• Slottspar

Möhippa? JA jag vill men....

Måste få skriva av mig. Vi har planerat vårt bröllop i ca 1 år. Gifter oss om 4 veckor. Idag blev min blivande "haffad" till sin svensexa. Det blir så roligt för honom, tyvärr kunde inte alla vara med, men de viktigaste personerna för honom har kommit. De kommer hem på em igen för att här intaga middag. Då ska jag hålla mig borta.
    Jag tycker det är jättekul att bästa vännerna gör det här....bara för honom. Jag unnar honom detta av hela mitt hjärta!!
    Det är bara det att jag.......känner mig avundsjuk!! Att hans vänner gör det här för honom.
    Ja jag skäms verkligen för detta. 
    För jag känner NU att det skulle vara sååå roligt att få vara i centrum, tillsammans med mina vänner där de hittat på något roligt för mig. Bli överraskad.
    Jag tog upp det här med möhippa med vår värdinna i tidigt stadium och sa att jag kan tänka mig att alla vännerna träffas och äter en god middag tillsammans och bara har trevligt. Inget förnedrande eller utstyrsel.
    MEN jag har inte hört ett ljud någonstans, ingen ringer, ingen frågar. Total tystnad. Den blivande vet ingenting. Till råga på allt vågar/vill jag inte fråga. För tänk om de säger "nej vi har inte tänkt ordna något..du ville ju inte" och jag vill inte tvinga dem att ordna något de inte känner för.
    Herregud, vad är väl en bal på slottet? Bara... så underbar
    Snälla ni där ute, är jag helt ute och cyklar? Det kan ju ff hända, men om inte, då kommer jag bli så ledssen
    Alla känner ju inte alla, tänk vad pinsamt på bröllopet "hade du ingen möhippa"? "Nej ingen ordnade något sånt"...
    .

• Svar på tråden Möhippa? JA jag vill men....
  • Petterkvist

Men hela vitsen med en möhippa är väl att du inte ska veta något? Att du ska bli jätteöveraskad när dina vänner dyker upp med buller och bång! Det här är ju inget som dom frågar dig om . Och om din sambo vet något så ska ju inte han säga det till dig!
    Jag gifter mig om två veckor. Har inte hört ett knyst om någon möhippa, men jag är helt övertygad om att de har något på g.
    Om du inte får någon möhippa så är det verkligen jättetråkigt och dåligt av dina vänner. Men jag har svårt att tro att de inte har något på G.  Du kommer att få det toppen!       

• lundabrud

Kan mycket väl vara så att dina vänner planerar möhippa. Det är ju 4 veckor kvar! Kan komma närmsata 3 veckorna. Hela grejen är ju att du inte ska ana ngt eller få veta ngt på förhand, så det är inte konstigt att du itne vet något. Men om du är rädd att du gett intryck av att du inte vill ha någon, be din m2b att hinta för dina vänner (eller, ja, prata med dem) om att du gärna hittar på ngt. De har fortfarande chans att fixa ngt om de nu inte planerat ngt.

• Tessann

Jag vet hur det känns att inte få nån :(

Det blev ganska kort varsel för vårat giftermål, men ändå.. inte ens en middag.. eller enkel lunch kunde mina vänner hitta på.. är så besviken.. jag hade inte alls behövt något avancerat.. bara en liten tanke av mina vänner egentligen.. en fika.. en TV-kväll.. bara NÅT!! är så ledsen..

Men kan ju även tillägga att jag bjöd 8 st av mina "gamla" vänner som jag haft länge (vi har ju sen även "nya" gemensamma vänner) och endast 2 av dom kom.. så 6st kom inte.. 1 av dom hade en väldigt godtagbar ursäkt..
    1 av dom sa att hon skulle försöka få barnvakt.. men nej det gick inte så hon tackade nej.. bara nån timme senare tackade 2 till nej, utan nån anledning (dom 3 umgås mycket tillsammans) .. 1 tyckte det var lite bängligt att fixa barnvakt, hon ides inte fråga sin mamma igen då hon nyss varit barnvakt.. 1 sa att hon inte kunde (läste sen på FB att hon bara varit i sin stuga och badat som ligger ca 1,5 mil ifrån oss).. och 1 svarade aldrig ens på inbjudan..

Så man undrar ju lite vad man har för vänner egentligen..

Mannens kompisar dom svängde ihop en helkväll för hans skull.. dom var 10st har jag för mig.. och jag är såååååååå glad för hans skull att han har såna vänner. det var inget jätteavancerat men det var en svensexa för hans skull.. som hans vänner ville fira honom med.

Nu har du ju ändå 4v kvar så jag är helt övertygad om att de hittat på nåt :) var inte orolig.

• Fröken Emma

Åååå

Jag har en vän, min sambos väns fru. Vi har umgåtts en hel del med helgutflykter osv. Det har alltid varit alla 4..Vi hade nån enstaka gång umgåtts själva. Hon hjälpte mig i en svår tid. Vi pratade en hel del i telefon, men det var ju mest om mig.

Till poängenDom skulle gifta sig ¨så jag hjälpte henne en hel del, för att jag tycker sånt är kul. Men jag var inget mer än en gäst på bröllopet, hon hade ju en nära släkting som tärna. Och då tog jag för givet att det är tärnan som fixat möhippa och tar kontakt med dom andra gästerna.
    Ingen tog kontakt med mig, men eftersom vi inte stog SÅ nära tänkte jag att dom hade en liten iaf.
    Men på bröllopet blev det inte ett ord om nån möhippa. Och när jag frågade vad dom hade gjort fick jag veta att det inte varit nån- Hon är ju gravid. fick jag till svar.

Jag mådde så fruktansvärt dåligt. Klart hon var värd en ordentlig möhippa. Så jag styrde upp en efter bröllopet ist.
    Mycket uppskattat, mycket överaskande :)

Lite sent nu kanske för dig, men ta upp det med din tärna

• Mariahove

Detta är andra gången som jag komemr gifta mig. Första bröllopet plannerasdes och bestämdes på 1månad men min syster hann ändå ordna en möhippa till mig. Jag hade dock förvarnat att jag ville ha en enkel då jag fortfarande ammade och ville kunna ha sonen med mig. Men vi hade jätte trevligt.

Denna gången är också med lite kort varsel med 6veckor innan bröllopet. Jag är gravid och vill dock bara ha en trevlig middag med mina vänner. Så jag hoppas min syster eller den andra tärnan hittar på något.

Men hinta för din man att du vill ha något så kan ju han hinta vidare om det inte redan planneras något.

• Aleta

Det är bara att bita ihop och hoppas att du har vänner som ordnar något.
    Be din man hinta, men du kommer inte att få några svar från honom heller. Allt ska ju vara en överraskning!

Till Fröken Emma och alla andra här inne:
    Kan vi inte hjälpas åt att ta död på myten att tärnan ska ordna möhippan?
    Jag har läst så många trådar här på BT där det har gått helt på tok pga detta.
    Enligt traditionen i Sverige så är det ALLA vännerna som anordnar detta! Ingen blir inbjuden!
    Om man inte hör något och man är bjuden på ett bröllop så får man ta för givet att alla andra gäster är lata och inkompetenta och själv dra igång det hela! 
    Det brukar vara de allra närmaste som drar igång det hela eftersom de har lättast att få tag på en gästlista från brudgummen om de känner honom. 

• Fröken Emma
    Aleta skrev 2011-08-12 11:56:41 följande:
    Det är bara att bita ihop och hoppas att du har vänner som ordnar något.
    Be din man hinta, men du kommer inte att få några svar från honom heller. Allt ska ju vara en överraskning!

Till Fröken Emma och alla andra här inne:
    Kan vi inte hjälpas åt att ta död på myten att tärnan ska ordna möhippan?
    Jag har läst så många trådar här på BT där det har gått helt på tok pga detta.
    Enligt traditionen i Sverige så är det ALLA vännerna som anordnar detta! Ingen blir inbjuden!
    Om man inte hör något och man är bjuden på ett bröllop så får man ta för givet att alla andra gäster är lata och inkompetenta och själv dra igång det hela!
    Det brukar vara de allra närmaste som drar igång det hela eftersom de har lättast att få tag på en gästlista från brudgummen om de känner honom.

ABSOLUT!! tycker det är en lysande ide!! :)
    (efter som jag inte ska ha nån)

• Juni 2012

Pillar liv i denna "gamla" tråd istället för att starta en ny...
    Jag tror/vet/hoppas att min m2bs stora grabbgäng drar ihop en svensexa åt honom, jag tänkte att någon vecka efter att inbjudan har gått ut så messar jag hans bror och frågar lite luftigt om de har bestämt datum för svensexan ännu...? Eller är det ofint?

Jag skulle gärna vilja ha en mysig hippa, men... jag har ju inga tjejkompisar öht, ingen syster, inga kusiner.... Har några få killkompisar, en bor 30 mil bort, en annan tycker att allt sånt här är trams.

Min m2b´s vänner har ju fruar och flickvänner i ungefär samma ålder som mig, men jag umgås inte med dem alls. De umgås flitigt med varann, tjejkvällar, middagar, fika på stan, gymma, you name it. Men jag har inte blivit medbjuden en enda gång. Träffas vi tillsammans med våra partners så, visst, de säger hej och man får en liten kram, men vi fixar knappt att kallprata med varandra. De gillar smink, mode, fester, alkohol och höga klackar, jag sitter där som ett litet troll och längtar mest hem till min stickning Tungan ute 

Så att de tjejerna skulle hitta på nåt för att det tycker synd om mig känns inte realistiskt. Och skulle de göra det så skulle det kännas ... lite falsk. Vi känner inte varandra.

Dock vet jag hur jag skulle vilja ha det: Min m2b blir kidnappad, de har en rolig dag med paintball & gocart, typ. Sen åker de och badar bubbelpool och relaxar innan de avslutar dagen på restaurang. Jag + några av de andra killarnas respektive är med och bubblar och käkar.
    Det skulle kännas så ... tja, tragiskt och martyr-aktigt att sitta helt ensam en hel dag och kväll medans de är ute och har tok-kul medans man vet att man inte får någon som helst hippa själv.

Dock är ju poängen med en svensexa att den blivande frun inte är med.
    Svårt det här. Det viktiga är iallafall att han får en svensexa.

• Chicita

Vi hade sagt ifrån att vi inte ville ha någon stor baluns. Vi sa att visst skulle det vara roligt att göra något, typ middag eller något. Eller någon aktivitet.
    Men att vi inte förväntade oss något (eller jo jag sa till den ena tärnan att hon fick hålla koll. För jag litade inte på en annan tjej som skulle varit tärna. Så jag bad henne att ta kontroll över en eventuell möhippa så det inte blev nån sån där förnedringssak)...

Vi fick en sven-hippa Glad

Helt perfekt.
    Vi kidnappades och sen iväg för en vända på gocartbanan.
    Jag hade haft migrän dagen innan så den här biten gick inte så bra för mig, men uppskattat ändå.
    Sen drog killarna iväg på picknic och bowling och vi tjejer åkte tillbaka till oss så jag kunde ut med hunden, så lite mat och sen iväg på sminkning.
    Hem och så gjorde vi alla i ordning oss för att åka och käka.
    Vi avslutade hemma hos oss med sällskapsspel.

Det var makens två bröder och deras flickvänner/sambos som kom. Alltså marskalker och tärnor.
    Helt perfekt. Behövde inte vara mer.
    Behövde inte vara något egentligen. Men vi var jätteglada att dom offrade tid och pengar och ordnade detta till oss Skrattande

Svar på tråden Möhippa? JA jag vill men....