• Miss M

Hur väljer man plats/ort?

Jag och min sambo kommer från två olika städer (en i norr och en i söder) och bor i en tredje. Det lutar åt att det blir bröllop 2013 och jag har börjat fundera på var vi ska gifta oss.

Hur väljer man? Någon med erfarenheter?

Min familj/släkt bor mestadels på samma ställe/ i närheten av samma stad. Hans är lite mer utspridd. Våra vänner bor mestadels här där vi bor nu. 

• Svar på tråden Hur väljer man plats/ort?
  • Berlan

Vi har valt att gifta oss i Luleå där vi båda kommer ifrån trots att det är väldigt långt ifrån där vi bor nu (Skåne). Min kille var väldigt bestämd med det eftersom han inte tycker att vi har någon särskild koppling till Skåne annat än att vi har bott här i fyra år. Som tidigare talare har sagt kommer folk att få resa hur man än väljer, så det är egentligen inget skäl att välja den ena staden framför den andra.

Vi valde att gifta oss "hemma" trots att det innebär planering på distans. Jag väljer att se det som en extra anledning att få åka hem och träffa familjen lite oftare under planeringstiden när några bröllopsbestyr ska fixas, vilket inte är fy skam! 

• marimekko86

Vi hade exakt samma bekymmer som Ni Vi kommer från varsin stad och bor i en tredje mitt i emellan ganska så exakt. Våra familjer/släkter bor rätt nära respektive orter förutom några av min blivandes som bor i Norge och på västkusten. Våra vänner mestadels på orten vi bor på.

Vi valde orten vi bor på. Jag hade gärna haft bröllopet i min gamla hemstad då kyrkan är helt magisk och  bröllopet hade blivit mycket billigare där eftersom det är en liten ort, många skulle gjort tårtan maten osv billigare eftersom det är bekanta till föräldrar osv. Men då kändes det orättvist mot min blivande och hans familj....så vi valde att vara HEMMA här där vi bor och merparten av våra vänner bor.

Känns bra att ha bröllopet på VÅR ort, enklare att planera liksom då allt är här, jag slipper åka nån annastans och kolla lokaler, prata med kockar, frisörer osv.

• BlackWIngedAngel

Jag tänker mig att det är många saker man ska tänka på, men den generella fråga är ju: Var är det lättast för alla att ha bröllopet:

-Var ni än väljer att ha det så kommer ju en del gäster få resa. Var är det lättast för dem att få tag i övernattningsplatser?

-Om gästerna behöver resa så långt att de tar tåget, så måste ju vigselplatsen, festlokalen och övernattningsplatsen ligga inom gångavstånd. Gör de inte det är det ju rimligt att man löser transporten för gästerna. 

- Så visst kan det vara enklar att boka och ordna där man själv bor, men det kan ju bli fler saker som behöver lösas och bokas om det inte är en plats där det är praktiskt och enkelt att "ha gäster". 

• Miss M

Tack för alla tankar!

Transport är något att tänka på ja! Gästerna kommer nog med alla typer av fordon, bil/tåg/buss/flyg. Och jag tror inte jag vill gifta mig mitt inne i stan (vilken stad det än handlar om) så alla måste kunna ta sig till och från vigsel- och festplats... Mycket att tänka på! Obestämd

Det känns svårt det här, men men, får diskutera med sambon också som sagt. 

• Lebendig

Vi valde att gifta oss i Åmsele trots att större delen av gästerna kommer från Stockholm. Jag är född och uppvuxen en by nära Åmsele och kyrkan i Åmsele är min dopkyrka. Anledning till varför vi valde här uppe var helt enkelt för att det är lättare för min sambos släkt att resa, då de gör det mer än gärna. De har varit runt hela världen men aldrig norr om Gävle. Vi kommer också hyra en buss till våra gäster som tar dem från deras boende till kyrkan och sedan till festlokalen och sedan hem igen.

• knyttan

Haha! Vi har detta problem i kvadrat! Jag kommer från Kalmar från början, min pappas släkt bor i norrland, många av våra vänner bor i sthlm, min blivande man är från ett annat land (hans närmaste familj kommer men inga mer från hans sida) och vi bor och arbetar i Skåne! Snacka om krångel! Vi valde tillslut att gifta oss i Kalmar, kyrkan är bokad men det är faktiskt ganska krångligt att planera på distans! Vi har fortfarande ingen festlokal, har gjort ungefär tre "planeringsresor" för att kolla på olika lokaler och hittils inget resultat. Det är länge sen jag bode i Kalmar endel av de ställen man minns finns ej längre och andra passar kanske inte så bra som man tänkte först när man letar i minnet. Så skulle jag välja igen så skulle jag nog välja att ha det här där vi bor istället även om det kanske skulle bli dyrare i slutändan. Men nu känner vi också att om vi har bröllopet i småland så finns det fortfarande chans att få tag på bra lokaler till nästa sommar medans det säkert är svårare i Malmö... så vi kör på helt enkelt. Plus att många av mina vänner ändå har ngn relation till Kalmar fortfarande som gör att det blir naturligt för dem att åka dit,de har boende ordnat mm. Men som sagt, det tar tusen gånger så mycket tid.

• MrsT2011
    förlovadflicka skrev 2011-09-02 15:40:13 följande:
    Ett tips... Det är mycket, mycket lättare och mindre tidskrävande att ha bröllopet i staden man bor i... Man ska ju åka till alla leverantörer hela tiden och prata, titta, smaka, fråga...
    Kunde inte sagt det bättre själv! Glad
  • Asmar
    Miss M skrev 2011-09-02 15:38:00 följande:
    Jag och min sambo kommer från två olika städer (en i norr och en i söder) och bor i en tredje. Det lutar åt att det blir bröllop 2013 och jag har börjat fundera på var vi ska gifta oss.

Hur väljer man? Någon med erfarenheter?

Min familj/släkt bor mestadels på samma ställe/ i närheten av samma stad. Hans är lite mer utspridd. Våra vänner bor mestadels här där vi bor nu. 
    Jag skulle ta den stad som är lättast för mig som brud att ha, kom ihåg att det är mycket planering kring ett bröllop och då är det bra att vara nära sitt hem ifall man glömmer något så blir det lätt att åka eller skicka någon att hämta. Det kan även vara fint att ha bröllopet där ni som brudpar kommer fortsätta boa er....

Sen är det ju mysigt att ha bröllop i sin barndoms stad och miljön som minne...
  • Grodprinsens brud

Vill och kan gästerna vara med på ert bröllop så tycker jag att de får åka till er. Jag har halva släkten i Skåne men bor mellan vänern och vättern.. Jag skulle hemskt gärna vilja ha min far och mina systrar med men aldrig att jag skulle ha bröllopet i småland bara för sakens skull liksom.. Vi har valt en kyrka och en lokal inom en mil från vårt hem. Alla gäster får åka minst ett par mil och några uppemot 30.. 

Gå på magkänslan! 

• afturelding

Vi hade lite samma problem. Men det är "bara" 40 mil mellan våra hemstäder. Och vi bor i mitten av dem. 
    Vi valde dock att ha det c.a sju mil härifrån, eftersom att det fanns så få lokaler i vår stad. Det är lättare att ha det i sin egen stad, men sju mil går ganska fort att åka, och det är bra förbindelser :) Och så gör vi väldigt mycket själva, det är främst lokalen och fotografen vi behöver åka för.

• Principisessan

jag hade tagit den stad jag bodde i, helt enkelt för att slippa all logistik med att behöva slösa mycket tid inför bröllopet. Tex om det ska hyras saker, dekoreras lokal, fixas hår, blommor osv. Om man tar med mycket hemifrån så är det ju ett fasligt släpande till den andra staden, eller så kanske man gör iordning sig med hår o allt i den andra staden och då ska mna ju åka dit för provuppsättning mm. 
    Nej, jag tror att om man inte har ett absolut måste till en annan plats än där man bor, så är det allra enklast att ta det nära.

Talar av erfarenhet :) har varit gift en gång tidigare och då hade vi dumt nog hyrt porslin och catering från staden vi bodde i och fick ta med allt porslin på släpkärra (plus allt annat som skulle med) och dekorera med, sen samma procedur igen efter bröllopet. Det var lite jobbigt att behöva trassla så och så var det dessutom så omständigt om något glömdes, man kunde ju inte gärna bara åka hem o hämta något utan allt var verkligen tvunget att planeras väldigt noga, och det brukar alltid vara mer än vad man tänkte sig att hålla koll på.

• Miss M

För att uppdatera hur vi tänkt: Vi valde min hemstad. Kyrkan där jag är döpt och konfirmerad. Det är mycket att styra med och planera på avstånd, men det går... Känner till ett par här i stan som gjort samma planering som vi och det gick bra för dem. Vi ska åka upp lite under våren för att fixa saker på plats och så har jag ju familjen som kan hjälpa till en del. Vi valde efter hjärtat (mitt) och jag tror det blir bra. 

• Principisessan
    Miss M skrev 2013-03-10 12:32:05 följande:
    För att uppdatera hur vi tänkt: Vi valde min hemstad. Kyrkan där jag är döpt och konfirmerad. Det är mycket att styra med och planera på avstånd, men det går... Känner till ett par här i stan som gjort samma planering som vi och det gick bra för dem. Vi ska åka upp lite under våren för att fixa saker på plats och så har jag ju familjen som kan hjälpa till en del. Vi valde efter hjärtat (mitt) och jag tror det blir bra. 
    ok, ja men dåså. Lycka till och det blir nog bra :) 

• rosemarypatrik

Vi väljer norrsidan av sthlm, då det ska vara enkelt för min mamma som är sjuk och sitter i rullstol och att hon ska slippa fixa dyr riksfärdtjänst, sen har min bror bra kontakter överallt och vi båda har rötter från norrsidan i förorterna. Hittade idag tack vare BT min drömkyrka, får bara hoppas den går att boka, men det blir inte förrän nästa år, då vi har satt datum 2 år framåt i juli

• mutuldus

Jag är från Falun, sambon från Skåne..
    Vi bor i Norberg(7 mil från Falun). Eftersom vi bor här osv så blir bröllopet här. Skåningarna får visserligen en bit att resa, men men =) 

• Ziroz

Skrev tidigare i tråden om att vi valt att ha bröllop på ort långt bort (45 mil).

Vi är nu gifta och allt har gått hur bra som helst! Vi valde att ha ett helthets upplägg med herrgård som fixade med mat, dekorationer, lokaler, ja det mesta. Vilket betydde att vi inte hade en massa leverantörer att ha kontakt med. Herrgården köpte in tårta från ett lokalt bageri så dit var vi en gång och sedan hade vi lite kontakt via mail och telefon. Herrgården var vi också på en gång för provsmakning av maten och en gång två dagar innan bröllopet. Mellan detta hade vi mailkontakt och telefon.

Kyrkan bokade vi per telefon och hade vigselsamtal med prästen två dagar innan vigseln.

Jag har inte upplevt några svårigheter med att bo långt bort. Nu är varken jag eller min man några som känner att vi behöver extrem kontroll och vi hade inte heller exacta bilder av hur vi ville ha saker vilket resulterade i att vi satte upp ramar för hur vi ville ha det och sen fick herrgård finslipa detaljerna och vi bara godkände.

Lycka till med er bröllop, planeringen på distans kommer att gå galant!

Svar på tråden Hur väljer man plats/ort?