• Tinzi

Hur hade ni gjort m. tårtan? Svart eller vit?

Vi har svart vitt tema på vårt bröllop.

Hade ni gjort tårtorna svarta m. vita marsipanrosor på, vita m. svarta rosor eller varannan på ställningen? (vi ska ha 8-9 st)

eller hade ni gjort alla vita utom den översta & tagit den svart som är lite mindre?
    eller alla svarta utom den översta & gjort den vit?

Kan banne mig inte bestämma mig ju :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-20 10:45
    Jo,jag ska köpa prinsesstårtor av citygross då vår ekonomi inte tillåter annat. Därför kan jag inte lägga till prickar, kanter osv utan kör på de vanliga. Men rosor etc kan jag beställa av en bekant.

• Svar på tråden Hur hade ni gjort m. tårtan? Svart eller vit?
  • Pinkgrape
    Tinzi skrev 2011-09-20 11:47:56 följande:
    Jag vet att du tyckler detta men det ärvår stil,  vi har bara svarta kläder.tatueringar så detta är vår grejj!:)
    Åh, men då tycker jag ännu mer att ni ska köra på svarta tårtor! :D Alla kommer ju tycka att det är er stil och passar er då :) Kul med lite ovanligt också.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Sara 120707

Tänkte oxå de men det verkar vara väldigt vanligt. De läggs helt enkelt ett varv runt tårtan och fästs löst mot sig själv.

De flesta rekommenderar att man har någon som står och skär tårtan och delar ut bitar(blir mindre kladd och tårtan ser snygg ut hela kvällen). Har man detta så är det ju enkelt att se till att personen som skär upp plockar av bandet innan den skärs upp.

Tårtan i tredje kolumnen fjärde raden

http://tartrummet.se/infusions/hsgallery_panel/photogallery.php?album_id=10&rowstart=96

• Tinzi
    Pinkgrape skrev 2011-09-20 11:50:12 följande:
    Åh, men då tycker jag ännu mer att ni ska köra på svarta tårtor! :D Alla kommer ju tycka att det är er stil och passar er då :) Kul med lite ovanligt också.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Ja, svårt detta! Ska prata m. blivande om detta känner jag :) svååårt!
  • Chicita

Om ni inte kan dekorera efteråt annat än med rosorna som ni får av er vän så skulle jag välja varannan svart och varannan vit tårta. Och sen be att hon gör både vita och svarta rosor. Lägg vita rosor på dom svarta tårtorna och tvärt om.

Det blir estetiskt snyggt och inget som dominerar det andra.

Vita tårtor med svarta rosor kan se kyligt ut, och svarta tårtor med vita rosor kan ge ett lite begravningsaktigt intryck. Men blandar ni så får ni ett mer grafiskt intryck.

Något ni enkelt kan göra själva om ni vill dekorera lite mer än bara med rosorna, är att göra svart och vit kristyr (eller smörkräm). Detta kan ni kanske köpa av citygross också. Sen kan ni dekorera tårtorna med prickar i ett rutmönster.

Men jag skulle rekommendera att låta tårtorna tala för sig själva, och det gör ni genom att mixa dom som jag skrivit ovan... 

• AnnelieK

Detta ser ju stilfullt ut:

och de svarta kulorna längst ner kan ju vara ett halsband av resårband med svart kulor tex

• Trivia
    aniara skrev 2011-09-20 10:03:26 följande:
    Svarta rosor ær en symbol før døden och klart olæmpligt på ett brøllop anser jag. Svart tårta tycker jag inte heller låter speciellt festligt. Varfør inte svartvitrandiga (eller rutiga, eller prickiga) tårtor med vita rosor?
    Finns ju en massa olika tolkningar kring vad olika blommor och speciellt rosor betyder. Men hur många tänker på det egentligen?
    Gula rosor är ju också en symbol för döden då de ofta används på begravning. Likaså kan vita rosor betyda "jag älskar dig inte" men finns även andra tolkningar.
    Så jag tycker att man får tolka in lite det man vill i de blommor man väljer.

Till TS. Fråga om du inte kan få köpa lite vit marsipan också. Då kan du ju enkelt göra band runt om. Eller den som göra rosorna.
  • Tinzi
    Chicita skrev 2011-09-20 12:42:45 följande:
    Om ni inte kan dekorera efteråt annat än med rosorna som ni får av er vän så skulle jag välja varannan svart och varannan vit tårta. Och sen be att hon gör både vita och svarta rosor. Lägg vita rosor på dom svarta tårtorna och tvärt om.

Det blir estetiskt snyggt och inget som dominerar det andra.

Vita tårtor med svarta rosor kan se kyligt ut, och svarta tårtor med vita rosor kan ge ett lite begravningsaktigt intryck. Men blandar ni så får ni ett mer grafiskt intryck.

Något ni enkelt kan göra själva om ni vill dekorera lite mer än bara med rosorna, är att göra svart och vit kristyr (eller smörkräm). Detta kan ni kanske köpa av citygross också. Sen kan ni dekorera tårtorna med prickar i ett rutmönster.

Men jag skulle rekommendera att låta tårtorna tala för sig själva, och det gör ni genom att mixa dom som jag skrivit ovan... 
    Ja vi kanske gör så! bra tips! tack!:)
    AnnelieK skrev 2011-09-20 12:48:24 följande:
    Detta ser ju stilfullt ut:

och de svarta kulorna längst ner kan ju vara ett halsband av resårband med svart kulor tex
    Jätte fint! tack! :)
  • aniara
    Trivia skrev 2011-09-20 13:21:03 följande:
    Finns ju en massa olika tolkningar kring vad olika blommor och speciellt rosor betyder. Men hur många tänker på det egentligen?
    Det finns INGA spridda tolkningar av vad blommor betyder som sæger att svarta blommor ær något positivt. Jag har en bekant som gifte sig i somras som hade just svarta rosor på sin tårta och nær jag visade bilderna før min sambo (vi var inte førlovade då, om det spelar roll) reagerade han direkt och vældigt skarpt på de svarta rosorna. Enligt honom ær øverlæmnade svarta rosor ett dødshot. Jag tror inte han ær mer insatt i blomstersymbolik æn gemene man. Det ær verkligen inget specialintresse han har. Jag vet att mina vuxna slæktingar också skulle ha reagerat vældigt starkt på det, precis som om det hade varit t.ex. dødskallar. Var och en gør som de vill på sin brøllopsdag och finner man det læmpligt att servera dødshot till sina gæster så varsågod! Flört
  • Chicita

Jag har försökt söka efter att svarta blommor ska vara ett dödshot och kan inte hitta något alls.
    De sidor som behandlar blomsterspråket nämner inte ens svarta blommor...
    Så det där är en tolkning som måste vara väldigt individuell.

Vi pratar ju inte om ett hästhuvud i sängen nu liksom. Så om man vill ha svarta rosor på en tårta så tror jag inte att gästerna skulle ta det som ett dödshot...

Skulle vara intressant att se några källhänvisningar där det står om att de svarta blommorna skulle betyda dödshot...

Här är i alla fall en av sidorna angående blomsterspråk som jag hittade:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomsterspr%C3%A5k 

• passionsblomman

Jag har aldrig hört talas om att man någonsin skulle lämnat svarta blommor osom ett dödshot! Var fasen skulle man fått dem ifrån? Det finns inga naturligt svarta rosor till att börja med.

Dessutom: detta med "blomsterspråket" är ju bara ett koketteri man hade för sig vid hoven då man skulle skicka meddelanden kurtisaner emellan. Inget som någonsin varit särskilt väl spritt eller förankrat bland vanlig folk.

I den mån blommor och dess färg HAR vedertagen synbolik, så är den olika i olika länder. Krysanthemum som i Kina varit kejsarens blomma och en symbol för gudomlighet och makt-den finaste blomma man kan ge någon och inget vanligt folk kunnat unna sig tex. Eller den iranske man som berättade för mig att vita blommor där betyder evig vänskap och stor kärlek. Här  i Sverige har många gamla svårt för vita blommor, då man förknippar dem med sorg. (kondoleansbuketter ska fortfarande göras i vitt om inget annat anges). Och så vidare.

Jag tror faktiskt inte att det finns särskilt många fler vedertagna blomsymboler i vårt land idag, än att just röda rosor är symbol för kärlek och man ger inte tre röda rosor till någon man bara vill visa vänskapliga signaler.

Så, min poäng är att sådan symbolik tror jag helt du kan bortse från TS.

Vad gäller tårtorna, så är det enda jag skulle undvika, vita med ett svart band på, för att slippa råka ha gjort studentmössor.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Hur hade ni gjort m. tårtan? Svart eller vit?