• BlomAnna

Varför gifter ni er nu?

Vill börja med att säga att detta absolut inte är något
    påhopp på någon utan det är bara en nyfiken fråga.

Jag har flera gånger undrat över de som väljer att gifta sig
    när de har det ekonomiskt tufft. Varför har ni valt att gifta er trots det och
    inte vänta tills man har en bättre ekonomi/hunnit spara mer pengar etc?

Är det ett speciellt datum, praktiska/juridiska själv, ett
    behov att ha något att se fram emot ellar helt andra anledningar?

Har själv inte tänkt lägga några jätte summor på vårt
    bröllop får jag väl kanske påpeka J

• Svar på tråden Varför gifter ni er nu?
  • Brummelisa

Jag och min sambo har varit tillsammans i elva år. Jag har i flera år försökt diskutera det här med bröllop. Men han har inte riktigt velat, förrän i juli då han föreslog att vi skulle gifta oss. Funderade på om jag kunde vänta till nästa sommar, det gjorde jag inte och vi gifter oss om 1½ vecka.

Vi gifter oss hemligt i stadshuset, tillsammans med två vittnen från kommunen.

Man kan tänka att det blir ganska billigt om det är hemligt, men jag valde att jag skulle ha en brudklänning, håruppsättning, brudbukett, en liten tårta. Äta på resturang och sova på hotell under bröllopsnatten. Runt 27 000 går allt på, inkl vigselringen.

Det kommer vara vår alldels speciella dag. Jag hade ångrat mig om jag inte varit den där bruden som jag drömt om.

• Trivia

De flesta har råd trots att de säger annat. Det behöver dessutom inte kosta mycket att gifta sig. Många gånger när jag hör folk säga att de har så dåligt med pengar så tror jag att det handlar om hur man prioriterar.
    Därmed inte sagt att det inte finns de som verkligen har dåligt med pengar. Men allt går om man vill...
    Men det är klart, vill man få ihop pengar till bröllop samtidigt som man vill gå på krogen flera ggr i månaden, köpa nya kläder, åka på semester, äta ute, ha plattTV, dator, ny mobi etc så ja...då kan det vara svårt...
    Många gånger inser man nog inte hur bra man har det. Jag gjorde i alla fall inte det. Det har jag fattat först nu när vi har varit hemma och varit föräldraldiga. Helt plötsligt hade vi 14.000 mindre varje månad att leva på (då vi har snålat på dagarna). Å vi har klarat oss alldeles utmärkt. Så de där 14:000 hade vi ju kunnat kasta in på ett sparkonto och lyckats spara ihop till både ett fint bröllop och resa på något år (visserligen sparade några tusen i månaden innan men det känns ju rätt så futtigt nu...). Men jag tror att alldeles för många inte är villiga att sänka sin levnadsstandard utan man ska både ha kakan och äta upp den.

Nu ska vi iofs inte gifta oss precis nu..utan vi väntar till vår 10årsdag. Dels för att det känns som ett bra datum men också för att vi vill ha våra barn och syskonbarn som brudnäbbar.

• BlomAnna

Vad roligt med så många svar!

Evelinas: Jag vill gifta mig för att jag älskar min sambo så klart

Varför vi vill gifta oss just nu och inte vänta så vi kan spara ihop mer eller har bättre ekonomi (inte för att den är dålig egentligen men vi har varit förldralediga etc.) är dels för att jag egentligen skulle velat varit gift innan vi fick barn. Så blev det itne eftersom vi blev "oplanerat" gravida och jag ABSOLUT inte kunde tänka mig att gifta mig gravid. Dels vill vi gifta oss nu för att det är tryggare rent juridiskt för vårt barn och för att vi då kommer vara gifta innan vi skaffar fler barn.

Dessutom är "vårt" datum en lördag nästa år och jag har skämtsamt sagt till min sambo att det är då eller aldrig

• Just Me

Alltså, för att det är vi. Vi älskar varann, vi kan inte leva utan varann, vi har ett liv ihop. Vi älskar livet med oss. Vi har en liten dotter. Ett hus och en hund. Men först och främst är det för att vi älskar varann så mycket, och nu är det dags!

• Jane
    Just Me skrev 2011-10-05 13:42:37 följande:
    Alltså, för att det är vi. Vi älskar varann, vi kan inte leva utan varann, vi har ett liv ihop. Vi älskar livet med oss. Vi har en liten dotter. Ett hus och en hund. Men först och främst är det för att vi älskar varann så mycket, och nu är det dags!
    Tycker du har rätt! Det är just därför man ska gifta sig, just när man känner att det är rätt. Hur mycket pengar man spenderar spelar sen ingen roll, kärleken har ju inget pris direkt.
    04.08.2012
  • Dejli
    BlomAnna skrev 2011-10-05 11:34:26 följande:
    Jag har flera gånger undrat över de som väljer att gifta sig

när de har det ekonomiskt tufft. Varför har ni valt att gifta er trots det och
    inte vänta tills man har en bättre ekonomi/hunnit spara mer pengar etc?

Jag har inget bröllop inplanerat än, men tycker det är en jättekonstig fråga... varför undrar man det? Är det konstigt att man vill gifta sig för äktenskapets skull och inte för festens skull? Varför måste man ha god ekonomi för att gifta sig? Om man är stormrik men gifter sig på tu man hand, är det äktenskapet mer värt än samma sak för ett par som är fattiga som kyrkråttor?

Även om du säger att det inte är ett påhopp (och det tycker jag inte heller att det känns som) så undrar jag varför man ställer en sådan fråga, för jag anar ändå en nedvärderande ton... Är det något skäl som är starkt nog för att "få" gifta sig trots dålig ekonomi, eller är det inte "tillåtet" för en del med sämre ekonomi att gifta sig om de bara har "dåliga" anledningar?

Vi har en god ekonomi, men vi kommer nog inte ha en så stor eller påkostad fest för det, av olika anledningar, när det är dags. Det är inte en bättre fest ju mer påkostat det är. 80% sitter i planeringen och upplägget... Jag blir uppriktigt less på folk som försöker bräcka varandra i påkostad mat etc. Ett år i efterhand minns du inte vad som bjöds, men du minns garanterat om du hade en trevlig fest... eller kanske ännu mer om det var en tråkig fest.
  • BlomAnna
    Dejli skrev 2011-10-05 14:40:10 följande:
    Jag har inget bröllop inplanerat än, men tycker det är en jättekonstig fråga... varför undrar man det? Är det konstigt att man vill gifta sig för äktenskapets skull och inte för festens skull? Varför måste man ha god ekonomi för att gifta sig? Om man är stormrik men gifter sig på tu man hand, är det äktenskapet mer värt än samma sak för ett par som är fattiga som kyrkråttor?

Även om du säger att det inte är ett påhopp (och det tycker jag inte heller att det känns som) så undrar jag varför man ställer en sådan fråga, för jag anar ändå en nedvärderande ton... Är det något skäl som är starkt nog för att "få" gifta sig trots dålig ekonomi, eller är det inte "tillåtet" för en del med sämre ekonomi att gifta sig om de bara har "dåliga" anledningar?

Vi har en god ekonomi, men vi kommer nog inte ha en så stor eller påkostad fest för det, av olika anledningar, när det är dags. Det är inte en bättre fest ju mer påkostat det är. 80% sitter i planeringen och upplägget... Jag blir uppriktigt less på folk som försöker bräcka varandra i påkostad mat etc. Ett år i efterhand minns du inte vad som bjöds, men du minns garanterat om du hade en trevlig fest... eller kanske ännu mer om det var en tråkig fest.

Vad tråkigt att du tycker jag har en nedvärderande ton det är inte alls min mening.

Anlendingen till att jag frågade var för jag läste flera trådar där flera skrev om att de av olika anledningar hade dålig ekonomi och därför försökte spara in så mycket som möjligt på bröllopet, vissa valde att ta ut kuvertavgift etc. Jag blev helt enkelt nyfiken på varför man väljer att gifta sig när man är i det läget när det är möjligt att vänta så att säga.

Dessutom känner jag själv att vi kanske borde vänta tills inte en av oss är föräldraledig och vi har bättre eknomi så att säga.

• BlomAnna
    Dejli skrev 2011-10-05 14:40:10 följande:

Vi har en låg budget för vårt bröllop och jag försöker verkligen inte bräcka någon. Ja de tongångarna finns på BT men det var inte alls meningen med denna tråd.

För mig är det inte intressant vad någon annans bröllop kostar.

• Evelinas
    BlomAnna skrev 2011-10-05 13:29:22 följande:

Vad roligt med så många svar!

Evelinas: Jag vill gifta mig för att jag älskar min sambo så klart

Varför vi vill gifta oss just nu och inte vänta så vi kan spara ihop mer eller har bättre ekonomi (inte för att den är dålig egentligen men vi har varit förldralediga etc.) är dels för att jag egentligen skulle velat varit gift innan vi fick barn. Så blev det itne eftersom vi blev "oplanerat" gravida och jag ABSOLUT inte kunde tänka mig att gifta mig gravid. Dels vill vi gifta oss nu för att det är tryggare rent juridiskt för vårt barn och för att vi då kommer vara gifta innan vi skaffar fler barn.

Dessutom är "vårt" datum en lördag nästa år och jag har skämtsamt sagt till min sambo att det är då eller aldrig

Haha, ja jag menade givetvis just nu, inte varför du vill gifta dig över huvud taget, vad fel det kan bli Flört
  • Nudax

Fast de trådar som handlar om att spara in på poster etc för att inte bröllpet ska dra iväg upplever inte jag bara inkluderar/handlar om personer som gör så för att de inte har möjlighet till annat. Jag är själv en av dem som figurerar i "spara in på den och den posten"-trådar, vi har satt en budget på 36-40.000 men det är INTE för att vi inte har råd med mer, vi skulle kunna kosta på bröllopet mycket mer då vi har relativt god ekonomi. Men för oss är det inte det som betyder något. Vi vill gifta oss för att vi tokälskar varandra och vi vill fira detta med folk vi älskar för att kunna ha en jättehärlig dag (därav mindre bröllop, färre gäster som alla står oss nära t.ex). Det som just jag och min m2b gillar och önskar till ett bröllop råkar vara sånt som inte behöver kosta massor, nått vi valt för att vi vill inte för att vi behöver.

Poängen: Det kan vara så som du säger för en del, men det är långt ifrån alla som arbetar för att hålla budgeten nere bara för att det måste, det är helt enkelt inte alla som tycker det är vettigt att lägga 10.000 på en fotograf eller 3000 på favors till gäster. Tror jag.

• carina j

Vi gifter oss för att vi älskar varandra och inte kan tänka oss ett liv utan varandra. Vi har varit tillsammans i nästan 10år och gått igenom mycket tillsammans men med det har vi även växt oss ännu starkare tillsammans och när min sambo nu undrade om vi skulle gifta oss så var det inte så svårt att välja vad jag skulle säga... Imorgon gifter vi oss i hemlighet i stattshuset med endast våra bästa vänner som vittnen. Är sååååååå lycklig!! I mina ögon kan det inte bli en mer perfekt dag för oss.

• Viccan

När jag och min sambo började dejta tog man upp alla möjliga olika samtalsämnen eftersom man var nyfikna på varandra och på vilka värderingar man har om olika saker.
    Då kom även giftmål upp vid något tillfälle, ingen långdragen diskusion men väldigt kul att få höra varandra åsikter om detta. Då berättade jag iaf att min syn på förlovning innebär planering inför ett bröllop, dvs giftemål inom 1-2 år. Annars ser jag ingen anledning till att vara förlovade. Jag berättade att jag inte vill förlova mig förens det känns rätt och förens jag känner att det är med mannen i mitt liv som jag ska dela allt tillsammans med eftersom det innebär bröllop för mig. Han lyssnade och sa att han inte riktigt har någon syn på när man ska gifta sig, men att man absolut förlovar sig för att gifta sig inom kort.

Sedan tog vi aldrig mera upp detta samtalsämne igen.
    Tiden gick och helt plötsligt en julaftonsmorgon stod han på sina knän och frågade om jag ville bli hans fru.
    Ögonen fylldes av tårar och jag tvekade inte en sekund. Eftersom vi både var överens om sommarbröllop så sa vi att bröllopet skulle bli 1,5 år senare eftersom vi inte ville stressa inför denna speciella dag.

Ekonomi har vi alltid haft och vi har aldrig haft de dåligt ställt.
    Ett par månader efter förlovningen hittade vi vårt drömhus som vi köpte och sommaren 2011 flyttade vi in i huset och började renovera :) Nu har vi börjat lite smått med planeringen av den stora dagen som är nästa sommar och vi är oerhört glada över detta.
    Det kändes ännu mer självklart att gifta sig nästa sommar när vi båda har det väldigt gott ställt, har hund, köpt bil och nu senaste ett hus tillsammans. Vi gör detta för att vi vill leva tillsammans för evigt. Annars skulle vi nog inte gjort allt detta.

Sedan vill vi så småningom efter bröllopet 1-2 år förska bli med barn och då vill vi båda vara gifta innan vi börjar med att försöka. Man vet ju aldrig hur fort det kan gå

Jag är så himla lycklig med min underbara sambo.
    Han får mig att må oberskrivligt bra både i tid och otid.

By the way... när vi gifter oss är jag 26 år och han 28 :)

Lycka till Alla blivande Fruar :)

• Dejli
    Nudax skrev 2011-10-05 23:00:42 följande:
    Fast de trådar som handlar om att spara in på poster etc för att inte bröllpet ska dra iväg upplever inte jag bara inkluderar/handlar om personer som gör så för att de inte har möjlighet till annat. Jag är själv en av dem som figurerar i "spara in på den och den posten"-trådar, vi har satt en budget på 36-40.000 men det är INTE för att vi inte har råd med mer, vi skulle kunna kosta på bröllopet mycket mer då vi har relativt god ekonomi. Men för oss är det inte det som betyder något. Vi vill gifta oss för att vi tokälskar varandra och vi vill fira detta med folk vi älskar för att kunna ha en jättehärlig dag (därav mindre bröllop, färre gäster som alla står oss nära t.ex). Det som just jag och min m2b gillar och önskar till ett bröllop råkar vara sånt som inte behöver kosta massor, nått vi valt för att vi vill inte för att vi behöver.

Poängen: Det kan vara så som du säger för en del, men det är långt ifrån alla som arbetar för att hålla budgeten nere bara för att det måste, det är helt enkelt inte alla som tycker det är vettigt att lägga 10.000 på en fotograf eller 3000 på favors till gäster. Tror jag.
    Nej, jag håller med... vi skulle utan problem kunna spara 10 - 15 000 kr i månaden om vi ville, utan att behöva leva på nudlar... nu sparar vi kanske hälften av det, och jag har ändå ingen lust att lägga 100 000 på ett bröllop, för en enda dag... men jag har då ingen lust att lägga mer än max hälften av det (och då blir det säkert uppåt 100 gäster) på fest+ring+klänning etc, och sedan kunna fortsätta leva som vi gjort resten av året.

Bröllopet är bara en dag av hela livet, och jag vill ha en fantastisk fest, men det hänger inte på pengarna. Nu har vi iofs den turen att vi inte behöver betala för varken lokal eller tårta, för den hjälpen kan vi få av släkten (en släkting är prisbelönt tårtkonditor), och jag tror det är fullt möjligt att få till resten också med lite hjälp av släkt och vänner (med tid, inte ekonomiskt - det fixar vi själva).

Det är fortfarande väldigt mycket pengar, även om man räknar bort klänning och ringar (kanske 15 000 totalt, vilket känns rimligt för oss). Jag tror nog de allra flesta tänker efter ett antal gånger innan man lägger 40 000 kr för mat+lokal+dekkorationer för en 50-årsfest eller så (som ju också kan vara en stor händelse/fest för många), men att lägga ut 100 000 för ett bröllop gör man utan att blinka.

Nej, jag tycker fortfarande att det är en konstig frågeställning. Varför kan man inte få fira sin bröllopsdag för att man vill gifta sig för sin egen skull för en väldigt liten budget, och inte för att man vill skryta inför sina vänner med en svindyr fest som kanske inte blir mer lyckad för det... och då har man ju lagt ut massor med pengar som inte uppskattats.
  • kicki75

Väljer min mans 42a födelsedag den 11/11/11.
    För att vi inte ska vara utan varann nån gång och för lite tryggare former, vill höra ihop. Har 4 barn sen förut och han 1 sen förut.
    Ska kolla på ring till helgen  ca 10´och sen blir det rådhus, hemligt.

Svar på tråden Varför gifter ni er nu?