• Vingilot

Foundation för "mogen" hy?

Jag brukar inte sminka mig till vardags (mer än lite mascara och någon gång lätt ögonskugga).
    En vän har provsminkat mig några gånger och vi har testat olika produkter, men när det gäller foundation tycker jag att de alla framhäver mina rynkor på ett väldigt osmickrande sätt... Vill ju inte se äldre ut än jag är på den stora dagen...Skrikandes

Någon som vet vad man ska tänka på och leta efter?

Är 38 år och har hy som lyckas vara både torr och oljig på samma gång... Och begynnande rynkor som sagt.Rynkar på näsan

• Svar på tråden Foundation för "mogen" hy?
  • ClaraH

Jag använder två som jag tycker är bra. (46 år) MAC har väldigt många nyanser att välja på så hos dem rekommenderar jag dig att gå och testa ut. Sedan använder jag också en från Chanel och det var den foundation som jag hade på bröllopet.

Det är verkligen svårt att hitta rätt, för mig ar det varit svårt att hitta rätt kulör fram för allt, men den enda är att gå till någon och låte dem prova ut. Jag brukar inte bestämma mig med en gång utan låte dem sminka på och gå ut i dagsljus och komma tillbaka senare för att kolla också hur det håller i några timmar.

• Paris 111202

Har du provat mineralpuderfoundation, det tycker jag är bra! Har en från Mary Kay som är bra (300kr) men Isadora funkar också (ca 160kr) men den är inte lika täckande. Jag älskar hudvårdsprodukter, och har också blandhy, och måste tipsa om en grym produkt som jag började använda för några månader sen, det är Make up Stores vitamin C-serum (minns inte pris, men 250kr kanske). Vitamin C renar hyn, för mig tog det nån vecka, sen var all oljighet borta! Jag är visserligen väldigt noga med bra produkter (rengöring, serum, dag/nattcreme, ögoncreme) men tyckte att serumet gjorde stor skillnad.

• Vingilot

ClaraH: tack för tips, jag ska kolla upp de du nämner!Glad

Paris 111202: jag har testat en eller två mineralpuderfoundation, men det blev för torrt och fnasigt på mig. Jag såg superrynkig ut, skrynklade liksom ihop min hud på ett läskigt vis. Annars har jag också hört mkt bra om det.
    Serumet låter ju värt att testa, tack för tipset!Glad

Jag känner att jag gärna har en lättare foundation eftersom jag inte är van att vara så sminkad, inget superdupertäckande utan bara så man ser lite jämnare och fräschare ut. Men utan att jag blir rynkig istället som sagt...

• Godis

Till dig skulle jag rekommendera en lätt flytande foundation som är ljusreflekterande alt. färgad dagkräm. Med mogen hy så ska man inte täcka utan snarare korrigera underliggande hudtoner. Sen är det upp till dig hur mycket du vil lägga på produkt men jag rekommenderar att lägga lite pengar för ett bra resultat....

• Marylojs

Jag måste bara säga ID! Finns ingen foundation, varken mineral- eller vanlig som kommer i närheten av den enligt mig. Trollar bort skavanker och man ser och känns ändå helt osminkad ut.

• Vingilot

Godis: tack för tipset, jag skriver upp namnet på pudret.Glad

Marylojs: tack för tips, men ID är också mineralbaserat väl? Har inte funkat så bra på mig.

• ClaraH
    Marylojs skrev 2011-11-04 20:10:11 följande:
    Jag måste bara säga ID! Finns ingen foundation, varken mineral- eller vanlig som kommer i närheten av den enligt mig. Trollar bort skavanker och man ser och känns ändå helt osminkad ut.
    Jag har provat ID men det blir en katastrof på mig. Jag tycker inte att jag är så rynkig, men med denna kommer minsta lilla skavank fram. Dessutom blev jag alldeles blank, vilket i och för sig kan mattas med veil men helhetsintrycket blev inte bra.

Jag tycker att flytande foundation är mycket bättre. Jag vill rekommendera ett bra puder också. Cliniques transparanta. Förut använde jag Kanebos som är svindyr, men jag märker ingen skillnad.

När det gäller concealer så har jag en jättebra för röda partier från FACE, den är nästan lite grön (heter blemish-nånting). I ögonvrån använder jag en bra concealer för blåa partier från MAC, de har flera olika nyanser, så man kan prova lite olika innan man bestämmer sig.

Innan foundationen använder jag Smashbox primer. Jag vill också rekommendera en ögonprimer på tub från MAC (finns i olika nyanser) som gör att ögonskuggan sitter som berget.

Lycka till.
  • Vingilot

Tack Clara H, jättebra med så många tips att kolla upp, precis vad jag behöver. Och precis som för dig blev jag mkt rynkigare än jag verkligen är med mineralfoundation. Var som om jag hade åldrats 25 år på några minuter.

• Styrka

Vad är det för skillnad på vanlig primer och ögonprimer då? Har de inte samma funktion? Kan man inte använda en 'vanlig' primer på ögonlocken?

Svar på tråden Foundation för "mogen" hy?