• sagoprinsessa

Bara efterrätt

Jag och min sambo ska gifta oss nästa vinter och är naturligtvis jättelyckliga inför detta. Men, det är alltid ett men, att vi inte vill ha mat och fest efter sticker i ögonen på släkt och vänner. Vi hade tänkt ha en kyrkligvigsel som alla nära och kära är välkommna till och sedan "bara" ha fika efteråt.

Då maten inte är viktig för vare sig mig eller min blivande man så har vi tillsammans bestämt oss för att strunta helt i den. Dels för att den inte är viktig för oss, vi vill kunna bjuda alla vi vill bjuda vilket blir ungefär 100 personer vi båda är studenter och känner att vi hellre lägger alla pengarna på efterrätter av alla dess slag då det för oss är viktigare. 

Men släkt och vänner pikar ständigt om att det är snålt av oss att inte ha mat och att man förväntar sig mat på ett bröllop. Kan vi ändå ha bara efterrätt fast alla tycks vara emot det?

• Svar på tråden Bara efterrätt
  • ClaraH

Jag skulle föreslå en bröllopstårta med ett sött mousserat vin till på en mottagning direkt efter vigseln. Då blir det lite mer bröllopsmässigt och gästerna kan skåla med er. Man kan ju ha kaffe till också om man vill det, men jag tycker inte att det behövs. Skriv redan i inbjudan att det är mottagning efter vigseln fram tom kl. xx.

• MTC

Det finns oxå dom som har ett cocktail party, med lite snittar och lite bubbel eller liknande. det kanske kan vara en ide.

• Fröken Emma

Det är ert bröllop!!!!
    Ni gör som ni vill.

Men ;)
    Varför inte göra så att gästerna betalar sin egen mat? o så bjuder ni på efterätten.
    Och gör det i omvänd ordning, så dom som inte vill äta en hel middag stannar till efterätten, och dom som vill äta mat tar varmrätten efter efterrätten!

• ClaraH

En sak till. Om ni ska ha en längre fest och inte bara mottagning, så tycker jag nog att ni måste ha lite mat. Det behöver inte vara dyrt, men gästerna kan ju inte gå hungriga. Man kan ju ha korv med bröd lite senare om ni tänker er att festen ska vara lite längre. Men det är nog bra att gästerna vet lite vad det ska bjudas på. Om man förväntar sig mat, så blir man inte glad åt en masa efterrätter (socker på tom mage är ingen hit för mig), men om man vet om det så äter man ju ordentligt innan vigsel och då är det inga problem.

• Houdini

Ha ett Tebröllop.

Efter vigseln bjuder ni på tex champagne och skålar sen bjuder ni på i ert fall då smarriga efterätter, vi hade tårtor, kakor och kanelbullar till det kaffe, te, läsk. Går alldeles utmärkt tycker jag. Detta var på eftermiddagen sen på kvällen vid sju-tiden hade jag och mannen bokat bord på restaurang och inbjudit folk att följa med om de ville, de fick naturligtvis betala sin nota själva.

• sagoprinsessa

Vi hade tänkt ha tårta och även andra efterrätter men hade inte tänkt att det skulle "hålla på" så sent på kvällen. Alltså ingen fest efteråt men en mottagning. Jättebra idé att skriva på inbjudningekortet att "det är mottagning fram till kl xx", hade jag inte ens tänkt på. Tack! 

• Houdini

Vi skrev Välkomna på Tebröllop i vår inbjudan

sen pratade vi men de flesta vid något tillfälle innan vi gifte oss så då förklarade vi hur vi hade tänkt oss det hela.

Vigseln var kl 13:00 och sen hade vi mottagningen i församlingshemmet tvärs över gatan, jättepraktiskt, och till ungefär fem hade de flesta åkt så vi hann städa lokalen innan vi åkte och käkade. Så slapp jag och mannen göra det själva dagen efter. Gick jättesnabbt iom att våra familjer hjälpte till 20 personer ;)

• BlackWIngedAngel
    Fröken Emma skrev 2011-08-15 09:52:25 följande:

Men ;)

Varför inte göra så att gästerna betalar sin egen mat? o så bjuder ni på efterätten.
    Och gör det i omvänd ordning, så dom som inte vill äta en hel middag stannar till efterätten, och dom som vill äta mat tar varmrätten efter efterrätten!

Om gästerna har klagat över att det är snålt att inte bjuda på middag och stor fest så kommer de säkert inte gilla att behöva betala själva. Om brudparet inte ens vill ha den typen av fest så är det ju helt onödigt att göra så dessutom. 

Jag tycker det är oförskämt av gästerna att kalla det snålt. Det är finns olika typer av bröllop och tidiga vigslar med efterföljande mottagning är varken konstigt eller snålt. Jag har nog snarare varit ytterst tveksam till att bjuda in gäster som uttryckte sig så om den fest jag vill ha.  

För övrigt tycker jag att det blir lite bakvänt, Fröken Emma, att först säga att brudparet ska bestämma och sedan försöka övertyga dem om att hålla en stor fest med kuvertavgift. Det är ju något som många människor inte uppskattar och om de redan har problem med klagomål från gäster så är det förmodligen inte så att de vill öka på dessa problem. 
  • Kattpoet

Gör ett  klassiskt kafferep  med 7-99 sorters kakor, bullar, mjuk kaka och tårta.

Om folk går hungriga därifrån då har de inte ätit tillräckligt mycket kakor  och om ni vill kan ni göra som man gjorde förr,   ge alla en fin servett eller liten papplåda att lägga kakorna i så kan de även ta hem de, de inte äter upp.

• förlovadflicka

Snålt? Det är väl inte snålt? Vi ska ha öppet hus innan middagen, och folk blir så glada när vi bjuder in dem till det! Man kan väl inte bjuda alla man känner på mat heller...

• Fröken Emma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-08-15 11:23:52 följande:
    Om gästerna har klagat över att det är snålt att inte bjuda på middag och stor fest så kommer de säkert inte gilla att behöva betala själva. Om brudparet inte ens vill ha den typen av fest så är det ju helt onödigt att göra så dessutom.

Jag tycker det är oförskämt av gästerna att kalla det snålt. Det är finns olika typer av bröllop och tidiga vigslar med efterföljande mottagning är varken konstigt eller snålt. Jag har nog snarare varit ytterst tveksam till att bjuda in gäster som uttryckte sig så om den fest jag vill ha.

För övrigt tycker jag att det blir lite bakvänt, Fröken Emma, att först säga att brudparet ska bestämma och sedan försöka övertyga dem om att hålla en stor fest med kuvertavgift. Det är ju något som många människor inte uppskattar och om de redan har problem med klagomål från gäster så är det förmodligen inte så att de vill öka på dessa problem.

Ja en mening kan tolkas på många sätt.

Det var inte tal om kuvertavgift eller så.
    Jag menade mer att dom skulle ha sin "efterätt" som förrätt och sedan låta dom som vill stanna och äta varmrätt. Fast jag såg ju ifs i mitt innre att allt utspelade sig påen resturang eller liknande. Vilket var lite fel av mig.

• sagoprinsessa

Skönt att flera tycker att det är okej att köra helhjärtat på efterrätt och strunta i resten. Blir bara så osäker när nästan alla i min omgivning är så negativa till det. Samtidigt är det ju vårt bröllop och vi vill ha det som vi vill ha det. Sen är många äldre släktingar så negativa till det just för att vi är unga också, bara 20 år, och de ska "klanka" ner på det mesta som har med bröllopet att göra känns det som.

Som sagt var, skönt att höra att andra faktiskt tycker att det är okej. Om alla hade varit supernegativa hade vi kanske fått tänk om, men när det finns människor som förstår hur vi tänker och tycker att det är okej känns det bra  

• Houdini

Äsch jag är 46 år och min man är 43 så om någon klagar hänvisa till att du vet gamla par som har sådana upplägg också ;)

Gör som ni vill ha det, som känns riktigast för er. Det är er mottegning inte gästernas.

Sen har det gått lite långt åt andra hållet med bröllopshysterin i tidningar och på teve så då kan det bli lite negativa reaktioner när man går emot strömmen. Sen hjälper inte er ålder till heller då men hade ni bestämt er för jättebröllopet Allan hade de klagat på det. Försök att komma i håg det när de sätter i gång.

Och anledningen till att de klankar ner på bröllopet som du säger kan mycket väl vara att de är oroliga för att ni är för unga, de tycker att ni har för bråttom att ni kommer ångra er och att det kommer sluta i skillsmässa om några år.Då blir dom lite gnälliga och tjuriga, det kanske kan bli lite lättare att stå ut med om man försöker tänka på varför de verkar vara så griniga. För egentligen vill de ju er bara väl.

• Nordiskbrud

Tycker att det är en jättemysig idé att ha det så! Och det räcker gott med tårta och andra desserter och bubbel (ev några snittar kanske). Är det "ni" så det ju bara ännu trevligare

Var på ett sånt bröllop för många år sedan nu. Paret gifte sig på förmiddagen och sedan var det bröllopstårta och brudskål efteråt. Kände mig absolut inte snuvad på något utan var glad att få dela detta med paret. De åt sedan middag med sina familjer på kvällen, sov i bröllopssvit och hela fallerullan så det kände som om de hade ett precis lika "riktigt" bröllop som dina släkningar verkar mena att man inte har om man drar ner på middag o fest. Märklig tänke bara det btw...

• Chicita

"förväntar sig att få mat" ?? Förvånad

Tja jag brukar då inte förvänta mig något speciellt om jag blir bjuden på fest. Oavsett vad det är för tillställning.
    Ok, om det står "bröllopsmiddagen kommer vi att ha på _______" och så kommer man dit och får några snittar till brudskålen och sen en skål chokladpudding med vispgrädde *typ* då skulle jag kanske blivit lite besviken, för då hade jag ju tolkat det som att jag skulle få mat och kanske inte ätit något innan...
    Men alltså det finns ju massa sätt att ordna ett bröllop. Dom ska väl vara glada att dom är bjudna över huvud taget tycker jag.

Te-bröllop som någon föreslog låter ju jättebra.
    Men annars tycker jag att ni kan göra som så att de som klagar kan ni sammanföra och säga att "ni vill ha mat på bröllopet - vi vill inte det och det är vi som gifter oss. Men om ni absolut vill att det ska bli middag så kan ni väl hjälpa oss ordna det, som er gåva till oss?" 

Svar på tråden Bara efterrätt