Ska ni filma era bröllop?
Vi har ju "bara" fotograf och jag funderar på om vi kommer att ångra det (jag vill bara ha filmat på vigseln i såfall...)
Vi har ju "bara" fotograf och jag funderar på om vi kommer att ångra det (jag vill bara ha filmat på vigseln i såfall...)
Vi har varken proffsfotograf eller proffsfilmare.
Svärfar är framme med videokameran så fort något händer så vi får säkert film därifrån om vi vill.
Och annars är det två duktiga amatörfotografer (den ena under utbildning till att bli proffs) som kommer att följa oss hela dagen och kvällen.
Jag hatar att vara med på bild, och ännu värre videofilm eftersom jag inte kan redigera den som jag vill
Adobe Photoshop är suverän om man vill tappa några kilon på bilden *hehe*
Vi är i Vilket fall mer än nöjda över vår "amatör" film. Alla intrycken finns där och med filmen minns jag alla detaljer. Mer behöver inte jag. Vi är supernöjda och vet att filmen kommer kunna ses riktigt långt in i framtiden. Det räcker gott och väl och vi sparade stora summor :) dessutom erbjöd ett flertal att filma - det ser inte jag som att tvinga någon!
Det handlar ju om prioritering och hur roligt man tycker att det är. För oss räcker det egentligen om någon filmar med sin iphone typ:D Men eftersom vi har en videokamera som är helt ok så kommer vi använda den.. med stativ! Om man tycker det är super kul med film så lägger man pengar på någon som vet vad den gör, vill man bara ha ett litet minne så låter man en amatör filma och bryr man sig inte alls så har man ingen som filmar, det finns ju inget rätt eller fel liksom.. :)
Sen älskar jag att titta på filmer som proffs filmat på bröllop! :D Det blir ju verkligen bra! Men jag är säker på att m2b klipper ihop det bra oxå det brukar han göra med våra semesterfilmer osv.. ;D
Vi ska nog bara be fästmannens kusin eller någon filma vigseln och tårtskärning, tal och spex. Vill inte ha någon som går med hela tiden, känns som att många kan tycka att det är obehagligt och jag vill inte behöva tänka på att göra saker som ser bra ut i kameran hela tiden. (Är estet+teaterapa, så jag kommer tänka väldigt mycket på filmen i så fall, haha :P)
Sedan är det nog inte så billigt heller, hehe :)
Vi ska nog bara be fästmannens kusin eller någon filma vigseln och tårtskärning, tal och spex. Vill inte ha någon som går med hela tiden, känns som att många kan tycka att det är obehagligt och jag vill inte behöva tänka på att göra saker som ser bra ut i kameran hela tiden. (Är estet+teaterapa, så jag kommer tänka väldigt mycket på filmen i så fall, haha :P)
Sedan är det nog inte så billigt heller, hehe :)
Vår vigsel kommer att filmas så att svärfar, som tyvärr inte kan närvara ska få se. Sedan kommer talen att filmas så att jag senare kan skriva ner dom så dom inte glöms bort. Men vi kommer inte att ha något proffs då vi anser att det idag finns så bra kameror och redigeringsprogram så vilket ufo som helst kan göra en snygg film.
Jag tycker det är synd att vår vigsel inte filmades av något proffs. Däremot hade vi inte velat lägga ner 20–30 000:- på det...
Vår vigselceremoni var lång, speciell och pampig, med många inslag och mycket vacker musik, och med ett stort brudfölje samt massor av gäster i en stor kyrka. Storslagenheten i in- och utmarschen lät sig inte riktigt fångas i stillbilder, och vigseltalen samt musiken och allt annat är ju inte dokumenterade.
Därför ångrar jag att vi inte lade ner mer krut på att hitta någon som kunde videofilma. Vi efterlyste någon sådan på vår hemsida, och när vi inte fick några frivilliga frågade jag en kompis som jobbat professionellt med att göra TV-inslag med liten kamera. Han avböjde uppdraget – vilket jag såklart kan förstå (han ville bara vara gäst, och skrev att han någon gång ska förklara hur mycket som krävs för att göra en professionell filmning).
Men en duktig amatör hade varit tillräckligt för oss. Nu har vi för all del en hel del videosnuttar, som har filmats med mobiltelefoner och enkla kameror – några minuter här och där. Vi är _jätteglada_ att vi har fått dessa filmbitar, för de visar verkligen mycket av stämningen i kyrkan – men ångrar att vi inte visste om vilka som filmade dem, för vi hade då i förväg kunnat be dem ställa sig bättre till och filma bara lite mer...
Nå, vi har massor av stillbilder (två professionella fotografer, och en hel del amatörbilder som komplement). Jag ska själv göra ett bildspel med de bästa av dessa. Det blir lite samma känsla som en film.
Måste säga att jag inte gillat de bröllopsfilmer jag sett hos professionella bröllopsfilmsbolag (i USA och Sverige). Tycker att de generellt känns som reklamfilmer.
Här ett exempel på att det kan bli ganska bra även med en kort ”film” filmad med mobiltelefon och med befintligt ljud. Visserligen är den tekniska kvaliteten usel, men vi är glada att vi har denna lilla snutt åtminstone..!
Självklart hade det blivit miljoner gånger bättre med bättre utrustning, och om filmaren hade sagt till oss att han kunde tänka sig att göra detta (så hade vi kunnat uppmana honom att stå bättre till). Det är bara att gissa hur bra det hade kunnat bli med optimala förutsättningar! Men jag gillar i alla fall att han har använt det befintliga ljudet från kyrkan och inte lagt på en helt annan låt.
Här är en liten ”film” till:
Tror detta filmats med en enkel videokamera, alltså ej med mobiltelefon, av en familjemedlem.
"Vi" filmade vårt bröllop i lördags.. Får se hur resultatet blev :)
Vi hade inte tänkt att filma våran vigsel, men så sa min svägerskas bror och hans sambo (som hjälpte oss med diverse saker under bröllopsdagen) att de hade en filmkamera och frågade om vi ville att de skulle filmam. Visst tänkte vi, varför inte. Kameran stog uppställd framme vid altaret hela tiden. När vi för några veckor sedan fick filmen var den helt fantastisk. Det var underbart att få återuppleva vigseln + att de hade filmat när vi stog på trappan, när vi kom till festlokalen och mignlade med våra vänner, alla talen, när vi skar tårtan och när vi dansade. (vi såg aldrig att de filmade, men vi var väl så upptagn av annat )
Jag är jätteglad att våran dag blev filmad!