förlovadflicka skrev 2011-08-26 10:21:20 följande:
Man kan dra jämställdheten för långt ibland också. Jag tycker jämställdhet mest har att göra med att man har samma rättigheter, men om vissa småsaker, som att killar inte går i kjol men att det är de som friar, tycker jag inte skadar en enda människa. :P Sedan är jag verkligen inte emot tjejer som friar, men tycker inte folk behöver bli upprörda för att man vill att killen ska göra det. Tjejer har faktiskt ett större behov av att bli romantiskt uppvaktade. Killar behöver det också men inte riktigt på samma sätt...
darkHorse skrev 2011-12-14 04:04:12 följande:
Fast det tycker i allra högsat grad är något man bör motverka! Varför skulle inte män ha ett behov av att känna sig uppvaktade, uppskattade och få lite romantik? Jämställdhet som motverkar cementerade könsroller gör ju att den man som vill ha romantik kan ge uttryck för det utan att det finns massa förväntninagr på mannen att bara bidra. Hela attityden att kilar inte behöver det är ju ett typiskt uttryck för att vi lever i ett ojämställt samhälle där man tillskrivs egenskaper pga sitt kön snarare än sin person.
Jag håller med darkHorse.
Det är farligt att generalisera - vad egentligen spelar det för roll om en man likväl som en kvinna kan bära kjol utan att det ses som konstigt?
Jag vill gärna leva i ett samhälle där människor möts som människor snarare än kön. "Ofarliga" förväntningar begränsar både män och kvinnor. Meningen med jämställdhet (som vi inte har uppnått i Sverige även om vi har kommit en bit på väg) är inte att alla ska göra exakt samma sak hela tiden, utan att alla ska ha möjlighet att göra det som de vill oberoende av könsnormer.