• MsChevy

Ringen-viktigast eller inte?

Tänkte bara för skojs skull se hur ni andra tänker angående vigselringen. Hur viktig är den för er/dig? Lägger ni ner en halv förmögenhet på ringen eller har ni satt ett maxpris? Ska båda ha vigselringar eller bara bruden? Hur ska den se ut? Vilket material? Ska den vara för skönhetens skull eller ska den vara praktisk o tåla vardagsslit?
    Visa gärna bilder!

Själv är inte ringen prio 1 för oss. Vi har inte riktigt bestämt oss än, men vi vill ha tåliga ringar som tål att vara med på jobbet (vi båda jobbar på industri).  Våra förlovningsringar är egendesignade silverringar, men vigselringen blir väl guld eller nåt riktigt tåligt material. Stenar vill jag inte ha, men en personlig ring.

• Svar på tråden Ringen-viktigast eller inte?
  • Niini

Ringen är för mig nog bland det viktigaste, den ska man se på i flera tiotals år. Den ska vara snygg, något speciellt men ändå inte så jag tröttnar. När vi började planera bröllop kollade jag på ringar som kostade ca 1300€ o fnös, varför i hela världen skulle man betala så mycket för en ring. Hade tänkt satsa mer på dem i 500€-klassen. Dock spelade inte priset så stor roll i slutänden, då det viktigaste ändå var att vi fick ringarna som vi helst ville ha.

Både maken o jag har förlovnings- och vigselring. Förlovningsringarna är släta rundade rosaguldsringar. Min vigselring är en rundad i vitguld med 6 mindre diamanter o en större. Makens vigselring är hälften rosa guld o hälften hamrat matt vitguld.

• MsChevy

Åh va vackra era ringar är!
    Rosaguld, är det ett tåligt material?

vi har inte bestämt våra vigselringar än. Här är våra förlovningsringar: 
    Det står "Amor vincit omnia", kärleken övervinner allt. 

• Trivia

Jag har valt schalins mist (ligger runt 40.000:- i pris). För mig är ringen viktig. Mycket viktigare än t.ex klänningen eller att vi åker på en lång bröllopsresa.
    Den var nog ganska mycket dyrare än vad jag tänkt mig men ja...jag fastnade för den å jag vill ju inte köpa en ring som jag inte känner för...men så mycket mer än vad denna kostar kan jag nog inte tänka mig att lägga ut.
    Tycker att den är tidlös och vacker. Kommer nog inte att ha stenar precis hela vägen runt utan ha en liten bit mitt under fingret som bara är metall. Vi har vitguldsringar sedan tidigare så vi vill gärna ha det på vigselringarna också. Min blivande kommer att ha en till slät vitguldsring. Han sliter mer på ringarna i jobbet än vad jag gör. Jag får inte ha smycken på händerna i mitt jobb så jag har dem i ett halsband när jag jobbar å då slits de ju inte så mycket.

• Niini
    MsChevy skrev 2011-10-21 09:21:51 följande:
    Åh va vackra era ringar är!
    Rosaguld, är det ett tåligt material?
    Tack :) Rosa guld borde vara ungefär lika tåliga som vanliga gulguld. Har haft förlovningsringarna sedan -06, o jag skulle inte säga de blivit sådär överdrivet skråmiga trots att vi så gott som aldrig tagit dem av oss. Dock fick jag en rätt ordentlig skråma i min när jag bar stenar strax efter att vi förlovat oss, men det var o andra sidan dumt av mig att ha på ringen då..
  • TheD

Vi båda har vigselringar, guld (rödguld). Ringarna kostade inte en förmögenhet.... tillsammans kostade dem mer än mat + dryck haha.

Jag kunde inte bara ta en ring utan jag sa hur jag ville ha den. men pga att min förlovningsring är vääldigt tunn så kunde jag inte få exakt det jag var ute efter men snarlikt. Antalet diamanter osv var inga problem :) Ringen glittrar och det var målet.

Vi ville inte byta material. Förlovningsringar i rödguld så ska vigselringarna också vara det i vårt tycke. Tradition ;) Guld rostar aldrig...precis som kärlek bla bla. Vitguld är fint men det tog emot. Har det i andra smycken istället.

• sofi 88

Ringen är inte viktigast för oss. Självklart ska det vara en ring man trivs med men den fick liten budget, kring 6 000 kr för min, m2b ska inte ha vigselring. Förlovningsringarna är släta, lätt välvda vitguldsringar 5 mm och min vigselring blir en alliansring med 9 briljanter, 3,2 mm. Var samma kombination som jag kollade på när vi förlovade oss och det känns helt rätt.

Det viktigaste för oss är nog festen, att alla ska ha trevligt. Nu kommer ingenting kosta särskilt mycket för oss eftersom själva bröllopsdagen, inkl ringar, kläder osv, har en budget på knappt 50 000 kr. 

Har tyvärr ingen bild på den, en lokal guldsmed kommer tillverka den för att passa perfekt med min skena jag har idag. Ingen av kedjerna hade en alliansring i samma skena. Våra schalinsringars skenor fanns i minst 5 mm och jag ville ju ha ca 3.

• Aniara4

För mig är ringen jätteviktig, alltså att jag har en och att den är "jag". Och jag är ingen bling-blingtjej, så jag har en förlovningsring i guld med tre små nedsänkta stenar (tro, hopp och kärlek), och en något bredare vigselring i guld med en något större nedsänkt sten (för att vi är ett, om man så vill). Jag skulle verkligen vara obekväm med att gå omkring med en halv diamantgruva på fingret. Enkelt och rejält är mer min grej.

Vigselringen kostade drygt 4000, förlovningsringen lite mindre tror jag, men jag valde dem inte för att vara snål eller för att vi inte skulle ha råd. Jag ville helt enkelt inte ha nåt pråligt.

Så ja, jag tyckte det var viktigt med exakt rätt ring. Jag tycker mycket om att gå omkring med mina två ringar som visar att jag hör ihop med min älskling.

• sagoprinsessa

Jag tycker att ringarna är bland det viktigaste då jag ska se dem varje dag i resten av mitt liv, då är det för mig självklart att ha ringar jag är riktigt nöjd med. Vi har inte direkt något maxpris men vill ha snygga ringar till vettigt pris.
    Min förlovningsring är i guld med 0,49 carats diamant, kostade ungefär 25 000, min vigselring kommer också vara en gukdring men med några mini diamanter som ska hamna under den stora i förlovningsringen och kommer kosta ungefär 5000. Min blivande ska nog också ha en vigselring men bara en vanlig slät i guld, vilket troligtvis är det vanligaste bland män. 

• Annary

Jag tyckte från början inte att ringen var särskilt viktig och tänkte mig att lägga max 5 000 - 10 000 kr på den men när det sen slog mig att jag faktiskt ska bära den varje dag i resten av mitt liv så blev den viktigare för mig.

Har köpt en solitärring som ovan fast i rödguld. Den har en diamant på 0,5 carat med briliantslipning och fyra "klor". Var först tveksam till att ha en solitärring men den passade väldigt bra ihop med min förlovningsring.

Dessutom hade jag turen att det var medlemsrabatt med 30 % på allt i butiken när jag var där så butiksbiträdet la upp mig som medlem och så fick jag rabatten. I stället för 20 000 kr betalade jag då 13 800 kr för ringen. Hur bra som helst!
  • Sara 120707

Jag har aldrig varit förtjust i ringar och ville därför inte lägga särskilt mycket pengar. Sambons förlovningsring är en rundad slät i rödguld. Min förlovningsring är från guldfynd och ser ut som en lite bladslinga i rött o vitt guld med mini diamanter i. och min vigselring är en antik ring i rött guld i barockstil med en halvpärla. Den köpte vi på auktion för 800 kr.

Jag räknar inte med att jag kommer att ha mina ringar alltid utan jag har dem när jag klätt upp mig eller allmänt när jag känner för det även om jag älskar båda mina ringar för vad de står för.

Svar på tråden Ringen-viktigast eller inte?