• Yez

Tar ni av er era ringar någon gång? Varför..?

Jag tycker att man alltid ska bära sin förlovningsring eller vigselring, men vissa tar av dom vid olika aktiviteter..

Varför gör ni detta? Är det inte bättre att "vänja" sig att alltid ha ringen på, oavsett vilken aktivitet man gör?!

Väldigt nyfiken på hur ni andra gör (:

• Svar på tråden Tar ni av er era ringar någon gång? Varför..?
  • zeropero

jag tar av mig förlovningsringen då jag är i stallet, för att jag inte ska tappa den eller fastna i något. tar även av mig ringen då jag handdiskar o duschar. ringen är nääästan för stor, så jag tappar den lätt om jag blir halkig om händerna. men snart har jag en vigselring också och den kommer hålla förlovningsringen på plats, så då kommer jag antagligen bara ta av mig ringarna när jag är i stallet.

tyvärr har min ring blivit repig..då jag är vänsterhänt så blir ju ringen mycket "utsatt"...

• ElinFalk85

jag tar av mig min ring när jag är på gymmet. ringen blir inte så repig eftersom det är titan, men det gör ont när den klämmer mot huden när man tar i på gymmet =)

• augustesen

Min förlovningsring är lite förstor då jag gått ner i vikt, gick in och pratade med guldsmeden om det och sa att ringen åker av när jag tvättade händerna. Kvinnan tittade på mig med stoora ögon och sa att man ALDRIG ska tvätta händerna/diska etc med diamantringen på sig. Hon skrämde livet ur mig och jag tog då alltid av mig ringen vid tvätt och diskning..
    MEN jag är senil och placerade ut ringen här och där, fästmannens hobby blev då att gömma den vilket gav mig smärre hjärtattacker! En gång glömde jag den hos mina bröders farmor och kom på det i bilen 40 min ifrån, fick den dagen efter men trodde jag tappat den :( Nu åker den bara av när jag ska duscha och thats it!

• Evelinas

Varför tar ni av er ringarna när ni sover?? O duschar?

• förlovadflicka

En liten parentes: Jag brukar alltid tvätta händerna med ringarna på (och skölja noggrant och sådär). Om man aldrig tvättar ringarna är de ju lika skitiga som händerna blir om man aldrig tvättar dem- usch!

• Mrs S 2012

Jag tar alltid av min alla smycken så fort jag kommer hem från jobbet och ofta även förlovningsringen. Gillar att baka och laga mat och då är det inte så fräscht med den på.

Även min guldsmed skrämde mig och sa att jag aldrig ska sova med ringen för ifall jag får handen/armen under kroppen så kan ringen stoppa upp blodflödet. Hjälp! Men jag kan inte sova med den ändå eftersom mina händer blir så svullna på natten. Jag har en ganska bred och hög ring så den är inte riktigt lika lätt och behaglig som en smal, tunna ring!

• Chicita

Jag har inte smycken på när jag sover, duschar eller bara är hemma och slappar.
    Jag har nickelallergi, och behöver vila kroppen från alla metaller lite då och då även om ringarna är relativt rena (så rena som bra kvalitét på guld är) så är det ändå en påfrestning för kroppen. 

• fruhgan

Jag brukar ta en tops med desinfektionsmedel och rengöra insidan av ringarna,brukar göra det på kvällen när jag tar av ringarna för att duscha eller sova och så brukar jag med jämna mellanrum rengöra ringarna genom att lägga dom i hett vatten med lite diskmedel och låta dom ligga i ett targ och sen tar jag en tandborste ( en ny oanvänd såklart) och borstar på insidan där fattningarna är och så sköljer jag dom i riktigt hett vatten.
    För mig är det en självklarhet att rengöra mina smycken, även halsband och armband och örhängen med jämna mellanrum och det är även självklart för mig att man tänker på sin hygien när man lagar mat och bakar och dyl, skulle aldrig ha mina ringar på när jag lagar mat eller bakar - usch!
    Mina fingrar svullnar mycket på nätterna och det är vansinnigt obehagligt att vakna med fingrar som prinskorvar och två ringar som sitter som skruvstäd runt dessa prinskorvsfingrar - alltså har jag inte mina ringar när jag sover. Min mans fingrar svullnar inte alls under natten och därför har han sina ringar på sig.
    Jag tar av mina ringar när jag ska duscha av den anledningen att jag har väldigt känslig hud och minsta lilla tvålrest tillsammans med fukt ger mig irriterad hud under ringarna.

• Krissem
    förlovadflicka skrev 2011-11-29 20:30:20 följande:
    Fixa till i all ära, men vissa repor går aldrig bort, även om vi putsade ringarna innan bröllopet så var det inte lika blanka som när vi köpte dem och då är vi ändå väldigt försiktiga. Trodde allt skulle gå bort men det gör det inte, bra att veta om :)
    Attans, jag trodde det gick att fixa till dem helt, när det nu inte sitter några dekorationer ovanpå osv. Men jag tycker nog ändå det är okej, det får gärna synas att jag "levt med mina ringar".

Kommer inte ha världens flashigaste vigselring heller, eftersom jag vill ha dem jämt tycker jag att den ska vara lite vardaglig eller vad man nu ska kalla det. Däremot har jag i förväg dealat till mig att vi ska hålla på traditionen (vet inte om det är en allmänt vedertagen tradition, men det har varit så i min familj iaf) att mannen ger frun en ring för varje barn. Inte för att något sånt är på gång, men när det blir dags kommer det vara finare, festligare (och dyrare) ringar som jag nog kommer vara mkt mer försiktig om.
  • Rosi

Under 9 h om dagen hänger min ring i mitt halsband. Jobbar inom kök, då det är förbjudet att bära ringar... pga alla bakterier.

Svar på tråden Tar ni av er era ringar någon gång? Varför..?