• Tiisa

Godisbuffé??

Har surfat runt lite och sett något så fantastiskt; GODISBUFFÉ !

Jag undrar vad ni tycker om tanken?

Vi har ett ganska litet bröllop, 31 gäster varav 7 barn. Middagen blir tvårätters med bröllopstårta till efterrätt på en fin liten k-märkt gård. Vi står för mat, ett glas vin och kaffe, vill gästerna ha mer att dricka till maten får det bli på egen nota tyvärr. Däremot ska vi vidare igen, till vår kvarterslokal. Här tänkte vi bjuda på lite tysklandsprit och kanske något mer ätbart (erfarenhet från gården är att portionerna är minimaliska).

Min fråga är alltså; skulle en godisbuffé passa in här tycker ni?

I så fall skulle jag vilja få ihop lite olika varianter av godis i rött och vitt, våra temafärger (helst vinrött men hur kräsen får man bli? *S*)

• Svar på tråden Godisbuffé??
  • marimekko86

Vi kommer ha oliak snacks och godis efter middagen och tårtan. under festen helt enkelt. Blir ju som en godisbuffé. tänker ha olika skålar/burkar med olika typer av godis...en för lakrits, en för salt, surt, sött, choklad osv

• Erika83

Vi kommer ha godisbuffe´!! Efter tårtan, när dansen sätter igång. Skrattande

• izredam

Vi ska också ha en godisbuffé, tänkte ha den tillsammans med tårtan och sen låta den stå tills det är dags att gå hem. Tänkte ställa fram kakor och så också i förhoppning om att folk inte ska bli hungriga (och för att barnen ska bli glada). 

jag tänkte dock låta dukningen stå för färgtemat och så får godiset vara gott, det räcker för mig. Och kakor! På ett (eller två) stort fint kakfat. Och så sånna där burkar som någon pratade om ovan (sånna vill jag i alla fall ha, det här är bara en ursäkt för att få köpa dem).

Mih, jag är nog mer taggad på godisbuffé än på middag...

• Tiisa
    izredam skrev 2011-08-18 11:16:38 följande:
    Vi ska också ha en godisbuffé, tänkte ha den tillsammans med tårtan och sen låta den stå tills det är dags att gå hem. Tänkte ställa fram kakor och så också i förhoppning om att folk inte ska bli hungriga (och för att barnen ska bli glada).

jag tänkte dock låta dukningen stå för färgtemat och så får godiset vara gott, det räcker för mig. Och kakor! På ett (eller två) stort fint kakfat. Och så sånna där burkar som någon pratade om ovan (sånna vill jag i alla fall ha, det här är bara en ursäkt för att få köpa dem).

Mih, jag är nog mer taggad på godisbuffé än på middag...

Jaa :D Flervåningskakfat? *tjusigt* Jag blir nästan manisk.. Har varit i vår lokal och mätt bord idag, planerat hur de ska stå osv.

Jag skulle vilja göra som pinkgrape sa, bjuda på mer till maten, men samtidigt så ska vi bjuda på obegränsat med alkohol i lokalen efter middagen, våra gäster och vi själva har inte råd att vara där en hel kväll :( De serverar även små portioner där, så lite kakor, godis, ost kan vara på sin plats..

Men en tanke till då! Hur gör jag och killen med hotellrummet? Hotellet har incheckning 18, självklart kan vi komma senare, men hur länge måste vi stanna på festen av artighet?

• izredam
    Tiisa skrev 2011-08-18 14:45:11 följande:

Jaa :D Flervåningskakfat? *tjusigt* Jag blir nästan manisk.. Har varit i vår lokal och mätt bord idag, planerat hur de ska stå osv.

Jag skulle vilja göra som pinkgrape sa, bjuda på mer till maten, men samtidigt så ska vi bjuda på obegränsat med alkohol i lokalen efter middagen, våra gäster och vi själva har inte råd att vara där en hel kväll :( De serverar även små portioner där, så lite kakor, godis, ost kan vara på sin plats..

Men en tanke till då! Hur gör jag och killen med hotellrummet? Hotellet har incheckning 18, självklart kan vi komma senare, men hur länge måste vi stanna på festen av artighet?

Jo, jag tänkte på flervåningsfat :D Älskar sånna och vi tänkte köra lite vintage-tema på dukningen over all så att låna ihop kakfat från farmor och andra släktingar borde funka.

Vi kommer ändå att åka bil igenom tyskland nästa sommar - så vi får med oss alkohol på vägen hem. Ev. köper vi med oss vinet från Italien, problemet är bara att vi på hemvägen passerar genom Schweiz var tanken. :/ Aja, italienskt vin köpt i tyskland lär ju vara lika gott det :)

Vi tänkte åka rätt sent till hotellet tror jag, men vi har ju ett år kvar att planera det :P
  • Tiisa
    izredam skrev 2011-08-18 16:02:36 följande:
    Jo, jag tänkte på flervåningsfat :D Älskar sånna och vi tänkte köra lite vintage-tema på dukningen over all så att låna ihop kakfat från farmor och andra släktingar borde funka.

Vi kommer ändå att åka bil igenom tyskland nästa sommar - så vi får med oss alkohol på vägen hem. Ev. köper vi med oss vinet från Italien, problemet är bara att vi på hemvägen passerar genom Schweiz var tanken. :/ Aja, italienskt vin köpt i tyskland lär ju vara lika gott det :)

Vi tänkte åka rätt sent till hotellet tror jag, men vi har ju ett år kvar att planera det :P
    Jag älskar såna kakfat annars också, allt "gammalt och tjusigt" :) Jag tror italienskt vin köpt i tyskland blir precis lika bra ;)
  • Oniq

Jag har anmält mitt inlägg då jag tror det sabbade upplägget i den här tråden. 

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Annooo
    förlovadflicka skrev 2011-08-17 23:26:38 följande:
    kolla på min blogg, finns en fin skylt till godisbuffé som vi beställt :) giftdigmedmig.bloggplatsen.se
    Åååh så fina skyltar. Får man fråga vad du fått ge? :)
  • Tiisa
    Oniq skrev 2011-08-18 16:42:58 följande:
    Jag har anmält mitt inlägg då jag tror det sabbade upplägget i den här tråden.
    ..Näe..? Så illa kan det inte vart?! För mig gör det inget om ni skriver om annat också?
  • izredam
    Tiisa skrev 2011-08-18 18:48:55 följande:
    ..Näe..? Så illa kan det inte vart?! För mig gör det inget om ni skriver om annat också?
    Nej, men designen på sidan blev helt knäpp - menyn hamnade under alla inlägen och grejer. Så jag är tacksam. Däremot tycker jag att Oniq kan prova att skriva sitt inlägg igen :)
  • Fröken Emma
    Tiisa skrev 2011-08-17 21:14:57 följande:

Brudimaj: Samma här :D

Pinkgrape: Du har alldeles, alldeles rätt.. Anledningen till att vi bara tog ett glas var att vi hade tagit lån och det var det enda pengarna räckte till och vi skickade ut inbjudningarna. Efter det har vi fått ta ytterligare lån och ligger ändå back i ekonomin. Jag hade liksom lagt den delen (middagen) bakom mig som färdigplanerad. Nu fick jag mig en tankeställare :)

Är det tokigt att under till exempel välkomsttalet påpeka att vi utökar drickat?

Mela01: Ostbricka är smart!

Förlovad flicka: Tack för tipsen! Godisråttan lät awsome ;-D

Jossis81: Vad fint!!

Det låter supersmarrigt.

MEN om ni har överskridit budgeten för maten, hur kan man då komma på iden att lägga till en godisbuffe och extra mat till "efterfesten"?!?!

Nä skippa godiset och ostbrickan, be nån snäll tanat att göra 7 kakor till er ist att bjuda på!!
  • Tiisa
    Fröken Emma skrev 2011-08-18 18:59:54 följande:
    Det låter supersmarrigt.

MEN om ni har överskridit budgeten för maten, hur kan man då komma på iden att lägga till en godisbuffe och extra mat till "efterfesten"?!?!

Nä skippa godiset och ostbrickan, be nån snäll tanat att göra 7 kakor till er ist att bjuda på!!
    haha, jaa.. när du säger det så så låter det helt vridet! Fast jag är mer inne på att OM vi får några hundra över efter alla "riktiga" utgifter till bröllopet så blir det det här de hamnar på. Nu blir jag snurrig på mig själv.. :-S
  • Fröken Emma
    Tiisa skrev 2011-08-18 20:33:15 följande:
    haha, jaa.. när du säger det så så låter det helt vridet! Fast jag är mer inne på att OM vi får några hundra över efter alla "riktiga" utgifter till bröllopet så blir det det här de hamnar på. Nu blir jag snurrig på mig själv.. :-S
    Ja, det L`ÅTER iaf bättre ;)
    Huvudsaken är att ni inte tar vatten över huvudet och att ni får en fantastisk oförglömlig dag! <3
  • förlovadflicka
    Annooo skrev 2011-08-18 16:53:25 följande:
    Åååh så fina skyltar. Får man fråga vad du fått ge? :)
    Fotograferingsskyltarna gick på ca 80 kr inkl frakt och godisbufféskylten ca 180 tror jag :) Det var fästmannen som betalade så har inte så stor koll, haha :P
  • Oniq

Yes, det var något i kodningen på inlägget jag skrev som knasade till layouten på tråden.
    Jag försöker igen.

Någon pratade om att det var dyrt med godis. Vad var och en tycker är dyrt och inte kan jag inte uttala mig om utan tänkte bara dela med mig av vad vi hade som godisbuffé och vad det kostade.

De här mängderna vi bjöd på räckte väldigt bra till ca 60pers (blev bara någon enstaka godisbit kvar i varje burk)

Dumlesnacks (3st påsar) Djungelvrål (4st små påsar) Polly (3st rödapåsar) Geléhallon (2st stora påsar) Godisremmar (4st påsar, lakris, kola, jordgubb, zoo) Marshmallows (2st stora påsar) Klubbor (40st) Riesen (3st stora påsar) Gott och blandat (5st påsar)

Jag hade spanat efter erbjudanden och betalade i runda slängor 340kr för allt godis ovan. Burkar och glas var inget som köptes nytt utan jag tog vaser, burkar och skålar  (olika former och storlekar) som jag redan hade.
    Om TS tänkte bjuda på alkohol senare på festen så kanske det kan vara roligare för barnen (då det var en bunt sådana med) med en godisbuffé än att de vuxna får ett extra glas vin?
    På vår fest var det visserligen bara vuxna, men godisbuffén var väldigt uppskattad.

• Tiisa
    Oniq skrev 2011-08-19 08:06:37 följande:
    Yes, det var något i kodningen på inlägget jag skrev som knasade till layouten på tråden.
    Jag försöker igen.

Någon pratade om att det var dyrt med godis. Vad var och en tycker är dyrt och inte kan jag inte uttala mig om utan tänkte bara dela med mig av vad vi hade som godisbuffé och vad det kostade.

De här mängderna vi bjöd på räckte väldigt bra till ca 60pers (blev bara någon enstaka godisbit kvar i varje burk)

Dumlesnacks (3st påsar) Djungelvrål (4st små påsar) Polly (3st rödapåsar) Geléhallon (2st stora påsar) Godisremmar (4st påsar, lakris, kola, jordgubb, zoo) Marshmallows (2st stora påsar) Klubbor (40st) Riesen (3st stora påsar) Gott och blandat (5st påsar)

Jag hade spanat efter erbjudanden och betalade i runda slängor 340kr för allt godis ovan. Burkar och glas var inget som köptes nytt utan jag tog vaser, burkar och skålar (olika former och storlekar) som jag redan hade.
    Om TS tänkte bjuda på alkohol senare på festen så kanske det kan vara roligare för barnen (då det var en bunt sådana med) med en godisbuffé än att de vuxna får ett extra glas vin?
    På vår fest var det visserligen bara vuxna, men godisbuffén var väldigt uppskattad.

Ja jag tänkte ta mig till ÖB och handla där, mycket storpack och många sorter. Skålar, burkar med mera har jag många jag kan låna av.

Jag tänkte ha bål? Både alkoholfri och "vanlig" och sedan olika alkoholsorter att välja på samt läsk. Är det ok eller ska man låta gästerna blanda allt själv? Jag vill testa en klassisk Pimms bål, jag har aldrig druckit Pimms men vi får gäster från Skottland och det ska vara en klassisk engelsk dryck. Vi får ca 5 st vuxna som inte dricker heller.

• Oniq
    Tiisa skrev 2011-08-20 10:17:10 följande:

Ja jag tänkte ta mig till ÖB och handla där, mycket storpack och många sorter. Skålar, burkar med mera har jag många jag kan låna av.

Jag tänkte ha bål? Både alkoholfri och "vanlig" och sedan olika alkoholsorter att välja på samt läsk. Är det ok eller ska man låta gästerna blanda allt själv? Jag vill testa en klassisk Pimms bål, jag har aldrig druckit Pimms men vi får gäster från Skottland och det ska vara en klassisk engelsk dryck. Vi får ca 5 st vuxna som inte dricker heller.

Dollarstore och Willys är billigast (om du har den möjligheten).
Svar på tråden Godisbuffé??