• knyttan

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Pertinax skrev 2012-01-08 19:42:46 följande:
    Hur händig måste man vara för att sy själv? Det är bara att fålla och sy raksöm eller? Jag är totalt hopplös när det gäller "kvinnogöra" (men är en hejare på att byta däck på bilen ;) ). Hur stort ska jag klippa om jag vill ha 40x40?
    Det är värdens enklaste. Det krångligaste är nog att hitta inställningarna för zickzack och raksöm på symaskinen, sen är det bara att "gasa" Skrattande Du klipper ca 2 cm extra på varje sida som sömsmån, fållar kanterna, viker in dubbelt och sen syr du med raksöm en cm in runt kanten. Klart! Du kan ju prova på en annan lapp först en gång - man kan behöva få lite snits på att vika in hörnen.
  • knyttan
    Cosy skrev 2012-01-10 13:16:03 följande:
    vad har ni för budget på trycksaker... inbjudningskort, tackkort, festprogram vigselprogram och dyl.
    We did it on DreamHack. Geeky love
    tycker det är svårt med det där.... vi har redan lagt ca 300 inkl porto för våra save-the-datekort, sen hade jag tänkt beställa nästan lika dana kort (från vistaprint) till inbjudningarna, men vi har så mycket info som vi vill ha med i dem så det går inte att bara ha ett enklet kort, vi måste ha ett dubbelt med inlaga. Blev lite trött när jag insåg det... men sen var jag en vända på bla Matton och Bokia och hittade material till att göra egna, ett lite tjockare kort som pärm och sen ett tunnare färgat att skriva ut själv på, sammanlagt 6 kr / kortet.... Problemet är kuverten, i den storleken som jag vill ha är de rätt så dyra. Provade att göra ett själv av tapet men det blev inte alls snyggt. Så det blir väl dom som drar upp budgeten nu då. Räknar på 500 nu för inbjudningarna + att jag akn använda spill från tillverkningen av dem till menykort till buffen.

Placeringskort: adresslappar från granit för 150 kr.
    fest o vigselprogram ca 500 kr totalt
    tackkort får vi se när vi kommer dit :)

Så ungefär 1500. wooh blir mycket när man lägger i hop det! Men så är det ju med bröllop, många bäckar små blir snart amazonas.
  • knyttan
    Cosy skrev 2012-01-11 22:43:35 följande:
    Har införskatt material till vita tygservetter total kostnad för 60servetter 120kr...
    Det tycker jag var ett ganska överkomligt pris.. de har storleken 50x50 cm
    Var hittade du så billigt tyg????
  • knyttan
    Cosy skrev 2012-01-12 10:17:07 följande:
    knyttan skrev 2012-01-11 23:35:54 följande:
    Var hittade du så billigt tyg????
    Jag hittade lakansväv i stuv bitar till extrapris
    Ja det var ett kap måste jag säga!! Jag var på IKEA idag och köpte deras oblekta bommulsväv för 19 kr/ metern så det blev 200 kr för 60 servetter á 50*50. Rätt överkomligt det med (billigare än engångsservetter Glad). Nu ska här syyyyyyyyyyyyys!
  • knyttan
    Vilse skrev 2012-01-13 19:02:08 följande:
    Hur blir de när man syr dem? Är de tunna? Sladdriga?
    Jag har inte sytt dem än men tyget är inte jättetjockt, typ linneservetter. Så om man ska göra servettbrytningar funkar det inte. Tyget är typ som tjock lakansväv och det är inte direkt sladdrigt, snarare lite styvt men "luftigt". Så det blir väl lite bättre än pappersservetter hoppas jag.  Men som riktiga tjocka linneservetter blir det ju inte, nej.
  • knyttan
    malinax skrev 2012-01-17 16:20:59 följande:
    Augusti2012 :Wow! Om du ska sälja den med armar är jag helt klart intresserad;) vas har du för storlek?;)
    Flickor, ursäkta en språkfascist, men jag hoppas att ni har armar båda två och inte behöver köpa dem på tradera (med eller utan klänning) FlörtDäremot kan det ju hända att klänningarna har eller inte har ärmar...
    I all välmening Solig
    /ett litet knytt
  • knyttan
    hsmamma skrev 2012-01-24 15:46:33 följande:
    Inte läst hela tråden, svarar inte på inlägget ovan, utan skriver vår budget, tror ni det funkar? Borglig vigsel Lokal: 200 kr Klänning: om jag vågar beställa en kinaklänning ca 1000 kr, annars 2500 kr Kostym: har sambon redan, blir skjorta, slips, skor, kanske väst. 1000 kr Barnens kläder ca 1000 kr Dekorationer: 500 -1000kr, tänker köpa från ebay Mat: egen kallbuffe 1500 kr Tårta el cupcakes: 800 kr el vad det kostar baka själv Bukett: 500-1000 kr, min syster gör den Hår: 1000 kr Hotell+middag: 2500 kr Ringar: 1000 kr, från www.guldklippet.se Vi kommer ha fm bröllop, bjuda på kallbuffe, på em, åka,själva till hotellet för middag. De gäster som vill äta m oss får det. Vår budget ligger på 15000-20000
    Svårt att säga,för hur många personer? 1500 kr låter lite lite för buffe även om man gör själv, om man är fler än typ 10-15 pers? Kan inte så bra beräkna sånt, men det låter lite...
    Jag ska också säga att detta med dekorationer går på mkt mer än man tror... Vi har en fin och fräsch lokal ska ej ha stolsöverdrag o behöver ej klä in väggar med tyg eller ngt sådant så jag tänkte inte lägga mer än ca 500 kr max på dekorationer, (tänkte typ att "det är väl bara att köpa nån liten blomma...") men det har vi överskridit bara genom att köpa löpare (150 kr) servetter (200 kr) och vaser (200 kr) och fortfarande så ska vi köpa blommor mm och så måste vi hyra dukar, för det fanns inte i lokalen som vi trodde...
  • knyttan
    SaJo1981 skrev 2012-01-26 20:31:47 följande:
    tack=) jaaa vi blev jättenöjda, dessutom höll sig murgrönan så himla bra, vi köpte två stora krukor med murgröna i ampel för 500spänn på blomsterlandet och vi gjorde dukningen kvällen innan och dom hade inte blivit lite ledsna ens (fördelen med en tärna/bästa vän som är florist som hjälper till...)
    Använde ni oasis eller nåt då? För jag vill också ha murgröna men är orolig för att de ska hinna sloka under natten (vi måste bli färdiga med dukningen kvällen innan).
  • knyttan

Ja det var verkligen bra nyheter då jag har funderat om vi inte skulle kunna ha det pga att de skulle sloka! Men då är det ju inag problem!!

• knyttan
    BlomAnna skrev 2012-01-30 09:58:38 följande:
    Är det någon som räknat på om det blir billigare med knoppa lakan som som dukar än att hyra?
    Jag såg på nån sida att riktiga dukar kostade från 40 kr att hyra. Men då var det riktig restaurangkvalité, dvs tjocka linne(?)dukar. Sen beror det väl på, vi ska ha runda bord tex så då skulle vi nog ändå få ta två lakan till varje bord för att det skulle bli bra, så evt kommer vi att hyra om det inte kostar jättemycket mer än så att hyra runda dukar... men ska man ha vanliga långbord så kan man nog tjäna på det!
  • knyttan
    Imke1977 skrev 2012-02-03 12:56:07 följande:
    det här är oxå lite OT men en fundering på hur ni ska göra med tårta. Jag har fått ett jättebra pris från City Gross här i Gävle som tar 30 kr/bit och då får jag vilken fyllning jag vill. Våningstårta eller vanliga.
    Frågade föresten Ica maxi som jag vet har goda tårtor. och dom tar 40-45 kr per bit/ hysteriskt dyrkt skulle jag säga!!

Men iallafall, vi ska provsmaka på lördag. Och själv vill jag ha chokladmousse och hallongrädde i. Men m2b gillar inte choklad värst.... Tips på smaker som går ihop? Jag tänker just nu lime/hallon.... eller blir det surt och surt kanske?
    Vi har hittat en tjej som gör jättefina tårtor med fyllning man väljer själv för 25:- biten Skrattande Men nu kan vi inte bestämma oss för om vi ska ha hallon och vitchokladmousse på browniebotten, eller jordgubbs och mjölkchokladmousse, också på browniebotten... dagens lyxproblem....
  • knyttan
    BlomAnna skrev 2012-02-05 23:08:31 följande:
    När man gör browniebotten blir det ofta ganska sött så det kan vara bra att iag kombinera det med lite syrligt men hallonen blir ju lite syrliga iaf. Jag skulle köra på hallon och vitchoklad till browniebotten.

Nån citrusmousse tilsammans med vitchoklad blir också gott tillsammans med browniebotten
    Hmm ja det har du ju rätt i att det kan bli för sött. Såg någonstans någon som hade lingon- och hallonmousse till mörk choklad och det lät som en spännande kombo. Det tål att tänkas på!!
    Imke1977 skrev 2012-02-07 15:30:19 följande:
    En fråga. Ska någon av er teckna bröllopsförsäkring?
    Nej, jag tycker alla dessa olika små försäkringar man kanteckna mot allt möjligt känns mest som bedrägerier... så de enda försäkring jag har är en utökad hemförsäkring. Annars inte. Har själv jobbat lite med försäkringar faktiskt och tycker det är det enda man behöver. Sådana där tilläggsföräkringar brukar oftast inte täcka så mycket mer än vad som kan gå in under din vanliga hemförsäkring. Eller så har de så snåriga villkor att det inte är lönt, för du får ändå inte ut några pengar. Typexempel är bagageförsäkringen på ditt kontokort, det är väääldigt många villkor som ska uppfyllas innan det blir nån tusenlapp. Misstänker att detta är samma.
  • knyttan
    Sia skrev 2012-03-06 17:37:07 följande:
    Vill bara tipsa er som vill sy om kökshanddukar till servetter och inte vill köpa IKEAs billiga pga den röda randen att den går att sprätta bort väldigt lätt. Blir nästan som en liten spetskant där den röda tråden suttit. Så gör jag till vårt bröllop nämligen! Tänkte först klippa bort randen, men då blir servetterna väldigt små, så sprätta är att rekommendera! :)
    Mit tips är att strunta i detta att köpa gardiner, kökshandukar mm och sedan sy om dem, utan istället köpa metervara billigt och sy av det. Jag köpte 10 meter för 19:- metern av IKEAs oblekta lakansväv = ca 200 kr för 60 servetter á 45x45 cm. Det är lite pyssligt, men det blir nästan lika bra som köpta färdiga servetter. Och mycket billigare.
  • knyttan
    BlomAnna skrev 2012-03-10 12:55:08 följande:
    Men hur blir de att vika sen? Jag tänker typ linneservetter är ju stela för att man ska kunna vika dem men lakansväv är ju mycket mjukare...
    De går att stärka om man vill ha dem stela för att göra servettvikningar. Nu ska jag bara rulla mina servetter så det är inget problem. Men jag tror att det skulle kunna gå att göra enklare vikningar om man har i lite stärkelse.
  • knyttan
    Nudax skrev 2012-03-10 14:09:15 följande:
    Fast mina linnehanddukar kostade 155kr vilka jag får 52 servetter för. Då har jag ett färdigt mönster i rätt färger för bröllopet, behöver endast sy en sömm och tyget behöver inte stärkas... så ser inte varför det skulle vara bättre att köpa typ och sy från scratch själv? Lika bra dock, inget är ju bättre än det andra. Så länge alla hittar en bra lösning för sig själv så är det ju win-win =)

Nej det beror väl på, så klart. Hittar man ngt som passar ens färger, eller annars hur man vill ha det så är det väl jättebra! Vad jag menade var att -på tal om att sprätta bort röda kanter mm - så kan man köpa metervara istället. Jag menade självklart inte att det är det bästa oavsett. Ville bara tipsa om att man kan göra så också, då det verkar som om många missar det och syr om lakan, gardiner mm istället. När det kanske lönar sig att bara köpa tyget direkt.
  • knyttan
    syringa skrev 2012-03-14 10:27:56 följande:

Hur gör ni med serveringspersonal?

Vi ska ha catering/buffé och funderar på serveringspersonal. Cateringföretaget räknar på 1 personal på 20 gäster och vi kommer vara ca 40-50 vuxna och 10-20 barn. De tar 320 kr/tim för personal och minst 4 timmar måste de "anställas". Det blir jättemycket pengar.... Man fick heller inte blanda en personal från dem med en vän som ställer upp....

Oj dyrt! Vi ska ha två bekantas tonåringar som ska hjälpa till lite med fram-o avdukning, plus sätta igång ngd diskmaskin, inget avancerat, ska ha buffe så ingen bordsservering. Tror att vi kommer betala ca 500- 700 kr var åt dem, priset är inte färdigförhandlat än.
  • knyttan
    Charlie13 skrev 2012-04-02 23:24:19 följande:

den här ska nog mina tärnor ha, ena vill ha lång och ena vill ha kort och det finns en kortare modell i samma färg så det är ju tur! :) den längre kostar 499 kr och den kortare 399 kr på halens!
    Hehe ja den hade vart perfekt till vårt bröllop, har precis den färgen som temafärg... "problemet" är att jag inte har några tärnor Skrattande
  • knyttan
    Just Me skrev 2012-04-18 20:43:42 följande:
    Vi kör ox¨med alkoholfritt till välkomstdrinken. Av ekonomiska skäl men också för att  vi vill att folk håller sig nyktra tills själva festen börjar. Blir nog med dricka sen ändå  
    Du & Jag 23/3-2013
    Hmm det var faktiskt ingen dum idé... vi ska ha brudskål på slottet där vi gifter oss o sen tänkte vi ha välkomstdrink när vi kommer till festlokalen någon timme senare... men där skulle man ju faktiskt kunna satsa på en smaskig bål istället! Det kommer att bli mkt dricka i vilket fall som helst!
  • knyttan
    teddy skrev 2012-04-23 19:44:09 följande:
    Här e en till me samma koncept... buffé och tårta. Men jag tror också att det kan ta sin tid... Vi funderar dock på att göra något innan tårtan... typ nån slags underhållning och sen troligtvis fotografering av gästerna. :)
    Vi ska med ha "bara" buffe o tårta, men vi tänkte nog ha kaffe o avec efter buffen, sen ska vi visa ett bildspel, kanske ha ett uppträdande och ha lite allmän mingeltid innan vi skär tårtan. Så det kommer nog gå ett tag där. Efter tårtan ska viha brudvals. och sen blir det liksom som det blir tänkte vi, vi öppnar "baren" och har lite musik osv och så får vi se hur länge folk vill stanna.
  • knyttan
    Cattis77 skrev 2012-05-10 18:39:34 följande:
    Jag köpte jättesöta mindre batteridrivna rislampor på Jysk för 30kr st. Ska hänga dem i taket över borden. Det var min mamma som handlade dem, för de fanns i mina temafärger, lila och grönt, men det kan ha funnits andra färger också jag vet inte.
    Är det dessa?
    www.jysk.se/165/389/490/1972000/a/catalog-sales
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)