Vi gifter oss nästa sommar och har en budget på omkring 20.000:- och kommer att bjuda mellan 60-85 gäster ungefär. Från början tänkte jag att det borde bli en baggis att klirra allt på den budgeten, eller kanske till och med mindre, men jag fick snabbt lära mig att med ordet "bröllop" stiger också priserna på precis allting ganska rejält!
Det har diskuterats hej vilt på många trådar här på BT, och en del håller inte med mig, men mitt första och främsta tips för dig som planerar med en liten budget är att helt enkelt inte nämna att vissa saker är till ditt bröllop. På så sätt kan man hålla kostnaden nere på ganska många grejer.
Vi är långt ifrån klara med allt, men så här långt har ser vår budgetuppdelning ut som följer:
Brudklänning: Är high street och kostade 499:-, men betalades av min snälla mor. Behöver altas lite när det kommer till kjollängd och axelband, detta fixar min vännina (som studerar mode/design/textil - lovely!) gratis.
Näbbklänning: Är inte införskaffad än, men vi har hittat den perfekta på H&M av alla ställen. 249:-.
Tärnklänningar: 1 har jag lånat av min mor, 1 har jag fått av svärmor & 1 är en gammal personlig favorit. Alla är köpta på high street; Topshop, Primark och Joy.
Brudgummens klädsel: Han har fortfarande inte riktigt bestämt sig för om han vill bära kilt (han är skotte) eller något enklare. Kilt får vi köpa eller hyra ny i sådana fall, vilket blir lite dyrare. Annars har han hittat en rolig skjorta på H&M's rea för 99:-, en skitsnygg blazer från Cheap Monday för 60:- & ett par matchande byxor för detsamma. Till detta vill han ha röda converse, vilka han i sådana fall får köpa nya (gör vi i UK, för det är billigare!).
Ringar: Mina ringar lyckades vi komma över till stöldpris, under 1000:- för båda. Funderar dock på att byta ut den ena mot en helt slät ring. Fästmannen har ingen förlovningsring då det oftast inte används av män i UK, så för hans del är det en slät ring i titanium (= inte så dyrt) som ska införskaffas innan bröllopet.
Festlokal: Den vi funderar på för tillfället går på ca 3000:- i hyra (ink. stolar, bord och scen).
Dekorationer: Samlar vi second hand. Har hittills kanske lagt ut 400:- på detta.
Save the Dates: Har vi gjort egna, digitala. Kostnaden för dessa är cd-skivorna som de bränns ner på (runt 200 allt som allt?) och porto.