• AlwaysAndForever2012

Hur länge hade ni serveringspersonalen och vad kostade de?

HEj, jag är föräldraledig och ska gifta mig. Det var lite svårt för eknomin som det var hehe, men mitt i detta ska vi flytta också och allt är kaos. speciellt med tid och pengar.
    Så sitter och försöker dra ner på lite kostnader som är kvar utan att förstöra känslan av bröllopet ändå.
    En sak jag funderar på är serveringspersonalen.
    Vi ska ha en buffé, sen kakbuffe och sen tårta. och även en bar.
    Vigseln är vid 17 så gästerna kommer nog till bygdegården vid 18,30 för välkomstdrink.
    De som ska servera är bekanta.eller en av dom och hennes svägerska så svåra är att jag tror de kommer vilja vara exakt samma tid för att åka i samma bil kanske? Men blir dyrt att ha kvar båda när det kanske bara behövs en..hmm.
    Försöker få nån annan att stå gratis eller halva priset i baren iaf.
    Men det jag undrar är över hur länge behöver man egentligen ha serveringspersonal? går det inte få värdarna att fixa lite? iaf kanske att ta fram tårtan?
    SÅ de andra inte bara går där i mellan serveringarna. som sagt desperat spara lite pengar.

Samt att hur lång tid tar det egentligen mellan alla mål och under alla mål? försöker göra en plan för kvällen?

• Svar på tråden Hur länge hade ni serveringspersonalen och vad kostade de?
  • Marys

Hej !

Räkna 150:- i timmen. Vi gifte oss i lördags. 70 gäster. 2 underbara tjejer. 12 timmar blev det för dom.
    Tänk på att allt ska vara klart när ni kommer, så dom är ju där en stund innan.
    Sedan ska det ju ställas i ordning efter gästerna har vinglat leende hem Flört

• Drullen

Kan du inte erbjuda ett fast pris för kvällen till de båda, då behöver du ju inte tänka på hur länge de ska stanna eller så.

Alltså säga ni tillsammans får såhär mycket, sen får ni dela det mellan er om nån vill va kvar eller båda, för ja har bara behov av en senare på kvällen, men ni får gärna va kvar båda om ni tycker det är roligare.

Kolla med nån av värdarna eller liknande annars, ja va o hjälpte till i baren på en kompis bröllop, ja va nog lika mycket på dansgolvet som de andra, bara att ja höll koll, så fort nån gick mot baren gick ja dit... Funka hur bra som helst.

• Marys

oj..läste inte hela ditt inlägg Tungan ute
    En spontan sak...du/ni ska nog bara välja kakor ELLER tårta !!!!!! Folk är så mätta efter maten så det är bortkastat. Det blir bara trötta dästa gäster.
    Om det "bara" är vänner eller nära som ska jobba - 100:- timmen. 2 är att föredra. Har fixat med en hel del stora fester. Och ni kommer känna er mer trygga med 2 tjejer/killar som jobbar. Ångrat mig varje gång som det inte vart 2.
    I baren kan en svåger, syster, bror, kusin el dyl stå Flört
    Det går att "spara" på såååå mycket små saker som blir stora pengar. Om du vill veta mer kan jag maila.

• Aniara4

Jag måste säga att serveringspersonal, och tillräckligt med personal, är guld värt! Vi ville inte att någon av våra gäster skulle behöva vara något annat än gäster på kvällen (på dagen var våra föräldrar i lokalen och dekorerade, men det är en annan historia), så vi frågade festlokalen vad de rekommenderade. De förmedlade personal till ett bra pris, och vi körde på deras bedömning rakt av.

Det innebar att vi hade två personer hela kvällen, varav en stannade kvar och stod i baren, och två som jobbade bara under middagen. Då hade vi 60+ gäster och tvårätters med bordsservering. Det är ju inte bara servering, utan uppläggning och inte minst disk som tar mycket tid även om man har diskmaskin. För buffé rekommenderade de en person mindre.

• AlwaysAndForever2012
    Marys skrev 2011-10-31 11:06:00 följande:
    oj..läste inte hela ditt inlägg Tungan ute
    En spontan sak...du/ni ska nog bara välja kakor ELLER tårta !!!!!! Folk är så mätta efter maten så det är bortkastat. Det blir bara trötta dästa gäster.
    Om det "bara" är vänner eller nära som ska jobba - 100:- timmen. 2 är att föredra. Har fixat med en hel del stora fester. Och ni kommer känna er mer trygga med 2 tjejer/killar som jobbar. Ångrat mig varje gång som det inte vart 2.
    I baren kan en svåger, syster, bror, kusin el dyl stå Flört
    Det går att "spara" på såååå mycket små saker som blir stora pengar. Om du vill veta mer kan jag maila.

Hej, grattis till ditt bröllop :) hoppas din dag blev perfekt :)
    När jag frågade den gamla bekanta tjejen (vi umgås inte nu, men hon gick hotell och restaurang så frågade henne) så sa hon att hon tar 150kr/h och även den andra tjejen då.  just nu står vi med ett hus vi inte fått sålt och behöa flytta mitt i vintern samtidigt, så det blir två elräkningar, och två av mycket och vi har inte så bra ställt pga jag va sjukskriven hela graviditeten. Därför behöver vi erkligen dra in på småsaker, för varje hundralapp gör mycket för oss just nu. typiskt allt ska hända samtidigt, men det var tvunget..så får försöka göra det bästa av d et :D

Dumma är att man kan ju kanske inte med att be nån som redan är bjuden till bröllopet att stå i baren och att fråga nån släkting att stå i baren, som inte är bjuden känns lite dumt :S

Frågade en bekant nu som sa hon nog ville, men kunte inte lova och planera sitt liv. hmm,.. då fick jag ju säga nej tack, för vi kan inte ha ett kanske i ett bröllop. man måste ha raka svar liksom. hon kunde ju säket bara om det inte hände nåt roligare liksom.

Hur lång tid tog det från det att er mat serverades och de åt osv då?
    Funderar på om värdarna kan plocka ihop lite efteråt? för det blir för dyrt att ha kvar serveringspersonal bara för städa undan.

JAg vill gärna veta mer.. tipsa tack:) vi har ju mejl här på bröllopssidan :)

• AlwaysAndForever2012
    Drullen skrev 2011-10-31 11:05:15 följande:

Kan du inte erbjuda ett fast pris för kvällen till de båda, då behöver du ju inte tänka på hur länge de ska stanna eller så.

Alltså säga ni tillsammans får såhär mycket, sen får ni dela det mellan er om nån vill va kvar eller båda, för ja har bara behov av en senare på kvällen, men ni får gärna va kvar båda om ni tycker det är roligare.

Kolla med nån av värdarna eller liknande annars, ja va o hjälpte till i baren på en kompis bröllop, ja va nog lika mycket på dansgolvet som de andra, bara att ja höll koll, så fort nån gick mot baren gick ja dit... Funka hur bra som helst.

Hmm, undra om jag kan säga så, när de har sagt det ska kosta 150kr/h/per styck?
  • Marys
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-31 11:56:20 följande:

Hej, grattis till ditt bröllop :) hoppas din dag blev perfekt :)
    När jag frågade den gamla bekanta tjejen (vi umgås inte nu, men hon gick hotell och restaurang så frågade henne) så sa hon att hon tar 150kr/h och även den andra tjejen då.  just nu står vi med ett hus vi inte fått sålt och behöa flytta mitt i vintern samtidigt, så det blir två elräkningar, och två av mycket och vi har inte så bra ställt pga jag va sjukskriven hela graviditeten. Därför behöver vi erkligen dra in på småsaker, för varje hundralapp gör mycket för oss just nu. typiskt allt ska hända samtidigt, men det var tvunget..så får försöka göra det bästa av d et :D

Dumma är att man kan ju kanske inte med att be nån som redan är bjuden till bröllopet att stå i baren och att fråga nån släkting att stå i baren, som inte är bjuden känns lite dumt :S

Frågade en bekant nu som sa hon nog ville, men kunte inte lova och planera sitt liv. hmm,.. då fick jag ju säga nej tack, för vi kan inte ha ett kanske i ett bröllop. man måste ha raka svar liksom. hon kunde ju säket bara om det inte hände nåt roligare liksom.

Hur lång tid tog det från det att er mat serverades och de åt osv då?
    Funderar på om värdarna kan plocka ihop lite efteråt? för det blir för dyrt att ha kvar serveringspersonal bara för städa undan.

JAg vill gärna veta mer.. tipsa tack:) vi har ju mejl här på bröllopssidan :)

Om det är "bekanta" som inte jobbar i vanliga fall som servitriser tycker jag max 100 tim.
    Be en gäst som är 17-18 år att stå i baren. Funkar skit bra. Eller dela upp baren till tre personer som står en tim var. (gäster)
    V var på fest helgen innan där det serverades grogg i baren..det gick FET-bort !!!! Vin, öl och cider that´s it ! Enkelt och gästerna super inte sig redlösa utan har kul Oskyldig
    Ett vin som är fantastiskt 89:- alla älskar det, www.tommasi.se/index_test.php  Man räknar 2 pers per flaska.
    Buffén: Skippa en "massa" mat. Håll dig där till 2 sorters kött, el kött och en kyckling alt lax. 2 såser/röror. Enkel sallad, utan "blöta saker" som svampar till det. Bröd ! Ett gott bröd. Baka själv, du kan få ett bra recept. Tre ostar efter maten, brie, ädel och cheddar + 2 sort kex, saltiner och digge.
    Mycket går att köpa långt innan när det är "bra" priser. Bunkra ! Samma med vatten och dricka.
    Ikea har massor av bra saker, servetter, deras vanliga 50 pack är super. Tryck själv av A4 servettringar med era namn på. Du får ut 5-6 per sida, klipp ett snitt och haka ihop.
    Små ljusstakar från ikea, en ros o lite vatten. sött ! Murgröna, köp i krukor. ICA Maxi har blommor och är mycket billigare än andra. köp 10 pack rosor till dek.
    Tryck ut kyrkobladet och inbjudan själv. Vik fint. Köp 120 grams vitt skiss papper på Clas Ohlssons, ett block 30 ark 49:- Super fint blir det !!!
    Allt tar längre tid än vad man tror under kvällen.....så det är ju lite svårt att säga hur många tal och jippon som gästerna hittar på....
  • Drullen

Vill dom ha 150 kr /per i timmen? Har dom begärt det själva alltså?

Om du säger att du bara behöver en av dom på kvällen o det är 150 kr/ timme men dom får göra som dom vill, om dom båda vill va kvar får dom dela på det. Ni ska ju inte betala för mer personal än ni behöver, för att dom vill va två.

Finns det ingen restaurangskola i närheten, som du kan fråga det blir garanterat billigare.

Man kan absolut säga en summan för kvällen inte bara /timme.

Ja har jobbat på endel bröllop o aldrig haft timpenning utan alltid en summa, om det inte tillkommer massa annat som man inte sa från början självfallet.

• AlwaysAndForever2012
    Drullen skrev 2011-10-31 14:29:11 följande:

Vill dom ha 150 kr /per i timmen? Har dom begärt det själva alltså?

Om du säger att du bara behöver en av dom på kvällen o det är 150 kr/ timme men dom får göra som dom vill, om dom båda vill va kvar får dom dela på det. Ni ska ju inte betala för mer personal än ni behöver, för att dom vill va två.

Finns det ingen restaurangskola i närheten, som du kan fråga det blir garanterat billigare.

Man kan absolut säga en summan för kvällen inte bara /timme.

Ja har jobbat på endel bröllop o aldrig haft timpenning utan alltid en summa, om det inte tillkommer massa annat som man inte sa från början självfallet.

Ja hon sa att hon brukar ta 150kr/h när hon hjälpt till vid bröllop och så och då även hennes svägerska.
    vad har du fått för klumpsumma när du jobbat en kväll på bröllop då och hur många timmar har det varit runt?
  • AlwaysAndForever2012
    Marys skrev 2011-10-31 12:22:58 följande:
    Om det är "bekanta" som inte jobbar i vanliga fall som servitriser tycker jag max 100 tim.
    Be en gäst som är 17-18 år att stå i baren. Funkar skit bra. Eller dela upp baren till tre personer som står en tim var. (gäster)
    V var på fest helgen innan där det serverades grogg i baren..det gick FET-bort !!!! Vin, öl och cider that´s it ! Enkelt och gästerna super inte sig redlösa utan har kul Oskyldig
    Ett vin som är fantastiskt 89:- alla älskar det, www.tommasi.se/index_test.php  Man räknar 2 pers per flaska.
    Buffén: Skippa en "massa" mat. Håll dig där till 2 sorters kött, el kött och en kyckling alt lax. 2 såser/röror. Enkel sallad, utan "blöta saker" som svampar till det. Bröd ! Ett gott bröd. Baka själv, du kan få ett bra recept. Tre ostar efter maten, brie, ädel och cheddar + 2 sort kex, saltiner och digge.
    Mycket går att köpa långt innan när det är "bra" priser. Bunkra ! Samma med vatten och dricka.
    Ikea har massor av bra saker, servetter, deras vanliga 50 pack är super. Tryck själv av A4 servettringar med era namn på. Du får ut 5-6 per sida, klipp ett snitt och haka ihop.
    Små ljusstakar från ikea, en ros o lite vatten. sött ! Murgröna, köp i krukor. ICA Maxi har blommor och är mycket billigare än andra. köp 10 pack rosor till dek.
    Tryck ut kyrkobladet och inbjudan själv. Vik fint. Köp 120 grams vitt skiss papper på Clas Ohlssons, ett block 30 ark 49:- Super fint blir det !!!
    Allt tar längre tid än vad man tror under kvällen.....så det är ju lite svårt att säga hur många tal och jippon som gästerna hittar på....
    Oj va bra med tips :)
    Jag kanske ska säga att vi har betalbar och även en kuvertavgift på 200kr. Vi har buffé som ett ställe gör. men jag har inte hunnit kolla upp vad vi ska köpa för bröd och ostar mm. så det är ju bra att du skrivit med här :)
    Har aldrig bakat bröd. undra om jag skulle lyckas :D
    Jaha, tar du fram ostar mm efter maten? med lite kex mm?
    Ja jag ska göra festhäften och vigselpapper mm här hemma.
    Bra vigselringar ser jag att du skrivit tips om. det har jag haft svårt att få till med ekonomi och stil :D Hur menade du där. att göra vanliga vita a4 papper med våra namn på bara? och snurra de runt? :) får nog testa :)
    Typiskt va nära clas ohlssons i helgen. bor i liten ort. finns inget här.
    Men ska nog förbi dit inom månaden iaf pga klänningen.
  • Drullen
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-31 15:25:00 följande:
    Ja hon sa att hon brukar ta 150kr/h när hon hjälpt till vid bröllop och så och då även hennes svägerska.
    vad har du fått för klumpsumma när du jobbat en kväll på bröllop då och hur många timmar har det varit runt?

Ja har inte tagit mer än en 500ring, kommit dit lite innan champagnedags o stannat tills allt va diskat, o klart.Vet inte runt 7 timmar kanske. Nu är det ett tag sen, men mer än 100 kr i timmen tycker ja låter mycket.
    En annan gång stog ja bara i baren för att hjälpa en bekant. Ja blev bjuden på maten o tyckte själv att ja fick maten för att ja hjälpte till.

• Melton85

Vart bor du? Du har inte kikat i tråden "ska vi byta med varandra"? Byta tjänster med andra som ska gifta sig. Exempelvis: De serverar på ditt bröllop och du hjälper dem med något på deras? Tips bara :)

• Marys
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-31 15:32:44 följande:
    Oj va bra med tips :)
    Jag kanske ska säga att vi har betalbar och även en kuvertavgift på 200kr. Vi har buffé som ett ställe gör. men jag har inte hunnit kolla upp vad vi ska köpa för bröd och ostar mm. så det är ju bra att du skrivit med här :)
    Har aldrig bakat bröd. undra om jag skulle lyckas :D
    Jaha, tar du fram ostar mm efter maten? med lite kex mm?
    Ja jag ska göra festhäften och vigselpapper mm här hemma.
    Bra vigselringar ser jag att du skrivit tips om. det har jag haft svårt att få till med ekonomi och stil :D Hur menade du där. att göra vanliga vita a4 papper med våra namn på bara? och snurra de runt? :) får nog testa :)
    Typiskt va nära clas ohlssons i helgen. bor i liten ort. finns inget här.
    Men ska nog förbi dit inom månaden iaf pga klänningen.
    Tänk dig ett A4 ark. Dela upp det i 5 till 6 rader (vågräta). Klipp. Då får du en remsa. På varje motsatt sida, långt ut på sidorna gör di ett snitt på ca 2 cm. Trä sedan ihop ringen av papper i snitten. Innan du gör allt detta så måste du ju först handskriva eller skriva ut dom på skrivaren - era namn, typ Sara & Anders. Ostarna kommer ut när buffén åker in i köket. Gärna med en god marmelad tex Fikon och Lagerblad. Hur många är ni ? Det gick åt 2 burkar på 70 pers. Bröd..klart du fixar det. Man kan göra en enkel deg av vatten, jäst, salt, rapsolja och riven ost :) i muffins formar. jäs två ggr och smocka på mer ost på toppen. 
  • vivahate

Ett tips är att höra med studenter som pluggar kock och servering. Min lillasyster läser en kockutbildning (KY) här i Göteborg och flera av hennes kurskamrater serverar vid middagar och bröllop för en billig penning. De vill ju ha all erfarenhet de kan få.

• AlwaysAndForever2012
    Melton85 skrev 2011-10-31 17:11:46 följande:
    Vart bor du? Du har inte kikat i tråden "ska vi byta med varandra"? Byta tjänster med andra som ska gifta sig. Exempelvis: De serverar på ditt bröllop och du hjälper dem med något på deras? Tips bara :)
    Visste inte det fanns. Men misstänker det inte finns häromkring. bor i liten ort.
  • AlwaysAndForever2012
    Drullen skrev 2011-10-31 16:15:16 följande:

Ja har inte tagit mer än en 500ring, kommit dit lite innan champagnedags o stannat tills allt va diskat, o klart.Vet inte runt 7 timmar kanske. Nu är det ett tag sen, men mer än 100 kr i timmen tycker ja låter mycket.
    En annan gång stog ja bara i baren för att hjälpa en bekant. Ja blev bjuden på maten o tyckte själv att ja fick maten för att ja hjälpte till.

så skulle jag också gjort. jag stod på ett 30års kalas en gång och tog hand om buffe mm. räknade inte med att få nåt så blev chockad när jag fick presentkort på massage för 500kr. blev jätteglad. men hade inte behövts heller.
    Men nu vet jag inte hur jag skulle kunna formulera mig angående att få ner priset hmm..
  • Januaribruden

Vi planerar bröllop gör 67 pers. Vi har bokat 3 servitörer och 2 som ska stå i köket. Dem som står i köket är bekanta tll mig, dem har gått resataurangskola och dem för 100 kr/timmen. De kommer en timme innan gästerna och går innan cupcakes och avec dukas fram. De som ska servera har jag fått numren till av en kompis som jobbar på bröllop ibland. De ska få 120 kr/timmen. En kommer 2 timmar innan gästerna för att vi ska hinna gå igenom allt praktiskt. Sedan går hon igenom all med dem andra två. Hon går hem först, när middagen är klar, efter 9 timmar. De andra två jobbar över middagen och festen (baren bla). De kommer en timme innan gästerna och jobbar i tio timmar.
    TIDSSCHEMA
    15.30, Servitris kommer, går igenom allt
    16.30 Kökspersonal + servitörer kommer
    17.30 Gästerna kommer, välkomstskål och snittar
    18.30 Förrätt
    19.30 Varmrätt
    21.00 Dessert
    22.30 Middagen klar, köksperonalen går hem
    23.00 Cupcakes, kaffe och avec ställs fram, gästerna tar själva
    24.00 Dans, baren öppnar
    00.30 Servitris går hem
    01.00 Vickning
    02.00 Baren stänger, bara öl, cider o vin lämnas framme till partyglada gäster
    02.30 Servitörerna går hem

Jag har försäkrat mig om att dem som ska jobba är BRA för om dem är bra så blir festen bra :)
    Vi kämpar själva med vår budget så jag vet att det inte är lätt. Man får helt enkelt välja vad man tycker är viktigt och mindre viktigt. För oss är personalen viktig.

Om jag var du så skulle jag försöka dra ner på något annat och istället se till att det finns 2 bra personer på plats. En av dem kan stå i baren efter middagen. Betala 100-120 kr timmen.

Lycka till!

Svar på tråden Hur länge hade ni serveringspersonalen och vad kostade de?