• Tinzi

Hur hade ni gjort m. tårtan? Svart eller vit?

Vi har svart vitt tema på vårt bröllop.

Hade ni gjort tårtorna svarta m. vita marsipanrosor på, vita m. svarta rosor eller varannan på ställningen? (vi ska ha 8-9 st)

eller hade ni gjort alla vita utom den översta & tagit den svart som är lite mindre?
    eller alla svarta utom den översta & gjort den vit?

Kan banne mig inte bestämma mig ju :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-20 10:45
    Jo,jag ska köpa prinsesstårtor av citygross då vår ekonomi inte tillåter annat. Därför kan jag inte lägga till prickar, kanter osv utan kör på de vanliga. Men rosor etc kan jag beställa av en bekant.

• Svar på tråden Hur hade ni gjort m. tårtan? Svart eller vit?
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2011-09-20 16:30:19 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att man någonsin skulle lämnat svarta blommor osom ett dödshot! Var fasen skulle man fått dem ifrån? Det finns inga naturligt svarta rosor till att börja med.

Dessutom: detta med "blomsterspråket" är ju bara ett koketteri man hade för sig vid hoven då man skulle skicka meddelanden kurtisaner emellan. Inget som någonsin varit särskilt väl spritt eller förankrat bland vanlig folk.

I den mån blommor och dess färg HAR vedertagen synbolik, så är den olika i olika länder. Krysanthemum som i Kina varit kejsarens blomma och en symbol för gudomlighet och makt-den finaste blomma man kan ge någon och inget vanligt folk kunnat unna sig tex. Eller den iranske man som berättade för mig att vita blommor där betyder evig vänskap och stor kärlek. Här  i Sverige har många gamla svårt för vita blommor, då man förknippar dem med sorg. (kondoleansbuketter ska fortfarande göras i vitt om inget annat anges). Och så vidare.

Jag tror faktiskt inte att det finns särskilt många fler vedertagna blomsymboler i vårt land idag, än att just röda rosor är symbol för kärlek och man ger inte tre röda rosor till någon man bara vill visa vänskapliga signaler.

Så, min poäng är att sådan symbolik tror jag helt du kan bortse från TS.

Vad gäller tårtorna, så är det enda jag skulle undvika, vita med ett svart band på, för att slippa råka ha gjort studentmössor.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lilly7

Jag tycker det såg dystert ut med en svart tårta.

• Kattpoet

TS jag  skulle om ni skulle ha  3 eller 4 tårtor ta   2 svarta en vit eller tvåvita och två svarta och sätta dem varannan om på tårtställningen  och sedan ha vita rosor på de svarta och tvärtom på de vita .

Att göra ett vitt marsipan eller sugarpaste band är jätte enkelt  fråga din vän om det, hon eller han kanske kan dekorera tårtan när ni har fått den och göra den lite speciell. 

• Tinzi
    Kattpoet skrev 2011-09-21 11:29:41 följande:
    TS jag  skulle om ni skulle ha  3 eller 4 tårtor ta   2 svarta en vit eller tvåvita och två svarta och sätta dem varannan om på tårtställningen  och sedan ha vita rosor på de svarta och tvärtom på de vita .

Att göra ett vitt marsipan eller sugarpaste band är jätte enkelt  fråga din vän om det, hon eller han kanske kan dekorera tårtan när ni har fått den och göra den lite speciell. 
    Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar nu, vår tårtställning tar 7 tårtor, och en ska vi ha på bordet. Så kommer anitngen ta varannan, eller ha alla vita m. svarta rosor :)

Och min bekanta bor långt bort och jag kommer be mig karl hämta rosorna , så några band blir det inte, bra idée dock :) Men jag är inte så förtjust i dessa band ändå :(
    lilly7 skrev 2011-09-21 10:37:08 följande:
    Jag tycker det såg dystert ut med en svart tårta.
    Tycker du ja :)
  • Kattpoet

Men kör på varannan tårta svart och varannan vit, det blir snyggare än bra svart eller vitt  och be den bekanta göra både svarta och vita rosor då ser det planerat ut.

Jag gillar inte heller band eftersom folk brukar ta sidenband till tårtan och det går ju inte att äta MEN en liten kant i samma färg som blommar kan se snyggt ut om den är ätbar, 

• niriel

Men allt tjabb om vad man "ska" och "inte ska".. Vita liljor i brudbuketten retade tydligen upp min blivande svärmor ("Begravningsblommor! Det kan man ju inte ha!"). Inte hennes bukett, och nu har hon vant sig vid tanken. Jag tycker att de svarta tårtorna såg urläckra ut och det låter på ert tema som om det kommer att passa in hur bra som helst! Jag hade nog gått "all in" och haft svarta tårtor med vita blommor, det tyckte jag var hur snyggt som helst!

Och förlåt om jag låter lite upprörd, men det är ju helt upp till dig och din m2b hur ni vill ha det. Tycka hit och dit kan man ju alltid, men att säga att nämen sådär kan man faktiskt inte göra, det är ju bara fånigt.

• Aurelia82

Skitcoolt me svart tema på brröllop! Verkligen annorlunda =)
    Vilken färg blir det på klänningen?? =)

• Tinzi
    niriel skrev 2011-09-21 13:27:30 följande:

Men allt tjabb om vad man "ska" och "inte ska".. Vita liljor i brudbuketten retade tydligen upp min blivande svärmor ("Begravningsblommor! Det kan man ju inte ha!"). Inte hennes bukett, och nu har hon vant sig vid tanken. Jag tycker att de svarta tårtorna såg urläckra ut och det låter på ert tema som om det kommer att passa in hur bra som helst! Jag hade nog gått "all in" och haft svarta tårtor med vita blommor, det tyckte jag var hur snyggt som helst!

Och förlåt om jag låter lite upprörd, men det är ju helt upp till dig och din m2b hur ni vill ha det. Tycka hit och dit kan man ju alltid, men att säga att nämen sådär kan man faktiskt inte göra, det är ju bara fånigt.

TACK! :) Kände likdant ett tag där! frågan var ju inte OM utan HUR jag skulle variera :)
    Aurelia82 skrev 2011-09-21 13:33:52 följande:
    hehe...svart vit som tårtan

(se bild)
  • Aurelia82
    Tinzi skrev 2011-09-21 23:01:48 följande:
    TACK! :) Kände likdant ett tag där! frågan var ju inte OM utan HUR jag skulle variera :)

(se bild)
    Jättefin klänning!!
    Kul med folk som vågar piffa upp allt med lite färg! =)
    Kör hårt!! =)
  • Camste

(se bild)
    Vilken fin klänning! Kan tänka mig den själv.
  • MsChevy

Nåt liknande som detta ska vi ha, fast kanske inte i våningar. Caketoppern blir en annan o blommorna kommer en kompis göra som är duktig på det där med sugarpaste.

• Tinzi
    MsChevy skrev 2011-09-22 08:21:01 följande:
    Nåt liknande som detta ska vi ha, fast kanske inte i våningar. Caketoppern blir en annan o blommorna kommer en kompis göra som är duktig på det där med sugarpaste.

Gud så snyggt!!! :)
  • Tinzi

Blivande har sagt sitt. Varannan vit varannan svart m. rosor i motsatt färg :)

• Trivia

(se bild)
    Vacker!!

Lycka till och hoppas allt blir bra på er stora dag!
  • Tinzi
    Trivia skrev 2011-09-22 20:27:00 följande:
    Vacker!!

Lycka till och hoppas allt blir bra på er stora dag!
    Tusen tack :)
  • AndroSid

Tinzi, nu har jag inte läst hela tråden men jag vill ändå ge dig ett tips. Jag har nämligen en god vän som gör underbart vackra och goda tårtor, och jag tror att hon skulle kunna hjälpa dig till ett bättre pris än vad du får från City Gross.

ena-tartor.blogspot.com/ är hennes bloggadress... Du kan ju ta dig en titt i alla fall! Skrattande

(och svartvita tårtor är ascoola, enligt min åsikt Flört)

Svar på tråden Hur hade ni gjort m. tårtan? Svart eller vit?