• izredam

Varför gifter ni er?

Igår offentliggjorde jag på min blogg att jag och min sambo ska gifta oss. Det tog ungefär två timmar innan någon, anonymt, hade kommenterat att vi bara gifter oss för att min kompis ska gifta sig. Jag vet ju att det inte är så - vi hade bestämt oss innan våra vänner sa något till oss, men de förlovade sig först och de kommer att gifta sig först (de gifter sig om exakt en månad idag) och då ser det väl kanske ut så utifrån. Framförallt eftersom vi är 20år allihop. Men jag blev så grinig på att någon, som måste känna både mig och henne (jag har inte nämnt det i bloggen nämligen), inte tycker att jag och min sambo har någon anledning att gifta oss.

Vi gifter oss väl mest av känslomässiga skäl - att vi älskar varandra och tänker vara tillsammans resten av livet och om vi ändå ska göra det - varför inte gifta sig? Vi vill båda gifta oss förr eller senare i alla fall.

Men sen finns det rent juridiska skäl också, så som att om en av oss skulle gå och dö så ärver vi faktiskt varandra (upplevde nackdelarna med att inte vara gift i vintras när pappas sambo gick bort) och förr eller senare ska vi väl skaffa barn och då känns det också bättre att vara gift..

Så jag blev ju nyfiken, varför gifter ni er? Varför "räcker" det inte att vara sambo?

• Svar på tråden Varför gifter ni er?
  • Emblas Mamma

Ja för kärleken såklart..
    Men för oss innebär det väldigt mycket juridist eftersom vi har barn. Ja, visst kan man skriva samboavtal, men nää.. trist tyckte vi..!
    Jag gillar fest och glam(min sambo med) och ville klä mig vackert för en gångs skull i mitt liv. Jag fick aldrig gå på balen eller något annat roligt. Så det var också en viktig sak ;)

Men visst, klart vi älskar varandra! Vi passar bra ihop och har samma intresse och framtidsplaner, och vi har det väldigt bra ihop och har haft det i snart 5 år :)
    Men jag tänker inte ljuga och säga att det är bara för att vi är så kära och älskar varandra så mycket. För det finns många andra skäl.

Nu efteråt är vi tusan så nöjda och glada :)

• Iseika

Min man och jag har varit tillsammans tillräckligt länge för att ha en hel massa gemensam egendom och gemensamma besparingar. Alternativet hade varit att gå till en jurist och skriva papper, för vi ämnade ju ändå leva tillsammans. Då resonerade vi kring att vi faktiskt lika gärna kunde gifta oss och ha en hejdundrande fest för våra nära och kära.

Visst älskar vi varandra och vill leva våra liv ihop, men det gjorde vi lika bra som sambos.

• SloveP
    Paper Feed skrev 2011-08-03 10:20:58 följande:
    Nu slipper vi ju göra faderskapstest när barnet kommer eftersom vi kommer att vara gifta, ett faderskapstest som hade känts kränkande för oss båda.
    Jo, alltså man behöver inte göra faderskapstest om man får barn utan att vara gifta! Faderskapstest gör man när man inte vet vem som är fadern till barnet..Eller om fadern inte tror att han är pappan så kan man bevisa på det sättet, men det är absolut inte så att man måste gå iväg och göra ett sånt bara för att man inte är gift heller.
  • förlovadflicka
    SloveP skrev 2011-08-03 13:36:31 följande:
    Jo, alltså man behöver inte göra faderskapstest om man får barn utan att vara gifta! Faderskapstest gör man när man inte vet vem som är fadern till barnet..Eller om fadern inte tror att han är pappan så kan man bevisa på det sättet, men det är absolut inte så att man måste gå iväg och göra ett sånt bara för att man inte är gift heller.
    Fast man måste väl skriva på papper att det är han som är pappan iaf?
  • izredam
    förlovadflicka skrev 2011-08-03 14:09:10 följande:
    Fast man måste väl skriva på papper att det är han som är pappan iaf?
    Det måste man, mamma var jätteupprörd över det när hon fick mig, och sen blev hon lika arg när hon fick min bror (med sin nuvarande man), så innan de fick min syster såg de till att gifta sig.
  • förlovadflicka
    izredam skrev 2011-08-03 14:15:00 följande:
    Det måste man, mamma var jätteupprörd över det när hon fick mig, och sen blev hon lika arg när hon fick min bror (med sin nuvarande man), så innan de fick min syster såg de till att gifta sig.
    Haha, för att skona sjukhuspersonalen eller? :P
  • izredam
    förlovadflicka skrev 2011-08-03 14:16:28 följande:
    Haha, för att skona sjukhuspersonalen eller? :P
    För att "slippa förödmjukelsen", men min mor är lite väl drastisk ibland också ^^
  • Trivia

Vi vill gifta oss för att det är en symbol att man har gjort ett val att vi vill leva tillsammans i vått och torrt. Men visst av juridiska skäl också... Känns tryggare för barnen och enklare om man ska köpa hus och ta lån å sånt.

Att srkiva på faderskapsintyg tycker jag att alla borde göra. Gifta som ogifta. Det är ju liksom ingen garanti att maken är pappa till barnet bara för att man är gifta och visst känns det lite kränkande att man inte ses som lika "äkta" om man bara är sambos. Att man helt magiskt skulle vara förskonad mot otrohet efter ett giftemål. Sen är det ju socialen och inte sjukhuspersonalen som kräver det där.

• Jossis81

vi har två barn så det känns liksom självklart att vi ska gifta oss.

Svar på tråden Varför gifter ni er?