• Albatrossan

Jag vill att HAN ska fria - är jag knäpp?

Jag respekterar alla er som gemensamt beslutar sig för giftemål. All kredd till er tjejer som friar.

Men, jag vill verkligen att min kille ska fria till mig. Vi delar lika på hushållssysslor, vi är lika mycket värda och det vi gör är lika mycket värt. Han har lika stor del av barnuppfostran, föräldraledigt och hushållssysslor.

När det kommer till det här med att gifta sig så är jag den av oss som är mest romantisk. Jag älskar att titta på romantiska Hollywood. Jag skulle verkligen uppskatta att bli friad till. Jag vill att han ska planera en romantisk happening och överraska mig?

Vad tycker ni om det? Kan man vara jämställd och samtidigt vilja ha ett Hollywood-frieri?

• Svar på tråden Jag vill att HAN ska fria - är jag knäpp?
  • pernillaochhenrik

Jag förstår dig! Jag skulle aldrig fria till min kille.. Som sagt alla är olika.. Men när min kille friade till mig så kom det som en överraskning. Han hade t.o.m frånagt min föräldrar om lov.. Det känndes såååå bra för mig..  Jag är så glad att han vil det här lika mycket som mig.. Det har nästan varit jag som ''hållt tillbaka'' allt! Nu längtar jag till nästa sommar när han blir min man på rikgtigt!!  <3

• Principisessan

jag har  varit förlovad ett par gånger o gift en gång. Då var det jag som friade.. o numer lever jag med en annan man o är frånskild. INte så att jag tykcer att det är fel att fria själv som tjej, det kan ju vara hur romantiskt som helst. Mne om nu min nuvarande sambo skulle fria så skulle jag vilja ha hela kitet. Jag vill bli friad till, faktiskt. Jag har ju friat själv en gång .. nu är det min tur, haha  
    Nä men skämt åsido så är jag superromantisk av mig och skulle verklgien bli superglad av att få bli friad till, ja av min sambo då då och inte vem som helst :) 

• Vichy

Min pojkvän skulle rentav vägra om jag skulle fria!
    Det sa han tidigt att det får jag INTE göra. Det vill han göra!

Och jag vet att han kommer göra nån stor planering inför ett frieri...

Jag vet det efter som vi pratat om det. Har du pratat med din pojkvän?

• Berlan

Vi har också ett väldigt jämställt förhållande men jag ville ändå att min kille skulle fria, trots att vi redan bestämt att vi skulle gifta oss innan dess. Jag var också otålig och förstod inte varför han väntade så "länge", men i efterhand förstår jag varför det dröjde. Han friade nämligen till sist framför Bellagios fontäner i Las Vegas. 

• Sara 120707

Jag har en fråga som är lite OT.

Varför har ni ett frieri överhuvudtaget om ni redan bestämt att ni ska gifta er?

Tycker det känns som det blir lite teater av det hela.

• förlovadflicka
    Sara 120707 skrev 2011-12-13 20:55:16 följande:

Jag har en fråga som är lite OT.

Varför har ni ett frieri överhuvudtaget om ni redan bestämt att ni ska gifta er?

Tycker det känns som det blir lite teater av det hela.

Tycker verklitgen jag också! Vi visste ju båda att vi ville gifta oss med varandra och antydde det hela tiden, men det var liksom inte tillräckligt att grunda en förlovning på. Det behövdes lite ett frieri som ett startskott för att skaffa ringar och fixa tidningsannons. Men att köpa ringarna innan och att han skulle fria och jag låtsas bli förvånad var inget för oss ;)
  • Sara 120707

Vi bestämde oss gemensamt och diskuterade om vi var mogna för det och liknande.

Det låter bara så främmande för mig när jag tex hör folk som förlovar sig och sedan går runt och väntar på att killen ska fria och fråga om de vill gifta sig, eller de som börjat prata om hur de ska ha bröllopet men ändå går och väntar på att killen ska fria.

Har man kommit så långt att man faktiskt börjat prata om hur ens gemensamma bröllop ska se ut så är det väl ganska självklart att man vill gifta sig?

Frieriet är ju faktiskt en fråga för att kolla om man vill gifta sig.

• darkHorse
    förlovadflicka skrev 2011-08-26 10:21:20 följande:
    Man kan dra jämställdheten för långt ibland också. Jag tycker jämställdhet mest har att göra med att man har samma rättigheter, men om vissa småsaker, som att killar inte går i kjol men att det är de som friar, tycker jag inte skadar en enda människa. :P Sedan är jag verkligen inte emot tjejer som friar, men tycker inte folk behöver bli upprörda för att man vill att killen ska göra det. Tjejer har faktiskt ett större behov av att bli romantiskt uppvaktade. Killar behöver det också men inte riktigt på samma sätt...
    Fast det tycker i allra högsat grad är något man bör motverka! Varför skulle inte män ha ett behov av att känna sig uppvaktade, uppskattade och få lite romantik? Jämställdhet som motverkar cementerade könsroller gör ju att den man som vill ha romantik kan ge uttryck för det utan att det finns massa förväntninagr på mannen att bara bidra. Hela attityden att kilar inte behöver det är ju ett typiskt uttryck för att vi lever i ett ojämställt samhälle där man tillskrivs egenskaper pga sitt kön snarare än sin person.
  • MrsT2011

Har bara läst TS.

Klart att man kan önska ett frieri även om man är jämställd, den biten har jag inga problem med.

Det jag däremot har problem med är tjejer som blir bittra över att det dröjer, och därmed skadar relationen med sin bitterhet. Då är det bara korkat att gå och vänta på ett frieri.

En tjej jag känner var på en fantastisk jorden runt-resa med sin pojkvän. De satt i en makalös solnedgång på Bali och njöt av iskallt rosévin. Ändå är hennes starkaste minne av den kvällen hur besviken hon var över att han inte "passade på" att fria med denna inramning! Ni fattar paradoxen eller? Hon gick miste om sitt livs vackraste solnedgång pga bitterhet över ett uteblivet frieri!! Detta par gick dessutom skilda vägar ett år senare.

Jag friade själv och det är det bästa jag gjort! Nu är vi lyckligt gifta sedan ett halvår tillbaka!

• AndroSid
    förlovadflicka skrev 2011-08-26 10:21:20 följande:
    Man kan dra jämställdheten för långt ibland också. Jag tycker jämställdhet mest har att göra med att man har samma rättigheter, men om vissa småsaker, som att killar inte går i kjol men att det är de som friar, tycker jag inte skadar en enda människa. :P Sedan är jag verkligen inte emot tjejer som friar, men tycker inte folk behöver bli upprörda för att man vill att killen ska göra det. Tjejer har faktiskt ett större behov av att bli romantiskt uppvaktade. Killar behöver det också men inte riktigt på samma sätt...
    darkHorse skrev 2011-12-14 04:04:12 följande:
    Fast det tycker i allra högsat grad är något man bör motverka! Varför skulle inte män ha ett behov av att känna sig uppvaktade, uppskattade och få lite romantik? Jämställdhet som motverkar cementerade könsroller gör ju att den man som vill ha romantik kan ge uttryck för det utan att det finns massa förväntninagr på mannen att bara bidra. Hela attityden att kilar inte behöver det är ju ett typiskt uttryck för att vi lever i ett ojämställt samhälle där man tillskrivs egenskaper pga sitt kön snarare än sin person.
    Jag håller med darkHorse.
    Det är farligt att generalisera - vad egentligen spelar det för roll om en man likväl som en kvinna kan bära kjol utan att det ses som konstigt?

Jag vill gärna leva i ett samhälle där människor möts som människor snarare än kön. "Ofarliga" förväntningar begränsar både män och kvinnor. Meningen med jämställdhet (som vi inte har uppnått i Sverige även om vi har kommit en bit på väg) är inte att alla ska göra exakt samma sak hela tiden, utan att alla ska ha möjlighet att göra det som de vill oberoende av könsnormer.
  • MuBu
    MrsT2011 skrev 2011-12-14 09:08:29 följande:
    Har bara läst TS.

Klart att man kan önska ett frieri även om man är jämställd, den biten har jag inga problem med.

Det jag däremot har problem med är tjejer som blir bittra över att det dröjer, och därmed skadar relationen med sin bitterhet. Då är det bara korkat att gå och vänta på ett frieri.

En tjej jag känner var på en fantastisk jorden runt-resa med sin pojkvän. De satt i en makalös solnedgång på Bali och njöt av iskallt rosévin. Ändå är hennes starkaste minne av den kvällen hur besviken hon var över att han inte "passade på" att fria med denna inramning! Ni fattar paradoxen eller? Hon gick miste om sitt livs vackraste solnedgång pga bitterhet över ett uteblivet frieri!! Detta par gick dessutom skilda vägar ett år senare.

Jag friade själv och det är det bästa jag gjort! Nu är vi lyckligt gifta sedan ett halvår tillbaka!
    Hehe, jag och min sambo satt också i solnedgången på Bali.
    Det blev inget frieri där heller, men det är jag verkligen inte bitter på. Precis som du skriver så var det den vackraste solnedgången jag sett!
Svar på tråden Jag vill att HAN ska fria - är jag knäpp?