• Hullda

EN orsak till att han kan tänka sig att gifta sig.

Hej!
    Det var länge sen´  jag var inne på den här sajten, men den är fortfarande intressant.
    Jag har en fundering som någon av er kanske har svar på: Jag och min sambo är 50 +. Vi har båda egna "vuxna", barn och inga gemensamma.  Vi förlovade oss för 3 år sedan. Då ingick inte ett frieri. Jag vill gifta mig och har tagit upp det med honom några gånger. Samtidigt som han säger t ex "det är ju redan VI" m m kan han också när han hör en bra låt på radion säga "den låten vill jag ska spelas på mitt bröllop"! För ett tag sedan berättade han att han kommit fram till EN orsak till att han skulle gifta sig, men han vill att jag ska komma på det själv. Man kan tycka att det inte var så bra sagt då han vet att jag verkligen vill gifta mig och att jag försökt förklara för honom då han frågat varför jag vill. Men nu blev det så. Han är inte så romantisk så när jag argumenterar för att det blir på riktigt-riktigt, att vi visar varandra att vi vill bli gamla tillsammans att vi lovar att försöka älska och stödja varandra m m. är det inget han "köper" helt.
    Så ... kan någon av er komma på vilken orsak HAN tänker på som skulle göra att han vill gifta sig? Är det möjligen en fråga som bara en man kan besvara?

• Svar på tråden EN orsak till att han kan tänka sig att gifta sig.
  • Silketuss
    annaochmias skrev 2011-09-01 09:58:55 följande:
    Eller så väntar han bara på att du ska säga "Du vill gifta dig med mig för att du älskar mig och vill att jag ska vara lycklig".

Om det är fel svar får han stå där och skämmas.
    Toppenbra! Det kan ju inte vara "fel" svar iaf?!
  • Hullda

Det vore "fel" svar om min sambo svarar negativt på påståendet. Han kan ju inte säga att jag INTE ska vara lycklig! Tror såna´ här påståenden kallas för plattityder: något som man inte kan svara nej på. Politiker använder det ofta.

• Silketuss
    Hullda skrev 2011-09-01 12:49:23 följande:
    Det vore "fel" svar om min sambo svarar negativt på påståendet. Han kan ju inte säga att jag INTE ska vara lycklig! Tror såna´ här påståenden kallas för plattityder: något som man inte kan svara nej på. Politiker använder det ofta.
    Jag har ingen erfarenhet av att umgås med politiker, så det var därför jag tyckte att det inte kunde vara fel anledning till att gifta sig. Om man har någon annan anledning till att gifta sig, än att man älskar varandra och vill att den andra ska vara lycklig, så har de ju naturligtvis rätt till den anledningen. Det är väl fritt att välja varför man gifter sig, så länge det är frivilligt, antar jag?
  • Silketuss

...eller att inte gifta sig, ska jag kanske tillägga!

• Hullda

Visst. Orsaken är inte viktig, bara man är överens om att gifta sig. Och två personer kan ju faktiskt ha olika orsaker att gifta sig med varandra.

• Mogen

Du skriver att han inte är så väldigt romantisk, så det har kanske med det juridiska att göra?
    Det kanske handlar om äktenskapsförord? Han kanske inte vågar ta upp det som ett villkor för att ni ska gifta er och då vill han att du ska gissa dig fram till vad det är istället. Lite långsökt kanske, men ändå.

För övrigt är jag i ungefär samma slags förhållande som du.
    Vi har båda vars ett långt förhållande bakom oss men det är bara jag som har barn sen tidigare.
    Om det skulle hända den ena parten något så blir det juridiska så mycket enklare, så nu gifter vi oss om 3 veckor
    samtidigt som jag firar min 50 årsdag.
    Naturligtvis gifter vi oss först och främst för att vi älskar varandra och vill leva med varandra i lust och nöd
    Vi kommer att skriva äktenskapsförord och ett kompleterande testamente.

• förlovadflicka
    Hullda skrev 2011-09-01 13:13:34 följande:

Visst. Orsaken är inte viktig, bara man är överens om att gifta sig. Och två personer kan ju faktiskt ha olika orsaker att gifta sig med varandra.

...Fast om jag skulle vilja gifta mig med min fästman för att jag älskar honom så mycket och gillar den romatiska biten och han var kall och hård och sa "ok, men bara för de juridiska fördelarna" så hade det spelat väldigt stor roll för mig och det är jag nog inte ensam om att tycka... Har svårt att tro att vi skulle fått ett lyckligt äktenskap då... 
  • Silketuss
    förlovadflicka skrev 2011-09-01 17:17:06 följande:
    ...Fast om jag skulle vilja gifta mig med min fästman för att jag älskar honom så mycket och gillar den romatiska biten och han var kall och hård och sa "ok, men bara för de juridiska fördelarna" så hade det spelat väldigt stor roll för mig och det är jag nog inte ensam om att tycka... Har svårt att tro att vi skulle fått ett lyckligt äktenskap då... 
    Jag håller med! Jag, personligen, skulle inte vilja gifta mig med min blivande, om jag inte visste att det var för att han älskar mig, som han ville gifta sig. Men jag vet ju att vissa tom kan gifta sig med någon de knappt känner, för att de ska få uppehållstillstånd, tex. Så det handlar inte alltid om kärlek. Men jag hoppas att det oftast gör det! 
  • MsChevy

Kanske bor det en romantiker en bit in i honom? Jag är lite, har svårt för romantiska ord o utsvävelser, men jag fixar romantik på mitt sätt: en lyxig hemmamiddag med tända ljus, köper nåt litet, skriver en dikt eller gör ett fint kort eller skapar nåt som säger "jag älskar dig, kan inte leva utan dig, du är min luft". Romantikern i mitt o blivande makens förhållande är han. Han är den som blir rörd av romantiska scener i filmer, jag är typ känslomässigt förstoppad (har iaf blivit bättre än förut, då var jag som en robot när det var nån i närheten hehe)

Men jag håller med annaochmias, det enda anledningen till att gifta sig o enda rätta svaret är ju: 

annaochmias skrev 2011-09-01 09:58:55 följande:
    Eller så väntar han bara på att du ska säga "Du vill gifta dig med mig för att du älskar mig och vill att jag ska vara lycklig".

Om det är fel svar får han stå där och skämmas.

• förlovadflicka
    MsChevy skrev 2011-09-01 18:48:02 följande:
    Kanske bor det en romantiker en bit in i honom? Jag är lite, har svårt för romantiska ord o utsvävelser, men jag fixar romantik på mitt sätt: en lyxig hemmamiddag med tända ljus, köper nåt litet, skriver en dikt eller gör ett fint kort eller skapar nåt som säger "jag älskar dig, kan inte leva utan dig, du är min luft". Romantikern i mitt o blivande makens förhållande är han. Han är den som blir rörd av romantiska scener i filmer, jag är typ känslomässigt förstoppad (har iaf blivit bättre än förut, då var jag som en robot när det var nån i närheten hehe)

Men jag håller med annaochmias, det enda anledningen till att gifta sig o enda rätta svaret är ju:
    Haha, jag tycker du låter jätteromantisk :P
Svar på tråden EN orsak till att han kan tänka sig att gifta sig.