• Å och D

Ska ni filma era bröllop?

Vi har ju "bara" fotograf och jag funderar på om vi kommer att ångra det (jag vill bara ha filmat på vigseln i såfall...)

• Svar på tråden Ska ni filma era bröllop?
  • pyret och snöflingan
    Å och D skrev 2011-07-28 15:11:02 följande:
    Vi har ju "bara" fotograf och jag funderar på om vi kommer att ångra det (jag vill bara ha filmat på vigseln i såfall...)
    Vi har haft två kameramän från www.ensol.se som förgyllde och förevigade vår dag.
    Kostar en slant men väl värt varenda öre
    De är riktigt duktiga och man behöver inte betala för deras resor som de andra brukar ta när du utgår från någon stad i landet.

När ska ni gifta er?
  • pyret och snöflingan
    Flodis Hjärtat skrev 2011-07-28 16:40:04 följande:
    Försöker själv att hitta någon som kan filma till vårt bröllop nu i slutet på augusti.
    Tips mottages gärna!
    www.ensol.se ( men de måste förbokas i lång tid förväg tror jag, men skadar inte att höra med de)

Exempel på resultat kan ni se våran kortfilm som vi beställde extra

http://www.youtube.com/user/pyret7904#p/a/u/1/Ho_6Rk1MlXk

Här ovan är våran som är proffesionellt gjord av En sol och Eddyson Media

Det kostar en slant men som sagt vill man minnas sin livs största dag och visa det för barn och barnbarn så måste man ha det proffsgjort!
  • Emblas Mamma

Men varför är det nödvändigt med proffsgjort för att visa barn och barnbarn? Våra föräldrars bröllopsfilm går utmärkt att se på och den är fortfarande i bra skick :) inget proffs som filmade där inte :) vi lät en släkting och en vän filma - dom erbjöd sig självs och gjorde ett bra jobb! Vi går filmerna utbrända på dvd-skiva också så det känns lite tryggare. Kan vara roligt att se på i framtiden, men vi gjorde det mest för att visa min mans mormor och morfar som inte hade möjlighet att komma till bröllopet - men deras högsta önskan var att få de filmen! Och det blev så vackert :) men i slutändan är bilderna självklart viktigat (för oss) så hade vi fått välja hade vi hellre tagit en bra fotograf :) men nu kunde vi inte lägga ner pengar på precis allt så prioriterade främst resan!

• Cicci90

Vi kommer att filma. Blir ett fint minnesdokument och ett sätt för mig själv att vara med på vigseln, kommer säkert vara så nervös att jag inte minns ett dugg efteråt.. ;)

På en kompis bröllop förra året blev hennes mamma magsjuk precis innan vigseln.. Hon var väldigt glad över att allt filmades så att hon kunde få se allt ändå!

• millan

Vi ska filma ! Tror man inte kommer komma ihåg ett skvatt från vigseln annars....

• wahlstrm
    millan skrev 2011-07-28 22:18:59 följande:
    Vi ska filma ! Tror man inte kommer komma ihåg ett skvatt från vigseln annars....
    Om man inte valt några extra krusiduller så är ju vigseln över rätt fort och det är minuter med många tankar i huvudet, så du tänker helt rätt :)

• wahlstrm
    Emblas Mamma skrev 2011-07-28 21:23:01 följande:
    Men varför är det nödvändigt med proffsgjort för att visa barn och barnbarn? Våra föräldrars bröllopsfilm går utmärkt att se på och den är fortfarande i bra skick :) inget proffs som filmade där inte :) vi lät en släkting och en vän filma - dom erbjöd sig självs och gjorde ett bra jobb! Vi går filmerna utbrända på dvd-skiva också så det känns lite tryggare. Kan vara roligt att se på i framtiden, men vi gjorde det mest för att visa min mans mormor och morfar som inte hade möjlighet att komma till bröllopet - men deras högsta önskan var att få de filmen! Och det blev så vackert :) men i slutändan är bilderna självklart viktigat (för oss) så hade vi fått välja hade vi hellre tagit en bra fotograf :) men nu kunde vi inte lägga ner pengar på precis allt så prioriterade främst resan!
    Nödvändigt och nödvändigt.. 
    Som det mesta annat vi människor gör så är det ju för att vi föredrar eller bara vill saker. 

Jag tror att bröllopsfilmen kommer bli uppskattad mest nån gång runt barnens & barnbarnens bröllop.
    Vad kommer folk titta på för apparater då och hur väl vill man att det ska vara dokumenterat?

Filmar du med en hemmavideokamera, eller ännu värre en med band i så lär det knappt ens vara tittbart om 10-15 år. Det vi tycker är "wow" idag kommer folk skratta åt om 20år..
    Vem här blir imponerad av en fin S-VHS bandspelare idag? :)
    (Vem här skulle ens kunna spela upp en VHS film om ni fick en?)

Rätt gjort och med bästa tillgängliga teknik så är det ju ett minne för generationer.
    För en del kanske det betyder nått och därför vill dom satsa lite mer :) 

Jag hade iaf tyckt det varit skitcoolt att få se mina morföräldrar bröllop i bra kvalité,
    se alla gamla släktingar när dom var unga och t.o.m. barn :) 
  • Emblas Mamma
    wahlstrm skrev 2011-07-29 01:41:12 följande:
    Nödvändigt och nödvändigt.. 
    Som det mesta annat vi människor gör så är det ju för att vi föredrar eller bara vill saker. 

Jag tror att bröllopsfilmen kommer bli uppskattad mest nån gång runt barnens & barnbarnens bröllop.
    Vad kommer folk titta på för apparater då och hur väl vill man att det ska vara dokumenterat?

Filmar du med en hemmavideokamera, eller ännu värre en med band i så lär det knappt ens vara tittbart om 10-15 år. Det vi tycker är "wow" idag kommer folk skratta åt om 20år..
    Vem här blir imponerad av en fin S-VHS bandspelare idag? :)
    (Vem här skulle ens kunna spela upp en VHS film om ni fick en?)

Rätt gjort och med bästa tillgängliga teknik så är det ju ett minne för generationer.
    För en del kanske det betyder nått och därför vill dom satsa lite mer :) 

Jag hade iaf tyckt det varit skitcoolt att få se mina morföräldrar bröllop i bra kvalité,
    se alla gamla släktingar när dom var unga och t.o.m. barn :) 
    Jo, men jag ifrågasätter om det är "nödvändigt" som det stod i föregående inlägg.
    Det är faktiskt inte nödvändigt om man ändå vill visa sina barn och barnbarn.
    Mammas och pappas VHS är jättefint skick fortfarande och filmen likaså. nget att klaga på.
    Tror säkert att en DVD kommer fungera länge - likaså att ha filmen på ett minneskort som jag har - till och med på två minneskort. Man kan göra ganska mycket med den då.
    Kvalitén blir inte dåligare i en dator/ på ett minneskort vad jag har förstått. Jag tror det håller ett X antal år framöver faktiskt :)
  • pyret och snöflingan
    Emblas Mamma skrev 2011-07-28 21:23:01 följande:
    En proffs gör det på speciella band som är framtidssäkra och dessutom så sparar han all material, alltså råmaterial, om man vill beställa kortfilm m.m. i framtiden, vilket vi gjorde. Dessutom jag mindes inget från vigseln. Det pågick i 45 minuter men det var bra att se det efteråt hur det verkligen var. Min mamma sa att jag var helt borta i mina ögon, jag såg inte så närvarande ut när vi kom ut på kyrktrappan, man var ju helt överlycklig ju!

Vi har ju filmen på DVD men också på hårddiskar (fler olika) och dessutom banden i bankfack ifall något skulle hända i lägenheten. Även en DVD ligger i bankfacket.

Så det är nog väldigt bra att det är proffs som gjort det, det är ju ens livs största dag, man gör ju inte om det. I alla fall inte jag.
  • happiness

Vi anlitade ett team på 2-3pers som filmade och fotade allt från "förfesten" hemma hos bruden (mig) tills den allra sista gästen gick hem nångång på natten. Vi tyckte att det var viktigt att få allt filmat proffessionellt dels för att det blir bra kvalitet på filmen, de kunde lägga in bakrundsmusik som vi önskade och gjorde meny så man kunde välja vad i filmen man ville se. Dessutom valde vi detta för att vi ville att våra gäster skulle få vara just vänner. Spelar ingen roll hur mycket någon tycker om att fota eller filma för är man bjuden på ett bröllop är det ändå allra trevligast att bara få vara gäst. En del brukar säga "ja men han/han sa ju ja helt frivilligt/ja men han/hon frågade ju själv". Då tänker jag att dels är det svårt att säga nej till någon, speciellt om man vet att deras ekonomi är lite ansträngd och att det inte finns någon annan som är duktig. Frågar personen själv så kan det ju vara en sak man gör för att vara trevlig, annars kan det anses otrevligt...

www.fgb.nu/index.html hade vi på vårt bröllop

Svar på tråden Ska ni filma era bröllop?