna dricker vin i vanliga fall så kommer jag vara väldigt försiktig under mitt bröllop, vill verkligen inte bli påverkad då och jag tror många tänker likadant. 

• blivandefruAson

Den gamla godingen att fylla en ölflaska med vatten är kanske inte helt rätt vad gäller välkomstdrink på ens bröllop men den funkar bra.
    Jag skulle ha pratat med serveringspersonalen och sett till att införskaffa två specialglas, ingraverade eller liknande till er och ha alkoholfritt i de bara för att kunna ta ett glas med självsäker min (inte behöva tänka på om det verkligen var det högra som var det alkoholfria) och sedan kunna skåla och vara glada. Det känns som det lättaste, och sedan att fylla upp ett glas vin till maten och bara "låtsasdricka" det för att egentligen enbart dricka ramlösa tror jag inte att det är någon som lägger märke till.

Och lycka till!!

• ulfolinda

Å vad roligt! Lycka till!! jag själv är nu i vecka 16 och har också en historia med två missfall bakom mig.
    ja kanske är det lika bra att berätta för svärmor eftersom hon står för välkomstdrinkarna.

• GeneralElectric
    Dannedo skrev 2011-07-12 22:25:23 följande:
    Skyll inte på alvedon eller liknande, tror ddet är en ganska genomskinlig lögn. Att "råka" ta en alvedon utan att tänka efter på sin bröllopsdag där man tänker på ALLT tror jag inte folk går på, OCH dessutom vet jag läkare som erkänner att det inte är någon fara om det sker vid enstaka tillfällen. 

Jag skulle skåla i bubbel och lite diskret tippa ut det i gräset när ingen ser. Sedan skylla på nervositet och trötthet och säga att du inte vågar dricka mer, att du blev lite snurrig bara av bubblet. Om det verkligen inte går att fixa alkoholfritt vin till middagen kanske det går att be att dom inte häller upp så mycket och att du "låtsasdricker under skålarna, och din man kanske kan ta en klunk av ditt vin då och då, råka blanda ihop era glas... Jag kan lova att när väl middagen är igång och ni spelat upp en liten vindrickningsteater så kommer ingen lägga märke till om du dricker eller inte.
    Håller med Dannedo. Att hitta på en lögn om kattbett och antibiotika gör möjligen att du slipper frågor om varför du inte dricker alkohol, men väcker nya frågor om hur det gick till och gör möjligen att folk vill berätta sina djurbetts- och antibiotika-stories...förutom att det kan vara svårt att hålla lögnerna igång i vilket fall som helst.
  • Iseika

Skyll inte på antibiotika. De allra flesta antibiotikor går utmärkt att blanda med alkohol. Det är i princip bara antibiotika mot svår lunginflammation och klamydia som inte är lämpliga tillsammans med alkohol. Ni kan ju få en trivsam diskussion på bröllopet i annat fall

Om du nu prompt måste skylla på nåt så kan du skylla på magkatarr. Vem kan anklaga en blivande brud för att ha slarvat med maten i kombination med stress?

Men allvarligt talat, hur många märker egentligen? Jag brukar ofta dricka alkohol vid tillställningar men lika ofta hoppar jag över det och de få gånger någon frågat har jag helt enkelt svarat att jag inte är sugen idag. Där har också frågorna slutat. Jag tror att folk i gemen blir mer misstänksamma om man krånglar med lögner och liknande.  

• E och D

Om du inte dricker alkohol i vanliga fall så tror jag inte att någon reagerar på att du inte gör det på bröllopet heller. Du får väl säga att du inte vill dricka för att du vill minnas den stora dagen klart och tydligt ;) Haha! Nej men jag tror inte att någon märker. Men om du tror att det är "riskfritt" att be serveringspersonalen om hjälp att smuggla in alkoholfritt så bör du kanske göra det ändå! Och med riskfritt menar jag att ingen märker något Lycka till OCH GRATTIS!

• Dannedo

Ett annat tips för att hålla graviditeten hemlig är ju kanske att inte skriva ett inlägg på nätet med bild på sig själv ;). Hoppas du inte tar illa upp, det är verkligen inte menat att vara elak men jag tyckte det var lite kul när jag kom på att du inte skrivit anonymt. Själv hade jag aldrig vågat, vet ju aldrig vem som finns på forumet även om risken är liten att det råkar vara någon av dina gäster. Grattis i alla fall till graviditeten! Hoppas allt går bra!

• bruden
    Grattis till graviditeten!!!

Jag tycker du ska snacka ihop dig med blivande och svärmor som stämmer av med serveringspersonalen så att du får alkoholfritt. Då slipper ni smussla och riskera att försäga er/säga fel.
  • Jeliqa
    Dannedo skrev 2011-07-14 01:24:49 följande:
    Ett annat tips för att hålla graviditeten hemlig är ju kanske att inte skriva ett inlägg på nätet med bild på sig själv ;). Hoppas du inte tar illa upp, det är verkligen inte menat att vara elak men jag tyckte det var lite kul när jag kom på att du inte skrivit anonymt. Själv hade jag aldrig vågat, vet ju aldrig vem som finns på forumet även om risken är liten att det råkar vara någon av dina gäster. Grattis i alla fall till graviditeten! Hoppas allt går bra!
    Haha, ja fast här har jag ju skrivit länge om vårt stundande bröllop utan bild på mig själv och med tanke på att vi gifter oss på en väldigt liten ort (Norberg) så skulle eventuella bekanta veta att det var jag med eller utan bild. :)
Svar på tråden Gravid! Hur undviker vi att berätta?