• Miss M

Hur väljer man plats/ort?

Jag och min sambo kommer från två olika städer (en i norr och en i söder) och bor i en tredje. Det lutar åt att det blir bröllop 2013 och jag har börjat fundera på var vi ska gifta oss.

Hur väljer man? Någon med erfarenheter?

Min familj/släkt bor mestadels på samma ställe/ i närheten av samma stad. Hans är lite mer utspridd. Våra vänner bor mestadels här där vi bor nu. 

• Svar på tråden Hur väljer man plats/ort?
  • förlovadflicka

Ett tips... Det är mycket, mycket lättare och mindre tidskrävande att ha bröllopet i staden man bor i... Man ska ju åka till alla leverantörer hela tiden och prata, titta, smaka, fråga...

• Miss M

Ja jag förstår hur ni tänker!

Men har ingen erfarenhet av och relation till kyrkor här i närheten t.ex. Tänker att det vore kanske mysigt att gifta sig i samma kyrka som jag är döpt och konfirmerad i, en annan väldigt vacker kyrka, eller kanske något mindre kapell i närheten av där vi förlovade oss...

Tänker också på mina äldre släktingar som farmor och mormor, vet inte hur det går för dem med en så lång resa (om de fortfarande lever när vi gifter oss). Det är ca 65 mil mellan min hemstad och nuvarande bostadsort. 

Fler tankar? 

Tur att det inte är aktuellt att välja riktigt än, vi hinner fundera lite och diskutera tillsammans, har inte gjort det så mycket än.

• ClaraH

Nu är alla mina far- och morföräldrar borta men så tänkte jag också första gången jag gifte mig, så jag förstår hur du tänker. Då gifte jag det i min hemstad, men mormor och morfar bodde i alla fall inte där. Jag tänkte denna gång så här: Jag ska bo i stockholm nu och jag vill visa att det här är min hemstad och därför vill jag ha bröllopet här. Fler än hälften av gästerna bor inte i Stockholm, men de bor inte heller i min f.d. hemstad, och så verkar det vara för er också. Hur ni än väljer så får folk resa. Men som sagt för mig valde jag (det var jag som ville det) att vi skulle gifta oss där vi ska bo.

• Miss M

Ja, hur vi än väljer kommer det bli gäster som får resa. Och på sätt och vis vore det kul att visa upp vår hemstad, för många av mina släktingar iaf har aldrig varit här.

Som sagt, det är ett tag kvar, men det är roligt att få lite input med erfarenheter och åsikter. 

• Tufvalisa

Välj med hjärtat! Jag och min fästman ska gifta oss i Småland, utanför Vetlanda, trots att vi bor i Stockholm nu. Vi har bott här flera år men ändå så känns det inte helt hemma för någon av oss. Därför valde vi Småland där jag bodde som barn. Vi har oxå vår släkt och vänskapskrets spridd över landet, så var vi än gifter oss så får folk resa. Visst är det smidigt att gifta sig där man bor, men känns det inte rätt så välj någon annan plats.  

• Vott

Vi gifte oss i min barndomshemtrakt. Det var helt "mitt" bröllop, min kyrka, min dop/konfirmations-präst, min gamla pianolärare som kantor. Visst det hade nog blivigt billigare och enklare att gifta sig hemma här där vi bor nu men det hade inte blivit samma sak, var vi än skulle gift oss hade gäster fått resa.

Nu reste 78% mer än 20 mil för vårt bröllop, men det blev ett väldigt bra bröllop. Bestäm med magen!

• mathildajacobsson

jag och min blivande man bor med 26mil mellan oss nu och funderade mkt på var vi skulle ha bröllopet.
    jag vill ha det här där jaga bor nu först men sedan fick vi ta hänsyn till var gästerna hade det smidigast att bo, och det slutade med att vi kommer ha bröllop där han bor och där vi sedan kommer att bo. detta funkar (förhoppningsvis) bra för oss, iaf än så länge.

men det medför att min farmor och farfar inte kommer orka åka vilket är tråkigt, men då vi planerade var dom sjuka och visste inte om dom ens skulle överleva så nu kommer dom få titta på det på film sen istället och det får gå bra.

så mitt tips är att fundera igenom ordentligt vad som är smidigast både för er och för gäster, var finns fina kyrkor, festlokaler mm. men även plats där gäster kan bo.

man måste få vara lite flexibel och ta hänsyn till lite saker när man har det problemet att välja stad :)

• Ziroz

Vi har precis som er att vi kommer från olika städer och har en tredjestad som hemort nu. Vi valde att vi kommer att gifta oss i närheten av sambons hemort. Vi har dels valt det utifrån att hans föräldrar som bor kvar på hans hemort har väldigt mkt kontakter med catering, frisörer, smink, osv som kan vara bra i planeringen. Mina föräldrar har inte lika mkt kontakter i min hemstad, och inte heller jag.

Min sambo är från norrland och nu har vi hittat ett litet kapell ute på en ö samt antagligen en hel anläggning med boende och restaurang som vi kan hyra till hyffsat pris så vi kan ordna boende till alla gäster. Så för oss känns det verkligen som att vi tagit rätt beslut :D

• annapanna88

Vi hade också svårt att välja. Vi bor på samma ort men den enda släkt vi har där är våra föräldrar, resten av våra släktingar bor på två olika orter. Vi valde att ha bröllopet på den ort hans släkt bor på eftersom minst antal personer måste resa långt då... men det var inte ett lätt val och det är inte så lätt att planera allt 25 mil bort...

Svar på tråden Hur väljer man plats/ort?