• Freksta

Grillat till ca 70 pers

Hej, vi tänke gifta oss nästa år och sitter nu och försöker räkna ut ca pris på maten och fastna lite.

Vi ska bjuda runt 70 personer och kör lågbudget bröllop så satsar på grillat och det vi tänkte grilla är fläskfile och kyckling. Men hur mycket ca kommer det kosta? Någon smart som vet hur man räknar ut det?

Till det så kommer vi servera

Bröd

Sallad

Kokt potatis

Potatissallad

Champinjoner

Majskolvar

Två olika såser

Efter maten blir det

Tårta

Vindruvor

Melon

Ost och kex

lättare mat på kvällskvisten

Är det för fjuttigt? eller duger allt detta?

Och hur mycket tror ni att kött och kyckling kommer gå på?

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Grillat till ca 70 pers
  • Freksta
    Kattpoet skrev 2011-08-31 13:12:28 följande:
    Freksta om du vill vara lite annorlunda så kan du också göra hemgjord korv till grillningen. Jag har gjort det några gånger.
    Det blev nog för avanserat för mig, och vet inte om jag skulle få tid till det. Gifter mig i mina hemtrakter och det är 80 mil härifrån. Så kör nog den lätta vägen ut och köper korven
  • Freksta
    Dolly P skrev 2011-09-04 20:21:47 följande:
    När vi var och handlade mat igår, så kollade jag upp detta med fläskfile och ytterfilé.
    Ytterfilé är rätt mkt dyrare än fläskfilé. Tror den kostade 94kr/kg och fläskfilén 74kr/kg, eller om det var 68kr. Minns inte. Men den var absolut inte billigare, som jag läst här i tråden.Skrattande Är det bara här den är dyrare eller?
    Kattpoet tipsade om karre, tydligen så är det billigare och saftigare att grilla så kommer nog köra på det
  • Kattpoet

Ytterfile är bara  en kotlett rad, utan ben och delad på mitten, det blir billgare att köpa en hel kotlettrad utan ben än ytterfile.

• izredam
    Kattpoet skrev 2011-09-04 22:57:57 följande:
    Ytterfile är bara  en kotlett rad, utan ben och delad på mitten, det blir billgare att köpa en hel kotlettrad utan ben än ytterfile.

Fast ska du ändå grilla kotlettrad (ytterfilé) brukar det bli billigare att köpa huggna kotletter med ben i alla fall.. På jobbet så brukar vi ha extrapris på kotlettracks - de blir supersmidiga också eftersom det går att hålla i benet när man äter :D (vilket vi skulle gilla om vi hade en grillbuffé, men alla kanske inte vill vara så grisiga som oss xD)
  • Kattpoet

Det beror på, av och till har de ju billigare kilopris på kotteletrad än på  kotletter.

Vad kotletracks är  vet jag inte, på engelska är racks  är en det en hel stek av något djur med  rensade benpipor. 

• Kattpoet

Den styckes detaljer har förändrats så mycket sendan sverige började prata engelska ....

• Dolly P
    Freksta skrev 2011-09-04 22:52:56 följande:
    Kattpoet tipsade om karre, tydligen så är det billigare och saftigare att grilla så kommer nog köra på det
    Vanlig karre är ju verkligen inte gott. Knappt inget kött på det. Häflten är ju fett och ben. :(
  • izredam
    Dolly P skrev 2011-09-07 18:33:54 följande:
    Vanlig karre är ju verkligen inte gott. Knappt inget kött på det. Häflten är ju fett och ben. :(
    Nej, den blir inte sån om man grillar den ordentligt. Det är bara ena änden av karrén som är mycket ben (jag föredrar att grilla benfritt) - och fettet ska vara insprängt smått så att det smälter bra. Det är det som gör köttet saftigt!
  • Kattpoet

Dolly då har du fått dåligt kött, jag brukar köpa benfritt och tittar  hur mamorerat köttet är innan jag köper, det ska se ut något som detta. Fettet   ger smak och grillas det sakta så smälter det mesta bort MEN det ger köttet smak under tiden.

Jag köper endast svenskt karre och  från citygross eller konsum här i stan eftersom deras styckare är bra.  Maxi kött är oftas mindre bra.

• Dolly P
    Kattpoet skrev 2011-09-07 18:55:10 följande:
    Dolly då har du fått dåligt kött, jag brukar köpa benfritt och tittar  hur mamorerat köttet är innan jag köper, det ska se ut något som detta. Fettet   ger smak och grillas det sakta så smälter det mesta bort MEN det ger köttet smak under tiden.

Jag köper endast svenskt karre och  från citygross eller konsum här i stan eftersom deras styckare är bra.  Maxi kött är oftas mindre bra.

Dom jag har ätit har sett ut sådär. Både mer och mindre grillade. Jag gillar det inte. Bara pappa som har envisats om att alltid köpa karre. haha
  • Kattpoet

Jag har aldrig haft en torr eller trådig karre men jag är bra på att handla kött.

Svar på tråden Grillat till ca 70 pers