• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Junibrud2014

    Borgelig vigsel är gratis men man får bekosta resvägen, men hon har inte ens 10min resväg så det borde gå som gratis. Servis har vi hemma. 

    Vi ska dock iväg och kolla  på en lokal vid en sjö på torsdag som bara kostar 3000:- att hyra lördag-söndag :)

     

  • Junibrud2014

    Köpte förresten min vigselring idag, hade inte alls planerat det men jag föll direkt. Jag ville ha en i stål (jag har eksem och bär aldrig ringar så vill inte chansa med guld/silver), jag ville ha en som hade stenar och som hade stenarna ingröpta så att man varken har hålrum på insidan (då får jag eksem) eller så att de inte sticker upp och blir slitna. Den här i blankpolerat rostfritt, nickelfritt stål med cubic zircona stenar (som jag evenuellt ska byta ut mot diamanter om några år) köpte jag för ynka 350:- 

     

  • CicciR

    Vi håller på att knepa o knåpa på de här med budgeten....

    Nu har vi valt att lägga lite på bekvämlighet =/...

    Lokal (jättefin gård med lummig innergård) - 5 st personal - 3 rätters, dom fixar ALLT... vi behöver bara ställa ditt dekorationer o drickan o säga hur vi vill ha de så sjöter dom restan... dukar ställer i ordning välkomnar o underhåller serverar fram till 02 sen tar dom rubbet efter oxå... städning o packar ihop allt som e vårt..ja ALLT VERKLIGEN 29,100 kr.

    Känner att det är de nog värt.. min blivande o jag kommer att vara på hotell 2 dagar efter och jag vill inte lägga detta på någon annan att ta hand om.
    Föräldrarna har nog med att ta hand om våra söner o mina 4 hundar =)

    Sen e de ju öl vin cider avec... vi kör till tyskland men lyckas inte komma under 10-15,000 ändå... vill kuna bjuda o inte riskera att de tar slut...

    klänningen - kina
    hans kläder - hyra

    dekorationer o inbjudningar gör jag själv... kanske kommer bli en 1000 lapp högstpå vissa saker som blommor o ljus o så... sen e de tärnanskläder, barnens kläder, ringar....

    Både foto, bil efter vigsel, håruppsättning får vi grattis...

    oj oj oj tur att det e 1 år kvar =)

  • Förälskade

    Vi vet inte vad vår budget ligger på än eftersom jag är ensam försörjare och var månad går vi +-0 så det är svårt. Men min plan är att en vän scrapar ihop inbjudningskorten, en annan fotograferar och den tredje kommer med sitt band detta blir deras bröllopspresenter till oss, mat och tårta skall jag göra själv. Ringarna blir i titan så vi kommer undan billigt där iaf. Längre än så har jag inte kommit då vi ska gifta oss den 20/9 2014.

  • Junibrud2014

    Efter att ha agerat catering åt min pappa på hans fest med 60 personer inser jag att det är betydligt mer jobb samma dag trots att jag förberett så mycket jag bara kunde. Så min enda tanke efter det var "vi ska ha catering!" men det billigaste jag hittade var för 14 000:- vilket är rejält över budgeten. Så jag och sambon pratade lite och kom fram till att vi ska ha smörgåstårtor (som vi beställer på ett ställe jätte nära här för 700-760:- för e 20 bitars, så totalt landar den kostaden på strax under 3000 . Och så mailade jag och frågade om man kunde få köpa en bit av varje för att provsmaka och de sa att de kunde göra ett undantag, så på fredag ska vi provsmaka och se om de är goda och vilka smaker vi vill ha. 

    Sen tänkte jag fixa pannacotta med hallon eller jordgubbar som ska serveras i portionsglas och kan förberedas en dag innan utan problem.

    Och så beställer vi nog vita tårtor och dekorerar själva (tänker lägga max 2000:- på tårtorna).  

  • mlisso

    Sitter och läser på en massa forum och sidor för budgetbröllop, har alltid tänkt att det är ett sådant vi ska ha. Vi vill ha en fest för våra familjer och våra närmaste vänner och tidigare har jag tänkt att det är väl si sådär en 40-50st.

    Efter sommaren och en nära väninnas bröllop där jag hjälpte till en hel del har jag nu satt igång med planeringen av mitt eget bröllop. Detta går inte av stapeln för än nästa sommar men jag älskar att planera och skriva listor och då pyssel är min stora passion här i livet har jag valt att sätta igång med allt redan nu.

    Har börjat fila på vår gästlista och inser nu att mina drömmar om ett litet bröllop sprack. Vi har för många fantastiska människor omkring oss. Så med alla dessa personer och deras respektive, inga barn då vi vill ha ett barnfritt bröllop är vi nu upp i 75 gäster. Oj, hur hamnade vi här. ;)

    Så budgeten, hur ser det ut kan man då fråga sig.
    Detta är vår prelliminära budget:
    Blommor: Plockar det mesta hemma och binder själv (brudbukett, tärnbukett, corsage) 200:-
    Klänning: Mamma syr av ett tyg som redan finns hemma, ev några fler detaljer 500:-
    Skor: Använder gamla atl. ett par nya converse 500:-
    Smycken: Gör själv, använder det som finns 200:-
    Hår & Smink: En kompis gör 0:-
    Makens kläder: Köper nytt 2000:-
    Skor: Finskor som han har hemma 0:-
    Ringar
    : Från titanringar.com(detta vill vi lägga pengar på då det är det vi har kvar efter festen)10.000:-
    Kläder till tärnor och bestman:
    ev. kjolar från oss, annat eget 600:-
    Bil från vigseln till festen
    : med bekant 0:-
    Lokal:
    Hyrd i 3dagar inkl. ljudutrustning och porslin 2800:-
    Mat:
    Buffé, svågern lagar allt, köttet är halva kostnaden, men vi vill ha närproducerat. 8000:-
    Serveringspersonal:
    Kompissyster 1000:-
    Dryck:
    Tyskland + systemet (Vin/öl till maten, öppen bar, avec, alkoholfritt) 8000:-
    Dessertbord:
    Kaffe/te, frukt, godis 1000:-
    Tårta:
    Bakar själv eller tar hjälp av duktig kusin 500:-
    Inbjudningskort inkl. porto: 300:-
    Tackkort inkl.porto: 200:-
    Festhäften: 200:-
    Placeringskort: 40:-
    Dekorationer m.m.:
    Ljus, ljuslyktor, bordsdekorationer, pom pom bollar, takdekor, dukar, gåva till gästerna, vattenflaskor, servetter, serveringsfat, plastglas till baren, aluminiumformar till rester som gästerna kan ta med hem m.m. 2000:-
    Musik:
    Spotify, många musikaliska gäster 0:-
    Bröllopsnatten:
    Vi ber nära och kära att pynta stugan där vi bor tills vi åker på smekmånad 0:-
    Totalt: 38000:-

    Tror inte att jag har glömt något nu. Påminn mig gärna!

    Dock så känner vi att vi inte har råd att bjuda på allt detta men ändå vill ha en stor fest med våra nära och kära. Så istället för bröllopspresenter tar vi en kuvertavgift på 350kr/person. Med detta inräknat så landar vi därför på: 11 750kr vilket känns lite mer rimligt.
    Vi lär dra på med något mer lyx för våra gäster, eller kanske en lägre kuvertavgift.

  • trolldocka
    Tror inte att jag har glömt något nu. Påminn mig gärna!
    tycker du verkar ha stenkoll på din ekonomi :) tänkte bara påpeka att en servitris på 75 personer kanske är att räkna lite lågt, skulle förmodligen ha minst två, troligtvis tre servitriser, speciellt om de är otränade :). 

    plus att jag inte kan se någonting om en fotograf här? kör ni utan eller missade du skriva ner den?
  • Marione

    Fler som hjälper till tror jag är viktigt. En person kommer inte att hinna med även om ni har buffe, tyvärr. Sen tror jag att du har överskattat drycken jättemkt, 8000 kr å ni kommer ha mästan allt kvar om det inte är väldigt exklusiva viner ni ska bjuda på. Vi har en dryckesbudget på 4-5000 kr på runt 70 gäster och ska ha fri bar.

  • mlisso
    trolldocka skrev 2013-08-29 01:43:23 följande:
    tycker du verkar ha stenkoll på din ekonomi :) tänkte bara påpeka att en servitris på 75 personer kanske är att räkna lite lågt, skulle förmodligen ha minst två, troligtvis tre servitriser, speciellt om de är otränade :). 

    plus att jag inte kan se någonting om en fotograf här? kör ni utan eller missade du skriva ner den?
    Tack!

    Fotografen blir förhoppningsvis gratis, vi ska be en kompis fota och hoppas på att han tackar ja till uppdraget.

    Planen är att det ska vara 2 som serverar, men får se om vi kanske får hitta en ,även någon som kan sköta baren.
    Marione skrev 2013-08-29 16:37:00 följande:
    Fler som hjälper till tror jag är viktigt. En person kommer inte att hinna med även om ni har buffe, tyvärr. Sen tror jag att du har överskattat drycken jättemkt, 8000 kr å ni kommer ha mästan allt kvar om det inte är väldigt exklusiva viner ni ska bjuda på. Vi har en dryckesbudget på 4-5000 kr på runt 70 gäster och ska ha fri bar.
    Hrm. Klokt, får nog se över vår beräknade kostnad. Dock så brukar vi ha stora fester så blir det över från det vi köper i Tyskland, så kan vi ta det till en sådan fest.
    Och vinet+ bubblet som vi planerar att köpa på systembolaget går ju att lämna tillbaks om vi köper det max 14 dgr innan bröllopet.

    Underbart med en massa bra tips och tankar! Det tackar jag verkligen för!
  • Allis

    Nu har vi inte räknat hur mycket vi landade på men aldrig att vi kom över 35 000 och då var vi 63 personer som åt fantastisk mat och drack fina viner.

    Vi har rätt mycket sparade pengar så det kändes inte som om vi behövde vända på slantarna direkt men om det är något jag skulle rekommendera så är det att ha en rätt stor pott till "oj då, det här räknade vi inte riktigt med".

  • Junibrud2014

    Måste man ha serveringspersonal? Vi hade inte tänkt att ha det, det enda som ska serveras är smörgåstårtor som redan är klara (och eventuellt sallad från samma catering), sedan ska jag göra efterrätten i portionsburkar som bara är att ta ut ur kylskåpet (vilket våra föräldrar klarar av att göra på några minuter), tårtan kommer även den att vara klar att bara ställa fram. Och dryckerna ska vi ha framme så gästerna själva kan ta för sig

  • trolldocka
    Junibrud2014 skrev 2013-08-30 09:11:51 följande:
    Måste man ha serveringspersonal? Vi hade inte tänkt att ha det, det enda som ska serveras är smörgåstårtor som redan är klara (och eventuellt sallad från samma catering), sedan ska jag göra efterrätten i portionsburkar som bara är att ta ut ur kylskåpet (vilket våra föräldrar klarar av att göra på några minuter), tårtan kommer även den att vara klar att bara ställa fram. Och dryckerna ska vi ha framme så gästerna själva kan ta för sig
    klart man inte _måste_ ha serveringspersonal, men någon måste ju hur man än vänder och vrider på det se till att maten förflyttas från kylen till borden oavsätt om det är sittande trerätters eller smörgåstårtor och efterrätt :), sen vem man ber om hjälp för att fixa denna syssla (om man inte vill göra det själv), tja det är ju upp den en själv, om dina föräldrar vill hjälpa dig, toppen! 

    Eftersom jag vill ha sittandes middag med mellan 40-50 gäster (väldigt svårt att veta om vi ens blir så många, en del har lååångt att åka) så funderar jag i nuläget på att ha två-tre servitörer som också hjälper till med diskningen och sedan får gå hem....

     
  • trolldocka

    hallonpannacotta lät förresten gudomligt gott! tror det är min favoritdessert :) har dock aldrig vågat mig på att försöka koka egen, verkar väldigt krångligt med gelatin och allt:D
     

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)