• MsChevy

Ringen-viktigast eller inte?

Tänkte bara för skojs skull se hur ni andra tänker angående vigselringen. Hur viktig är den för er/dig? Lägger ni ner en halv förmögenhet på ringen eller har ni satt ett maxpris? Ska båda ha vigselringar eller bara bruden? Hur ska den se ut? Vilket material? Ska den vara för skönhetens skull eller ska den vara praktisk o tåla vardagsslit?
    Visa gärna bilder!

Själv är inte ringen prio 1 för oss. Vi har inte riktigt bestämt oss än, men vi vill ha tåliga ringar som tål att vara med på jobbet (vi båda jobbar på industri).  Våra förlovningsringar är egendesignade silverringar, men vigselringen blir väl guld eller nåt riktigt tåligt material. Stenar vill jag inte ha, men en personlig ring.

• Svar på tråden Ringen-viktigast eller inte?
  • marsbruden

För vår del är det inte ringarna som är grejen. Min sambo vill inte ha en ring till, hans förlovningsring använder han bara vid enstaka tillfällen. Jag vill ha en enkel, slät guldring. Har en välvd slät förlovningsring i gulguld. Har inte bestämt om jag ska ha nåt liknande eller kanske i vitguld i stället. Använder bara silversmycken och förlovningsringen känns alltid udda, så jag tänker att det kanske passar bättre ihop om jag har en vitguldsring.

Jag vill inte ha några stenar och absolut inte en solitär som sticker upp, jag går med vantar från september till maj nästan så det är alldeles för opraktiskt. Den får inte heller kosta många tusenlappar då vi har begränsad budget.

• baby freeze

Innan vi förlovade oss, så tänkte jag att det var jätteviktigt att ringarna var påkostade, och jag letade efter ringar i en speciell teknik som innebär att priserna börjar på 8000kr. Var alltså beredd på att behöva spara lite innan vi hade råd med ringarna, men sedan hittade jag en kille på etsy.com som kunde göra dem för ca 1000kr st, så då slog jag till. De är helt perfekta och verkligen "vi", gjorda av silver och koppar. Bild finns i mitt galleri "smycken".

Till vigselring vill jag ha en till likadan, men BM kommer att få en slät silverring som vi hittade bland farmors gamla smycken. Antagligen är det en vigsel eller förlovningsring som varit förgylld, för den är rätt sliten, men den är så fin tillsammans med hans ring och den var dessutom rätt storlek. Det är lite kul tycker jag. Och billigt...

• Berlan

Ringarna är väldigt viktiga för mig eftersom jag alltid har varit otroligt intresserad av smycken och diamanter, både teoretiskt och praktiskt. Jag älskar att läsa om diamanter och ädelstenar och olika metaller och deras egenskaper och jag älskar att titta i smyckesbutiker. Kan göra det hur ofta och hur länge som helst.

Skulle vår ekonomi inte ha tillåtit att jag köpte min drömring hade jag hellre behållit min enkla, släta förlovningsring i vitguld tills vi hade kunnat köpa den ring jag ville ha. Ringen är inte någonting jag vill kompromissa med och välja någon annan ring än min drömring, vilket jag definitivt kan tänka mig att göra i fråga om klänning och allt annat. Ringen kommer att bäras varje dag och den är det mest beständiga bröllopsminnet som man alltid bär med sig.

Lyckligtvis hade vi råd att köpa våra drömringar utan kompromisser, och det känns underbart.

Suddig bild, men detta är våra vigselringar.

• filibustern

jag tycker ringen är  bland det viktigaste. en symbol för äktenskapet och kärleken. den ska tåla mycket, för jag vill gärna ha på mig den jämt, oavsett vad jag gör. (förutom att jobba,inom vården får man ju inte ha ringar) men för det vill jag inte lägga ut 10 000 + på den. min "drömring" som jag bifogar kostar ca 6000 och då har jag dragit ner antalet diamanter till 3 st. denna är från titanringar.com. förlovningsringen är oxå i titan men med 2 guldinlägg. 6 mm bred

.. men min karl vill inte ha någon vigselring. och det är fine 4 me. ^^ 
  • Jag han

Egentligen skulle jag vilja lagt lite mer pengar på mina ringar. Skulle vilja ha liiite bredare och liiite mer diamant. Men jag är helnöjd med mitt val ändå. Har inte ekonomin för mer än de jag valde.

För mig är ringarna viktiga. Jag ska ha dom hela livet och titta på dom varje dag.

Min man fick också en vigselring eftersom han inte hade någon förlovningsring.

• water lily
    Jag han skrev 2011-10-24 10:25:30 följande:
    såhär ser mina ut iaf :)

Det ser väl påkostat ut, kunde ju knappt haft bredare förlovningsring i alla fall, den är ju bred tillräckligt .
    Jättefint!
  • Egalia

För mig är ringen i sig inte alls så viktig. (Jag jobbar inom sjukvård och har ingen glädje av någon superdyr ring som bara ligger hemma i en låda.)

Däremot betyder ringen som jag kommer att använda en hel del. Jag får nämligen ärva min mormors vigselring. Den är en enkel slät guldring men mina morföräldrar var gifta i nästan 60 år och förälskade in i det sista.  Kärleken som de hade till varrandra är mycket omtalad i min släkt. Att just jag får gifta mig med den betyder mycket.

Jag vet ännu inte hur jag ska göra för att kunna bära den med mig i vardagen. Kanske skaffar jag en kedja i guld och bär den runt halsen.

• filibustern
    Egalia skrev 2011-10-24 18:34:54 följande:
    För mig är ringen i sig inte alls så viktig. (Jag jobbar inom sjukvård och har ingen glädje av någon superdyr ring som bara ligger hemma i en låda.)

Däremot betyder ringen som jag kommer att använda en hel del. Jag får nämligen ärva min mormors vigselring. Den är en enkel slät guldring men mina morföräldrar var gifta i nästan 60 år och förälskade in i det sista.  Kärleken som de hade till varrandra är mycket omtalad i min släkt. Att just jag får gifta mig med den betyder mycket.

Jag vet ännu inte hur jag ska göra för att kunna bära den med mig i vardagen. Kanske skaffar jag en kedja i guld och bär den runt halsen.
    naw. vad sött ^^ 
Svar på tråden Ringen-viktigast eller inte?