• Sofias

Hur viktigt är det med datum?

Okej, kom igen nu vill jag höra! Hur viktigt är det egentligen med datum för förlovning för er? Varför är det viktigt? Och vad har ni graverat i era ringar? Hur tänkte ni när ni valde datum?

Spännande att få höra! 

• Svar på tråden Hur viktigt är det med datum?
  • förlovadflicka
    Sofias skrev 2011-12-02 12:09:40 följande:
    Jaså, skönt att höra att vi inte är ensamma! Inte för att vara negativ på något sätt, för jag tycker det är fint med datum. Men varför ska man ha? Det låter så galet luddigt när man frågar, men har det någon betydelse i grunden med massa datum? Alltså är det något med kristendomen eller traditioner? ;)
    Tja, i Bibeln står det inget om det kan jag garantera ;) Men kanske var det skillnad förr när man tog ut lysning i kyrkan och sådär? Någon äldre brud som vet? :)
  • Niini
    Sofias skrev 2011-12-02 12:15:41 följande:
    Mysigt! Ja, man ska ju helt klart fira att man har varandra! Ok, ja det låter klokt! ;) Grattis till giftermålet, i efterskott! ;)
    Tack :)
  • Sofias
    Niini skrev 2011-12-02 12:10:41 följande:
    På vår årsdag brukar vi gå ut o äta samt mysa till det lite sådär allmänt. Likaså på förlovningsdagen, om vädret tillåtet brukar vi gå på picnic. I år gifte vi oss tre dagar före förlovningsdagen så då firade vi den på Maldiverna ;) I framtiden blir det väl att gå o äta på årsdagen o slå ihop förlovnings- o bröllopsdagen :)
    Kikade in på din blogg. Vilket fint bröllop! :) En fråga bara. Vad har ni för ringar?
  • Strawberry

Datum är inte viktigt alls för oss.
    Killen friad på alla hjärtans dag, det var spontant men något han velat länge och bara väntat på rätt tillfälle. Nu känner vi båda att det är ett perfekt förlovningsdatum, iaf lätt att komma ihåg! =)
    Vi kommer gifta oss i maj, datum bestämt med hänsyn till när hans bror kommer hem från en riktig långresa och när lokalen var ledig. Att det råkade bli på hans bror födelsedag insåg vi först senare, men nu kommer vi aldrig glömma det datumet igen. =) 

• Lommila1
    Sofias skrev 2011-12-02 12:09:40 följande:
    Jaså, skönt att höra att vi inte är ensamma! Inte för att vara negativ på något sätt, för jag tycker det är fint med datum. Men varför ska man ha? Det låter så galet luddigt när man frågar, men har det någon betydelse i grunden med massa datum? Alltså är det något med kristendomen eller traditioner? ;)
    iofs tycker jag att det är fint med ett datum. Om datumet verkligen betyder ngt för en.. så då kanske inte i vårt fall... Tillika tycker jag det är snudd på fjantigt att man tillsammans bestämmer ett datum att då-då ska vi förlova oss, och sen skall vi fira varteviga år , för så bestämde vi ju
     -här håller väl den stora massa inte med mig men...
    Lite lika som med alla hjärtans dag...

Varför man skall ha datum vet jag inte, men iaf då man var yngre typ i tonåren var det ju väldigt viktigt att veta när man blev tillsammans-ja nästan att utantill på dagen när kunna säga hur länge man varit tillsammans osv...

Min släkt är frikyrklig och jag vet att det finns en jäkla massa traditioner om när man skall gifta sig och när man abslut inte skall gifta sig å sånt. Detta går i princip tillbaka på gammalt skrock om att äktenskapet blir lyckligt enbart om och om å sånt... Datumen är tagna ur bibliska händelser som är intyckta på datum och blandade med traditioner o bondepraktikan... Typ som att lucia skall firas den 13.12 o sånt.. "vanliga" dvs de som itne är så djupt religiösa tror jag inte har ett humm o sånhär saker:P 
    Sen gällande förlvningen vet jag inte...
  • Sofias
    Lommila1 skrev 2011-12-02 12:31:21 följande:
    iofs tycker jag att det är fint med ett datum. Om datumet verkligen betyder ngt för en.. så då kanske inte i vårt fall... Tillika tycker jag det är snudd på fjantigt att man tillsammans bestämmer ett datum att då-då ska vi förlova oss, och sen skall vi fira varteviga år , för så bestämde vi ju
     -här håller väl den stora massa inte med mig men...
    Lite lika som med alla hjärtans dag...

Varför man skall ha datum vet jag inte, men iaf då man var yngre typ i tonåren var det ju väldigt viktigt att veta när man blev tillsammans-ja nästan att utantill på dagen när kunna säga hur länge man varit tillsammans osv...

Min släkt är frikyrklig och jag vet att det finns en jäkla massa traditioner om när man skall gifta sig och när man abslut inte skall gifta sig å sånt. Detta går i princip tillbaka på gammalt skrock om att äktenskapet blir lyckligt enbart om och om å sånt... Datumen är tagna ur bibliska händelser som är intyckta på datum och blandade med traditioner o bondepraktikan... Typ som att lucia skall firas den 13.12 o sånt.. "vanliga" dvs de som itne är så djupt religiösa tror jag inte har ett humm o sånhär saker:P 
    Sen gällande förlvningen vet jag inte...
    Ja, jag håller helt med dig på alla fronter! Man får väl skriva det som känns viktigt och betydelsefullt antar jag..

Jaha, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag ;) Tack snälla för att du delar med dig!
  • Niini
    Sofias skrev 2011-12-02 12:19:27 följande:
    Kikade in på din blogg. Vilket fint bröllop! :) En fråga bara. Vad har ni för ringar?
    Tack så mycket! Förlovningsringarna är vanliga släta rosagulsringar. Min vigselring är en Sandberg Kallioranta I och makens en Auria 051522/6.
  • Ankis88

Vi har inget datum för förlovningen, så att i min ring står det "Sommaren 2010" istället.
    Det var under den sommaren som vi började planera på riktigt, men det var inte bara ett enda tillfälle som gjorde att vi kände oss förlovade. Då att det fick bli så! 

• Sofias
    Ankis88 skrev 2011-12-02 13:00:45 följande:
    Vi har inget datum för förlovningen, så att i min ring står det "Sommaren 2010" istället.
    Det var under den sommaren som vi började planera på riktigt, men det var inte bara ett enda tillfälle som gjorde att vi kände oss förlovade. Då att det fick bli så! 
    Aha! Vad kul att höra. Något sånt tänkte vi oss också!
  • aniara

Min fästman gick ner på knä 29 juli i år. Jag var helt oførberedd. Jag tror inte datumet hade så stor betydelse. Han hade tänkt på saken ett tag och sen kom väl rätt tillfälle helt pløtsligt. Vi var på en miniweekendresa som vi bestämt bara någon dag tidigare att vi skulle gøra.

Just nu känns inte førlovningsdagen som en så viktig dag, eftersom vi planerar brøllop, och brøllopsdagen kommer ju vara den stora dagen. Dessutom har det ju inte gått ett helt år sen vi førlovade oss. På vår førsta førlovningsdag kommer vi vara nygifta och då kan jag tänka mig att vi kommer vilja fira den, men nu som sagt så är allt fokus på brøllopet.

Svar på tråden Hur viktigt är det med datum?