• Pinkgrape

Utmaning! Sockerfri månad, är du med?

Jag tänkte ge mig själv en utmaning - en sockerfri månad!

Starten går av stapeln torsdag 1 september 2011 och jag kommer köra hela september månad ut. Tanken är att skippa socker i sötsaker. Tex bakverk, godis, glass, sylt, läsk osv. Ni fattar? Frukt är dock tillåtet. Ja, och mat må ni äta! (Även om den råkar innehålla lite socker.)

Detta ligger nu under hälsa/bantning, men detta är inte främst tänkt som ren och skär bantning, utan som ett första steg till att bli av med ett eventuellt sockerberoende, ja, eller bara som en ren utmaning. För vissa kanske det är väldigt enkelt, men jag kan säga att för min del kommer det bli rätt svårt faktiskt.

Hur många är med på en sockerfri månad? Ju fler vi blir, desto mer kan vi peppa varandra! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?
  • Ponduss

Jag tänkte i samband med detta börja ordentligt med viktklubb.se. Jag har varit med där i ett per månader nu men halvhjärtat.. har ca 20 kg till övers som måste bort!

Så nästa tur till affärn så blir det att köpa på sig lite nötter o grönsaker.

• Pinkgrape

Fast senaste nyheterna är ju att choklad är bra för oss, i måttliga mängder, det minskar ju risken för hjärtsjukdomar eller vad det nu var :)

• Ponduss

Så blir du kvitt ditt sockermonster!

1. Rensa kylskåpet
    Gör en ordentlig genomgång av allt du har i matväg där hemma och plocka bort allt socker. Ofta finns det i en mängd olika former som; sirap, honung, farin, florsocker, råsocker, druvsocker, maltodextrin, dextros och sorbitol. Spara inga konstgjorda sötningsmedel alls. Vill du ha något kvar att söta med är björksocker (xylitol), malitol eller laktitol okej. När allt rent socker är borta är det dags att läsa innehållsförteckningar. Snabba kol­hydrater fungerar på samma sätt som socker i kroppen, så bort med vitt bröd, vitt mjöl, vitt ris och annat med hög andel kolhydrater. Mycket av det finns där vi minst anar det. Titta vilka ingredienser som ingår i färdigmat, olika pålägg, korv, ketchup, soja, marinerat kött, köttfärs, pasta, frukostflingor, fruktyoghurt, juice, chips, pommes frites och läsk.

2. Handla hem
    Blev det väldigt mycket plats i kylskåpet? Då är det dags att gå till affären och ersätta det söta med annat gott som ger en bättre mättnad under längre tid. Proteiner, fullkorn och goda fetter är ett hett tips. För att göra det lättare för dig har vi gjort i ordning en shoppinglista:
    Ägg
    Kyckling
    Fet fisk (till exempel lax, makrill, sardiner, strömming)
    Frukt och bär
    Sojamjölk
    Rismjölk
    Grönsaker
    Rotfrukter
    Fullkornsprodukter (råris, vildris, fullkornspasta, fullkornsbröd, quinoa, hirs, havre)
    Olivolja, rapsolja och linfröolja
    Nötter och mandlar

3. Ät regelbundet
    Nu gäller det att hålla sockersuget i schack. Äter du regelbundet fem mål om dagen ska det inte vara några problem. En rejäl frukost lägger grunden och håller blodsockret uppe under förmiddagen. Till lunch och middag satsar du på mer proteinrik mat med mycket grönsaker till. Undvik snabba kolhydrater.

4. Två mellanmål — inte mer
    För att slippa blodsockerfall på för- och eftermiddagen är det bra att ha ett litet mellan­mål till hands. Plocka fram det första innan du känner tröttheten komma smygande på förmiddagen. Cirka två timmar efter frukosten brukar vara lagom. På eftermiddagen är många vana vid att ta en fika, vilket brukar betyda en bulle eller kaka. Ersätt det med något av de mellanmål vi tipsar om och tidigarelägg fikastunden, så att sötsuget inte hinner ge sig till känna. Fler mellanmål behövs inte. Småät inte!

5. Skippa kaffet
    Koffein frisätter insulin som gör dig hungrig, så kan du vara utan kaffe så mycket som möjligt är det bra. Alkohol är inte heller bra, då sockerberoende triggas av det.

6. Nattamat helt ok!
    Ett mindre kvällsmål kan vara bra om du lägger dig sent, flera timmar efter middagen. Det ger god sömn och håller blodsockret i balans till nästa dags frukost.

7. Skriv dagbok
    Är du redan sockerberoende och behöver bryta med ditt gamla liv kan det löna sig att planera exakt vad du ska äta och när. Håll dig sedan till inköpslistan när du handlar. Skriv ner vad du äter i en dagbok och tala om hur du mådde före och efter. Då lär du dig vad som funkar bäst just för dig.

8. Förbered semestermaten
    Ska du åka bort eller äta någon annanstans underlättar det om du förbereder dig. Dels på vad du ska säga till vänner som försöker truga på dig tårta och kakor, dels på vad du ska äta. Ska du flyga kan du exempelvis ta reda på vad det är för flygmat och ta med eget snacks vid behov. Ska du på en finare tillställning kan du först äta lite hemma, så att du klarar dig på en liten portion av det som bjuds. Stå aldrig vid en buffé utan ta det du kan äta och gå därifrån.

• Ponduss
    Ponduss skrev 2011-09-01 10:48:32 följande:

Så blir du kvitt ditt sockermonster!

Jag hittade den här listan på viktklubb =)
  • bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-09-01 10:21:45 följande:
    Fast senaste nyheterna är ju att choklad är bra för oss, i måttliga mängder, det minskar ju risken för hjärtsjukdomar eller vad det nu var :)
    Mörk choklad ska väl vara nyttigt? :)
  • gbg2012

Jag är med!! Heja heja oss! Jag åt ingen godis i flera veckor, så blev min mamma sjuk och jag blev så ledsen att jag tröståt. Men nu ser det bättre ut och jag måste vänja av mig. Jag ska köra på detta fram till bröllopet! =)

• Aniara4

Jag rekommenderar "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson. Personligen tror jag mer på henne än på Viktklubb som tror att man kan bli av med sötsug samtidigt som man äter frukt som nästan bara innehåller socker...

• gbg2012

Tillägg:Vin kommer jag dock dricka. =)

• bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-09-01 10:01:38 följande:
    Jag förstår och jag håller med. Kan man bara unna sig något gott, oavsett vad det är, utan att fastna i att äta mycket eller ofta, så kan man absolut göra det. Inget är bra i för stora mängder ;P Och allt i små och måttliga mängder är inte farligt :) Nu pratar vi ätbara saker alltså, inte gift och sånt :P haha

Jag själv behöver dock gå ner minst 25kg! Att bli av med ett sockerberoende skulle ju definitivt underlätta den vägen för mig :) Jag går nu efter storlekarna på jeans på Ica Maxi och ligger nu på en storlek 42. Innan jul ska jag köpa ett par i storlek 40 och till nästa sommar är mitt mål ett par i storlek 38 :P
    Jätte bra och realistisk mål tycker jag :) Att ha små delmål brukar hjälpa också (försökte komma på några bra exmpel på delmål men det blev helt blankt i huvudet :) )

Skulle behöva gå ner 20 kg själv och i samband med denna sockerfria månad börja komma igång med träningen (har redan gått 1 min ildag) för att pusha på viktnedgången. Gifter mig i Las Vegas i Februari och skulle ju helst av allt ha gått ner alla kilo tills dess MEN jag vet att jag troligtvis inte kommer det och fokuserar på hur bra jag kommer att må av att inte äta socker och att röra på mig istället. Man fokuserar så lätt på det negativa tyvärr.
  • Pinkgrape
    Aniara4 skrev 2011-09-01 10:58:51 följande:
    Jag rekommenderar "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson. Personligen tror jag mer på henne än på Viktklubb som tror att man kan bli av med sötsug samtidigt som man äter frukt som nästan bara innehåller socker...
    Jag tycker dock att de som anser att frukt är att äta för mycket socker och bör undvikas, har tagit det hela alldeles för långt faktiskt. Jag tror inte heller på att undvika vitt bröd och/eller pasta osv. Ja, eller socker i annan form i mat. Socker behöver vi, precis som vi behöver allt annat för att kroppen ska må bra. Jag prövade tex LCHF och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv.
Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?