• knyttan

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hmmm jag börjar bli mer och mer inne på att göra bröllopstårtan själv...
    här finns ju flera varianter:

bakochdessert.se/nyckelord/14898

kanske browniebotten med hallon och vit chokladmousse??? Smaskigt!
    Det enda jag är lite rädd för är att det blir hemskt mycket jobb...

• knyttan
    BlomAnna skrev 2011-11-08 21:30:17 följande:
    Vet inte hur många gäster du skall ha men det är ORDENTLIGT med jobb att göra tårta. Självklart beroende på vad man ska ha för tårta men jobb är det!

Dock kan jag säga att browniebotten till moussetårtor är väldansmumsigt
    Jo, det är ju det jag tänker på... isf så skulle det nog bli typ två dagars jobb. Bara med tårtan. Har iofs semester redan två veckor innan, så jag har väl tid, men ja... man kanske har annat att göra då, eller vad tror ni? Flört
  • knyttan
    Cattis77 skrev 2011-11-10 16:58:10 följande:
    Oj, det var inte på kakburken jag köpte sockerblommorna förresten, det var på www.tårtdecor.se
    Wow, superfin tårta! Men hur lång tid tog det att göra, borde ha varit en hel del pill?
  • knyttan

Igår köpte vi skor till blivande brudgummen på Vingåker Factory Outlet: www.vfo.se
    De har många fina märkesskor till nästan under halva priset, dessutom googlade jag fram en rabattkod som gav oss 10% rabatt till!! Så han fick ett par finskor för 799 (ord pris 1800).

• knyttan
    annelie1981 skrev 2011-12-27 14:01:58 följande:

Nu har jag äntligen kommit på hur jag ska ha min dukning. Det största "problemet" var att jag ville ha blommor i bordsdekorationen utan att det blev så dyrt, nu har jag hittat en lösning (se länk)

www.wedshop.se/ProductView.asp?ArtNr=003-0020...#

vad är det för skillnad på det och vanlig oasis? Priset är ju samma?
  • knyttan

Jag är riktigt i pysseltagen nu!!
    Just nu håller jag på att göra våra favours som kommer att gå på i princip 0 kronor Skrattande Skulle skippa favours helt, men sen så hittade jag en sådan bra ide på en blogg som man kunde pyssla ihop själv så då satte jag igång med det samma! Sådanahär söta små fröpåsar håller jag på att göra:

Pappret till dem snodde jag från mitt jobb (ett tjockt cremefärgat som det första kuvertet till vänster), det behövdes bara 20 ark iofs så jag känner mig inte så skyldig....
    Fröer till att lägga i dem hade jag redan hemma, och sen ska jag skriva en liten lapp att lägga i, med instruktioner för hur man ska plantera. Klart! Solig
  • knyttan
    Jalle skrev 2012-01-06 19:35:59 följande:
    Ååå, snälla knyttan, en länk! Har letat och letat efter snygga fröpåsar att göra själv! Ska ha dom både som favours och placeringskort, med ringblomsfrö.
    Jamen då passar ju dessa perfekt! Jag ska inte ha dem som placeringskort utan de ska stå i en liten ask när gästerna går hem, men de är verkligen söta att ha som placeringskort också. Här är länken! Trevligt pyssel Glad

ruffledblog.com/garden-wedding-seed-packets-with-free-printable-template/
  • knyttan
    hysch skrev 2012-01-07 10:43:41 följande:
    jag satt just och tänkte på det jag med :) Vi räknade på runt 35000, men nu ser det ut att landa på 41-42. Inte så mycket mer, men ändå! Fast då räknar vi iofs in baren efter middgaen, som egentligen ska vara till självkostnadspris, så där kommer lite tillbaka. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska kunna spara in på mer nu!
    Vi räknade på 36 000 för det var vad vi hade tillgängligt när vi bestämde oss. Sedan dess har mina föräldrar erbjudigt sig att lägga 30 000 till på bröllopet, men det tyckte vi var alldeles för mycket. Men vi bestämde ialla fall att de ska betala mat (buffé) tårta o alkohol till festen inkl bar som ska vara till självkostnadspris (de pengarna får sedan mina föräldrar tillbaka så klart), det har vi räknat med att vi ska kunna få för ca 17 000 och då valde vi ändå ett lite lyxigare buffealternativ än vad vi tänkt från början. Vi kommer stå för allting annat, som vi räknat att lägga 28 000 på, så nej vi kommer inte sluta under 40 000, men vi hade nog kunnat om vi varit tvugna.... inbillar jag mig iaf nu, vi får väl se sen när allt är betalt o klart Obestämd
  • knyttan
    thean skrev 2012-01-08 12:01:30 följande:
    Där vi står nu med alla tänkta poster ligger vi på 40' det vi inte har räknat med är fotograf och ev ett band som jag dealar lite med vad vi kan få.... så det landar nog på närmare 50 ändå! Men jag har även "lyxat" med att köpa löpare till alla borden för 600 kr som eg kanske är onödigt i sig (men gör väldigt mkt för känslan i lokalen!) så jag tycker vi kommer billigt undan ändå! Vi har vänner som råkar vara frisörer som fixar mitt hår och make up till bra pris, en kompis är florist och en annan kompis till mig är jätteduktig konditor! Vår kock är arb kamrat till mannen så även där får vi bra pris, bra med kontakter! =)
    Ang löpare så kan jag tipsa om att på Ellos hemsida kan man köpa jättebilligt tyg som man kan sy löpare av. Köpte bomullsvoile för 19 kr metern, och tyget ligger på 150 cm bredd, så då går det ju att få ut dubbla löpare. Nu hade jag sådan tur att just gammelrosa som är vår temafärg var billigare än de andra (ellos hemsida är ju sådär störig annars så att om man ändrar färg eller storlek el ng så blir det vips mycket dyrare Skrikandes) men jag tror att om man letar efter lite sådana udda färger så kan man ha tur! Ska bara tillägga också att tyget är väldigt tunt så mycket annat än dukar o gardiner passar det nog inte till...

Har också sett att det finns vitt bommulstyg på ikea, även det för 19 kr/m så jag tror att jag ska slå till på det och sy servetter av, om tyget inte är jättetunt - nån som har någon erfarenet? Har sett att det är många som använder Tekla-handdukar till detta, men jag tycker inte det verkar så bra för servetterna borde bli ganska små? Och i vilket fall som helst så blir det ju billigare att köpa metervara istället isf, och sömnaden blir ju i princip samma.
  • knyttan
    hysch skrev 2012-01-08 14:43:08 följande:
    250 ska det stå, men ändå mycket prisvärt :)
    Haha tänkte väl det, jag fick 8 meter tyg för 150 kr  Tungan ute Jag har kollat på halvpanaman, men det fanns inte i någon färg just nu iaf som jag ville ha (dvs. inte billigt haha!) Men jag kollar in ibland för att se om det ändras! Bra att veta att det är lagom tjockt ialla fall jag funderade över det!!
    Nudax skrev 2012-01-08 14:52:44 följande:
    Bra tips., vi har ännu inte fått tag på /hittat servetter. Hur många kan man beräknas då ut på de 17 metrarna då tro? =)
    Om man tänker att man vill ha 40*40 servetter och tyget ligger på 150 så får man ut 9 st på 1.3 meter (inkl sömsmån). Så för att få ut de 60 servetter som jag vill ha behöver jag.. hur var det nu? ja ca 9 meter tyg (minns ej exakt nu). Så har jag räknat ialla fall.
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)