• Agape

    Att inte svara på OSA = att inte tacka ja?!

    Hur gör ni andra? Har några som inte svarat på osa i tid och det trots påminnelser via sms.... Hur ska man tolka detta, räkna bort dem eller ej?

  • Svar på tråden Att inte svara på OSA = att inte tacka ja?!
  • lundabrud

    Då innebär väl det ett nej... Oartigt att inte OSA btw. Räkna inte med dem, om de dessutom fått en påminnelse!

  • Smuppra

    Vi hade en sådan som inte svarat ännu en månad efter OSA. BM smsade honom och sa att han måste lämna svar. Han svarade att han inte visste för han kanske skulle vara i Tyskland då. "När är VIP-osa då?", skrev han. Jag började nästan skratta, nästan. Han var långt ifrån självklar och BM slogs för att få honom med på gästlistan. Bm svarade att VIP-osat var för en månad sedan. Att han måste lämna besked snarast. Vi hörde inget. Pratade senare med en annan som är kompis med honom. Enligt den killen var det inte alls säkert att killen ifråga skulle vara i Tyskland. Han var mest i en period i livet där han inte kan svara ja eller nej förrän samma dag. Han sa tydligen kanske till precis allt. Känns ju som att han är på dagisnivå då, som inte förstår att det inte funkar så med bröllopsinbjudan. BM och jag pratade om det. Han skickade ett sms till till killen att han måste svara innan midnatt annars räknas det som att han tackat nej (detta var några veckor efter första smset). Vi hörde inget.
    Killen i fråga pratade med gemensamma kompisen nyss (drygt tre veckor innan bröllopet) och påstod att han inte fått något sms. När vi hörde det konstaterade vi bara att vi har skickat det och antagligen känner han sig dum över situationen, och oavsett om det kom fram eller inte så har man inte tackat ja när det är tre veckor kvar, ja då är man inte välkommen. Tycker bara så synd om BM som verkligen slogs för att få in killen i gästlistan och att han nu beter sig som ett svin typ.

    Hade faktiskt en till som inte svarat på Osa. Vi smsade den och fick svaret på en gång "Oj, förlåt! Självklart kommer jag! Måste missat att osa. Har tom bokat resan, så jag kommer definitivt!".

    Hm, hjälpte detta något?

  • Aniara4

    Jag skulle meddela dem att vi tolkar deras uteblivna svar som ett nej, men att det hade varit trevligt att få en bekräftelse på att det är så.

    Många verkar ha svårt att förstå vad OSA betyder, så i vår mer utförliga information (på baksidan av inbjudan) skrev vi ut "svar önskar så snart som möjligt men senast 1 augusti. Så vi får se snart hur många som har följt instruktionerna och svarat!

  • Aleta
    Agape skrev 2011-07-16 14:17:23 följande:
    Hur gör ni andra? Har några som inte svarat på osa i tid och det trots påminnelser via sms.... Hur ska man tolka detta, räkna bort dem eller ej?
    Aniara4 skrev 2011-07-16 14:41:58 följande:
    Jag skulle meddela dem att vi tolkar deras uteblivna svar som ett nej, men att det hade varit trevligt att få en bekräftelse på att det är så.

    Många verkar ha svårt att förstå vad OSA betyder, så i vår mer utförliga information (på baksidan av inbjudan) skrev vi ut "svar önskar så snart som möjligt men senast 1 augusti. Så vi får se snart hur många som har följt instruktionerna och svarat!
    Visst är det otroligt svårt att få folk att fatta att OSA betyder att man ska meddela svar, ja eller nej?!

    Jag har provat alla möjliga formuleringar och det finns ändå alltid någon som lyckas tolka det på sitt eget personliga vis. Antingen att man bara svarar om man kommer eller att man bara svarar om man inte kommer. 

    Alla som fnyser åt etikettregler borde ordna ett bröllop eller en stor fest någon gång. Då inser man att etikett faktiskt har en viktig funktion för att få saker och ting att flyta på smidigt.

    Kanske dags för ett nytt ämne i skolan.  
  • Freakie
    Agape skrev 2011-07-16 14:17:23 följande:
    Hur gör ni andra? Har några som inte svarat på osa i tid och det trots påminnelser via sms.... Hur ska man tolka detta, räkna bort dem eller ej?
    Jag hade ringt och pratat med personen/personerna i fråga. Bara för att stämma av om de kommer eller ej. Då kan det inte bli några missförstånd.
  • Aleta
    Agape skrev 2011-07-16 14:17:23 följande:
    Hur gör ni andra? Har några som inte svarat på osa i tid och det trots påminnelser via sms.... Hur ska man tolka detta, räkna bort dem eller ej?
    Förresten, ring dem och prata med dem personligen istället. SMS och mail är lite opersonligt. Om man verkligen ringer och förklarar vad OSA betyder så kanske de fattar till nästa gång man vill bjuda dem på något.

    Dessutom kan man kanske få en vettig förklaring på varför de inte svarat.
    Om de vill hålla det öppet pga någon halvkonstig anledning så kan man svara (om man vågar):
    "Så du vill vänta och se ifall det dyker upp något roligare än vårt bröllop? Vi har andra som jättegärna vill komma, så då frågar jag dem istället." Demon 
  • Smuppra
    Aleta skrev 2011-07-16 14:51:00 följande:
    "Så du vill vänta och se ifall det dyker upp något roligare än vårt bröllop? Vi har andra som jättegärna vill komma, så då frågar jag dem istället." Demon 
  • fru i augusti

    Ja, det sitter jag också och funderar på. OSA för vår del är satt till i morgon och av 54 vuxna och 27 barn så är det 47 hittills som har sagt att dom kommer/inte kommer.
    Dom allra flesta som inte hört av sig är min m2b kompisar och släkt. Vi träffade dom allra flesta förra veckan då vi var på semester där han växt upp. EN familj tackade då för inbjudan och sa att dom gärna kommer. Resten sa inte ett pip...
    Vi har iofs ett överraskningsbröllop i samband med barndop så dom kanske inte tycker det är så viktigt. Men en omsorgsfullt gjord inbjudan har skickats skriftligt och jag blir faktiskt ganska irriterad över att många inte ens tackar för inbjudan.
    Min m2b får i veckan skicka sms-påminnelser om att OSA SNARAST, med ett datum för absolut deadline till dom som inte hört av sig. Dom som inte hört av sig då räknar vi helt sonika bort. Att sätta oss och ringa runt gör vi inte.

  • Aleta
    fru i augusti skrev 2011-07-16 14:59:15 följande:
    Ja, det sitter jag också och funderar på. OSA för vår del är satt till i morgon och av 54 vuxna och 27 barn så är det 47 hittills som har sagt att dom kommer/inte kommer.
    Dom allra flesta som inte hört av sig är min m2b kompisar och släkt. Vi träffade dom allra flesta förra veckan då vi var på semester där han växt upp. EN familj tackade då för inbjudan och sa att dom gärna kommer. Resten sa inte ett pip...
    Vi har iofs ett överraskningsbröllop i samband med barndop så dom kanske inte tycker det är så viktigt. Men en omsorgsfullt gjord inbjudan har skickats skriftligt och jag blir faktiskt ganska irriterad över att många inte ens tackar för inbjudan.
    Min m2b får i veckan skicka sms-påminnelser om att OSA SNARAST, med ett datum för absolut deadline till dom som inte hört av sig. Dom som inte hört av sig då räknar vi helt sonika bort. Att sätta oss och ringa runt gör vi inte.
    Jag tänker helt annorlunda, jag skulle definitivt ringa.
    I vårt fall var det flera missförstånd där folk trodde att de hade tackat ja (de sa väl typ "vad kul med bröllop" när vi träffades någon gång). Vi hade inte uppfattat det så. Det skulle vara hemskt tråkigt om det dyker upp folk som man inte har räknat med.

    Om man i det läget skickar ett SMS som påminnelse så tycker de att de redan har svarat och bryr sig inte om SMS:et.

    Dessutom är det väl kul att ringa sina vänner och släktingar för en pratstund?
     
  • Bettina

    Tycker man ger dem en chans/påminnelse...svarar de inte efter det så puts VÄCK

Svar på tråden Att inte svara på OSA = att inte tacka ja?!