• AlwaysAndForever2012

Hjälp. Vad kan man bjuda på mer än tårta och hur länge stannar dom? Vilken tid kan man bjuda

Hej, vi sitter och planerar vårt bröllop och inser att det kommer bli alldeles för dyrt för vår budget då + att vi har en liten tjej som vi ändå inte vill vara ifrån så länge.
    Därför funderar vi på att skippa festen och maten, men vill ändå fira mer än bara själva vigseln i kyrkan. Har man ändå köpt kläder och gjort ordning sig och bjudit folk så vill man inte vara klar på 30min.
    Vi vill ju ändå ha bröllopstårta osv, så vi skulle gärna vilja bjuda på tårta, kaffe och även kanske ha lite av de där underhållningarna man har på bröllop med brudparet liksom.  Det är ju ändå vår dag, även om man inte dansar kl 00 eller äter massa dyr mat.

Det jag nu funderar på är några saker, som ni kanske kan ge tips om som har varit med om det eller som bara har tankar.

1) kan man bjuda på nåt mer än bara själva tårtan. Känns lite tråkigt med bara den ändå.
    2) Hur länge brukar gästerna stanna från det att man kommit till lokalen efter vigseln, om man gör så här?
    3) Hur länge är gästerna i lokalen innan något serveras?
    4) Vi ska gifta oss i februari, för att få mörkt ute när vi gifter oss. tända marshaller mm. osv. mysigt. Solen skulle gå ner vid 16,30 ca och vi hade därför tänkt ha cermonin vid 17. Men nu när vi funderar på att ändra det med mat osv, så funderar jag på om det blir en dum tid att börja fika vid typ 18? Har ni tips?
    5) eller har ni nåt råd om någon lätt billig egen mat man kan göra och servera? får ju inte kännas för B heller.. men kan man inte göra egna pajer, egen gratäng eller nåt?

• Svar på tråden Hjälp. Vad kan man bjuda på mer än tårta och hur länge stannar dom? Vilken tid kan man bjuda
  • ClaraH

Jag skulle föreslå att ni börjar med lite mousserat och lite tilltugg. Så att de får skåla för er. Tilltugg finns det massor av förslag på nätet, t.ex. osthjärtan som vi ska ha, tunnbrödsrullar osv. Om ni vill bjuda på något mer till tårtan kan ni bjuda på småkakor eller godis och frukt (vindruvor,physalis, clementiner).

Om ni tänker er att det ska vara en längre fest så ta lite större tilltugg (en minipaj t.ex). Jag tror ni måste bestämma er för om ni vill ha en mottagning eller fest. Hur länge vill ni att folk ska stanna? Om det är en mottagning ni tänker er så kan man redan i inbjudan sätta en tid mellan vilken mottagningen pågår.

• andersson1970

Tror oxå det är viktigt att ni poängterar tiden om ni vill ha det lite mindre. Risk för missuppfattning annars.
    Hur länge de stannar bestämmer ni, tiden anges i inbjudan.
    Googla på vickning, buffé, apetizer så får du upp massa smågott att äta.
    Vill ni bjuda på mat så kanske fixa buffé själv? Kan ni komma undan billigt med!

• Aleta

Man kan ha ett tebröllop. Då föreslår jag att ni ändå börjar lite tidigare så att folk kan åka hem och äta kvällsmat efteråt.

På ett tebröllop serveras tårta, te eller kaffe och eventuellt champagne (eller annat bubbel).

Skriv i inbjudan vilka tider som gäller, ungefär så här.

"Välkomna på tebröllop!
    Vigseln äger rum i xxxxx klockan xx.xx 
    Efteråt bjuder vi på tårta och champagne mellan klockan xx:xx och xx:xx "

Vill man lyxa till det så kan man ju ha lite kakor och bullar också.  

• marimekko86

Om ni ska ha en sån sen vigsel och inte bjuda på middag så måste ni ju bjuda på mer än bara fika...det är ju som middagsdags då Kanska ha små tilltugg och bubbel till en början, och sedan ha lite matigare fikabuffé med typ små pajer, pizzabullar, olika bröd med olika pålägg eller goda röror exempelvis. Och ta kaffe och tårta senare som avslutning typ.

• AlwaysAndForever2012
    Aleta skrev 2011-08-14 22:31:26 följande:
    Man kan ha ett tebröllop. Då föreslår jag att ni ändå börjar lite tidigare så att folk kan åka hem och äta kvällsmat efteråt.

På ett tebröllop serveras tårta, te eller kaffe och eventuellt champagne (eller annat bubbel).

Skriv i inbjudan vilka tider som gäller, ungefär så här.

"Välkomna på tebröllop!
    Vigseln äger rum i xxxxx klockan xx.xx 
    Efteråt bjuder vi på tårta och champagne mellan klockan xx:xx och xx:xx "

Vill man lyxa till det så kan man ju ha lite kakor och bullar också.  
    Ja, den idéen är ju jättebra, förutom den grej då att börjar vi tidigare så är det ljust ute och vi vill ha själva vigseln när man går in och ut och..ja allt.. när det är mörkt..massa tända ljus mm i mörka vintern. då behöver man inte oroa sig och tänka på om vädret är fint ellr fult nästa, för man ser det inte. man vet man är inne och det kan tom vara mysigt om det blåser mm.

Så frågan är hur sent man kan bjuda på the bröllop?
  • förlovadflicka

Vad sägs om en fet godisbuffé? :D

• Tilia

När vi gifte oss så drog vi innan festen var över.
    Man kan ju alltid skriva i inbjudan att "brudparet lämnar festen kl 20:00"
    Sedan kan man kanske sätta toastmaster på att ta hand om festandet om föolk vill stanna längre =)
    Vi hade buffe med kyckling och fläskfilé med hemmagjord potatissallad till. Du vet när man gör en sallad och vänder i varma potatisar.
    Sen bad vi vänners tonårsbarn att agera serveringspersonal och fylla på buffén.
    Bara lite idéer.
    Skrattande

• AlwaysAndForever2012
    ClaraH skrev 2011-08-14 22:18:39 följande:
    Jag skulle föreslå att ni börjar med lite mousserat och lite tilltugg. Så att de får skåla för er. Tilltugg finns det massor av förslag på nätet, t.ex. osthjärtan som vi ska ha, tunnbrödsrullar osv. Om ni vill bjuda på något mer till tårtan kan ni bjuda på småkakor eller godis och frukt (vindruvor,physalis, clementiner).

Om ni tänker er att det ska vara en längre fest så ta lite större tilltugg (en minipaj t.ex). Jag tror ni måste bestämma er för om ni vill ha en mottagning eller fest. Hur länge vill ni att folk ska stanna? Om det är en mottagning ni tänker er så kan man redan i inbjudan sätta en tid mellan vilken mottagningen pågår.
    Ja, det vore kanske skönt att faktiskt sätta tider då det är. Vad blir egentligen skillnaden på en mottagning ist för fest då? är det bara just att det inte är mitt i natten med sprit och musik
    Vi hade också funderat på pajer och köttfärsgratäng med lite sallader/frukter mm. Men så blev jag osäker när man hörde hur andra sa att bröllop är bröllop liksom. då ska det vara fint. inte som ett kalas typ.
    Vilket jag tycker är tråkigt för alla har inte budgeten till det. jag vill ju kunna fira min dag med famij och vänner utan att "lån" på resten på mat osv.. men endel verkar tycka att den dagen inte handlar om kärlek och familj utan vad som är finast och dyrast.. :/
    Vi hinner knappast och vill knappast eg stå och göra all mat själv innan, för då blir det bara stress (känner mig själv) å då blir det att försöka få nån annan att göra det, vilket drar iväg i priser då iaf.. + man måste lyckas hålla det varmt.
    Men pajer kanske är lätt att göra? jag är kass på mat så kräsen så gör aldrig nåt typ..hihi.

Men aptitare osv lät ju intressant. med bubblat.
    Vad tycker ni jag ska ta för tid på allt? om vi tex gifter oss kl 17. när bör folk åka hem om de får aptitare och tårtor,muffins typ
  • Houdini

Vi hade ett Tebröllop

Men vi vigdes redan kl 13:00 och sedan bjöd vi på Champagne i församlingshemmet och efter det hade vi dukat upp med Fem tårtor sju sorters kakor och kanelbullar och en massa godis till barnen.

Och vi skrev i inbjudan att det var ett Tebröllop som då bara skulle vara några timmar på eftermiddagen sen hade vi iofs en hemsida också där vi förklarade närmare vad vi menade, sen på kvällen gick vi ut på restaurang och åt och då var alla som ville välkommna att följa med. Alla betalade sin egen nota vilket vi också betonade.

Sen hade vi påsar, så vi skickade med kakor och bullarna med gästerna när de gick så vi skulle slippa äta kakor och bullar i flera veckor efteråt eftersom jag gick till överdrift med antalet.

Vi valde att göra på det sättet eftersom vi har väldigt begränsad ekonomi men ville gifta oss så snabbt som möjligt med så många av de våra omkring som möjligt och både våra familjer och vänner tyckte det var perfekt så de fick vara med och fira oss utan att det kostade oss en förmögenhet.

• AlwaysAndForever2012
    andersson1970 skrev 2011-08-14 22:23:18 följande:
    Tror oxå det är viktigt att ni poängterar tiden om ni vill ha det lite mindre. Risk för missuppfattning annars.
    Hur länge de stannar bestämmer ni, tiden anges i inbjudan.
    Googla på vickning, buffé, apetizer så får du upp massa smågott att äta.
    Vill ni bjuda på mat så kanske fixa buffé själv? Kan ni komma undan billigt med!
    Det ska jag söka på
Svar på tråden Hjälp. Vad kan man bjuda på mer än tårta och hur länge stannar dom? Vilken tid kan man bjuda