• LoJ

Coffee diamant - bra eller dåligt?

Blir tokig på mig själv som inte kan välja i ringdjungeln. Var först inne på att blanda guldsorter dvs ha en alliansring i vitguld och en solitärring i rödguld med diamanten i vitguldsfattning. MEN...så var jag hos guldsmeden och hittade en helt fantastisk guldring med en coffeediamant! Finns det någo som har det? Någon som vet om kvaliteten på sådana osv.. Åh jag har så svårt att bestämma mig, kanske är det inte så smart att välja en coffee eftersom det kan vara svårt att matcha andra smycken? Jag har diamantörhängen på mig varje dag till exempel, ser det knäppt ut ihop?

• Svar på tråden Coffee diamant - bra eller dåligt?
  • LoJ

Jag menar så klart att mina örhängen har vita diamanter...

• Margaux

Jag antar att du menar att diamanten är brun? Eller coffee color... Om du gillar den så är det väl inte någon dum idé. Bruna diamanter är bara värda en bråkdel av sina vita bröder så så länge du är medveten om det och betalar ett vettigt pris...
    Jag gillar färgen Champagne men har inte köpt någon sådan sten men hade absolut kunnat tänka mig en sådan coctail ring!

• Agape

Har en champagnefärgad diamant som största sten i min ring (och vita små på sidan, bild finns i mitt galleri) och gillade kombinationen. sen är det ju ett plus att de är lite billigare än vita

• Margaux
    Agape skrev 2011-08-10 20:13:33 följande:
    Har en champagnefärgad diamant som största sten i min ring (och vita små på sidan, bild finns i mitt galleri) och gillade kombinationen. sen är det ju ett plus att de är lite billigare än vita
    Din ring är jättefin! Supersnyggt mot det röda guldet!! Hur stor är mittstenen? Den ser riktigt maffig ut!!
  • LoJ

Ja diamanten är brun, eller snarare ett mellanting mellan brun och champagne . Tycker också att det passar bra med rött guld! Jag har fått för mig att man ska matcha allting, har ju som sagt vanliga diamantörhängen som jag använder jämt. Kan jag ha de tillsammans med min ring, vad tycker ni? Agape, vilken fantastisk ring!!!

• Pinova
    Agape skrev 2011-08-10 20:13:33 följande:
    Superfin ring! Den ser verkligen maffig ut.

Min vigselring blir en rödguldsring med en champagnefärgad diamant i V-fattning.
    Det tillverkas just nu, så tyvärr har jag ingen bild än.
  • KirsiLaa
    Margaux skrev 2011-08-10 19:54:02 följande:
    Bruna diamanter är bara värda en bråkdel av sina vita bröder så så länge du är medveten om det och betalar ett vettigt pris...
    Men är värdet i pengar verkligen så väsentligt? 
  • Margaux
    KirsiLaa skrev 2011-08-10 21:10:25 följande:
    Men är värdet i pengar verkligen så väsentligt? 
    Absolut inte! Jag menade det bara så att man inte blir lurad.
  • Hidalgo

Jag är rödhårig och passar bäst i rödguld eller roseguld. Köpte för en tid sedan ett set med örhängen och hänge, rödguld med champagne färgade diamanter. Margaux har helt rätt, det ska vara stor skillnad i pris på färgade diamanter och vita.
    Mitt hänge är på 0,62 carat och örhängena på ca 0,40 vardera, skulle dessa varit Top Wesselton, vvs så hade setet kostat närmare 100.000 (jag höftar) jag betalade ca 4000:- på www.lauritz.com för setet.

Om du köper färgade diamanter, se till att de är "rena", typ VVS, VS, då glittrar de mer :) Tänk på att en diamant är alltid en diamant, stenhård :) Så kvaliteten sitter i hur ren den är. Vita är dyrast eftersom de är ovanligast. Jennifer Lopes fick en rosa, princessslipad diamant på 6 carat av någon, köpt på Tiffanys, so why not! Tycker du om färgen så köp den :)

Tänkte ha det istället för pärlor på bröllopsdagen.
    Tidigare var jag nojig med färger på guldet, tyckte det skulle matcha.....nu skiter jag i det. :)
    Min ring kommer se ut som min nick-bild fast utan sidodiamanterna på vigselringen. Sidoringarna (förlovningsringarna) är i roseguld, jag fick leta länge innan jag hittade en duktig guldsmed (Artinians)

Jag skulle kunna skriva mig blå om bling-bling då jag är välgt förtjust i det, däremot tycker jag inte om att se ut som en julgran eller bära smycken som gör att jag ser ut att "bräscha".

Jag önskar dig all lycka i ditt sökande efter en favoritring!

• LoJ

Åh, kan inte citera inlägg på min ipad Tack alla för era svar, kul att det finns fler än jag som gillar färgade diamanter! Hidalgo, tack för info. Bra att veta när och om jag köper ring med champagne/coffee diamant. Nu måste jag bara bestämma mig, puh... Fler som har eller tänker köpa ring med färgad diamant?

Svar på tråden Coffee diamant - bra eller dåligt?