• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • CharliesChoice

    Ungefär såhär kommer vår budget se ut:


    Boende en natt plus frukost, lunch o middag för 14 gäster och oss: ca 28.000:-. (Då ingår allt att äta och dricka, inkl tårta)

    Fotograf ca 2000:-.

    Kläder och skor till oss båda ca 2000:- (Har det mesta redan)

    Blommor, hår o smink gör jag själv, räknar med att lägga ca totalt 500:- på detta.

    Inbjudningar ca 500:-

    Sen har vi räknat med att det säkert tillkommer nåt vi glömt så har budgeterat ca 3000:- för det.

    Totalt ca 36.000 för själva bröllopet, ringen tycker jag inte riktigt räknas in i denna budget då jag sparat separat till den...

  • cillissa

    fota kan du väl be nån kompis göra? Sen så tycker jag att det inte e fel att låta folk betala för dryck vid baren. Många grejer som inte kostar något gör också skillnad mellan ett lyckat bröllop och mindre lyckat. En  viktig del i festen är en bra toastmaster.

    Vigselring kanske ni kan ordna genom någon ärvd ring som man ändrar lite? 

  • teddy

    Hur gör ni alla med filmning under dagen/kvällen??

  • Biographic

    Någon filmning blir det inte. Om inte gästerna gör det på eget initiativ.

  • Biographic

    Jag kom på att jag nog inte skrivit vår budget här..

    Klänning: 6600:-
    Resten av min outfit: ca 1600:- (smink, hår, skor, underkläder, smycken)
    Tärnornas outfits: 1400:-
    Mannens: 1000:-
    Marskalkarnas: 400:- (de har redan kostymer och skor)
    Ring: 4000:-
    Blommor: 2000:-
    Mat: 11000:-
    Dryck: ?
    Dekorationer till bord och lokal: 1000:-
    Gästbok, inbjudningar, placeringskort, program osv: 2000:-
    Fotograf: 1500:-
    Tårta: 2000:-
    Favours: 500:-

    = 35 000:- plus dryck. gissar väl på 38 000:-.

  • zoooda

    vi har en kompis som kommer filma lite sporadiskt sådär :)

  • CharliesChoice
    cillissa skrev 2012-10-31 15:51:53 följande:
    fota kan du väl be nån kompis göra? Sen så tycker jag att det inte e fel att låta folk betala för dryck vid baren. Många grejer som inte kostar något gör också skillnad mellan ett lyckat bröllop och mindre lyckat. En  viktig del i festen är en bra toastmaster.

    Vigselring kanske ni kan ordna genom någon ärvd ring som man ändrar lite? 
    Hej, var detta riktat till mig? Fotografen är en kompis som är hobbyfotograf! Han kommer att få åka jättemånga mil och jag vet att han kommer lägga hjärta o själ i detta, så 2000:- känns rimligt med tanke på bensin osv.

    Vi kommer inte ha någon bar då ingen är så intresserad av alkohol i vår familj! Av oss 16 är dessutom 4 småbarn och förhoppningsvis är det två damer som inte dricker alls ...av trevliga skäl..  

    Toastmaster skulle känns jättekrystat i sällskapet som består av bara våra föräldrar, syskon inkl respektive samt barn. Det blir ju mer som en vanlig familjesöndag fast mer speciellt!

    Ringen är som sagt utanför budgeten för oss. Smycken är min största hobby och jag har sparat länge till min ring. (Eller rättare sagt till min sten, ringen i sig kostar ju inte så mkt!)
  • Snösparv

    Vi ska gifta oss i februari 2013 och kommer att hålla det enkelt. Vår son ska döpas då och vi bestämde oss för att passa på att gifta oss när familjerna är samlade. Det blir dopet som är huvudsaken. Skillnaden blir egentligen att vi kommer att servera alkohol på middagen Flört Vi skulle ju ändå haft en dopfest där maten, dukningen och lokalhyran varit densamma.

    Det är hemligt, bara en syster vet om det eftersom vi först inte tänkt hålla det hemligt så berättade jag för henne. Men sen tänkte vi att vi inte vill ha nån stor fest och bjuder därför inga vänner eller släktingar förutom närmaste familjen. Vi blir ca 20 st.

    Budgeten är inte sådär väldigt strikt, men tror vi hamnar på ca 30,000 kr. Det som kommer att kosta är:

    Maten
    Dryck
    Kostym och kläder till barnen
    Frisör & ev naglar
    Dukning
    Ring
    Fotograf
    Lokalhyra

    Vi har middagen i en billig lokal. Maten blir catering och min hobby är att göra tårtor så den fixar jag själv. Dukningen blir enkel, troligtvis med en tapet som löpare och dekor som jag gjort själv då jag älskar att pyssla.

    Blir inget hårfix den dagen utan unnar mig färgning och slingor när jag klipper mig innan, mannen klipper sig också innan. Men det är ju så att man även går till frisören i vanliga fall så det blir inte så mycket extra. Sminkar mig själv och behöver inga nya kläder då jag bär en slags folkdräkt.

    Tror vi går till fotograf efteråt, men har inte bestämt exakt om vi gör så eller om vi vill bli fotade direkt vid kyrkan.

    Ringen är den enskilt dyraste posten, den får kosta ca 10,000 kr. Har inte hittat den än...

    Bröllopsresan är inte inräknad i budgeten för då skulle den spricka totalt! Flört Vi har inte bestämt oss eller bokat den än, men det är klart den kommer att kosta...

  • Snösparv

    Kan tillägga att största anledningen till att vi kör det enkelt är att vi har så små barn, liksom fler i familjen har och då blir det inte lika enkelt att ha en stor fest.

    Vi tänkte också bo på hotell under bröllopsnatten.

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)