• Freksta

Grillat till ca 70 pers

Hej, vi tänke gifta oss nästa år och sitter nu och försöker räkna ut ca pris på maten och fastna lite.

Vi ska bjuda runt 70 personer och kör lågbudget bröllop så satsar på grillat och det vi tänkte grilla är fläskfile och kyckling. Men hur mycket ca kommer det kosta? Någon smart som vet hur man räknar ut det?

Till det så kommer vi servera

Bröd

Sallad

Kokt potatis

Potatissallad

Champinjoner

Majskolvar

Två olika såser

Efter maten blir det

Tårta

Vindruvor

Melon

Ost och kex

lättare mat på kvällskvisten

Är det för fjuttigt? eller duger allt detta?

Och hur mycket tror ni att kött och kyckling kommer gå på?

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Grillat till ca 70 pers
  • Dolly P

Vi ska också ha grillbuffé på vårat bröllop. Skrattande
    Vi ska ha :
    Fläskytterfilé
    Kycklingfilé
    några kryddiga korvar
    grillade potatis
    potatissallad
    Vanlig sallad
    Lite olika såser
    bröd med tillbehör.

så det skillde inte så mkt på vårat upplägg Skrattande

• vastarby

Tycker ni räknar lite snålt på köttet. På vårt bröllop i somras hade vi 7 kg fläskfile och 5 kg kyckling. Detta var till 31 personer. Visst blev det över men detta las av kocken (hyrde in en grillmästare) i matlådor som las i kylen när buffen dukades av. Blev över så att det räckte till två middagar för fyra personer. Fläskfilen betalade jag 380 kr för. Började handla hem köttet en månad innan när det var extra pris. Tex willys hade fläskfile för 49 kr kg vid midsommar. Sedan bjöd vi på köpt potatissallad och hemlagad feansk potatissallad. Vi grilade även grönsaker och lök ( flera sorter) i en grillpanna på grillen. Bjöd även på gröbsallad sam bröd, kex, painrich och många ostar. Hade även flera såser, barbecue, chili, bearnaise och några fler. Köpte willys egen frysta kyckling som är super att grilla. Allt som allt gick våran mat på ca 800 kr och den fick mycket beröm efterdom det var så mycket att välja emellan.

• Dolly P
    vastarby skrev 2011-08-28 12:11:02 följande:
    Tycker ni räknar lite snålt på köttet. På vårt bröllop i somras hade vi 7 kg fläskfile och 5 kg kyckling. Detta var till 31 personer. Visst blev det över men detta las av kocken (hyrde in en grillmästare) i matlådor som las i kylen när buffen dukades av. Blev över så att det räckte till två middagar för fyra personer. Fläskfilen betalade jag 380 kr för. Började handla hem köttet en månad innan när det var extra pris. Tex willys hade fläskfile för 49 kr kg vid midsommar. Sedan bjöd vi på köpt potatissallad och hemlagad feansk potatissallad. Vi grilade även grönsaker och lök ( flera sorter) i en grillpanna på grillen. Bjöd även på gröbsallad sam bröd, kex, painrich och många ostar. Hade även flera såser, barbecue, chili, bearnaise och några fler. Köpte willys egen frysta kyckling som är super att grilla. Allt som allt gick våran mat på ca 800 kr och den fick mycket beröm efterdom det var så mycket att välja emellan.
    Det lät billigt för all den matenSkrattande Men billigt gillar vi.
  • vastarby

Det lustiga är att vårt bröllop inte var ett budgetbröllop. Vi hade tänkt ha catering för ca 15000 kr men jag var så orolig att maten inte skulle bli bra så därför beslöt vi oss för att fixa den själv. Det viktiga är att kolla priserna på köttet. Köpte tex senast i onsdags fläskfile ca 1,5 kg för 69 kr/ kg som ligger i frysen. Så jag är prismedveten men i vårt fall var det inte priset som var avgörande om vi skulle ha catering eller inte utan snarare smaken. Catering kan dock vara super bra, tyvärr råkat ut för dålig catering ett antal ggr genom jobbet.

• Freksta
    Miss L skrev 2011-08-28 09:33:14 följande:
    Jättebra idé med grillat.Glad Jag drömmer också om att ha buffé/grillat på vårt bröllop och tror att många gäster kommer uppskatta detta. Det blir ju mer avslappnat (och gott!) på det sättet och folk vågar ta mer av det som de gillar och skippa det som de inte gillar. Men hur har ni tänkt sköta själva grillningen, får ni hjälp? Hur många grillar tror du man behöver? Bara nyfiken, men förstår om du inte kommit så långt i planeringen än :) Jag är tyvärr ingen vidare grillmästare och skulle nog behöva en hel del hjälp med den biten.

Sambon ville inte ha sittmiddag utan ville ha det så avslappnat som möjligt. så kändes bäst att ha buffe, blir mingel på ett helt annat sätt då Och grillat är det bästa han vet så var ganska givet att det var det vi skulle välja

Vi ska gifta oss vid en jättevacker sjö och tomten äger min brors exsvärmor och hon och hennes sambo kommer hjälpa till och så ska kanske mammas vännina hjälpa oss också. Så ska fixa några tunnor som vi kan grilla i, hoppas på att deras grannar som har partytält, bord och stolar kanske även har grillar. Om det blir tunnor så tror vi på tre stycken.

Dolly P, åå kryddiga korvar det tar jag och skriver upp också, lätt att äta senare på kvällen också om det finns kvar

Kattpoet : Hm ska skriva upp det också, alltid fint att få bättre ideer. Specielt om priset blir billigare för då kan vi bjuda fler personer Och att det blir godare, finns ju inget värre än att bjuda på grillat och köttet är torrt.

Vastarby : oj det blev ju inte alls dyrt. Som dolly skrev billigt gillar vi verkligen Har räknat på ca 9kg på både kyckling och köttet för hellre för mycket än för lite. Skulle bli pinsamt om maten inte räcker. Kommer säkert tillkomma lite mer småsaker senare, bara man har en liten översikt så man vet på ett ungefär vad allt kommer gå på.

• Kattpoet

Freksta, jag har några goda marinader för karré ,  en het,  en jäkligt het, en örtig och en mer skogig.

• Freksta
    Kattpoet skrev 2011-08-28 16:54:41 följande:
    Freksta, jag har några goda marinader för karré , en het, en jäkligt het, en örtig och en mer skogig.
    Oooo het och örtig lät väldigt intressant

Tackar och tar emot recept
  • Kattpoet

Jag skall rota rätt på dem... min make städade just min a kokböcker, jag kan inte hitta dem nu!!  GHA! ...

• Freksta
    Kattpoet skrev 2011-08-28 18:11:43 följande:
    Jag skall rota rätt på dem... min make städade just min a kokböcker, jag kan inte hitta dem nu!! GHA! ...
    Haha härligt, ligger nog där du minst anar det och där han tycker det är självklart att det ska stå
Svar på tråden Grillat till ca 70 pers